Andretti Molletti

RE: Strenger belasting- én bijtellingsregime oude auto

wo nov 26, 2008 18:54

M.i. zit er een heel groot probleem bij de regelgeving v.w.b. de consequentie.

Ik kan met mijn zoontje van 12 WEL gewoon afspraken maken en die komt hij na.

Ik heb al eerder bij leaseautoregelingen aangegeven dat ik graag afspraken maak met de regering... ik lease tenslotte voor 4 jaar en wil weten hoe dat verloopt... NIET ineens een hogere bijtelling krijgen!!
Oldtimers= hobby. Ik bepaal zelf wel of ik die 50 euro uitgeef aan... het is de druppel, want ik betaalde nog maar een paar jaar w-belasting, had een goedkope verzekering etc onderhield dat hok om dan over 2 jaar oid belastingvrij te kunnen hobby-en... stalling APK (dat is dan wel minder geworden poe poe) reparaties etc etc...
Ik kan met de huidige regering cq politiek geen dag vooruit plannen... elke dag veranderd er wat in ieders nadeel... en dat moet maar eens afgelopen zijn!!!!

Ik kan me voorstellen dat ze een X bedrag aan belasting nodig hebben.... laten we dat bedrag delen door het aantal mensen en een aanpassing maken naar inkomsten mijn part, maar daar ophouden!!
Geen totaal belachelijke en van uiterst gebrek aan enige vorm van intelligentie blijkende maatregelen meer waar niemand op voorzien is en dus ook niet zit te wachten...

schaf als goede daad de subsidie maar eens af ! Subsidie is een legale vorm om kanjers van fouten in het betaalsysteem goed te praten ...

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo nov 26, 2008 19:13

Ja van de gisteren afgekondige regeling wordt je niet blij. :?

Maar: Laten we nu er eens over ophouden dat de oude regeling misbruikt wordt. Wat is misbruik?????
De WET bood gewoon de mogelijkheid om met je 25 jaar oude S klasse pakweg 80000 km per jaar op lpg te rijden.
Je kunt mi dan nooit spreken van misbruik. :!: Je doet nl NIETS onwettigs. Bovendien: Hoeveel mensen maakten dan "Misbruik" ? Niet veel dus en juist die mensen zijn een welkome bezoeker van de automaterialen handel. degenen die geen band- en of liefde met hun oldtimer hebben moeten em toch na afloop van de apk naar de sloop drukken omdat ze echt het geld niet hebben om het ding wel rijdend te houden.
Maar: Waar een weg naartoe is, is ook weer een weg terug toch??
Tijd om een partij te kiezen die het wel goed voor heeft met ons autoliefhebbers, maar of je het dan ook met hun andere standpunten eens bent?
Ik denk dat er belangrijker zaken zijn om je druk over te maken. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gerrets
Guru
Guru

wo nov 26, 2008 19:28

Die geldsmijter van een bos eruit daar komt uiteindelijk alle ellende vandaan. De ene dag hoor je nog van een meevaller maar daarna is het inneens weer op. En die (sorry voor de bewoording) debiel van de christenunie ook eruit. Je hoort niets van wat hij van plan was met zijn verbeteringen die hij voor jongeren wil doen maar als ie met zo'n plan komt krijgt hij het er direct doorheen. Binnen een week nemen ze de wet aan maar als het om veiligheid van burgers gaat of slachtoffers van geweld dat duurt het een eeuwigheid. Het is ook gewoon zielig om ze te zien debateren. Als het gaat om een bepaalde groep burgers te helpen duurt het heel lang maar als ze ergens geld van de burger kunnen halen dat staan ze allemaal met de kop dezelfde kant op.

we wachten de verkiezingen maar weer braaf af maar dit onderwerp kan helaas niet meer gekeerd worden. echt jammer voor de liefhebbers!

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Frits
Guru
Guru

Re: RE: Strenger belasting- én bijtellingsregime oude auto

wo nov 26, 2008 20:10

En km-restricties gaan we niet doen :schrik: Ik rij momenteel 30-40 K per jaar, dan moet ik voor iedere 10K een andere klassieker aanschaffen! .... ach zolang het wegenbelastingvrij is... :twisted:

Toch niet zo'n gek idee.
Sorry meneer de belasting inspecteur, ik heb 5 klassieker op de zaak staan, want ik mag per klassieker maar 10K rijden :lol:

Mensen zoals jij hebben deze regeling dus verpest voor de hobbyisten die hun klassieker wel voor hobby doeleinden gebruiken. Het erge is dat je het niet eens realiseerd en hier vol trots je verhaal komt schriijven.
Jij bent medeverantwoordelijk voor de aanpassing van deze regel.

