http://www.sgc.nl/commissie.asp?commiss ... rtikel=341
Distributieriem breekt te vroeg
Gedisciplineerd als altijd maakt een consument een afspraak voor een onderhoudsbeurt voor zijn bijna vier jaar oude auto. Een van de werkzaamheden die wordt afgesproken, is het volgens fabrieksadvies vervangen van de distributieriem.
Kort daarna, de auto is nog niet in de garage geweest, breekt bij het optrekken de distributieriem. Als gevolg daarvan ontstaat nog meer schade. Einde verhaal, de kilometerstand blijft staan op 50.774. Herstel van een en ander kost de consument € 841,-. En daar is de consument niet blij mee. De garagehouder wil van het woord garantie niet horen. Maar de consument vindt dat hem een product is geleverd dat niet de eigenschappen heeft bezeten, die hij er als koper van mocht verwachten.
Kortom, een opdracht voor de Geschillencommissie Auto, waar de consument om volledige teruggave vraagt van de door hem betaalde reparatiekosten.
De importeur voelt daar niets voor. Hij voert aan dat de auto al uit de garantie is. De consument kan nergens aanspraak op maken. Ook van een fabricagefout is geen sprake, zo stelt hij. Al uitleggend vertelt hij verder dat voor dit type auto de fabrikant adviseert de distributieriem bij 60.000 kilometer of om de vier jaar te vervangen. Dat zou ook zeker bij de op stapel zijnde onderhoudsbeurt zijn gebeurd.
Dat geeft houvast aan de commissie. De riem is gebroken op de grens van wat de fabrikant als vervangingstermijn adviseert, waarbij het toelaatbaar aantal kilometers niet is overschreden. De riem is niet gebroken door omstandigheden die aan de consument kunnen worden toegerekend. Ook staat vast dat er al een afspraak was gemaakt voor een servicebeurt. Van zijn kant heeft de consument daarmee alles gedaan wat van hem mag worden verlangd.
Volgens de commissie mag een consument ook verwachten dat een distributieriem deugdelijk functioneert tot aan het moment dat de fabrikant vervanging adviseert. Ook mag een koper ervan uitgaan dat er daarbij een zekere veiligheidsmarge wordt gehanteerd. In dat verband acht de commissie een marge van vijf procent - dat is 3000 kilometer of drie maanden - niet onredelijk.
In dit geval heeft de riem de eindstreep niet gehaald en dat betekent dat deze niet de eigenschappen heeft bezeten die de consument mocht verwachten.
De klacht is gegrond en de commissie wijst een schadevergoeding toe. De hoogte daarvan wordt bepaald op € 841,- minus de kosten à € 261,- die de consument voor vervanging van een distributieriem bij een reguliere onderhoudsbeurt zou hebben moeten betalen. Resteert een bedrag van € 579,-.