...wie is er dan aansprakelijk?
Mijn woonwijk heeft voor autoverkeer twee 'uitgangen', beide op de ringweg. Eén daarvan betreft op- en afritten, de ander een kruising met verkeerslichten. Als je bij de laatste de wijk uitrijdt heb je twee opstelstroken, één voor linksaf en één voor rechtdoor/rechtsaf.
Het regent pijpestelen, ik moet op het postkantoor in de andere wijk zijn en neem de auto. Ik nader de kruising en zie dat het licht voor rechtdoor/rechtsaf op groen staat. Dat duurt meestal maar heel kort dus ik minder al vaart omdat het toch op rood staat voordat ik bij de kruising aangekomen ben.
O, toch niet... het blijft langer op groen staan. 'Maf' denk ik en versnel weer. Ergens heb ik het gevoel dat er iets niet klopt en ben op mijn hoede. Gelukkig maar. Net als ik de kruising oprijdt zie ik dat er van links op de ringweg nog steeds verkeer komt, dat links afslaat (naar 'mijn' rechtdoor dus). Ik stop. Ik snap er niks van, ìk had toch groen??? Ik rij weer achteruit. Ondertussen komt er uit die richting een andere auto. Er wordt wild getoeterd, de auto schiet links om mij heen en slaat rechtsaf. Het licht staat nog steeds op groen...
Ik ben volkomen verbluft, wat gebeurt er nou toch allemaal? Dan dringt tot me door dat het groene licht alleen voor rechtsaf is. Voor rechtdoor moet ik op de andere opstelstrook zijn en dat heeft rood licht. Ik ben compleet uit het lood geslagen. Ik woon hier vijftien jaar, ga gemiddeld één keer per maand met de auto naar de andere wijk en zou nog steeds niet weten welke opstelstrook ik moet nemen? Heb ik een blackout??? Zijn dit de eerste tekenen van geestelijk verval?
Ik ga m'n pakje op het postkantoor halen en rij weer terug. Nader de kruising nu van de andere kant. Hiervan weet ik pertinent zeker: voor rechtdoor moet ik de rechtse opstelstrook hebben... NIET DUS! De pijlen op het wegdek geven aan: rechts voor rechtsaf en links voor rechtdoor en rechtsaf.
Ik kijk beter naar de pijlen. Er zijn op de linker opstelstrook stukken bijgeplakt, op de rechter is de punt voor rechtdoor zwart gemaakt.
Wel @#$%!
De wegbeheerder heeft de situatie dus onlangs gewijzigd, vermoedelijk afgelopen week. Maar waar zijn de borden met 'Situatie gewijzigd'????
Ik weet ook wel dat ik als bestuurder in eerste instantie verantwoordelijk ben voor het opvolgen van verkeerstekens e.d. Maar is wel een hele gemene instinker. Als ik in een haastige bui nog even flink gas had gegeven om het groene licht te halen (was niet nodig geweest, de groenfase is verlengd), had het behoorlijk fout kunnen aflopen.
Van de week maar eens de gemeente te vragen om opheldering.