Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Racekleurcodes Italie Alfa Romeo, Scuderia Ferrari, Ducati

wo feb 18, 2009 10:19

Is de Ferrari racekleur oorspronkelijk het ALFA rood?
Laat ik dan het antwoord geven.
Er bestaat niet één kleur 'Italiaans race-rood' of 'British Racing Green'. Rood is rood, groen is groen, ingewikkelder dan dat is het niet. Ofwel, er bestaan wel honderd tinten British Racing Green (allemaal donkergroen en daarmee allemaal 'goed' of 'historisch verantwoord'). Idem met het Italiaanse rood.
en even ter aanvulling op, en ter uitbreiding van het historisch besef van diegenen die dat niet hebben: ooit, in een grijs verleden, kwamen raceteams en coureurs voor een land uit, niet voor een merk. En de raceauto`s hadden dus per land een kleur (Italie rood, Engeland groen, duitsland zilver, nederland oranje en wie vult aan?)
Ziet nu iedereen deze vraag over het hoofd? :shock:
Nieuwe vraag:
Is de Ferrari racekleur oorspronkelijk het ALFA rood? Volgens mij is Ferrari rood het Italiaanse race-rood zoals de Engelsen het British Racing Green hebben.
:?:
Laat ik dan het antwoord geven.
Er bestaat niet één kleur 'Italiaans race-rood' of 'British Racing Green'. Rood is rood, groen is groen, ingewikkelder dan dat is het niet. Ofwel, er bestaan wel honderd tinten British Racing Green (allemaal donkergroen en daarmee allemaal 'goed' of 'historisch verantwoord'). Idem met het Italiaanse rood.
Toch meende ik dat je zo'n 30 jaar geleden bij het bestellen van je Alfa Romeo KORTING kreeg als je de wagen in "Alfa Rood" bestelde.
Die kleur koste toen zegge 300 gulden extra, de andere kleuren 600 en metalic 1000.

Ik hoop dat ik genoeg on-topic ben om te vragen of de rode kleurnummer (RAL oid) van het Scuderia Ferrari raceteam uit 1935 overeenkomen met sommige Alfa Romeo kleuren op de latere modellen. Is daadwerkelijk de kleur rood van Ferrari gewijzigd na afsplitsing van Alfa Romeo. Over deze (verschillende) kleuren ben ik regelmatig aan het bakkeleien met kennissen.

Ducati rood is bijvoorbeeld weer een stuk lichter.

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

RE: Racekleurcodes Italie Alfa Romeo, Scuderia Ferrari, Duc

wo feb 18, 2009 11:22

In de huidige F1's zijn de Ferrari's dan weer Marlbororood...

Wie weet wanneer de eerste Alfa's in de racerij op Alfarood zoals we't kennen zijn overgeschakeld ?
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Super72
Member
Member