Dus Frits bedankt!!!
Dat kan je Frits niet kwalijk nemen. De overheid heeft hem die mogelijkheid geboden, dus dan mogen we het hem niet aanrekenen dat hij daar ook gebruik van maakt. Het is de overheid die de fout in is gegaan, door in eerste instantie de wet niet goed in elkaar te zetten en in tweede instantie met dit soort kolder te komen als "reparatie".
Tuurlijk mag je het mij kwalijk nemen. Ik zal meteen m'n plannen voor 2012 kenbaar maken.
1. Een aantal auto's van voor 1987 kopen (ik heb nog wel een paar mooie 90's voor bij zien komen de afgelopen weken....)

Hierdoor ga ik de volgende voordelen genieten:
1. Geen wegenbelasting (alhoewel dat niet echt veel uitmaakt bij 30-40K of meer per jaar op de kosten)
2. Geen KM-heffing :twisted: volgens
De auto's die dan 25 jaar oud zijn, vallen straks buiten de kilometerheffing
3. Bijtelling over de dagwaarde (Laat de 90 een impopulaire Alfa blijven ;-) )
4.Uitermate goedkope klassieker verzekering

En als nadeel
1. Er zal wel een mileu-tax bedacht worden
2. De km prijs voor een oude auto is hoger dan voor een nieuwe.

Dus wat zal het effect zijn van deze maatregel? Dat er meer auto's van voor 1987 op de weg gaan komen, want alles tussen 1987 en 1997 (15-25 jaar oud in 2012) valt niet meer in het gunstige bijtelling-regime en men gaat toch op zoek naar een 'goekope' manier van autorijden (in combinatie met de hobby).
En ik vergeet trouwens de 19 eurocent per km die belastingvrij gedeclareerd kan worden. Waarschijnlijk is bij 40k per jaar (=7.600 euri) een aardige vergoeding als de auto prive bezit is en zakelijk gebruikt wordt. Hoe langer ik over deze onzinnige maatregel nadenk hoe slechter deze wordt. De regering heeft weer eens wat bedacht en de praktijk zal weerbarstig een totaal ander effect laten zien! en ga mij hier niet ook de schuld van geven ;-)

ps. Ik hobby ook wel wat km bij elkaar ....tel ze op ;-)
Laatst gewijzigd door Frits op wo nov 26, 2008 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 26, 2008 20:37

Eigenlijk heeft het geen zin je nu druk te maken over iets dat voor 2012 gepland is. Grote kans dat ze het niet redden om het rekeningrijden op 1 januari van de grond te krijgen. 8)

En met 2 maandjes uitstel zijn m'n 90's ook gewoon belastingvrij. :D En anders lap ik idd gewoon die `€ 1200 aan belasting per jaar. Mijn bijdrage aan de welvaartsstaat. Voorlopig is de LPG prijs ook alles geweest tussen de 46 en 66 ct. Met 5000 liter per jaar en twee duppies verschil zit je ook snel op € 1000 per jaar meer of minder kosten. Lig ik ook geen nacht wakker van.

En van mij mogen alle vervuilende auto's gewoon belasting blijven betalen, hoewel verwerking in accijns nog steeds de meest reele, logische en eerlijke manier is. Ook voor de klassiekerrijder. Tegen 2012 hoop ik toch écht dat elektrisch rijden een vlucht gaat nemen. Dat mag forse belastingvrijstelling krijgen.

Dat geklooi ook om ons met rendementen van 20% (als we door kunnen rijden) fossiele brandstoffen te verbranden om ons te kunnen verplaatsen heeft gewoon z'n langste tijd gehad. :twisted:
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 26, 2008 20:51

...Zucht er komt er tegenwoordig elke maand een bericht "volgend-jaar-mag-dit-en-dat-niet-meer". Wat zal er volgende week weer op ons afkomen? Vetbelasting op frikandellen en kroketten? Mensen die te dik zijn en zich binnen een cirkel van 100m v.e. snackbar bevinden, in overtreding zijn????
Oh ja ongetwijfeld dat cafetarias moeten verdwijnen die in de buurt van een sportschool of gewone school staan. Net zoals de cofeeshops die het veld moeten ruimen die in de buurt van een school staan.
Als een coffeeshop verder dan 300m van school staat, zullen de pubers het vast en zeker veel te ver vinden om met hun scootertje naar toe te rijden zodat ze vast en zeker niet meer zullen blowen :wink: Weer zo'n maatregel die kant nog wal raakt.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

