alfa6
Member
Member

Bah bah driewerf bah!

za jun 23, 2007 22:06

Koop je een auto, een "moderne (166)", om van dat "gesleutel" af te zijn ... blijkt dat gesleutel erger te zijn. En wat erger is. nog duurder ook!

Gadverdamme, wat klonk als een uitgelopen wiellager (waar je een heel eind mee kan komen) bleek toch losse wielbouten te zijn (waar je minder ver mee komt)

Ik was onderweg vier wielbouten kwijtgeraakt, de vijfde deed me, door nog krom aanwezig te zijn, beslissen toch maar een "P" op te zoeken. En zoals dit soort gevallen wil ... ik had geen krik bij me (die stond nog in de garage te wachten tot-ie, na de schoonmaak, weer onder het reservewiel plaats mocht nemen) al m'n gereedschap had ik thuisgelaten (Tsja, moderne auto, wat kan daar nou mis mee gaan) en de reisverzekering was afgevinkt, maar niet afgesloten (laat je niet afleiden tijdens elektronisch verzekeringen afsluiten)

Affijn, de 166 met de 6 opgehaald ... in Karlsruhe ... "avontuur aparte".

Status quo: Ik moet een nieuwe naaf want ik krijg de stompjes van de wielbouten niet uit de naaf dus een nieuw wiellager en hé! er zit speling op de fusee, dus ook maar een nieuwe draagarm. (welkE "#$#$!!"!#$!#$ IDIOOT heeft ooit verzonnen fuseekogels en draagarmen als geheel te beschouwen .... "$"#$#$$#!!!!!!!!)

Bah, bah da's alles bij mekaar zo'n E400 aan onderdelen

Bah, ik heb spijt van de aankoop van de 166 ... wil iemand 'm ruilen voor een alfa6 diesel?

Chris
Wijsheid komt met de jaren, maar vaak komen alleen de jaren.

Remmie
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

RE: Bah bah driewerf bah!

za jun 23, 2007 22:56

166 ........beste Alfa ooit,mits goed onderhouden. :wink:
Als je aan 1 kant de fusee gaat vervangen kun je beter de andere kant ook gelijk gaan doen.Slijtage is aan iedere kant redelijk hetzelfde.
Nadien wel opnieuw laten uitlijnen.
Maar ik kan wel begrijpen dat je hier ff niet blij van wordt. :wink:
Laatst gewijzigd door Remmie op zo jun 24, 2007 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Audi A7 3.0 Tdi S line 295 pk
BMW 645 cabrio
Alfa 75 3.0 v6
Alfa 164 v6 QV Zwart
Ford Mustang 1966
Chevrolet Avalanche
en nog ca. 22 Volvo's en Scania's en Daf'

www.landtransport.nl

.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Bah bah driewerf bah!

za jun 23, 2007 23:54

166 ........beste Alfa ooit,mits goed onderhouden. :wink:
Als je aan 1 kant de fusee gaat vervanngen kun je beter de andere kant ook gelijk gaan doen.
Nadien wel opnieuw laten uitlijnen.
Maar ik kan wel begrijpen dat je hier ff niet blij van wordt. :wink:
Ja natuurlijk, als het nu al behoorlijk aan de prijs is, doen we gelijk nog maar wat het dubbele!
ik geloof niet dat Chris (terecht!) hier zin in heeft, maar ik kan me vergissen natuurlijk. :wink:

Ik wil niet de betweter uithangen, maar mij krijg niet een modern automobiel. Noem mij gerust gek, maar ik ben ervan overtuigd, dat een nieuwe auto minstens net zo duur in onderhoud is als een oude. Chris: even zoeken en dan gewoon doen! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Remmie
Full Member
Full Member

zo jun 24, 2007 00:11

Weleens in een 166 gereden Alessandro ? gewoon een heerlijke auto om mee te rijden.
Ik kan er net zo van genieten als de 75 of de Giulia.
En wat de kosten betreft,oud en nw zal misschien niet veel uitmaken.
Mijn 166 is nu bijna 8 jaar oud en heeft 130000 km gereden.Ik heb hem al 6 jaar en dit jaar eerste echte onkosten gehad.
Je raad het misschien al,......achterste fusee's.
Audi A7 3.0 Tdi S line 295 pk
BMW 645 cabrio
Alfa 75 3.0 v6
Alfa 164 v6 QV Zwart
Ford Mustang 1966
Chevrolet Avalanche
en nog ca. 22 Volvo's en Scania's en Daf'

www.landtransport.nl

.

van G
Guru
Guru

zo jun 24, 2007 01:45

Jep

Ik heb zelf 3 jaar een 166 gereden aan ca 10kkm per jaar.
Wat betreft comfort kan ik mij geen betere alfa voorstellen.
Een lekkere dikke bolide :!:
Bij twijfel (smalle straat oid) gaan veel medeweggebruikers aan de kant, kan ik bij mijn huidige 156 niet zeggen, iedereen komt door :(
Moest ik even aan wennen

Maar onderhoud en onderdelen kosten stukken van mensen bij zo'n sloep.
Al heb ik ook de indruk dat alle moderne auto's steeds meer "goedkoop" gebouwd worden.
Dwz, de productie mag "niets" kosten. En dan krijg je van die fratsen als: fuseekogels en draagarmen als geheel.
Op m'n 156 zit ook zo'n voorbeeld: Een soort van hydraulisch druklager ipv een cilindertje met een gaffel buiten op je bak.
Vroeger een klusje van een paar tientjes, nu moet ff heel de bak eraf.

