Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . het bedrog van Rio

wo apr 17, 2013 13:35

Afbeelding

Een zoveelste variant van Rio op een oude mal.

Het is de auto van Rudolf Caracciola uit de Grand Prix van Monaco in 1933. Of liever gezegd van vóór die Grand Prix want Caracciola startte niet in verband met verwondingen die hij opliep tijdens een ongeval in de training:
After a year as works driver for Alfa Romeo Caracciola decided to become a privateer. Together with his friend Louis Chiron he bought two Alfa Romeo Monzas and created the Scuderia CC.

The first race for the new team was at Monaco on 20-23 April 1933 and after having done 25 practice laps Caracciola's brakes suddenly failed while he was coming down from the chicane to the Tabac curve. Caracciola had to choose between the water and the wall and selected the latter. At first the damage seemed to have been restricted to bent metal and Caracciola rose to indicate that he was unhurt. But suddenly his legs failed and he collapsed. Caracciola was carried on a chair into the tobacco shop where the owner tried to console him: "Make yourself comfortable, the ambulance will soon be here. We have a very fine hospital here at Monaco, lots of famous people have died there."


Bron en de rest van het verhaal.

Zie ook deze site.

Het is door het niet deelnemen ook lastig een afbeelding van de originele auto te vinden. Googelen levert (vooralsnog) alleen dit op:

Afbeelding

Afbeelding

Maar dat lijkt bepaald niet op een Tipo B zoals Rio hem levert, maar een 8c 2300 Monza. Kijk maar naar de grille. Bovendien is het een tweezitter, de Rio is een éénzitter. Verder staat het racenummer op een andere plek en waar komt die zwarte streep vandaan? Ook ander details wijken af, zoals de vuldoppen, het formaat van de behuizing van de trommelremmen, etc.

Maakt Rio een vergissing en noemt het de verkeerde race bij de juiste auto (of andersom) of worden we voor het lapje gehouden?

Ik gok toch op het eerste. Ik ken een afbeelding van een witte Tipo B en dat is de prijzige 1:20 kit van Revival:

Afbeelding

Daarbij wordt de bijnaam Muletto genoemd, maar die bijnaam had Caracciola aan een Monza gegeven.

Pocher leverde een witte Muletto en dat is dan weer wel een Monza:

Afbeelding


En dan (tjongejonge, nu pas?) valt me iets op waaruit blijkt dat Rio wel degelijk bewust de kluit zit te belazeren.

Wie ziet het?

Gebruikersavatar
AR110AF
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di sep 12, 2006 12:40
Locatie: Liege - Belgium

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . het bedrog van Rio

wo apr 17, 2013 14:23

Looks like Rio found it was enough to swap the side of the exhaust, et voilà: the P3 is now a Monza! :roll:

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . het bedrog van Rio

wo apr 17, 2013 15:00

Ik zie in ieder geval een zwarte bies bij de Rio die ik niet kan thuisbrengen (?)

Koen

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . het bedrog van Rio

wo apr 17, 2013 15:32

Patrick (AR110AF) heeft al gezien wat er aan mankeert: Rio monteert de uitlaat nu aan de linkerzijde, maar op de Tipo B (of P3) hoort hij toch echt aan de rechterzijde.
En daar zat hij in het verleden ook, kijk hier maar.

Het is dus opzettelijk gedaan om hem (een beetje) op een Monza te laten lijken. En daar mag je 44 euro voor neertellen... ](*,)

Gebruikersavatar
hanalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 742
Lid geworden op: zo nov 29, 2009 09:51

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . het bedrog van Rio

do apr 18, 2013 08:33

Wat een gave site Hans, als je alle links wilt bekijken ben je wel een paar uur bezig,. 8)

Mooiste vond ik nog wel deze tekst.

" Nuvolari's last race was at Monte Pellegrino, on 15 April 1950, and he won his class with a 1500cc Cisitalia. Nuvolari died at home 11th August 1953. His last wish was to be buried in his "racing uniform" with helmet, yellow jersey and blue trousers."

Zou wel willen weten waar hij begraven ligt, weer een mooie vakantiebestemming de komende maanden.

Weet iemand waar hij ligt,.?
Ciao Han,

Alfa Romeo 166 2.5 V6
Alfa Romeo Spider 3.0 V6
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo
Alfa Romeo 164 2.0 TS
Alfa Romeo 90 2.5 V6 QO
Alfa Romeo 33 1.4 IE SW
Lancia HPE 2.0 IE Executive

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . het bedrog van Rio

do apr 18, 2013 09:06

Wat een gave site Hans, als je alle links wilt bekijken ben je wel een paar uur bezig,. 8)

Mooiste vond ik nog wel deze tekst.

" Nuvolari's last race was at Monte Pellegrino, on 15 April 1950, and he won his class with a 1500cc Cisitalia. Nuvolari died at home 11th August 1953. His last wish was to be buried in his "racing uniform" with helmet, yellow jersey and blue trousers."

Zou wel willen weten waar hij begraven ligt, weer een mooie vakantiebestemming de komende maanden.

