Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

Stijging verkopen Alfa Romeo's Februari

do mar 17, 2011 12:43

Februari: kleine stijging Europese verkopen

Goed nieuws voor de autofabrikanten: in februari zijn de autoverkopen ten opzichte van vorig jaar gestegen. Het gaat nog om een kleine plus, maar het herstel lijkt nu toch door te zetten.
De autoverkopen van februari zullen voor een kleine vreugdesprong bij de autofabrikanten hebben gezorgd: er werden in de Europese Unie 981.429 auto’s verkocht. Dat is 0,9 procent meer dan in februari 2010. Over de eerste twee maanden van 2011 staat de teller door een slechte januarimaand overigens nog 0,3 procent lager dan in diezelfde periode in 2010.
Het herstel van de Europese verkopen komt voor een belangrijk deel op het conto van de opleving op de Duitse markt. Na het wegvallen van de slooppremie was 2010 voor de Oosterburen een uitermate teleurstellend jaar, maar nu gaan de zaken weer goed. In februari wisselden in Duitsland 224.426 nieuwe auto’s van eigenaar, een stijging van 15,2 procent ten opzichte van diezelfde maand in 2010. Ook in januari kon de auto-industrie in de belangrijkste automarkt van de EU al een vergelijkbare verkoopstijging noteren.
Ook in Frankrijk stegen de verkopen. Maar wie ziet dat de totale verkopen van de EU maar weinig toenamen, snapt dat er ook grote markten zijn waar het minder goed ging. In Italië daalden de verkopen bijvoorbeeld met 20,5 procent naar 160.329 stuks. Ook Spanje (-27,6 procent) en het Verenigd Koninkrijk (-7,7 procent) gaven nog geen reden tot juichen.

Merken

Bij de merken zijn er duidelijke winnaars en verliezers aan te wijzen. De grootste blijdschap vinden we bij Alfa Romeo, waar de verkopen met maar liefst 42,0 procent toenamen ten opzichte van februari 2010. De Italianen verkochten 11.158 auto’s ten opzichte van 7.857 in februari 2010. Desondanks zal de Fiat Group allesbehalve tevreden zijn. In een markt waarin de compacte auto aan populariteit wint, toch een beetje de troefkaart van Fiat, daalden de verkopen van het concern met 16,9 procent.
Verkoopstijgingen van meer dan tien procent zien we verder bij Mitsubishi (+25,4 procent), Nissan (+21,5 procent), Audi (+14,8 procent), de BMW Group (+13,3 procent) en Skoda (+13,2 procent). Minder blij zijn ze bij GM USA (-69,0 procent), Ford (-12,9 procent) en Mazda (-15,3 procent).


Bron: Autoweek.nl

Persoonlijk denk ik dat dit ook te maken heeft met het succes van de Giulietta en natuurlijk de MiTo 1.3 diesel. Goed nieuws tot zover.
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

RE: Stijging verkopen Alfa Romeo's Februari

do mar 17, 2011 12:58

Is goed nieuws maar niet meer als logisch na een 10 jaar oude 147! :wink:
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Stijging verkopen Alfa Romeo's Februari

do mar 17, 2011 15:41

Wat Alfa doet is niet zo interessant eigenlijk.
De Fiat groep als geheel (Fiat, Abarth, Lancia en Alfa) draaien nu al voor de 2e maand op rij de slechtste verkoopcijfers van alle Europeese merken/groepen.
Kortom die paar 1000 alfa's die er meer verkocht zijn, is slechts een druppel op een gloeiende plaat. Hoe minder Fiat verdiend, hoe minder geld ze hebben om te investeren in Alfa.
Dan krijgen we in de toekomst ook gewoon gerebadgede amerikaanse drek met alfa logo net zoals nu met Lancia gebeurt is...
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Stijging verkopen Alfa Romeo's Februari

do mar 17, 2011 15:58

Het is in ieder geval al een klein stapje beter dan dat Alfa het binnen de Fiat groep ook nog eens slecht doet met haar nieuwe modellen, vind je niet?

