Marvin
Full Member
Full Member

Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie

wo mei 23, 2007 20:17

Ik studeer aan de Technische Universiteit Eindhoven en vandaag had ik college in een gebouw waar ik normaal niet zo vaak kom. Nu was ik voor het college een beetje aan het staren naar een vitrine met wat schaalmodelletjes en folders van wat klassiekers. In dit vitrine lag ook een kaartje met daarop: "Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie". Ook stond op dat kaartje het adres hiervan en verrek het bleek op het universiteitsterrein te zijn en zelfs boven de zaal waar ik college had! Dus ben ik in het vrije kwartiertje tussen de colleges door even naar boven gegaan. Daar zat een man die mij het een en ander vertelde over het Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie. Tijdens de middag pauze ben ik weer terug gegaan om een beetje te kijken wat ze zoal hadden. Eerst over mijn eigen auto natuurlijk: de 155. Een werkplaats handboek kwam eerst naar voren. Toen werd mij verteld dat van dit soort modernere auto's er nog niet zoveel in het archief zat. Maar ja het spul over oudere auto's is natuurlijk veel interessanter! Verder heb ik nog wat gepraat met de mensen daar. Er werd mij ook nog verteld dat slechts 10% van het archief toegankelijk is, omdat een tijd geleden werd geconstateerd dat de vloeren van het archief te zwaar belast werden. Een deel van het archief is tijdelijk elders opgeslagen in dozen.

Kijk ook eens op hun website: http://www.ncad.nl/
Hier is ook een online catalogus (volgens de site niet helemaal volledig) van hun te vinden. Overigens bevat het archief ook nummers van Duemilla, het clubblad van VARLN. Klaverblaadjes zitten er (nog?) niet in.

Merk ook op dat dit centrum voor een deel afhankelijk is van schenkingen. Dus misschien hebben mensen binnen de club ook nog iets toe te voegen (en de club zelf misschien klaverblaadjes?).

Ik ga er in iedere geval zeker nog een aantal keer terug en wanneer ik iets interessant vind dan zal ik dat natuurlijk melden.
Nu: Alfa 916 GTV 3.0 V6 24v 1999
Nu: Alfa GT 1300 Junior 1972, met 2L techniek
Gehad (2013-2023): Alfa 916 GTV 2.0 16v 2001
Gehad (2006-2013): Alfa 155 1.7 8v wide body 1995

Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Nederlands Centrum voor Autohistorische Documentatie

wo mei 23, 2007 21:57

Op het online gedeelte vond ik ook werkplaatshandboeken van de Alfa bedrijfswagens??
Da's nog eens leuk
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”