Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: 2600 "De Luxe" OSI

vr mei 04, 2007 16:54

Ik wil ook een OSI !!!!!!!!!!!! 8)
't Is mischien vloeken in de kerk, maar doe me dan maar een OSI 20M TS ofzo...ziet er toch ff wat beter uit. Dan kan dat Taunus-blok altijd nog worden vervangen door een Nord ofzo... :wink:
Deze?

Afbeelding

Is inderdaad niet verkeerd!

Typisch Italiaanse lijnen....echt mooi...Goeie Tip...Nou nog even ergens Cashen...Doe ik mijn GTV6 weg of zo... 8)
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 04, 2007 17:24

Bijzondere auto's, die Baurs. Maar wat is de toegevoegde waarde/charme t.o.v. een reguliere Dreier cabrio? Dat heb ik me nou altijd afgevraagd (ik ben dan ook geen ervaringsdeskundige). Enlighten me please!
Als ik me niet vergis, was de Bauer er lang voordat de 3serie cabrio er was. dat lijkt me de enige ligitieme reden. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: 2600 "De Luxe" OSI

vr mei 04, 2007 18:25

Das inderdaad de vermende 20M TS, Cucci. Auto is gewoon op basis van een Ford Taunus, ontwerp is geloof ik van Michelotti ofzo.

@Sander en Yuri: De Baur was er al met de '02 serie en de E21-serie. Dus volgde ook de E30 als Baur-versie. Daarna volgde BMW zelf pas met de E30 Cabrio.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Baur

vr mei 04, 2007 18:39

Altijd leuk om mensen te treffen die buiten "hun merk" ook interesse hebben voor andere auto's. Doet me deugd :D

Het voordeel van de E30 Baur tov de E30 Cabriolet:
-Verzekering als een gewone sedan
-5 zitplaaten ipv 4
-Alle motoriseringen mogelijk (cabrio eerst alleen als 325i, toen in '88 als 320i en pas vanaf '90 als 318i)
-Veiliger
-Allerlei kleuren combinaties mogelijk (cabriodak kon enkel zwart zijn)
-Grotere kofferbak
-Lichter van gewicht
-Stiller
-Stijver

Eigenlijk zie ik maar één ding wat mogelijk een nadeel was: uiterlijk. En dat is zoals de Duitser het noemen "Geschmacksache".

Maar laten we bij het begin beginnen; al reeds in de jaren '30 maakte Baur voor BMW de 320 en 326 cabriolets. Men had toen al voor luxe-merken als Horch, Maybach, Mercedes en Wanderer. Zo bestel Horch in 1934 in één keer 200 "Pullmann-Cabriolets", waarvan elke week 4 moeten worden afgeleverd. In 1936 werd "Werk II", de tweede productiehal geopend. Tussen '36 en '41 worden hier 15000 (vijftienduizend) DKW Luxus-cabriolets gemaakt op basis van de F5, F7 en F8.
Toen BMW na de tweede wereldoorlog was opgesplitst (zoek maar eens op Eisenach Motoren Werk), had het niet zelf de capaciteit om de carroserie van de 501 zelf te maken. Baur, die na de oorlog was begonnen met het opnieuw voorzien van carroserien van DKW's, had die capaciteit wel. Sindsdien hebben BMW en Baur eigenlijk altijd samengewerk. Toen BMW zelf de 501's ging maken, kwam Baur met de coupe en cabriolet-uitvoeringen. Ook de kleine 2 cilinder werd door Baur als cabrio en coupe gemaakt. Toen de 02 (Neue Klasse) kwam, maakte Baur een prototype voor zowel een cabrio als coupe-uitvoering. De coupe ging niet door, de cabrio wel. Maar toen deze voorzien werd van de 2 liter motor, bleek de cabriolet te slap te zijn voor deze krachten. Nog meer verstevigen zou veel geld kosten. En uit de jaren '10 had Baur nog tekeningen van een "cabrio-taxi" met dakplaat en vouwbaar achter gedeelte. Dat bleek de oplossing; goedkoop en stevig. En met de mogelijkheid tot verbod van verkoop van cabrio's in Amerika ook wel handig. Na de 02 rolde het langzaam verder; de E21, E30. Toen kwam BMW dus met de eigen cabriolet (ontwikkeld en de eerste X aantal exemplaren afgebouwd door Baur!!!). Toen de E36 kwam wou Baur op basis van de coupe een cabrio maken. BMW stak hier een stokje voor; ze waren bang dat de verkopen van hun eigen cabrio slechter zouden zijn indien er weer een Baur-cabrio naast zou zijn. Baur mocht wel op basis van de 4-deurs sedan een cabrio maken....het begin van het einde zeg maar. Baur hoopte (hoewel ze waarschijnlijk wel beter wisten) tussen '92 en einde van productie 600 stuks per jaar te verkopen. Het begon er al mee dat BMW enkele malen het prototype op details afkeurde. De voorsprong tov de cabrio ging al verloren, de eerste E36's werden pas in '93 gemaakt. Een paar maanden voor de volcabrio. En zoals eigenlijk wel te verwachten was viel de verkoop tegen; tussen '93 en '96 in totaal 310 stuks.