Maar wie kan me eens uitleggen waarom FIAT groep het zo slecht doet? Ligt het aan Lancia? Alfa Romeo heeft opzich goede modellen staan nu (nog niet genoeg, maar dat terzijde), en FIAT heeft ook een paar flinke knallers met de Grande Punto en de Punto Evo, beide MRB vrij etc. Ferrari heeft een mooie nieuw, Maserati lijkt het goed te doen met de GranTurismo's e.d.

Zoveel verstand heb ik er niet van hoor, ben gewoon nieuwsgierig naar de eventuele oorzaken.

Gr. Geert-Jan
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

RE: Stijging verkopen Alfa Romeo's Februari

do mar 17, 2011 16:38

De Bravo is niet bepaald een verkoop kanon, en de Punto Evo met alle repect wordt wel een beetje oud onderhand.
Bovendien is het nwe van de 500 ook wel af.
Wat maken ze eigenlijk nog meer?
MRB vrij, is leuk maar dat zijn die auto's niet overal!
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Stijging verkopen Alfa Romeo's Februari

do mar 17, 2011 16:52

Klopt, die Bravo komt je echt nergens tegen, terwijl ik het eerlijk gezegd helemaal niet zo'n gekke auto vind. Ik heb toevallig net een nieuwe Punto Evo besteld :oops: Komt eind April binnen. Tja, wat is oud... ik kom van een peugeot 206 uit '99 :P
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Stijging verkopen Alfa Romeo's Februari

do mar 17, 2011 17:12

Lancia verkoopt al jaren alleen redelijk goed in Italie, daarbuiten is het helemaal niks.
Fiat verkocht alleen de kleinere modellen goed, maar daar lijkt nu dus ook de klad in gekomen te zijn.
Alfa Romeo verkoopt wisselvallig en in pieken en dalen, nieuwe modellen verkopen hooguit 1-2 jaar en daarna zakt het enorm in.
Verder is de productie van Fiat in Italie inefficient, laatst melde Marchionne al zoiets, ze maken in Polen met 1 fabriek met 3000 man net zoveel auto's als met 4 fabrieken en 30.000 man in Italie. (weet de exacte getallen niet meer, maar het was iniedergeval een behoorlijk verschil), dat kost dus enorm veel geld.
En verder is de marketing van Fiat bagger, en de reputatie van gewone italiaanse auto's nog steeds slecht (Dan heb ik het dus niet over Ferrari).

En nog een reden, soms willen ze niet verkopen lijkt wel, mijn pa heeft 25 jaar bij Iveco/Irisbus gezeten, als een klant 50 vrachtwagens of bussen wilde, met een bepaalde wijziging die niet standaard af fabriek op de vrachtwagen/bus zat maar technisch wel eenvoudig te realiseren was, dan had ie gewoon pech, dan zeiden ze zelfs letterlijk ga maar naar de concurent ofzo, de hoge italiaanse bazen bij de fabriek blokkeerden dat gewoon.
En dan uiteraard aan einde van het jaar wel zeuren waarom er toch zo weinig verkocht wordt in Noord Europa. :roll: Kortom Italianen kunnen niet handelen buiten Italie, zijn ze te dom/stom/eigenwijs voor. :)
En zolang Marchionne van dat soort eigenwijze Berlusconi kloontjes in zijn organisatie heeft zal Fiat never nooit niet een wereldspeler worden zoals ze graag willen, is ook niet voor niks dat hij het plan lanceerde om het hoofdkantoor naar Amerika te verhuizen (niet dat Amerikanen nou zoveel beter zijn, maar het is een begin).
Geloof mij maar als het kon had Marchionne dat gister al uitgevoerd, hij is namelijk een van de weinige italianen die een carriere opgebouwd heeft in het buitenland en dus wat minder "italiaans" leiding geeft, is ook niet voor niks dat als hij er niet geweest was dat Fiat allang en breed failliet zou zijn geweest (samen dus met Alfa / Lancia etc).
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”