Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

En als het mis gaat?

zo jun 17, 2007 11:22

...wie is er dan aansprakelijk?

Mijn woonwijk heeft voor autoverkeer twee 'uitgangen', beide op de ringweg. Eén daarvan betreft op- en afritten, de ander een kruising met verkeerslichten. Als je bij de laatste de wijk uitrijdt heb je twee opstelstroken, één voor linksaf en één voor rechtdoor/rechtsaf.

Het regent pijpestelen, ik moet op het postkantoor in de andere wijk zijn en neem de auto. Ik nader de kruising en zie dat het licht voor rechtdoor/rechtsaf op groen staat. Dat duurt meestal maar heel kort dus ik minder al vaart omdat het toch op rood staat voordat ik bij de kruising aangekomen ben.
O, toch niet... het blijft langer op groen staan. 'Maf' denk ik en versnel weer. Ergens heb ik het gevoel dat er iets niet klopt en ben op mijn hoede. Gelukkig maar. Net als ik de kruising oprijdt zie ik dat er van links op de ringweg nog steeds verkeer komt, dat links afslaat (naar 'mijn' rechtdoor dus). Ik stop. Ik snap er niks van, ìk had toch groen??? Ik rij weer achteruit. Ondertussen komt er uit die richting een andere auto. Er wordt wild getoeterd, de auto schiet links om mij heen en slaat rechtsaf. Het licht staat nog steeds op groen...

Ik ben volkomen verbluft, wat gebeurt er nou toch allemaal? Dan dringt tot me door dat het groene licht alleen voor rechtsaf is. Voor rechtdoor moet ik op de andere opstelstrook zijn en dat heeft rood licht. Ik ben compleet uit het lood geslagen. Ik woon hier vijftien jaar, ga gemiddeld één keer per maand met de auto naar de andere wijk en zou nog steeds niet weten welke opstelstrook ik moet nemen? Heb ik een blackout??? Zijn dit de eerste tekenen van geestelijk verval?

Ik ga m'n pakje op het postkantoor halen en rij weer terug. Nader de kruising nu van de andere kant. Hiervan weet ik pertinent zeker: voor rechtdoor moet ik de rechtse opstelstrook hebben... NIET DUS! De pijlen op het wegdek geven aan: rechts voor rechtsaf en links voor rechtdoor en rechtsaf.

Ik kijk beter naar de pijlen. Er zijn op de linker opstelstrook stukken bijgeplakt, op de rechter is de punt voor rechtdoor zwart gemaakt.

Wel @#$%!

De wegbeheerder heeft de situatie dus onlangs gewijzigd, vermoedelijk afgelopen week. Maar waar zijn de borden met 'Situatie gewijzigd'????

Ik weet ook wel dat ik als bestuurder in eerste instantie verantwoordelijk ben voor het opvolgen van verkeerstekens e.d. Maar is wel een hele gemene instinker. Als ik in een haastige bui nog even flink gas had gegeven om het groene licht te halen (was niet nodig geweest, de groenfase is verlengd), had het behoorlijk fout kunnen aflopen.

Van de week maar eens de gemeente te vragen om opheldering.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: En als het mis gaat?

zo jun 17, 2007 11:51

Wat je nog niet hebt vermeld: Hoe zagen de verkeerslichter eruit?? Helemaal rond verlicht of met e e n of meerdere richtingpijlen erin.??

Als een verkeerslicht alleen bestemd is voor rechtsaf met een opstelstrook zal er bijna in alle gevallen een verlichte pijl in staan die naar rechts wijst.. ( Was dit misschien de oorzaak voor je gevoel dat er iets niet klopte??)

Als het in dergelijke gevallen iets mis gaat kun je de wegbeheerder ( (volgens mij vallen deze kruisingen onder de Provincie) aansprakelijk stellen. Het vervelende is dan altijd dat je in de situatie komt dat de "slager zn eigen vlees gaat keuren"...dus de wegbekeerder zelf geeft een oordeel over deze situatie. Het is dus zaak om dergelijke zaken bij de rechter voor te brengen om een redelijk objectieve uitspraak te krijgen.
Is de situatie recentelijk gewijzigd dan kan het aanbrengen van bebording ontlastend werken ten voordele van de wegbeheerder.Die borden zijn volgens mij niet verplicht.
Maar gelukkig is het weer goed gegaan. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Dinky Boy
Miniaturista

Re: RE: En als het mis gaat?

zo jun 17, 2007 12:07

Als een verkeerslicht alleen bestemd is voor rechtsaf met een opstelstrook zal er bijna in alle gevallen een verlichte pijl in staan die naar rechts wijst.. ( Was dit misschien de oorzaak voor je gevoel dat er iets niet klopte??)
Het licht voor rechts was inderdaad mee aangepast en in overeenstemming met de pijl op het wegdek. Ik inderdaad het idee dat dat bij mij dat bevreemde gevoel opriep. Vanwege de regen waren de pijlen op het wegdek minder goed zichtbaar.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: En als het mis gaat?

zo jun 17, 2007 12:12

.... Maar waar zijn de borden met 'Situatie gewijzigd'????
Ik weet ook wel dat ik als bestuurder in eerste instantie verantwoordelijk ben voor het opvolgen van verkeerstekens e.d. Maar is wel een hele gemene instinker. Als ik in een haastige bui nog even flink gas had gegeven om het groene licht te halen (was niet nodig geweest, de groenfase is verlengd), had het behoorlijk fout kunnen aflopen.
In Amsterdam wordt zo vaak een weg opgegebroken, gewijzigd of weet ik veel wat nog meer dat het geen zin heeft Situatie gewijzigd borden te plaatsen. Ik let altijd goed op de borden en dan zit ik er zelfs nog naast.

