Standaard heeft de TS zonder kat 148PK, dus dat is geen winst. +0 PK
Koppel is standaard 190Nm en met een chip van Squadra gaat dat naar 206Nm, nu 222Nm. +16Nm
Standaard heeft de TS bij 2000 rpm 144Nm, en nu maar liefst 180Nm...+36Nm
Technisch gezien lijkt het me wel een raadseltje dat je geen vermogenswinst hebt in PK's en wel enorme koppeltoename..
Zowel de cilindervulling als afvoer is verbeterd en er is gechiptuned..Dan moet je toch over de 150Pk gaan dacht ik zo?
Waar ik benieuwd naar ben is de winst per verandering en zo het nut per verandering. Nu kun je niets zeggen over de CSC verbetering, kan net zo goed de chip zijn of het K&N filter...
Ik ben wel benieuwd naar de reden van de koppelstijging zonder pk vermeerdering!
Ook zie je in de grafieken vd TS motoren dat ze ademnood hebben...boven de 5500 rpm is het over..
Beek was niet erg enthousiast, sterker nog, gaven aan dat uit metingen bij hen is gebleken dat een open openluchtfilter vermogen KOST (tot wel 5pk!) Dit ivm warme lucht die wordt aangezogen. Zou voor deze meting niet uit hebben gemaakt omdat de klep openstond en lucht dus meteen werd afgevoerd. (en via radiateur / cold air hose koele lucht naar binnen werd geblazen)
Als je dit echt goed wilt doen zou je eigenlijk eerst een meting willen doen vóór enige aanpassing, dan chip en meten, dan filter en meten en dan utilaat en meten. Maar ja, buiten kosten (meting kost € 150,-) ook een hoop heen en weer rijden..
Waarschijnlijk zal de motor standaard rond de 140pk hebben geleverd maar dat blijft giswerk in dit geval(heb eens een artikel gelezen dat vooral benzinemotoren in de praktijk niet het vermogen halen dat de fabrikant opgeeft)
Idd wel apart dat koppel een flink stuk hoger ligt dan waarden die Alfa voor de standaard en Squadra voor de getunede versie opgeeft.