Re: Racekleurcodes Italie Alfa Romeo, Scuderia Ferrari, Duc

wo feb 18, 2009 11:24

Toch meende ik dat je zo'n 30 jaar geleden bij het bestellen van je Alfa Romeo KORTING kreeg als je de wagen in "Alfa Rood" bestelde.
Die kleur koste toen zegge 300 gulden extra, de andere kleuren 600 en metalic 1000.
Eh... Dit is niet echt een duidelijke zin, hoor. :wink: Je kreeg KORTING (in hoofdletters zelfs) als je Alfa-rood bestelde, maar dat kostte dan wel 300 gulden extra? En 'de andere kleuren' kostten 600 gulden? Dus als je een kleurtje op je Alfa wilde, dan moest je daar 600 pieken voor neertellen, tenzij je hem in het rood wilde (300 gulden) of een metallic lak koos (1000 gulden)?
Goh... Dat zet onze klaagzang over het 'huidige Alfa Romeo' ineens in een wel héél erg ander perspectief. :D
Ik hoop dat ik genoeg on-topic ben om te vragen of de rode kleurnummer (RAL oid) van het Scuderia Ferrari raceteam uit 1935 overeenkomen met sommige Alfa Romeo kleuren op de latere modellen. Is daadwerkelijk de kleur rood van Ferrari gewijzigd na afsplitsing van Alfa Romeo. Over deze (verschillende) kleuren ben ik regelmatig aan het bakkeleien met kennissen.
Ach, die kleuren... Die veranderen aan de lopende band, hoor. Omdat de fabriek even een andere voorkeur heeft, omdat klanten naar een specifieke tint vragen, omdat de verffabrikant andere grondstoffen is gaan gebruiken, omdat het gebruik van bepaalde laksoorten (denk aan 2K-lakken) niet meer zijn toegestaan, omdat de fabriek overstapt naar een andere verffabrikant... Sterker nog, het komt zelfs voor dat als je twee dezelfde auto's, met 'op papier' dezelfde kleur, naast elkaar zet, je tot de verbazingwekkende conclusie komt dat er toch verschil in kleur te bespeuren valt. Niet voor niets gaan professionele autospuiters, als ze de verf gaan mengen, altijd uit van de auto zélf, in plaats van uitsluitend de opgegeven 'officiële' kleurcode. Die code dient slechts als leidraad, meer niet (dat ligt natuurlijk anders als de auto volledig overgespoten moet worden).
Bij racewagens wordt trouwens de kleur vooral door de sponsor bepaalt. Denk aan het Ferrari F1-team, dat - op aandringen van Marlboro - opeens een veel lichtere tint rood begon te gebruiken. En nu staat die kleur ineens bekend als 'Ferrari-rood'.

Terugkomend op je vraag: ik heb geen idee of Ferrari in 1935 een andere kleur rood is gaan gebruiken. Laat staan dat ik het RAL-nummer (dat bestond toen nog niet, maar vooruit) zou weten.
Hoe dan ook heeft het dus niks met de 'officiële' Italiaanse-racekleur te maken. Italiaanse coureurs reden destijds veelal (echt niet altijd) met rode auto's. Ferrari-rood of Alfa-rood, they couldn't care less. Het ding moest felrood zijn, niks meer, niks minder. Iedere tint was goed. Niemand die zich bezig hield met de vraag of het nu Alfa-rood was of Ferrari-rood.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 18, 2009 11:38

Niemand die zich bezig hield met de vraag of het nu Alfa-rood was of Ferrari-rood.
was meer een kwestie van wat er toevallig in het spuitpistool zat of op voorraad was lijkt het idd. En ferrari-rood, je moest eens weten hoeveel verschillende tinten en kleurnummers dat kent... (ooit voor een vriend mee bezig geweest, en we werden er gek van. Uiteindelijk voor de juiste kleur gewoon bij iemand langs geweest voor de zekerheid dat dat echt de juiste kleur was, je moest het gewoon live zien....)

Ook alfa-rood kent meerdere kleurnummers trouwens.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Engine
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 18, 2009 12:40

Toch springt Alfa rood er wel uit. Zelfs met verkleuringen en bouwjaar verschillen.
Kijk vanaf m'n werk uit over een grote parkeerplaats. Staan meestal zo'n 5 rode alfa's en die haal je er zo uit. Al het andere rode spul van japans en duitse afkomst heeft echt zo'n goedkope uitstraling.

En dat het dan een tintje anders is als Ferrari (of Maserati)...

Trouwens, als je al extra moest betalen voor de goedkoopste kleur, being alfa rosso. Wat kreeg je dan standaard?
Dit brengt een heel nieuw licht op de roestgevoeligheid :lol:
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

wo feb 18, 2009 13:07

De Scuderia Ferrari ALFA ROMEO's uit de jaren 30 hadden geen standaard tint rood....

Wel was het aanzienlijk donkerder dan wat we heden te dage onder "Alfa Rood" verstaan... het was een soort Bordeaux tint... bijna neigend naar bruin...

De wagens werden in die tijd ook niet gespoten maar daadwerkelijk met de hand geschilderd.

Door het ontbreken van goed tijdsorigineel (kleuren) beeldmateriaal is de tint die de persoonlijke voorkeur heeft daarmee eigenlijk automatisch historisch correct...

