Wat is je favoriete manier om miniaturen te kopen?

Peiling eindigde op wo jul 25, 2007 11:26

In een (of meer) winkel(s) in Nederland
7%
2
In winkels tijdens mijn reizen/vakantie in het buitenland
3%
1
Op beurzen en markten
27%
8
Op Marktplaats, eBay e.d. en uit advertenties
30%
9
Op 'echte' veilingen of opkopen van partijen
Geen stemmen
0
Meerdere van bovenstaande in gelijke mate
33%
10

Totaal aantal stemmen: 30
Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Miniaturen poll (2)

zo jul 15, 2007 11:26

Na de eerste poll een tweede over Alfa miniaturen en verzamelen.

Dit keer de vraag hoe je aan je kleine Alfaatjes komt. Het gaat er om wat bij jou de meest voorkomende aankoopmethode is. Als je dus 40% van je aankopen in Nederlandse winkels doet en de overige 60% is gelijk verdeeld over beurzen, eBay, buitenland en veilingen, kies je de eerste optie. Alleen in het geval dat er geen duidelijk meest voorkomende aankoopmethode is kies je de laatste optie.

Toelichting (en leuke belevenissen!) altijd welkom.

Voor mijzelf is het hoofdzakelijk eBay. Dat komt onder andere omdat ik ook geïnteresseerd ben in oudere modellen en curiosa en die zal je in een winkel minder snel vinden. Qua winkels is Groningen overigens zwaar onderbedeeld, dat speelt zeker mee. Op beurzen (voor mij is dat meestal de NAMAC-beurs) vind je natuurlijk genoeg oudere modellen, maar dat is 'slechts' zes keer per jaar en bovendien 4 uur rijden en 3/4 tank brandstof per keer.

Nadeel van online kopen is dat je het exemplaar pas echt kan beoordelen als je het ontvangt en dus allang betaald hebt. Dat heeft bij mij overigens in slechts één geval tot een teleurstelling geleid; het modelletje bleek niet 'near mint' maar bespeeld. Een ander nadeel is dat verzendingen zoek kunnen raken op beschadigen. Op meer dan 250 transacties zijn bij mij vier zendingen nooit aangekomen en één zwaar beschadigd. De laatste is door de verkoper vergoed (hij had het dan ook bijzonder slecht verpakt) en bij twee van die zoekgeraakte heb ik zeer sterke vermoedens dat de verkoper het nooit verzonden heeft. In een ander geval heb ik de kosten via Paypal vergoed gekregen en het vierde geval heeft de verkoper de restitutie meerdere keren toegezegd maar nooit betaald.

Opvallend is dat mijn aankopen uit China, Hongkong en Japan altijd vlekkeloos verlopen. Problemen bij aankopen deden zich meestal met Duitse particulieren voor, bij verkopen heb ik meerdere malen Belgische kopers moeten aanmanen om te betalen. Overigens gaan veruit de meeste transacties met die landen wel heel goed.

Het grappige van online aankopen is dat soms nog een paar keer over en weer gemaild wordt met betrekking tot de hobby. Zo was de Italiaanse verkoper van het Arna-boekje (zie het hoofdartikel in het laatste Klaverblaadje, het stukje over tastbare reclame) stomverbaasd maar ook heel enthousiast dat er vanuit Nederland belangstelling was voor dat boekje. Online kopen hoeft dus niet altijd onpersoonlijk te zijn. Aan de andere kant maak ik op beurzen ook wel eens mee dat handelaren zwijgend afrekenen en vragen met een vaag gemompel beantwoorden.

SQUADRA LEO
Guru
Guru

RE: Miniaturen poll (2)

zo jul 15, 2007 12:06

Meerdere van bovenstaande in gelijke mate !!

Overgens koop alleen miniaturen in Nederland anders gaat deze hobby zeker uit de hand lopen !! :wink:

Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 15, 2007 12:23

Ik vind beurzen en markten veruit het leukste. Je hebt dan de 'touch and feel', en soms zit er nog een aardig verhaal aan vast. En ik houd gewoon wel van het zoeken en het hele sfeertje. Lekker old school 8)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 15, 2007 14:01

Kopen in winkels doe ik zelden. Je betaald de hoofdprijs of zelfs nog iets meer. Meestal kun je wel op beurzen terecht voor een sonderangebote. Mijn laatste Alfamodel kocht ik op een Citroënbeurs. :shock: Ebay of Marktplaats doe ik ook wel es maar dan moet het iets bijzonders zijn. Dan betaal je uiteraard ook meer.

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jul 16, 2007 12:47

evil-bay it is ! :twisted:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Re: RE: Miniaturen poll (2)

ma jul 16, 2007 17:01

evil-bay it is ! :twisted:
Wel even motiveren, Keessie ;) Dat 'evil' aspect tenminste. Ik bespeur soms een forse afkeer van eBay maar snap tot nu toe nog steeds niet waarom.