Weet iemand waar hij ligt,.?
In Mantua (Provincia di Mantova, Lombardije)
Daar is ook het Nuvolari museum :wink:

http://www.tazionuvolari.it/web/index.php?lang=en
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 969
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . een Diva in huis

zo apr 21, 2013 22:21

Een beetje aan het fröbelen geweest dit weekend. Een tankstationnetje van Dudok. Waren er ooit meer dan honderd van. De laatsten staan nu in het oude Louwman museum en nog een in Groningen.
(Model van Bush in 1:87).
Afbeelding
in 1:43 schaal kan het ook :
Tuff_Stuff België 1:43 garages: Anthony en zijn vader zijn regelmatig te vinden op de beurzen in oa. Houten, Maastricht, Antwerpen, Nijvel en Essen met hun diorama van diverse automerken. De mogelijkheid bestaat om ook een Alfa Romeo versie te laten maken met Agip of Shell benzine pompen. De garage is een goede basis diorama voor in je vitrine (ca. grondplaat 40x20cm), voorzien van 2 bruggen en een showroom voor 2 Alfa’s. Zelf verder van meer details te voorzien met poppetjes (oa.Brumm), garage gereedschap (van Snap-on-TrueScaleMiniatures)(of uit diverse goedkope kiosk setjes), postertjes uit folders te knippen/te scannen en bomen/struiken te koop bij de trein-modelwinkel. Genoeg ruimte voor parkeren van meer van je occasions rondom het gebouw. Garage prijs is €uro 80-85. af te halen op een beurs.
In Essen waren hun eerste 2 typen te zien in wit met luifel en in grijs, 2 bruggen en showroom voor 2 Alfa’s.
3 bruggen en 1 showroom plaats is ook mogelijk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa Romeo Miniatura Fer op di nov 07, 2017 17:17, 2 keer totaal gewijzigd.
SCARB no 00575
Alfa Romeo Registro Miniatura, since 1992.
http://alfaromeominiatura.nl
Alfa 147 2.0 Cup trackday
Alfa Giulietta Sprint Speciale 1.4 TCT 2016 rosso
*driving Alfa Romeo since 1975.

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 875
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . het bedrog van Rio

do apr 25, 2013 16:01

In Japan is het werk aan de 1:43 kit van de carrozzeria Touring Disco Volante 2012 begonnen. Dit YOW MODELLINI schaalmodel heeft referentienummer 169 voor de eventueel geinteresseerden.

Afbeelding Afbeelding
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 875
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . het bedrog van Rio

zo apr 28, 2013 16:25

Ik kwam wat foto's tegen van een 1:43 schaalmodel van het AR51 prototype op mijn computer. Alhoewel het model verre van perfekt is, vind ik het wel een leuke representatie van dit vreemde maar interessante prototype.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . het bedrog van Rio

zo apr 28, 2013 18:34

Heel toevallig dat net jij nu net die foto's vindt op je pc. :wink:

Ik was zelf afgelopen zaterdag op de namac, en heb 4 mooie diorama's gekocht bij onze bekende franse vriend. Waarvan zelfs eentje in schaal 1:24.
Verder een alfa romeo TZ2 van autoart in 1:18 en een bbr alfa romeo sz (coda tonda ) bbr153c in het wit. Die voor 50 euro niet in de bak mocht blijven liggen. :D

Die gaastra koopjes jagers stonden later zelfs tot buiten achter het dranghek. Maar ondanks dat het dus niet heel druk was met bezoekers zag ik aardig wat verkocht worden.

Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . het bedrog van Rio

zo mei 05, 2013 11:14

Heren,

Intussen staat de geprinte Nuova in de lak. Ben er zelf al aardig tevreden mee, hoewel ik binnenkort eea wil aanschaffen om alles af te maken. Het is wel onwijs tof hoe er, na het lakken, opeens een mini-Nuova voor je staat!. Ik ga binnenkort de chroomverf bestellen.

Waar ik nog naar op zoek ben:
- Mooie geëtste ruitenwissers. Dit lijkt me wel wat. Iemand ervaring?
- Idem dito voor een knap stuurwiel. Anders moet ik gaan buigen in messing, da's wel een boel meer werk.
- Iemand die transfers/decals kan printen. Ik zou graag de logo's, de klokkenwinkel en andere details van het dash en mijn kentekenplaten als decal regelen.

Iemand enig idee waar ik bovenstaande zaken kan regelen? Foto's volgen... :)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . het bedrog van Rio

zo mei 05, 2013 13:32

Eventueel kan je je decals zelf printen.

Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . het bedrog van Rio

zo mei 05, 2013 13:43

Klopt, heb de spullen zelfs hier liggen, ik heb helaas wel veel witte achtergronden nodig (en volgens mij heb ik geen wit decalpapier ). Mocht er iemand zijn met een iets hippere printer die decals kan maken dan zou dat top zijn natuurlijk :)

Gebruikersavatar
bluegtv
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: do okt 13, 2011 12:48
Locatie: Taiwan
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . het bedrog van Rio

ma mei 06, 2013 13:53

Anyone can help to provide the detail photos of 1/43 Rialto RM022 Alfa Romeo 1300 Junior Z Prototipo?

thanks very much

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: ** Alfa Romeo Miniaturen ** . . . het bedrog van Rio

ma mei 06, 2013 17:10


Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”