Ik denk dat je in de nabije toekomst nog wel wat prijzige zaken tegen gaat komen, maar dat wordt langzaam toch toepassing voor iedereen
ongeacht welk merk of type je gaat rijden.
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 24, 2007 09:13

Ik wil niet de betweter uithangen, maar mij krijg niet een modern automobiel. Noem mij gerust gek, maar ik ben ervan overtuigd, dat een nieuwe auto minstens net zo duur in onderhoud is als een oude.
Hier nog zo`n gek. En niet omdat het niet lekker rijdt maar domweg vanwege de hoge afschrijving. Dat is pas echt weggegooid geld.

En wie heeft dat wiel vastgezet? Jijzelf? Daar kan zo`n moderne auto niks aan doen natuurlijk. :wink:
De 166 opgehaalt met de Sei? Hebben we daar foto`s van? Want dat zie je niet vaak. Meestal is het dan toch andersom.

kai
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 24, 2007 13:38

Wat voor n 166 is het dan ?

Andretti Molletti

zo jun 24, 2007 14:23

Wat voor n 166 is het dan ?
Een kapotte!!!

:jumping:

Dinky Boy
Miniaturista

zo jun 24, 2007 14:45

Kom op Chris,

de enige 'fout' aan de 166 die ik in jouw beginpost lees is de geïntegreerde fuseekogel en draagarm. Dat die fout nu opspeelt vindt z'n oorzaak buiten de auto zelf...

De 166 is en blijft een elegante dame. Wees niet al te verbitterd, neem deze makke voor lief, betaal haar medicijnen en geniet weer verder van haar aangename gezelschap.

Vince
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 24, 2007 16:12

Hoe kunnen die wielbouten nou afbreken? Te strak vastgezet, of te los en daarna afgebroken?

Ik zet mijn wielen altijd met de momentsleutel vast. Better safe than sorry...

Wel vervelend van de kosten, maar ik kan me niet voorstellen dat je om één zo'n akkefietje spijt van de wagen hebt.

Dan kun je je borst nog natmaken....
Maserati Ghibli 306Pk Grigio Vulcano '94
Alfa Spider Typo Quattro Bianco '93
Mijn ex - 156 SW 1.9 jtd 147pk Intrax HDA en 18" Novitec N8

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jun 24, 2007 16:28

Ik kan mezelf goed indenken dat je er de balen van hebt , zo heb ik spijt als haren op mijn hoofd(die ik niet heb...) van mijn huidige 156 jtd , heb hem nu 9 weken en al vervangen : LMM , 2 verstuivers , aircopomp(moet nog vervangen worden) en dan nog alle kleine irritante dingen , zoals een CV die een eigen leven lijd..... :?

Met al mijn ex 164ers bij elkaar heb ik nog niet zoveel moeten sleutelen als met deze 156....
Mijn idee..... hoe nieuwer de Alfa hoe meer kosten je moet maken....

Saluti , Marley164
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

alfa6
Member
Member

zo jun 24, 2007 17:57

Ach, de spijt is alweer over, even "ontluchten" in een postje doet wonderen :)
Ik zet wielbouten altijd op moment vast, maar blijkbaar moet ik me toch aanleren ze na een aantal kilometers na te trekken.
Raar is overigens dat ik alweer 5000km gereden had voordat de problemen zich voordeden (het wiel moest eraf omdat de buitenste homokineethoes kapot was, nog zo'n leuke klus). Ik heb expres geen fotos gemaakt van het ietwat illegale samenspan (1565 auto + 484 ambulance = 509 kilo te zwaar, zijn ze niet zo blij mee in Duitsland heb ik me laten vertellen)

Ik heb wel een andere foto:
Afbeelding
honderd kilo minder illegaal :)

De 166 (2.4jtd uit 1999) is natuurlijk een heerlijke wagen, maar de 6 doet niet onder qua rijgenot, ik gebruik 'm nu alweer drie weken als dagelijkse auto en dat gaat prima (op het tanken na dan, dat doet telkens wel pijn in de portemonnee)

Maar nog steeds ben ik het niet eens met de vaste fuseekogel, die voor een 75 kost iets van E30, een draagarm kost bijna E200 laat staan al het ijzer dat voor niets weer gesmolten moet worden.

Chris
Wijsheid komt met de jaren, maar vaak komen alleen de jaren.

kai
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 24, 2007 22:22

Op eBay.de staan nieuwe draagarmen voor zon 80 euro.

Ik heb ook n 166 JTD
Heb al vervangen:
- LMM (wel vervangen door een originele Bosch!! t was niet echt nodig maar voor peace of mind)
- Bovenste draagarmen L+R
- Deel van Bovenste draagarm R achter
- Schokbrekers en veren. (Was een veer gebroken en de standaard dempers zijn te slap)
- Turbo (Auw)
- Alle riemen en bijbehorende rollen

De Airco doet het weer. Heeft zichzelf gerepareerd.
Centrale deurvergrendeling is onbetrouwbaar en de linkerachterdeur kan niet op slot.
Maar verder rijdt het nu wel lekker, na het tunen. Elke dag een paar honderd km. dus helaas
verplicht diesel. Maar als iemand een 166 3.0 G3 in de verkoop heeft ...........

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”