Alfa75JC
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Resultaat vermogensmeting Alfa 75 TS bij Beek

vr apr 20, 2007 08:24

@Alfa75jc: het spruitstuk scheelt wel het meest, niet zozeer het einddeel ;)
Ja, kweet t, maar zit al een tijde te dubben om de CSC-uitlaat helemaal compleet te maken en wist
eifgenlijk nooit wat voor gevolgen dat voor het vermogen en koppel zou hebben, nu dus wel,
weer wat geleerd......... :D !!

Grtz,

Alfa75jc
75 3.0 V6 America
SCARB No. 4780
Eerdere Alfa's: 33 SW 1.5, 75 Indy, 75 Twin Spark

Beezztie
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

vr apr 20, 2007 09:33

Hey, das lachen om eens te zien van een 75 TS........mooie waardes hoor...... :thumbs: !!

Maar begrijp ik het goed dat de auto maximaal 7000 toeren kan draaien (blauwe vermogens-
lijn) of is het wat dit betreft juist de bedoeling de zwarte koppel-lijn (max. +/- 6500) in de
gaten te houden ??

Wist trouwens niet dat een volledige CSC-uitlaat zoveel 'gevolgen' had. Heb zelf alleen
midden & eind, maar wel leuk om te weten, dat het plezier dat ik ermee heb ook voor een
deel echt uit de cijfers blijkt........

Grtz,

Alfa75jc
7000 toeren haalt ie niet hoor! Zoals je ziet is koppel daar al naar 0 gedaald, ze hebben tot ca. 6.500 toeren gemeten.
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Beezztie
Full Member
Full Member

vr apr 20, 2007 09:34

@Alfa75jc: het spruitstuk scheelt wel het meest, niet zozeer het einddeel ;)
Vind het toch wel apart dat dit spruitstuk zoveel verschil zou maken. Als ik de vorm vergelijk met de standaard spruitstukken maakt het in mijn beleving niet zoveel uit. Of zit het dan meer in het materiaal? (gladdere wand ofzo?)

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Resultaat vermogensmeting Alfa 75 TS bij Beek

vr apr 20, 2007 09:42

Nou, de bochten zijn toch een stuk ruimer en de pijpen lopen langer afzonderlijk door.
Bij de originele spruitstukken komen de pijpen eerder samen.
De pijpen zullen ook een stuk dunner zijn wat de binnendiameter doet vergroten welke weer ten goede komt aan de doorstroming.

Wel is het resultaat blijkens jouw test best goed te noemen.
Maar dat is ook met chip uiteraard, dus wat zou ie zonder doen?

Bartman
Guru
Guru

vr apr 20, 2007 10:26

Dit is het vermogen aan de krukas, niet aan de wielen. Anders zou je daar een procent of 16 à 18 bij op kunnen tellen.

Maar toch heel fijne waarden. Vooral de koppel idd!
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 20, 2007 11:56

zeker mooie waarden!!

Ja, kweet t, maar zit al een tijde te dubben om de CSC-uitlaat helemaal compleet te maken en wist
eifgenlijk nooit wat voor gevolgen dat voor het vermogen en koppel zou hebben, nu dus wel,
weer wat geleerd.........
Zou alleen niet 1 in NL bestellen, in duitsland kan je ze voor ruim 100 euro minder al kopen :idea:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Andretti Molletti

vr apr 20, 2007 12:18

Standaard heeft de TS zonder kat 148PK, dus dat is geen winst. +0 PK
Koppel is standaard 190Nm en met een chip van Squadra gaat dat naar 206Nm, nu 222Nm. +16Nm
Standaard heeft de TS bij 2000 rpm 144Nm, en nu maar liefst 180Nm...+36Nm

Technisch gezien lijkt het me wel een raadseltje dat je geen vermogenswinst hebt in PK's en wel enorme koppeltoename..
Zowel de cilindervulling als afvoer is verbeterd en er is gechiptuned..Dan moet je toch over de 150Pk gaan dacht ik zo?
Waar ik benieuwd naar ben is de winst per verandering en zo het nut per verandering. Nu kun je niets zeggen over de CSC verbetering, kan net zo goed de chip zijn of het K&N filter...
Ik ben wel benieuwd naar de reden van de koppelstijging zonder pk vermeerdering!
Ook zie je in de grafieken vd TS motoren dat ze ademnood hebben...boven de 5500 rpm is het over..