In '99 ging Baur failliet omdat BMW de introductie van de Z8 maar bleef verschuiven. Huh zullen sommige nu denken. Maar Baur zou de carroserien voor de Z8 gaan produceren. Na bijna 80 jaar (Baur was 1 van de oudste Duitse carroseriefabrieken, reeds in 1910 bestond het!) was het over.

En even "for the record"; dit heeft Baur ook gemaakt:
-BMW Z1
-BMW M1 (ipv Lamborghini)
-Bitter CD
-Opel Kadett Aero
-Audi Sport Quattro
-Porsche 959
-Isdera Imperator
-DKW 1000SP Coupe en Cabriolet
-DKW F11 Roadster
-BMW E23 en E12 Safety-cars.

En onderdelen:
-Onderstellen Audi quattro
-Onderstellen Audi Quattro's
-Onderstellen VW Synchro's

Ontwikkeling:
-Porsche 944 Cabriolet
-BMW E30 Cabriolet

Ik hoop dat iedereen nu weet dat Baur meer deed dan vreemde (sommige zeggen lelijke) cabriolets bouwen.

Gr Jeroen

Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr mei 04, 2007 18:57

Altijd leuk om mensen te treffen die buiten "hun merk" ook interesse hebben voor andere auto's. Doet me deugd :D
En 't doet me deugd jou hier ooi nog een aan te treffen, Jeroen.... :jumping:

Maarre, had Baur ook niet zo'n cabrio-variant op de Mercedes G en/of ML? :?:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Baur

vr mei 04, 2007 19:04

Nou, dat was alweer in de IVM Automotive-tijd. De Baur G-klasse XL Cabriolet. De wagen met nu nog steeds de grootste elektrische stoffen kap ter wereld 8)

Gr Jeroen

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 05, 2007 14:25

Weer wat geleerd, bedankt voor de info! En er hoeft zeker geen Alfa-logo op te staan om interessant te zijn hoor...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Baur

za mei 05, 2007 21:00

@Yuri: je moest een weten wat voor %^#^ ik over me heen kreeg toen ik eens op een Renault-forum begon over mijn auto's. En dan heb ik het niet over jochies van 15-16-17, maar mannen van in de 40 :shock: Zo kinderachtig.

Mijn eigen interesse is heel breed; 1920 tot 1990, wel hebben Europese wagens mijn voorkeur. Zou je me vragen wat mijn favoriete Alfa is; de Giulietta/Giulia SS van Bertone.

Gr Jeroen

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 05, 2007 21:25

Er is hier ook altijd verhitte discussie over andere merken, en zeker BMW is voor sommigen absoluut not done. Ik heb het al vaker gezegd en zeg het nog eens: was ik geen Alfista, dan was ik een BMW-man. Wat mij betreft dezelfde kernwaarden, maar dan op typisch Duitse ipv Italiaanse manier uitgewerkt. Niks mis mee!