De lijn doortrekkend toont aan hoe rekbaar het begrip "Italiaans Rood" is want met name Ferrari heeft in de jaren 90 op hun F1 bolides behoorlijk lopen klooien met verschillende tinten... Begin jaren 90 waren de wagens behoorlijk donker (zeg maar het Berger tijdperk) om vervolgens in het Schumacher tijdperk een bijna fluoriserende tint te krijgen... dit zag er IRL eigenlijk niet uit... maar de heren waren dusdanig perfectionistisch bezig dat die paar honderduizend mensen die daadwerkelijk de races bezochten moesten lijden onder wat de vele miljoenen die de race op TV bekeken zouden zien... jawel.. de tint was afgemeten aan hoe deze op een TV scherm zou overkomen en de sponsor logo's zou accentueren...

Variatie op een bekend gezegde... "Italian red's what you make it"....

De nationale racekleuren zouden uit de jaren 20 stammen met Bugatti (blauw) en Alfa Romeo (rood) als voorlopers.

De legende gaat dat het Mercedes team in 1934 over het maximaal toegestane gewicht heenging en ter plaatse de verf van de auto's haalde om het gewicht te reduceren en dus met kale alu bodies reed... en zo ontstonden de "Silberpfeile"... tenminste... volgens de onbevestigde legende....

Ten aanzien van de roestgevoeligheid... Abarth, de koning van de lichtgewichtjes, bracht geen verf aan op de bodemplaten van vele van zijn racertjes om gewicht te besparen... vandaar de grote behoefte aan Fiat 600 bodemplaten bij Abarth eigenaren....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo feb 18, 2009 13:29

Gedurende de periode van de enorme rivaliteit met Maserati worden door beide merken ook verschillende kleuren gebruikt.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Racekleurcodes Italie Alfa Romeo, Scuderia Ferrari,

wo feb 18, 2009 13:37

Trouwens, als je al extra moest betalen voor de goedkoopste kleur, being alfa rosso. Wat kreeg je dan standaard?
Dit brengt een heel nieuw licht op de roestgevoeligheid :lol:
Het is zo'n 25-30 jaar geleden dus de exacte prijzen weet ik niet. Wat ik wel zeker weet is dat Alfa Rosso de goedkoopste kleur was.
Volgens mij ook de meest gekozen kleur.
Als je nu een nieuwe wagen koopt, dan moet je toch ook bijbetalen voor de lak????
Of geldt er alleen een meerprijs voor metalic?
De Scuderia Ferrari ALFA ROMEO's uit de jaren 30 hadden geen standaard tint rood....
Wel was het aanzienlijk donkerder dan wat we heden te dage onder "Alfa Rood" verstaan... het was een soort Bordeaux tint... bijna neigend naar bruin...
De wagens werden in die tijd ook niet gespoten maar daadwerkelijk met de hand geschilderd.
Door het ontbreken van goed tijdsorigineel (kleuren) beeldmateriaal is de tint die de persoonlijke voorkeur heeft daarmee eigenlijk automatisch historisch correct...
Ik weet welke kleur je bedoelt, veruit het mooiste rood. Namelijk bloed-bloed rood.

Super72
Member
Member

Re: RE: Racekleurcodes Italie Alfa Romeo, Scuderia Ferrari,

wo feb 18, 2009 13:50

Als je nu een nieuwe wagen koopt, dan moet je toch ook bijbetalen voor de lak????
Eh, nee hoor.

('Ah, meneer wilde ook nog een beetje verf op zijn auto. Dat is dan 600 euro extra, alstublieft. Wat zegt u? Wilt u hem dan liever ongelakt? Dat kan. Zal ik hem dan maar zo inpakken voor u?')
Of geldt er alleen een meerprijs voor metalic?
Ja.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 18, 2009 16:51

even voor de 159: de enige kleur zonder meerprijs is gewoon glanszwart . metallics 695 extra, rood of wit 295 extra... (dat heet dan een pastellak..)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”