Het zou hier ergens moeten staan:
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deepl ... /title=RVV

Dinky Boy
Miniaturista

zo jul 15, 2007 15:56

Hoe het verder ging.

Ik heb een mailtje naar de provincie (wegbeheerder) gestuurd. Kreeg een ontvangstbevestiging met mededeling dat het was doorgestuurd naar de betreffende afdeling. Daarna niets meer vernomen.

Een paar dagen later kom ik weer langs dat punt en zie een klein bordje 'situatie gewijzigd'. Hm... :-k Hing dat er die bewuste dag ook al en heb ik het over het hoofd gezien? Op dat punt zit je namelijk op kruisende fietsers te letten.

Weer enkele dagen hangt er een zeer groot geel bord met "rijstrook indeling gewijzigd", compleet met situatieschets. Deze valt toch echt niet te missen. Mooi opgelost vind ik. Als dat een maandje blijft hangen is het gevaar beteugeld.

Weer twee dagen later is het weg. Ik balen, had nog even een foto willen nemen. :?

En wat zie ik dan? De complete belijning is aangepast. Je wordt naar de linkse opstelstrook geleid (rechtdoor en linksaf), voor de rechter moet je 'uitvoegen'. Heel netjes, verwarring is niet meer mogelijk. :thumbs:

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jul 15, 2007 16:58

het licht staat op rood,

het licht staat op groen,

in Gruningen is altijd wat te doen.

:lol:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Roeltje 164

zo jul 15, 2007 21:49

hey hey Ralf, niet zo hé over Groningen, er gaat niets boven Groningen :wink:

goed opgelost dink, ik denk dat ze zich toch even achter de oren hebben gekrabt zonder te reageren, alhoewel het voor jou toch een linke situatie had kunnen zijn of worden, ambtenaren, ook in Groningen..... :roll:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 15, 2007 21:56

Na Dink zn briefje is er heel wat gebeurd :evil:

Oostelijke ring er 's nachts uit, Friesestraatweg deels eruit Afslag/oprit Hoogkerk tot eind augustus eruit, Pleiadenlaan op de schop, A7 Oost eruit. Kortom: Overal dikke ellende zo rondom de spits.

Dink wil jij geen brieven meer schrijven?????

? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Roeltje 164

zo jul 15, 2007 22:40

:lol: :lol: :lol: *Goed bezig Dink* :wink:

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 15, 2007 22:43

Na Dink zn briefje is er heel wat gebeurd :evil:

Oostelijke ring er 's nachts uit, Friesestraatweg deels eruit Afslag/oprit Hoogkerk tot eind augustus eruit, Pleiadenlaan op de schop, A7 Oost eruit. Kortom: Overal dikke ellende zo rondom de spits.

Dink wil jij geen brieven meer schrijven?????

:lol: :lol:

Dinky Boy
Miniaturista

zo jul 15, 2007 22:44

Ik heb een klacht over de A10... :twisted:

Roeltje 164

zo jul 15, 2007 23:03

Vertel en lever het in Dink... bij Rijkswaterstaat :wink: die moeten gewoon een dubbledeck maken denk ik.... :lol: 8)

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 16, 2007 11:18

Je fietst te veel....... dan vervangen langzaam alle borden en stoplichten.... :wink: :wink: :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Dinky Boy
Miniaturista

do jul 19, 2007 13:17

(...) Ik heb een mailtje naar de provincie (wegbeheerder) gestuurd. Kreeg een ontvangstbevestiging met mededeling dat het was doorgestuurd naar de betreffende afdeling. Daarna niets meer vernomen.

Een paar dagen later kom ik weer langs dat punt en zie een klein bordje 'situatie gewijzigd'. Hm... :-k Hing dat er die bewuste dag ook al en heb ik het over het hoofd gezien? Op dat punt zit je namelijk op kruisende fietsers te letten.
Zonet een reactie gekregen:
In het weekend van 2 en 3 juni zijn de opstelstroken op de Berlageweg en Emingaheerd gewijzigd. Kort daarna zijn er borden met 'gewijzigde situatie' geplaatst.
Die rare situatie deed zich op 17 juni voor. Het kleine bordje hing er toen dus al maar door de weersomstandigheden en de fietsers heb ik het helemaal niet gezien.

Kennelijk vond de provincie dus ook dat dat niet afdoende was gezien het latere grote bord en de aanpassing van de belijning. Toch verwacht ik niet dat ik in het geval dat het was misgegaan de provincie succesvol aansprakelijk had kunnen stellen. Er was immers toch een waarschuwing.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”