Andretti Molletti

za mei 05, 2007 21:59

Zelfs ik heb een Bauer gehad!! Een heuse 318i.. precies een uurtje op naam gehad en toen ik een keer het gas had proberen in te trappen was ik genezen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem zo goedkoop kon kopen dat ik wist dat ik hem direct met winst door kon verkopen.. dat was de enige reden.
Ik vind die bauer gewoon niet mooi, maar er is een markt vor. De 2002 ofwel 02 serie kon mij wel bekoren, vooral de touring. De laatste series BMW zijn idd een mooi stukje engineering, maar daar zit een prijs bij die niet leuk meer is.
En ja, als ik een BMW op het circuit tref is het of opzij, of oorlog ... ik ben dan ook 40+ :twisted:

Baur

za mei 05, 2007 22:12

En ja, als ik een BMW op het circuit tref is het of opzij, of oorlog ... ik ben dan ook 40+ Twisted Evil
Dat is iets anders dan op een forum dingen roepen als:
- Slopelrijder :?
- Alleen petjes rijden BMW :roll:
- Wat kom je als Boerenmestwagen-slopelrijder op een Renautlforum doen :evil:

Gezonde strijd mag er zeker zijn, zeg regelmatig tegen Veloce dat hij eens een fatsoenlijke wagen moet kopen, die niet bij de eerste de beste Belgische bocht kapot gaat :wink: En op het circuit is niks leuker dan een mooie strijd :D

Enne, een BMW moet een 6-pitter hebben Andretti Molleti :wink:

Gr Jeroen

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 05, 2007 22:17

Enne, een BMW moet een 6-pitter hebben Andretti Molleti :wink:
En een Alfa ook! :wink:

En strijd is goed, zo lang het maar sportief blijft. Zonder strijd krijg je ook niet van die mooie, uitgesproken merken. Elkaar als autoliefhebbers onder elkaar een beetje zieken met hun 'foute' merkkeuze, prima! Maar domweg een merk afschieten zonder te kijken wat het aan inhoud heeft, zoals op veel fora gebeurt, nee, dank u. Zelf ben ik ook niet vies van een ongezouten mening over iets geven, maar graag wel op basis van informatie en niet van vooroordelen.

Dat Baur ook de M1 heeft gebouwd wist ik trouwens niet, weer interessant om te weten. Is met het faillissement van Baur ook de (deels) kennis en tooling (voor zover die er nog was natuurlijk) voor de M1 en Z1 verloren gegaan of heeft BMW dat in bezit?

Andretti Molletti

za mei 05, 2007 22:22

Hetgeen ik lastig vind is het wegschrijven en het onderling zeggen... ik mis de knipoog of iig de emotie erbij waardoor het soms heel anders overkomt.
Maar ik moet zeggen dat ik al zolang alfist ben dat ik eigenlijk BMW niet meer vind kunnen..
Ik bedoel, stel ik wil een goede betrouwbare snelle circuitbak: E30 dus een 325i... wordt het toch een 75TS...dat zit inmiddels ergens in mijn DNA, niet in mijn verstand ;)
Ik heb in mijn leven 2 BMW's gehad... dat zijn naast de Alfa's wel de auto's die blijven hangen....

Baur

za mei 05, 2007 22:32

BMW heeft toen Baur failliet is gegaan het grootste deel van de inboedel overgenomen. Een slimme handelaar heeft de rest van onderdelen voor Baur TC1/TC2/TC4 overgenomen en een handige medewerker alle folders die er nog waren (waarvan hij elke week een pakketje van 8 stuks op ebay verkoopt voor +/- 20 euro).

En wat er nog aan wagens stond is per opbod verkocht, gelukkig zijn de 2 prototypes die er nog stonden (4-deurs E30 Baur, Baur TC3) naar liefhebbers gegaan.

Wat eigenlijk vooral verloren is gegaan is een oude familiebedrijf welke kwaliteit hoog in de vaandel hadden staan. Er is namelijk een reden waarom een oude Bitter CD meestal beter is dan een nieuwere Bitter SC.

@Andretti; denk dat je dat nogal snel hebt als je veel met een merk bezig bent. Zou ik een circuitwagen zoeken, zou ik beginnen met kijken voor een E30. Domweg omdat ik die wagens goed ken. Maar als "troetel-auto" kan van alles. Zo ga ik morgen op pad met een Morgan 4/4. En mogelijk een stukje meerijden in een Bugatti T57 Ventoux.

Gr Jeroen

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

za mei 05, 2007 22:40

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”