Ben je het eens dat een Alfa meer dan elk ander merk moet presteren?

Nee, de sensatie blijft ongeëvenaard
13%
7
Ja, het is belangrijk bij elk stoplicht als eerste weg te zijn
25%
13
Ach, prestaties.....ken je een merk met een evenmooi design als de gemiddelde Alfa?
62%
32

Totaal aantal stemmen: 52
Kosta
Guru
Guru

Re: RE: Ingezonden brief Autoweek over Alfa Romeo

zo apr 08, 2007 21:50

Waarom wordt er toch altijd over die snelheid geluld ...................................als je maar 120 km/uur mag rijden , in de bebouwde kom maar 50 en in Belgiê zone 30... maar 30 ja !

Waar staan we dan met onze snelle bolides ???????????????

In de file ja ! Stil staan en als we rijden is het van stoplicht tot stoplicht ! Wat ben je dan met een 156 GTA of een Brera ?

Wat geeft het dan of je 250 PK hebt of 110 ?
Jij ziet het allemaal wel heeeel zwart in he ? En ik zie inderdaad aan al je bolides die je gehad hebt , dat dat altijd de minst gemotoriseerde waren. :roll:
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Ingezonden brief Autoweek over Alfa Romeo

zo apr 08, 2007 21:50

Het gaat niet om pure snelheid maar om het gevoel dat de auto je geeft. 'Vroeger' wekte een Alfa een bepaalde verwachting op basis van zijn uiterlijk, en rijden maakte de verwachting meer dan waar. Meer dan voldoende kracht in iedere situatie (de motor had 'macht' over de auto), meer dan adequate wegligging, goed stuurgevoel, noem het maar op. Tegenwoordig maakt de auto je lekker met een mooi uiterlijk, om vervolgens feitelijk teleur te stellen. Als je pure snelheid als maatstaf neemt is er altijd maar één ultieme auto en dat is de snelste die er op de markt is.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

elio
Guru
Guru

zo apr 08, 2007 22:01

Uiteindelijk volgt Alfa gewoon de evolutie die de hele autosector doormaakt, onder druk van Europa en de "gemiddelde consument": auto's worden volgestopt met allerhande luxemateriaal, en worden zodanig geïsoleerd en gefilterd dat alle snelheidsgevoel komt te vervallen. Om het effe extreem te stellen: in een 747 ga je 1000 km per uur zonder dat dat enige emotie opwekt. Als je gaat karten kan je kicken tegen 60 per uur. Wat ik dus vooral verwacht van een funcar, is een snelheidsgevoel, geen pk's of nul-tot-honderd cijfers. Mijn 75 is geen snelle wagen, maar klinkt wel erg racy en geeft goed door waar hij mee bezig is, dus voldoet hij aan mijn wensen. Idem voor de Giulia. Maar onlangs reed ik met een GT V6, en daarbij moest ik het raampje openzetten om nog iets van de motor te horen.
Voor mij moeten Alfa's dus niet de snelste zijn, maar wel voldoende rijsensaties bieden (geluid, stuurgevoel en dergelijke).
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 08, 2007 22:20

Uiteindelijk volgt Alfa gewoon de evolutie die de hele autosector doormaakt, onder druk van Europa en de "gemiddelde consument": auto's worden volgestopt met allerhande luxemateriaal, en worden zodanig geïsoleerd en gefilterd dat alle snelheidsgevoel komt te vervallen. Om het effe extreem te stellen: in een 747 ga je 1000 km per uur zonder dat dat enige emotie opwekt. Als je gaat karten kan je kicken tegen 60 per uur. Wat ik dus vooral verwacht van een funcar, is een snelheidsgevoel, geen pk's of nul-tot-honderd cijfers. Mijn 75 is geen snelle wagen, maar klinkt wel erg racy en geeft goed door waar hij mee bezig is, dus voldoet hij aan mijn wensen. Idem voor de Giulia. Maar onlangs reed ik met een GT V6, en daarbij moest ik het raampje openzetten om nog iets van de motor te horen.
Voor mij moeten Alfa's dus niet de snelste zijn, maar wel voldoende rijsensaties bieden (geluid, stuurgevoel en dergelijke).
heel erg eens :wink:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo apr 08, 2007 23:10

Uiteindelijk volgt Alfa gewoon de evolutie die de hele autosector doormaakt, onder druk van Europa en de "gemiddelde consument": ....
Je kiest als leverancier je afzet gebied. Net als bijvoorbeeld Lotus dat doet met de exige, BMW (130i anyone ?!) etc. etc. :wink:
Een Alfa is nooit voor de gemiddelde consument geweest (maar een (mooie) rijdersauto), en zal dat naar ik hoop ook nooit worden...
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 08, 2007 23:47