Beezztie
Full Member
Full Member

vr apr 20, 2007 12:40

Standaard heeft de TS zonder kat 148PK, dus dat is geen winst. +0 PK
Koppel is standaard 190Nm en met een chip van Squadra gaat dat naar 206Nm, nu 222Nm. +16Nm
Standaard heeft de TS bij 2000 rpm 144Nm, en nu maar liefst 180Nm...+36Nm

Technisch gezien lijkt het me wel een raadseltje dat je geen vermogenswinst hebt in PK's en wel enorme koppeltoename..
Zowel de cilindervulling als afvoer is verbeterd en er is gechiptuned..Dan moet je toch over de 150Pk gaan dacht ik zo?
Waar ik benieuwd naar ben is de winst per verandering en zo het nut per verandering. Nu kun je niets zeggen over de CSC verbetering, kan net zo goed de chip zijn of het K&N filter...
Ik ben wel benieuwd naar de reden van de koppelstijging zonder pk vermeerdering!
Ook zie je in de grafieken vd TS motoren dat ze ademnood hebben...boven de 5500 rpm is het over..
Beek was niet erg enthousiast, sterker nog, gaven aan dat uit metingen bij hen is gebleken dat een open openluchtfilter vermogen KOST (tot wel 5pk!) Dit ivm warme lucht die wordt aangezogen. Zou voor deze meting niet uit hebben gemaakt omdat de klep openstond en lucht dus meteen werd afgevoerd. (en via radiateur / cold air hose koele lucht naar binnen werd geblazen)
Als je dit echt goed wilt doen zou je eigenlijk eerst een meting willen doen vóór enige aanpassing, dan chip en meten, dan filter en meten en dan utilaat en meten. Maar ja, buiten kosten (meting kost € 150,-) ook een hoop heen en weer rijden..
Waarschijnlijk zal de motor standaard rond de 140pk hebben geleverd maar dat blijft giswerk in dit geval(heb eens een artikel gelezen dat vooral benzinemotoren in de praktijk niet het vermogen halen dat de fabrikant opgeeft)
Idd wel apart dat koppel een flink stuk hoger ligt dan waarden die Alfa voor de standaard en Squadra voor de getunede versie opgeeft.

SCARB nr. 4755

Andretti Molletti

vr apr 20, 2007 12:52

1) 150E is niet te duur voor een meting!
2) enige wat ik kan bedenken is dat er ergens een restrictie zit die juist op hogere luchtsnelheden belemmerend gaat werken..
Op maximaal koppel gaat de meeste lucht je motor in, daar heb je optimale flow. Daarna gaat er steeds sneller lucht de motor in, de luchtsnelheid wordt hoger en de pulsaties korter kwa tijd.
iets in je aanzuiging belemmerd de goede doorstroming, en daar is de oude nord beter van wege zijn carbs... smoorklep per cilinder én vanwege o.a. zijn klepzittingen.
Wat idd wel zo is, is dat een 18 jaar oude motor niet meer de fabriekspecificaties haalt van 148PK, dus je zult wel een standaard vermogen van 140PK of minder gehad hebben.
Koppel is iig wel indien goed gemeten geweldig !!!

Beezztie
Full Member
Full Member

vr apr 20, 2007 13:46

1) 150E is niet te duur voor een meting!
2) enige wat ik kan bedenken is dat er ergens een restrictie zit die juist op hogere luchtsnelheden belemmerend gaat werken..
Op maximaal koppel gaat de meeste lucht je motor in, daar heb je optimale flow. Daarna gaat er steeds sneller lucht de motor in, de luchtsnelheid wordt hoger en de pulsaties korter kwa tijd.
iets in je aanzuiging belemmerd de goede doorstroming, en daar is de oude nord beter van wege zijn carbs... smoorklep per cilinder én vanwege o.a. zijn klepzittingen.
Wat idd wel zo is, is dat een 18 jaar oude motor niet meer de fabriekspecificaties haalt van 148PK, dus je zult wel een standaard vermogen van 140PK of minder gehad hebben.
Koppel is iig wel indien goed gemeten geweldig !!!
Vind € 150,- niet te duur hoor, alleen om dat vier keer achter elkaar te doen wordt me een beetje te gek..

SCARB nr. 4755

Andretti Molletti

vr apr 20, 2007 15:17

Snap ik ;)

maar wat zeiden de mannen van BEEK racing omtrent het vermogen t.ov. het koppel?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 20, 2007 15:27

Dat vind ik dus ook heel vreemd, flink meer koppel maar niet meer vermogen, Want vermogen is kort door de bocht vermogen keer toerental. Dus als bij een vast zeker toerental het koppel gestegen is....
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”