zoals reeds gezegd de files los je er niet mee op, even niet naar de privacy gekeken, zou ik het niet erg vinden per gereden kilometer te betalen maar dan moet er wel een vaste brandstofprijs komen zodat men niet extra via de brandstof belast kan worden als er bv. nog meer gratis schoolboeken moeten komen. (niet dat ik daar tegen ben overigens)
De kilometerheffing zal m.i. pas echt gaan werken als de werktijden drastisch verruimd worden en de keuze gemaakt kan worden om ergens tussen bv 6:00 & 12:00 te beginnen. Voor een aantal sectoren zal dit wat moeilijker te realiseren zijn maar de drukte op de weg kan zo behoorlijk uitgesmeerd worden. er zijn nu eenmaal vroege vogels en late vogels. Ik ken er genoeg die graag een paar uurtjes later beginnen en andere die graag nog vroeger beginnen. Voor werkende ouders is dit ook een uitkomst om op bv. naschoolse opvang te besparen. Een ouder kan vroeg beginnen om op tijd klaar met werken te zijn om de kinderen van school te halen. De ander kan later beginnen om deze rustig naar school te brengen. Je zult hier natuurlijk goede afspraken met je werkgever over moeten maken maar ook daar zitten voordelen. Langer open, langer service kunnen verlenen, makkelijker zaken doen met het buitenland in andere tijdzones, meer mensen kunnen bedienen die nu alles in het weekeind moeten proppen omdat ze nu doordeweeks geen tijd hebben. De druk op het openbaar vervoer word in de spits minder je bent namenlijk niet meer gebonden aan die ene ramvolle trein ergens tussen 6 & 8. Het zal een behoorlijke omschakeling zijn maar ik zie meer voordelen als nadelen.