Forza Trentatre
Full Member
Full Member

Alfa scoort hoog in tevredenheidsonderzoek Duitsland

wo jun 24, 2009 11:40

Op autoblog.nl staat het volgende (opmerkelijke?) bericht:
In de JD Power cijfers uit de US was Alfa Romeo in geen velden of wegen te bekennen, simpelweg omdat het merk niet geleverd wordt in Amerika. In Duitsland wel, daar scoort het merk opmerkelijk, bizar, verrassend en fantastisch goed.
De echte winnaar is overigens Daihatsu: die fier bovenaan de lijst prijkt met 843 van 1000 punten. Op plaats twee staat zowel Alfa Romeo als Mercedes, die elkaar van dat ereplekje proberen af te duwen (835 punten). Op plaats nummer vier staat BMW en Audi & Toyota delen plaats vijf met 831 punten.

De Vehicle Ownership Satisfaction Study (VOSS) wordt ieder jaar uitgevoerd door interviews af te nemen met 16.200 voertuig eigenaren na twee jaar eigenschap. De autobezitters worden naar 67 eigenschappen gevraagd die onderverdeeld zijn in vier categorieën: “vehicle appeal” (telt voor 32% en omvat o.a. prestaties, design, comfort), kwaliteit en betrouwbaarheid (26%), kosten (22% inclusief brandstofkosten, verzekering en reparatiekosten) en tevredenheid met de dealer.

Behalve winnaars zijn er natuurlijk ook merken die het minder goed doen dan het gemiddelde en die we als de zon niet zou zijn schijnen uit zouden schelden voor verliezers. De gemiddelde score was 814 punten en een flink aantal merken haalt dat gemiddelde niet. Smart is allerlaatste (772 punten), Chevrolet (778 punten) net iets beter en Fiat haalt ook maar 778 punten. Bij Opel, Kia en Peugeot hoeft de vlag ook nog niet uit: zij halen maar 790 punten. (via Carscoop)
Is hiermee bewezen dat het helemaal niet zo slecht zit met de betrouwbaarheid, kwaliteit, kosten en dealerschap van Alfa? En dat de schijnbaar onaantastbare kwaliteit van de Duitsers dus wel mee blijkt te vallen (of in ieder geval niet hoger ligt dan dat van Alfa)? Of is dit weer het zoveelste tevredenheidsonderzoek wat in twijfel te trekken valt?
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

RE: Alfa scoort hoog in tevredenheidsonderzoek Duitsland

wo jun 24, 2009 12:23

In Duitsland wel, daar scoort het merk opmerkelijk, bizar, verrassend en fantastisch goed.
Opmerkelijke zin... :wink: over imago gesproken...

Ik ben benieuwd naar de cijfers van voorgaande jaren. Is dit 'stijgen met stip', een gestadige tendens of een vaste plek?

Wat de uitkomsten van het onderzoek zou kunnen beïnvloeden, is de motivatie van de respondenten. Misschien dat Alfa-bezitters, moe van het immer aanhoudende verjaardagsfeestjesgemekker over roest en kwaliteit het verzoek om deel te nemen aan het onderzoek gretiger accepteren dan bezitters van andere merken?

En: tevredenheid hangt af van verwachtingen. Matig imago, dan blijkt het allemaal best mee te vallen: "heeeee, ik ben ontzettend tevreden!"

De Smart daarentegen is hip, als je je daarin verplaatst tel je mee. Gauw kopen zo'n ding, niet voor jezelf maar voor je vriendenkring. En dan blijkt na verloop van tijd het gadget een onpraktische en lawaaierige stuiterbal op het asfalt. Mobiliteit is toch meer dan parkeren op een piepklein parkeerplekje aan de Amsterdamse gracht.

Tot zo ver mijn wilde gooi naar achtergronden en redenen 8)

Engine
Advanced Member
Advanced Member

wo jun 24, 2009 12:35

vergeet bij Smart de motor niet, die een levensduur heeft van een ton. En dan nog engineered by Mercedes erop zetten :lol:

Maarre, kwam Alfa eigenlijk ook niet vrij hoog in het Nederlandse onderzoek? Samen met Fiat en Lancia? Ik dacht net wel/net niet in de top 10.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

wo jun 24, 2009 12:54

Nog een (inmiddels redelijk belegen) topic over tevredenheid.

