Na de eerste poll een tweede over Alfa miniaturen en verzamelen.
Dit keer de vraag hoe je aan je kleine Alfaatjes komt. Het gaat er om wat bij jou de meest voorkomende aankoopmethode is. Als je dus 40% van je aankopen in Nederlandse winkels doet en de overige 60% is gelijk verdeeld over beurzen, eBay, buitenland en veilingen, kies je de eerste optie. Alleen in het geval dat er geen duidelijk meest voorkomende aankoopmethode is kies je de laatste optie.
Toelichting (en leuke belevenissen!) altijd welkom.
Voor mijzelf is het hoofdzakelijk eBay. Dat komt onder andere omdat ik ook geïnteresseerd ben in oudere modellen en curiosa en die zal je in een winkel minder snel vinden. Qua winkels is Groningen overigens zwaar onderbedeeld, dat speelt zeker mee. Op beurzen (voor mij is dat meestal de NAMAC-beurs) vind je natuurlijk genoeg oudere modellen, maar dat is 'slechts' zes keer per jaar en bovendien 4 uur rijden en 3/4 tank brandstof per keer.
Nadeel van online kopen is dat je het exemplaar pas echt kan beoordelen als je het ontvangt en dus allang betaald hebt. Dat heeft bij mij overigens in slechts één geval tot een teleurstelling geleid; het modelletje bleek niet 'near mint' maar bespeeld. Een ander nadeel is dat verzendingen zoek kunnen raken op beschadigen. Op meer dan 250 transacties zijn bij mij vier zendingen nooit aangekomen en één zwaar beschadigd. De laatste is door de verkoper vergoed (hij had het dan ook bijzonder slecht verpakt) en bij twee van die zoekgeraakte heb ik zeer sterke vermoedens dat de verkoper het nooit verzonden heeft. In een ander geval heb ik de kosten via Paypal vergoed gekregen en het vierde geval heeft de verkoper de restitutie meerdere keren toegezegd maar nooit betaald.
Opvallend is dat mijn aankopen uit China, Hongkong en Japan altijd vlekkeloos verlopen. Problemen bij aankopen deden zich meestal met Duitse particulieren voor, bij verkopen heb ik meerdere malen Belgische kopers moeten aanmanen om te betalen. Overigens gaan veruit de meeste transacties met die landen wel heel goed.
Het grappige van online aankopen is dat soms nog een paar keer over en weer gemaild wordt met betrekking tot de hobby. Zo was de Italiaanse verkoper van het Arna-boekje (zie het hoofdartikel in het laatste Klaverblaadje, het stukje over tastbare reclame) stomverbaasd maar ook heel enthousiast dat er vanuit Nederland belangstelling was voor dat boekje. Online kopen hoeft dus niet altijd onpersoonlijk te zijn. Aan de andere kant maak ik op beurzen ook wel eens mee dat handelaren zwijgend afrekenen en vragen met een vaag gemompel beantwoorden.