Ruud33 16V

RE: Alfa Romeo 75 in ETCC 1986

di sep 27, 2005 09:46

Nee ok, in de groep N op zandvoort hebben ze aardig wat succes geboekt (geldt ook voor de 33 16V trouwens). In de 75 is Paul van Splunteren (gister nog bij rtl autosport op tv met Porsche gt3 cup) nog kampioen geworden in (geloof) 1990...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di sep 27, 2005 11:36

@GTVke

Ik vraag het mij af. De bewuste turbo zou zijn bereden voor Van der Poelle maar ik zou het
vreemd vinden als Alfa Romeo dermate nauwe contacten zou hebben met Luigi.
Luigi reed in het verleden met BMW, Camaro en na de Alfa periode stapte men over op
Sierra Cosworth. Ik zie Luigi juist instappen op een moment dat fabrieksteams schitteren door
afwezigheid. Zeker in 1987 was het een tour de force voor Alfa Corse met topcoureurs
als Lafitte en ik zou het vreemd vinden als men Luigi als testcase van een 1800 turbo zouden voorzien.

In 1987 zie ik wel auto's ingeschreven door Dixi sport die zijn geprepareerd door Luigi.

@Ruud 16V

Zo was het racen in de tijd. De 75 turbo was niet een succes in 1987 maar dat komt met name vanwege de ongelukkige homologatie (Alfa komt te laat met turbo motoren wanneer er juist een beweging in de FIA op gang die het gebruik van turbo's wil ontmoedigen) en de komst van de veel moderne M3 die compleet tailor-made is voor de racerij in 1987
of de komst van MB 190 Evo met Cosworth motor.
Het was juist een overgang en merken als Jaguar, Rover waren opgehouden en BMW
stapte af van de oude 635.

Ik weet bijvoorbeeld dat Rover een twin plenum inlaat kon homologeren dankzij de komst
van de Rover Vitesse. Zonder deze homologatie zou Rover nooit succesvol deel kunnen
nemen vanwege de zeer ongelukkige inlaattraject van de carburatie modellen
Deze auto nam het met name op tegen de BMW 635 met een veel beter cilinder kop design.
Met de voorgeschreven inlaatklep diameter kwam de Rover 30-40 pk tekort op de BMW 635.
Men had toen correctie factoren om pushrod motor met parallel kleppen opstelling
zich toch met een BMW kan meten dus Rover kreeg het voor elkaar ietwat grotere kleppen te
mogen monteren. Als je dus van te voren geen goed gehomologeerde auto hebt, is het seizoen verloren. Alfa is er tijdens het seizoen 1987 mee opgehouden.

Juist door deze reglementen was er juist achter de schermen veel ruzie. Het was ook
de tijd van de Evo versies die fabrikanten uitbrachten. Sierra Cosworth had een onmogelijk
grote turbo voor de straatversies om maar in ETCC deze te kunnen homologeren.

Volvo heeft eens zeer handig gebruik van de reglementen en raceversies voorzien van
waterkoeling etc. Volvo had de FIA laten weten dat de seriemodellen ook met deze snufjes
waren voorzien hetgeen niet helemaal klopte.

GTVke
Full Member
Full Member

za okt 01, 2005 22:44

@Bert

Omdat men bij BMW begin jaren ' 80 geen intresse meer heeft voor productieracerij besluit Luigi het geweer van schouder te veranderen en gaat daarom met Dr. Ughi praten , destijds verantwoordelijk voor de race activiteiten van Alfa .
Zijn voorstel om met een GTV6 deel te nemen aan het ETCC valt bij Alfa in goede aarde , zeker omdat Luigi met zijn activiteiten niet in het vaarwater zal zitten van Autodelta dat op dat moment bezig is met het geldverslindende F1 .
De afspraak was dat hij voor het seizoen ' 82 2 auto's en materiaal ter beschikking kreeg van Alfa maar zelf moest instaan voor de ontwikkeling en preparatie .
Ook is het zo dat Luigi een beroep kon doen op Autodelta voor kennis dat het had opgedaan tijdens de race en rally jaren met de Alfetta GT en ook de onderdelen ter beschikking kreeg die voor deze wagens ontwikkelt waren , hij hoefde voor dit alles geen cent neer te tellen als de resultaten goed bleken .
Het succesnummer dat Luigi met de GTV6 opvoerde duurde tot ' 85 .
Seizoen ' 86 prepareerd Luigi hoofdzakelijk 75V6 GR.N , seizoen ' 87 75 turbo GR.N en GR.A .
' 87 is ook het jaar dat het doek valt voor de Alfa periode van Luigi Racing .
Met de overname van Alfa door Fiat , zorgt Pianta ervoor dat privé-preparateurs met fabrieksondersteuning alle steun in welke vorm dan ook wordt ontzegt .

Dit is ook eens het lezen waard , het komt uit een origineel persbericht van Alfa Romeo Benelux daterend uit ' 86 :

'' Avec l'accord et la collaboration technique de nos usines a Milan , le préparateur Luigi Cimarosti a Comblain-au-Pont a été chargé d'édutier le développement de l'Alfa 75 Turbo essence afin de donner encore plus de vigueur au slogan L'Alfa une berline de famille qui gagne les courses .
Apres le Salon de Bruxelles ou l'Alfa 75 Turbo essence a été présentée en premiere mondiale , c'est avec plaisir que nous vous annoncons l'entree en competition sur notre sol national de ce modele et ce , a nouveau , en premiere mondiale ''

Luigi voorzien van een 1800 Turbo als testcase ................jazeker
Was er een nauwe samenwerking tussen Luigi en het '' echte '' Alfa Romeo ...........jazeker

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”