TAFELEN
Vandaag kwam een bijzondere fles wijn op tafel. Een rood met alfahart uit Italia. Bijzonder flesdesign en 14 % uit een mooie wijnstreek in Italia. Genieten in alle opzichten dus. Uiteraard vraagt mijn partner: “stevige body heeft deze wijn”. Moeilijk discussiëren moet je niet doen tijdens het eten, maar ja Alfa logo, Alfa gril op de fles, tja dan is de interesse gekweekt, zeker als het een vino Italia is. Eerst rustig nadenken (dat weet ik als jarenlang samenwonende) en dan reactie geven. Tenslotte heeft moeders de vrouw de broek aan en niet wij zoals wij met zijn allen graag willen geloven.
Toch eens geopperd dat de inhoud in een fles is (een auto moet ook rijden), daar doen we niets aan, maar dat de rijeigenschappen hetgene is waar het om draait. Bij de aanschaf loop je om een bolide heen (het design van het alfahart met logo op de fles), stap je in en proef je het binnenste (glas inschenken), folder bekijken (zie achterkant van de fles met specs) en laat je het tot je komen ) proeven’. In plaats van de sleutel omdraaien, een slok nemen en genieten van het bouquet in plaats van datgene wat staal en kunststof te bieden hebben.
Bij het starten van de Alfa draai je een sleutel om , bij het testen van een glas wijn neem je een slokje (bij wijn maakt fwd, rwd, awd niet uit) en kun je gaan genieten. Partner vraagt nog wel heel lief “wat verschilt deze wijn van anderen?”. Allereerst deze wijn met een standaard wijnvergelijken is net jouw polo )haar Volkswagen. Haar design van haar bolide (mogen we het zo noemen want het design van VW is net zo houdbaar als vleeswaren), of uit een mysterieuze fles waar iedere wijnboer van zegt: “mhhhh, da’s mooi”. Daarnaast wekt het logo van Alfa Romeo verwachtingen en die worden waargemaakt, een Duitse Moezel doet dat nou niet en dan ook niet de herinnering. Ik heb een Alfa Romeo wijn gedronken ( en ook gereden, voor die tijd en niet erna) en dat heeft impact. Of het nu een Nord 2.0 is of een 2,5 V6 van de 155 V6 het gevoel is hetzelfde, genot, genieten, leven en even de werkelijkheid van alledag achter je laten. Alfa rijden en ook Alfa wijn geven net even dat gevoel wat extra is. Al hadden ze dezelfde wijn in een andere fles gestopt net als deze was het qua smaak toch minder geweest. Een wijn uit een Alfa fles geeft toch net dat wat een reguliere wijn.
Ben ik dan eenkennig. Ja, ik denk het wel, het omhulsel is voorzichtig afgesneden en kroont de fles in de vensterbank om de herinnering te laten leven. De flessen (moezelwijn )die overigens leeg zijn liggen in de glasbak, zoals de lege flessen andere wijn die het lot van glasbak horen te delen van de Polo van mijn vechtgenote op de sloop en niet in een project van restauratie………………………………………………………………………………