Vraag blijft natuurlijk wat BMW daadwerkelijk verdient aan de 130i.... Maakt Lotus winst eigenlijk?
Bedoel maar te zeggen: er moet wél "brood op de plank" komen, voordat je als fabrikant iets kan maken wat weliswaar leuk is, maar waarvan je op voorhand weet dat de afzet (en de omzet) niet bepaald spectaculair zal zijn.
Kijk bijvoorbeeld eens naar (daar issie weer) de Toyo MR2.... Een leuke wagen, ontworpen ism met.... euh.... Lotus, rwd, mid-engine maar écht, je hebt er geen bal aan want: geen bagegeruimte, hoop herrie in het interieur en ik kan nog wel een tijdje doorgaan..... Ze hebben hem tóch gemaakt want ach, voor erbij is dat bést leuk en wat kan het schelen, de omzet komt toch van de corolla, die verkoopt zichzelf.
It's not easy, being green (kermit)

cees
Member
Member

ma apr 09, 2007 01:27

Ach, wat is snelheid. Elke fabrikant kan een auto maken die 300 kan halen of nog meer, dat is de kunst toch niet.
Als je sneller wil moet je je Alfa opvoeren als je dat belangrijk vind. Het maakt mij niet uit als ik langzamer ben dan een bmw of zo, al zal dat niet gauw gebeuren. Tegenwoordig schijnt het mode te zijn om auto's steeds harder te laten gaan. Meestal zijn het ook de jongeren en dan vooral met een petje op achter het stuur, die graag hard willen. Ik las net vandaag een artikel over de Seat cupra, dat ding gaat 240. Het ziet er echt niet uit maar je moet blijkbaar wat tegenwoordig om klanten te trekken.
Alfa is een merk dat zich onderscheid van de rest en vroeger schitterende auto's maakt en nog steeds. Alfisten rijden inderdaad vaak in oudere modellen omdat dat ook meestal de mooiere geweest zijn. Tegenwoordig is het al gauw eenheidsworst al vind ik dat Alfa nog steeds bijzondere modellen maakt, met zijn tijd meegaat en zich onderscheid van de rest. Als ik moet kiezen tussen Duits, Japans of Italiaans is de keuze snel gemaakt. Duits is alleen maar voortborduren op hetzelfde, worden steeds iets sneller gemaakt, makkelijk voor de lange afstand of als taxi, maar het oogt niet. Japanners kijken alleen maar af en lokken je wat met extra luxe. Of je nu Alfa, Fiat, Lancia rijd, of nog duurder, de Italianen maken toch de mooiste auto's wat betreft verscheidenheid in modellen, design en zijn tien keer sportiever. Kijk eens wat een historie Alfa heeft, daar kan toch geen ander merk tegenop. En ze hebben volgens mij ook nog eens de meeste overwinningen behaald op autosport gebied ooit.
En straks is de 8C Competizione er. Wat wil je nog meer. Harder dan 300 !!! Gewoon die maar kopen.
Voor mij is er maar één merk.
FOREVER ALFA !!

Peterke
Full Member
Full Member

ma apr 09, 2007 02:23

Waarom wordt er toch altijd over die snelheid geluld ...................................als je maar 120 km/uur mag rijden , in de bebouwde kom maar 50 en in Belgiê zone 30... maar 30 ja !

Waar staan we dan met onze snelle bolides ???????????????

In de file ja ! Stil staan en als we rijden is het van stoplicht tot stoplicht ! Wat ben je dan met een 156 GTA of een Brera ?

Wat geeft het dan of je 250 PK hebt of 110 ?
Veel vermogen rijd gewoon veel relaxter en kan ook veiliger zijn.
Bv met invoegen of vanuit een klein landweggetje een grote weg oprijden.
Of als je in duitsland rijd op een 2 baans autobaan, recht rijden gaat vaak te langzaam en links komen ze vaak met hoge snelheden aan.
Dat is het gewoon fijn om de hele tijd links te rijden en dan rond de 200 te rijden.
Vandaag nog met de 159 naar de ring geweest. En de terugreis op de autobaan is gewoon veel fijner met een auto met veel vermogen.
Alfa Romeo 75 TS Rosso Numerata 2999
Alfa Romeo Spider Type 4 Nero
Alfa Romeo 147 1,6 TS Nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS
BMW X6 M50D Carbon Black

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 09, 2007 11:51

Over 10 jaar beter?
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 09, 2007 11:57

Over 10 jaar beter?
Ik hoop het... Lijkt mij afhankelijk van het ontwikkelingsbudget dat voor de volgende generaties beschikbaar is. Ik denk dat er daardoor voor de huidige generaties teveel compromissen gesloten zijn.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Dinky Boy
Miniaturista

ma apr 09, 2007 12:16

Over 10 jaar zijn auto's met motoren boven de 150 PK niet meer te betalen, vanwege een progressief belastingtarief dat is gekoppeld aan gewicht, vermogen en gebruik. Er zijn gunstige opkoopregelingen voor auto's ouder dan 15 jaar en katloze auto's zijn per definitie verboden. Wie een auto rijdt zonder voetgangers-airbag in de neus betaalt dubbele verzekeringspremie. Er zijn zelfs traject controles op rotondes en bij het passeren van één van de 4300 tolpoortjes wordt de logging van de blackbox van de auto uitgelezen. Voor fraude met de virtuele tachoschijf kan je maximaal 12 maanden krijgen en ontzegging van de rijbevoegdheid voor drie jaar bij recidive. Er loopt een proces tegen een moeder die haar kind aan de verkeerde kant van de straat liet uitstappen bij het naar school brengen en het standbeeld van Spee is voor de vierde keer van z'n sokkel getrokken. Fusie tussen Daimler-Fiat en FranceAuto-Ford is vrijwel rond. Eén of andere malloot wil Ferrari nieuw leven inblazen.

