Je zou verbaasd zijn over het verschil. Trust me. En geloof maar dat Alfa zijn huiswerk heeft gedaan voor de USA-markt want als er iets misgaat daar, je krijgt een claim aan je broek en je hebt je zaakjes niet op orde...Maar wel vaag allemaal. Alsof je in zo'n ding wél kans maakt een flinke klapper te overleven als er airbags in zitten.![]()
Dat van de constructie is natuurlijk absoluut waar. Ik ben ook benieuwd welke kunstgrepen ze hebben toegepast om de oude dame door de tests heen te loodsen. Het zal een gevalletje hakken over de sloot geweest zijn, vermoed ik. Maar de criteria voor hoofd- en nekletsel liggen zodanig dat je echt niet op 99% daarvan wilt zitten, dus ik zou daar geen import van af laten hamgen. Gewoon niet crashen...Ja, het scheelt natuurlijk een hoop hoofd- en hersenletsel, maar ik doelde meer op de algehele kooiconstructie van een Spider. Het blijft een ontwerp uit de jaren '60, toen veiligheid nog geen issue was. Dat kwam volgens mij pas vanaf de Sud, met z'n standaard kreukelzones e.d.
Maar ja, als een USA Spider zóveel veiliger is dan een EU-Spider zou ik import zwaar gaan overwegen. Als ik zo'n auto zocht althans.
Zo gek is dat niet, die was alweer weg in 92/93. Ik zou er het papierwerk bij moeten pakken, maar het zou me niet verbazen als er rond die periode een abbsolute airbagplicht in de USA van kracht werd.Wel gek dat de Milano (de USA 75) niet met airbags is geleverd. Die had wel stalen balken in de portieren e.d., maar géén airbags.
Tja, maar de Quadrifoglio waarin ik over de airbag-Spider las was geloof ik van '91. Misschien dat ze de moeite niet meer hebben genomen de 75 van airbags te voorzien omdat ze wisten dat dat model toch niet lang meer mee zou gaan.Zo gek is dat niet, die was alweer weg in 92/93. Ik zou er het papierwerk bij moeten pakken, maar het zou me niet verbazen als er rond die periode een abbsolute airbagplicht in de USA van kracht werd.
190 speciale CE uitvoeringen....
Als ik bovenstaande lees, zijn er dus in totaal 190 airbag-Spiders gebouwd (?). Dan wil je dus niet weten hoe veel geld daar achteraan is gegaan!
Volgens het artikel is het een actie geweest om het 28e verjaardag van Spider en het aanhoudende enthousiasme van de Amerikanen te vieren. Doorgaans is een feestje bedoeld om iets te vieren en kost het geld. Dat zal met dit feestje niet anders geweest zijn.190 speciale CE uitvoeringen....
Als ik bovenstaande lees, zijn er dus in totaal 190 airbag-Spiders gebouwd (?). Dan wil je dus niet weten hoe veel geld daar achteraan is gegaan!