JeeJee
Member
Member

wo nov 26, 2008 21:26

Het is inderdaad een vreemde regeling die zeer zeker niet veel aan de staatskas gaat bijdragen. :( (Sorry Wouter, maar dat hebben ze je zeker niet zo verteld.)
Verder is het natuurlijk weer heerlijk inconsequent. Is er niet nog een advocaat die het wil proberen, ik noem "wetje gelijke behandeling"? :wink:

Ach, bekijk het eens met de bril van de oosterburen. Hier is een auto pas oldtimer na 30 jaar! En van vrijstelling van de wegenbelasting hebben ze hier nog nooit gehoord. :shock:
Je mag blij zijn met een (aan zeer strikte regels gebonden) gereduceerd tarief.
Het is maar waarmee je het vergelijkt!
Giulia Super 1.3, 1974, Verde Olivia Metallico
2000 Spider Veloce, 1976, Nero
GTV6 2.5, 1986, Rosso Alfa
Spider 2.0 TS Edizione Elegante, 2003, Nero Metallico
159 Sportwagon, 2009, Grigio Indaco
:driving:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 26, 2008 21:51

Ja van de gisteren afgekondige regeling wordt je niet blij. :?

Maar: Laten we nu er eens over ophouden dat de oude regeling misbruikt wordt. Wat is misbruik?????
De WET bood gewoon de mogelijkheid om met je 25 jaar oude S klasse pakweg 80000 km per jaar op lpg te rijden.
Je kunt mi dan nooit spreken van misbruik. :!: Je doet nl NIETS onwettigs....
Ik trek de vergelijking nog maar eens;
De grijskentekenregeling is op exact dezelfde manier de nek omgedraaid... :(
Ook daar werd je door de wet de mogelijkheid geboden om zonder KvK inschrijving danwel btwnummer een auto met laag wegenbelastingtarief te rijden. Tot opeens minister Wijn uitgerekend had dat ie zo wel een bult knaken misliep die kon gebruikt worden om het bedrijfsleven te spekken (echt waar woordelijk zo gezegd!)
Resultaat; 166.000 particuliere grijsrijders gedupeert en een complete bedrijfstak om zeep (iemand recent nog geprobeerd om een jonge Vito of transporter op grijs kenteken in te ruilen????Juist!)
Kwam omgerekend neer op een belastingverhoging van gemiddeld 500% :shock: :shock: , druist regelrecht tegen alle regels in die 'Brussel' ooit verzonnen heeft.Maar is t besluit teruggedraaid na diverse rechtszaken , kwam er een overgangsregeling? Dacht t niet he... :cry: :cry:

Btw Taaz, electrische auto's; bedoel je daar auto's mee die je aan het stopcontact moet opladen of Hybrides die stroom genereren tijdens het rijden op een verbrandingsmotor? Want ook die stopcontactauto's vervuilen he :idea: , of dacht je dat we geen bruinkoolcentrales meer hadden???
Beetje zelfde verhaal als 'als de aardappelen op zijn eten we wel patat'.... :wink:

Grtz,fRank

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 26, 2008 22:00

het heeft ook een voordeel..... je klassieker word wel meer waard.

al baal ik wel dat de 75 niet belasting vrij word....
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 26, 2008 22:09

Hoorde van de week een reclame van Greenpeace dat een zo'n kolencentrale net zoveel CO2 uitstoot als 2 miljoen auto's... :shock:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo nov 26, 2008 22:22

het heeft ook een voordeel..... je klassieker word wel meer waard.

al baal ik wel dat de 75 niet belasting vrij word....
Als hij oud genoeg is wel hoor... de 164 daarentegen :(
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Hylke
Moderator
Moderator

do nov 27, 2008 00:03

...Zucht er komt er tegenwoordig elke maand een bericht "volgend-jaar-mag-dit-en-dat-niet-meer". Wat zal er volgende week weer op ons afkomen? Vetbelasting op frikandellen en kroketten? Mensen die te dik zijn en zich binnen een cirkel van 100m v.e. snackbar bevinden, in overtreding zijn????
Wat dacht je van het Electronisch Kind Dossier, oftewel EKD? Idiote zaken als schaamhaar, eerste menstruatie, religie, sociale klasse van de ouders, en weet ik veel wat nog meer worden hierin geregistreerd. Hoera, de volgende keer bij het Consultatiebureau weiger ik nog vragen te beantwoorden.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”