Aernoudt
Guru
Guru

ma apr 09, 2007 12:20

Over 10 jaar zijn auto's met motoren boven de 150 PK niet meer te betalen, vanwege een progressief belastingtarief dat is gekoppeld aan gewicht, vermogen en gebruik. Er zijn gunstige opkoopregelingen voor auto's ouder dan 15 jaar en katloze auto's zijn per definitie verboden. Wie een auto rijdt zonder voetgangers-airbag in de neus betaalt dubbele verzekeringspremie. Er zijn zelfs traject controles op rotondes en bij het passeren van één van de 4300 tolpoortjes wordt de logging van de blackbox van de auto uitgelezen. Voor fraude met de virtuele tachoschijf kan je maximaal 12 maanden krijgen en ontzegging van de rijbevoegdheid voor drie jaar bij recidive. Er loopt een proces tegen een moeder die haar kind aan de verkeerde kant van de straat liet uitstappen bij het naar school brengen en het standbeeld van Spee is voor de vierde keer van z'n sokkel getrokken. Fusie tussen Daimler-Fiat en FranceAuto-Ford is vrijwel rond. Eén of andere malloot wil Ferrari nieuw leven inblazen.
Brrr hou ff op met die '1984' verhalen ;)

:lol:
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 09, 2007 12:41

en tegen die tijd is mijn giulietta net klaar en kan ik hem direct door de sloop laten ophalen

mooi man!
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Marvin
Full Member
Full Member

ma apr 09, 2007 12:49

Cuore Sportivo

Klopt dat nog wel? Het is waar: de nieuwste Alfa's zijn te zwaar.
Waar ik me altijd zo aan erger is dat autobladen wat afwerking betreft een Alfa gaan vergelijken met een BMW en dan zeggen dat de Alfa nog niet op het niveau van de BMW zit. Maar wil de Alfa rijder dit wel? Wat mij betreft hoeft een Alfa niet perfect afgewerkt te zijn, want dat zijn Italiaanse auto's nu eenmaal niet. Ik denk dat de meeste Alfisti een goede wegligging verkiezen boven een perfecte afwerking. Maar blijkbaar denken de mensen van Alfa Romeo er niet zo over. Begrijp mij niet verkeerd: ik heb het hier alleen over de 159/Brera/Spider. De voorganger van de 159, de 156, vind ik 100% Alfa Romeo (lees ook het fantastische hoofdartikel over de 156 in het klaverblaadje).
Ook dat Alfa niet meer actief is in de racewereld toont aan dat Alfa niet meer zo sportief is. En wat heeft een 159 bestuurder er aan dat er ergens op deze aardkloot een paar 8c's rond rijden?
Ben ik nu aan het overdrijven en zeg ik dat het gedaan is met de sportiviteit van Alfa? Nee, ons geliefde merk heeft in haar geschiedenis wel vaker een dipje gehad. Nu heeft Alfa dan wel niet te maken met een financiële dip, maar met een lichte identiteitscrisis(?).
Nu: Alfa 916 GTV 3.0 V6 24v 1999
Nu: Alfa GT 1300 Junior 1972, met 2L techniek
Gehad (2013-2023): Alfa 916 GTV 2.0 16v 2001
Gehad (2006-2013): Alfa 155 1.7 8v wide body 1995

MarcoSprint
Full Member
Full Member

ma apr 09, 2007 21:22

Alfa's zijn misschien inderdaad wel te zwaar geworden en daardoor misschien "minder" snel, maar langzaam zijn ze zeker niet. Daarbij komt dat de veiligheid en afwerking in Alfa's er met sprongen op vooruit is gegaan, en dat kost gewicht. Pas geleden stond er ook een test in de autoweek van een 147(dacht ik) met het q2 systeem en daar waren ze erg enthousiast over. De wegligging van vierwielaandrijving met het gewicht van tweewielaandrijving. Snelheid is leuk, maar een goede wegligging minimaal ook, en dat blijft goed bij Alfa! Ik ben vandaag naar de Autorai geweest en alles wat op de Alfa stand stond was stuk voor stuk erg mooi(inclusief de dames :wink: ) en dat vond ik van weinig merken(okay, ik ben niet helemaal objectief). Het design blijft geweldig!
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”