en even ter aanvulling op, en ter uitbreiding van het historisch besef van diegenen die dat niet hebben: ooit, in een grijs verleden, kwamen raceteams en coureurs voor een land uit, niet voor een merk. En de raceauto`s hadden dus per land een kleur (Italie rood, Engeland groen, duitsland zilver, nederland oranje en wie vult aan?)Laat ik dan het antwoord geven.
Er bestaat niet één kleur 'Italiaans race-rood' of 'British Racing Green'. Rood is rood, groen is groen, ingewikkelder dan dat is het niet. Ofwel, er bestaan wel honderd tinten British Racing Green (allemaal donkergroen en daarmee allemaal 'goed' of 'historisch verantwoord'). Idem met het Italiaanse rood.
Toch meende ik dat je zo'n 30 jaar geleden bij het bestellen van je Alfa Romeo KORTING kreeg als je de wagen in "Alfa Rood" bestelde.Ziet nu iedereen deze vraag over het hoofd?![]()
Nieuwe vraag:
Is de Ferrari racekleur oorspronkelijk het ALFA rood? Volgens mij is Ferrari rood het Italiaanse race-rood zoals de Engelsen het British Racing Green hebben.![]()
Laat ik dan het antwoord geven.
Er bestaat niet één kleur 'Italiaans race-rood' of 'British Racing Green'. Rood is rood, groen is groen, ingewikkelder dan dat is het niet. Ofwel, er bestaan wel honderd tinten British Racing Green (allemaal donkergroen en daarmee allemaal 'goed' of 'historisch verantwoord'). Idem met het Italiaanse rood.
Die kleur koste toen zegge 300 gulden extra, de andere kleuren 600 en metalic 1000.
Ik hoop dat ik genoeg on-topic ben om te vragen of de rode kleurnummer (RAL oid) van het Scuderia Ferrari raceteam uit 1935 overeenkomen met sommige Alfa Romeo kleuren op de latere modellen. Is daadwerkelijk de kleur rood van Ferrari gewijzigd na afsplitsing van Alfa Romeo. Over deze (verschillende) kleuren ben ik regelmatig aan het bakkeleien met kennissen.
Ducati rood is bijvoorbeeld weer een stuk lichter.