Hm, als ik onzin uitkraam ben ik daar tenminste wel consequent in 8)

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jun 24, 2009 13:00

Zoals ik (onoplettend) in een ander topic zei:

Het Alfa virus grijpt om zich heen!! Zelfs in "dat andere land" waar auto's worden geporduceerd waarderen ze Alfa!
Mercedes, BMW en Audi volgen opvallend...

Afbeelding

En hier staat het artikel...

:D
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Erwinn
Advanced Member
Advanced Member

do jun 25, 2009 13:16

Ik zou wel eens een cijfermatig onderzoek willen zien naar feiten, bijvoorbeeld onderhoudskosten, brandstofverbruik, etc. :)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 25, 2009 13:24

Dit vind ik altijd wat twijfelachtig. Het zegt volgens mij niet veel over de auto, maar meer over de relatie tussen eigenaar, auto en (eventueel) dealerorganisatie. Voor mij persoonlijk bijvoorbeeld scoort mijn heftig roestende wagenpark dikke voldoendes en ben ik 100% tevreden, maar ik betwijfel of er veel mensen die mening zouden delen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Alfa scoort hoog in tevredenheidsonderzoek Duitsland

do jun 25, 2009 14:40

Dit vind ik altijd wat twijfelachtig. Het zegt volgens mij niet veel over de auto, maar meer over de relatie tussen eigenaar, auto en (eventueel) dealerorganisatie. Voor mij persoonlijk bijvoorbeeld scoort mijn heftig roestende wagenpark dikke voldoendes en ben ik 100% tevreden, maar ik betwijfel of er veel mensen die mening zouden delen.
Meer dan je denkt, blijkbaar! Tevredenheid is idd geen kwestie van harde cijfers, maar van gevoel en verwachting. Ik verwacht van de GTA geen verbruik van 1:15, maar wel een zeer sportief weggedrag. Van de 75 verwacht ik geen showroom perfectie, maar wel een enorme feel-good factor. :D :D
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Forza Trentatre
Full Member
Full Member

do jun 25, 2009 15:58

Ik zou wel eens een cijfermatig onderzoek willen zien naar feiten, bijvoorbeeld onderhoudskosten, brandstofverbruik, etc. :)
De Vehicle Ownership Satisfaction Study (VOSS) wordt ieder jaar uitgevoerd door interviews af te nemen met 16.200 voertuig eigenaren na twee jaar eigenschap. De autobezitters worden naar 67 eigenschappen gevraagd die onderverdeeld zijn in vier categorieën: “vehicle appeal” (telt voor 32% en omvat o.a. prestaties, design, comfort), kwaliteit en betrouwbaarheid (26%), kosten (22% inclusief brandstofkosten, verzekering en reparatiekosten) en tevredenheid met de dealer.

Dat zit dus in dit onderzoek verwerkt... :wink:
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

do jun 25, 2009 16:04

Ja, maar niet op een objectieve manier. Het is opgenomen als mening en niet in cijfers.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Andretti Molletti

do jun 25, 2009 17:23

Jongens NIET zeuren!!!!!

Allebei de Alfarijders hadden dit jaar geen pannen in Djermanie!!

Kan toch?

:twisted: :wink:

notton155
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 11, 2009 21:52

vergeet bij Smart de motor niet, die een levensduur heeft van een ton. En dan nog engineered by Mercedes erop zetten :lol:

Maarre, kwam Alfa eigenlijk ook niet vrij hoog in het Nederlandse onderzoek? Samen met Fiat en Lancia? Ik dacht net wel/net niet in de top 10.
Naast Alfa, staat er bij mij ook een nieuwe Smart voor de deur, maar de motor die er in zit is niet meer van MB, maar een 999cc Mitsubishi motor. Dus maar 1 ton levensduur is verleden tijd.
Nu GT3.2-156SW1.8 -75 Epoca
Gehad:
Alfetta GT Alfetta GTV Alfetta 1.6 Alfetta 2.0 GTV2000(bert) 33 1.3 Giulietta 1.6 Giulia 1.3 Spider 2000 155 1.7 33SW1.5

giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 11, 2009 22:26

Ik denk dat de Alfa rijders zo tevreden zijn omdat er nog altijd wel te doen is!
Zo ga ik mijn 3e draagarmpies maar weer monteren met 89000 op de teller!

giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 11, 2009 22:28

Sorry 4e

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”