Namaak?
Ik wil niet met een vet jasje lopen waar 30 jaar iemand anders in heeft rondgelopen dus prima jasje

Dan gooi ik dat originele t-shirt waar Vale in rondgelopen heeft ook maar weg...

Aha kijk ik zou daar dus gewoon de olie van mijn peilstok mee afvegen

Weggooien is tenslotte ook zonde...
Dezelfde firma brengt ook replica's van de Gulf jasjes op de markt zoals gebruikt door John Wyer's team op Le Mans 1971 (Gulf Porsche 917):
http://www.maxpart.de/gulf-racing/

Rechts op de foto, Derek Bell die toen voor Wyer reed.
In 1970 gebruikte hetzelfde team deze variant:

En yups, da's een origineeltje... te klein voor mij om te dragen echter...
Zo kon je ten tijde van de Bentley campaign op Le Mans van het begin van deze eeuw bij de standjes allerhande Team Bentley kleding kopen... maar dan geeft ik toch eerder de voorkeur aan de echte team issues... die NET even anders zijn en je ook echt niet de kop kosten...
En een monteursoverall was nooit als "merchandise" te koop natuurlijk...
Op zich lijkt er weinig mis te zijn met de Martini jas, geen idee of de license echt is... er wordt nogal wat geclaimed her en der...
Dit is ook een "echte"... kuch... hoest...
Een tijdje geleden werden er in Duitsland op een veiling 2 originele Martini coureursjacks aangeboden uit de jaren 70 (namen van de coureurs ook bekend) en die ging mede dankzij hun niet-helemaal-meer-perfecte-staat weg voor rond de 1000 Euro per stuk... eigenlijk koopjes gezien de historie en
in mijn ogen 1000 x beter dan deze:

ook al kost die maar 10% van een originele.
Kanttekening: ik ben echt een liefhebber van "authetiek", om vele redenen... de belangrijkste is voor mij dat "nieuw" altijd en overal te koop is... en er dus ook mensen in kun gaan lopen waar je je niet mee wilt identificeren.
Op dit moment valt het mee op Ebay maar door mijn connectie met Ferrari tracht ik een beetje de aangeboden vervalsingen van Ferrari in de gaten te houden die vooral uit het verre oosten komen en behalve de copyrights van de diverse merken (worden vaak gemaakt icm de Marlboro naam & logo), de trademarks schenden, er vaak ook nog eens allerbelabberdst uitzien en je loopt er gewoon mee voor schut...
Helaas worden de vervalsingen heel erg vaak aangeboden, ook door ogenschijnlijk reputabele handelaren die ze vaak weer van Ebay geplukt hebben...
Het allerbeste voorbeeld hiervan is de Michael Schumacher Marlboro Ferrari pet...
Deze worden vaak per dozijn aangeboden...
Dat is toch bizar....
Waarom? Omdat er vanwege de tabaksreclame GEEN Ferrari petjes met Marlboro logo aangeboden worden ter verkoop.... Je kunt hoog springen... laag springen... ze zijn er domweg niet...
De Marlboro versie werd speciaal voor Schumacher gemaakt... het is maar een klein menneke... met een klein koppie... dus worden zijn petjes speciaal op maat gemaakt... terwijl de versie voor de handel iedereen min of mee rmoet passen en dus beduidend groter is.... Om te voorzien in Schumacher's behoefte aan Marlboro Ferrari petjes werden er per jaar 12 dozijn gemaakt... 144 stuks dus... niet meer... niet minder... en daarmee zijn ze UITERMATE schaars....
Heel af en toe kon ik er wel eens een paar kopen... met HEEL erg veel gelukt zelfs gesigneerd door de beste man maar meer dan 3 per jaar heb ik er nooit kunnen kopen.... Toch zijn er altijd legio in de aanbieding voor de onwetende consument... Het blijft rare handel...

Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...