Altijd leuk om mensen te treffen die buiten "hun merk" ook interesse hebben voor andere auto's. Doet me deugd
Het voordeel van de E30 Baur tov de E30 Cabriolet:
-Verzekering als een gewone sedan
-5 zitplaaten ipv 4
-Alle motoriseringen mogelijk (cabrio eerst alleen als 325i, toen in '88 als 320i en pas vanaf '90 als 318i)
-Veiliger
-Allerlei kleuren combinaties mogelijk (cabriodak kon enkel zwart zijn)
-Grotere kofferbak
-Lichter van gewicht
-Stiller
-Stijver
Eigenlijk zie ik maar één ding wat mogelijk een nadeel was: uiterlijk. En dat is zoals de Duitser het noemen "Geschmacksache".
Maar laten we bij het begin beginnen; al reeds in de jaren '30 maakte Baur voor BMW de 320 en 326 cabriolets. Men had toen al voor luxe-merken als Horch, Maybach, Mercedes en Wanderer. Zo bestel Horch in 1934 in één keer 200 "Pullmann-Cabriolets", waarvan elke week 4 moeten worden afgeleverd. In 1936 werd "Werk II", de tweede productiehal geopend. Tussen '36 en '41 worden hier 15000 (vijftienduizend) DKW Luxus-cabriolets gemaakt op basis van de F5, F7 en F8.
Toen BMW na de tweede wereldoorlog was opgesplitst (zoek maar eens op Eisenach Motoren Werk), had het niet zelf de capaciteit om de carroserie van de 501 zelf te maken. Baur, die na de oorlog was begonnen met het opnieuw voorzien van carroserien van DKW's, had die capaciteit wel. Sindsdien hebben BMW en Baur eigenlijk altijd samengewerk. Toen BMW zelf de 501's ging maken, kwam Baur met de coupe en cabriolet-uitvoeringen. Ook de kleine 2 cilinder werd door Baur als cabrio en coupe gemaakt. Toen de 02 (Neue Klasse) kwam, maakte Baur een prototype voor zowel een cabrio als coupe-uitvoering. De coupe ging niet door, de cabrio wel. Maar toen deze voorzien werd van de 2 liter motor, bleek de cabriolet te slap te zijn voor deze krachten. Nog meer verstevigen zou veel geld kosten. En uit de jaren '10 had Baur nog tekeningen van een "cabrio-taxi" met dakplaat en vouwbaar achter gedeelte. Dat bleek de oplossing; goedkoop en stevig. En met de mogelijkheid tot verbod van verkoop van cabrio's in Amerika ook wel handig. Na de 02 rolde het langzaam verder; de E21, E30. Toen kwam BMW dus met de eigen cabriolet (ontwikkeld en de eerste X aantal exemplaren afgebouwd door Baur!!!). Toen de E36 kwam wou Baur op basis van de coupe een cabrio maken. BMW stak hier een stokje voor; ze waren bang dat de verkopen van hun eigen cabrio slechter zouden zijn indien er weer een Baur-cabrio naast zou zijn. Baur mocht wel op basis van de 4-deurs sedan een cabrio maken....het begin van het einde zeg maar. Baur hoopte (hoewel ze waarschijnlijk wel beter wisten) tussen '92 en einde van productie 600 stuks per jaar te verkopen. Het begon er al mee dat BMW enkele malen het prototype op details afkeurde. De voorsprong tov de cabrio ging al verloren, de eerste E36's werden pas in '93 gemaakt. Een paar maanden voor de volcabrio. En zoals eigenlijk wel te verwachten was viel de verkoop tegen; tussen '93 en '96 in totaal 310 stuks.
In '99 ging Baur failliet omdat BMW de introductie van de Z8 maar bleef verschuiven. Huh zullen sommige nu denken. Maar Baur zou de carroserien voor de Z8 gaan produceren. Na bijna 80 jaar (Baur was 1 van de oudste Duitse carroseriefabrieken, reeds in 1910 bestond het!) was het over.
En even "for the record"; dit heeft Baur ook gemaakt:
-BMW Z1
-BMW M1 (ipv Lamborghini)
-Bitter CD
-Opel Kadett Aero
-Audi Sport Quattro
-Porsche 959
-Isdera Imperator
-DKW 1000SP Coupe en Cabriolet
-DKW F11 Roadster
-BMW E23 en E12 Safety-cars.
En onderdelen:
-Onderstellen Audi quattro
-Onderstellen Audi Quattro's
-Onderstellen VW Synchro's
Ontwikkeling:
-Porsche 944 Cabriolet
-BMW E30 Cabriolet
Ik hoop dat iedereen nu weet dat Baur meer deed dan vreemde (sommige zeggen lelijke) cabriolets bouwen.
Gr Jeroen