Ben het helemaal eens met Yuri dat beurzen en markten door hun sfeer en het soms spannende of verrassende rondneuzen en -snuffelen een streepje voor hebben. In Houten kom ik altijd meerdere bekenden tegen en met onbekenden heb je soms vreselijk leuke gesprekken waar je vaak veel van opsteekt. Dat het niet altijd gezellig op een beurs is merkte ik afgelopen zaterdag, waar bijna een handgemeen ontstond tussen twee handelaren vanwege een iets te nauwe doorgang. Eén van hen was een bijzonder onaangenaam en agressief manneke, het ging werkelijk nèrgens om...

Het zelf verkopen is ook een aardige bezigheid, of het nou met m'n eigen metertje tafel op de NAMAC-beurs is, of m'n iets grotere tafel tijdens de Onderdelendag of op de stand van Richard Crompton van Italian Miniatures (UK) op Auto Moto Italia. Gewoon leuk om te merken dat klanten met dat ene modelletje dolgelukkig kunnen zijn.

Maar eBay e.d. hebben ook wel wat. Altijd een klein feessie als er weer zo'n pakje binnenkomt:

Afbeelding

Wat er in zat lees je hier :P

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 16, 2007 17:34

Ik vind beurzen en markten veruit het leukste. Je hebt dan de 'touch and feel', en soms zit er nog een aardig verhaal aan vast. En ik houd gewoon wel van het zoeken en het hele sfeertje. Lekker old school 8)
helemaal mee eens. Ik vind het een vette plus om een model op ware groote te zien. Daarnaast loop ik dan de modellen per ongelijk tegen het lijf, wat me op e-bay niet zal gebeuren, want daar sruin ik nooit. :wink:
Aanbiedingen zijn er op e-bay eigenlijk niet en in winkels al helemaal niet, vandaar.......
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Roebar
Guru
Guru

ma jul 16, 2007 22:04

helemaal mee eens. Ik vind het een vette plus om een model op ware groote te zien. Daarnaast loop ik dan de modellen per ongelijk tegen het lijf, wat me op e-bay niet zal gebeuren, want daar sruin ik nooit. :wink:
Aanbiedingen zijn er op e-bay eigenlijk niet en in winkels al helemaal niet, vandaar.......

Toch niet helemaal mee eens Sander...........hoewel ik liever op markten en beurzen loop(koop) heb ik toch op e bay wel eens wat gekocht voor erg weinig geld wat dan ook nog verstuurd werd uit Japan o.i.d
Overigens is het met bieden
op e bay wel belangrijk dat je altijd de verzendkosten erbij telt en die kunnen in Europa nog wel eens verschillend zijn........
Engeland is vrijwel altijd betaalbaar terwijl Italie peperduur is met verzenden verder weg is in mijn beleving (wat Dink ook al zei) nooit een probleem, Japan USA gaat eigenlijk altijd goed...............
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Tonio
Guru
Guru

wo jul 18, 2007 00:19

Beurzen en markten hebben mijn voorkeur. Vanwege de "look & feel", de lol van het snuffelen, contacten met vaste standhouders die altijd wel leuke Alfaatjes hebben, en de verrassing wanneer je tussen een zooitje ongeregeld opeens een mooi Alfaatje vindt.

Maar de topicstarter is in alle bescheidenheid iets vergeten! Er staan namelijk zes mogelijke antwoorden, en daar wil ik nog een zevende aan toevoegen:
"Meedoen met een gezamenlijke bestelling van miniatuur-liefhebbers op dit forum". Heb ik al meermalen gebruik van gemaakt en dat is altijd prima bevallen. (Hans en Fer: :thumbs: )

Salquenen
Advanced Member
Advanced Member

wo jul 18, 2007 12:16

Ik haal ook mijn meeste modellen van Ebay. Heb eigenlijk tot nu toe (gelukkig) altijd geluk gehad. Alle "gewonnen" modellen en andere dingen zijn altijd geleverd. Levertijden van uit Azie vallen me elke keer weer mee. Vanuit de VS echter, heel erg tegen.

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

set_tuning

zo jul 22, 2007 19:45

Ik koop regelmatig via Ebay vanuit Engeland. ( dinky's en UT-models)

Scheelt een hoop geld als je deveilingen goed in de gaten houd.
Zo heb ik al meerdere UT 155's voor 21 eurie per stuk gekocht.

Vd week ook een Dinky racer van Alfa gekocht vanuit Engeland voor maar 10 eurie

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 23, 2007 04:30

Ebay staat op 1 voor mij samen met een internetwinkel in hong-kong. Soms op marktplaats en heel soms struin ik een namac beurs af. (Waar ik soms zelf ook nog wel eens wat wil proberen te verkopen.)
(Maar ik heb dan ook meer dan alleen alfa modellen.)

Modelwinkels trekken me niet zo, weet niet waarom, zal er eens een paar van binnen bekijken binnenkort. (Komt een beetje door het idee dat bijna alles in china enz gemaakt wordt en ik het er dan goedkoper zelf vandaan kan halen.)

AlfaTony
Guru
Guru

di jul 24, 2007 19:04

Meestal op beurzen zoals:

1. Div. Oldtimerbeurzen zoals MECC, Rosmalen, Leiden.
2. NAMAC
3. Koepelbeurs te Raamsdonksveer
4. Auto Moto Italia
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”