heb dezelfde vraag een tijdje geleden gesteld aan de RDW, zie antwoord hieronder
Geachte heer Van Esseveld,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Als u een historisch voertuig dat eerder in een ander land geregistreerd was, wilt laten keuren, dan MOET u bij de keuring het originele kentekenbewijs overleggen.
Let op MOET... Dat is behoorlijk in strijd met het verhaal op hun site:
-----
"Invoeren van historische voertuigen
Voor het invoeren van een historisch voertuig maakt de RDW een uitzondering op de Europese richtlijnen. In die richtlijnen staat dat voor een buitenlands voertuig, dat al eerder in het buitenland was geregistreerd en waarvoor u in Nederland een kenteken aanvraagt, u het originele buitenlandse voertuigdocument moet inleveren bij de RDW.
Anders kunnen door deze maatregel deze voertuigen niet meer op de weg, omdat deze documenten van veel historische voertuigen niet meer aanwezig zijn.
Veel historische voertuigen zijn jaren geleden geïmporteerd. De restauratie van dat soort voertuigen duurt meerdere jaren. Eigenaren denken vaak dat het voertuig gewoon een Nederlands kenteken kan krijgen, omdat op het moment van invoer immers nog niet bekend was dat de originele documenten bij het voertuig aanwezig moesten zijn. Het alsnog achterhalen van de originele voertuigdocumenten is dan een probleem.
Soms is de voertuigidentiteit beter vast te stellen als het voertuig nog niet is gerestaureerd. De eigenaar kan dan een zogenaamd vooronderzoek laten uitvoeren door de RDW, dat kan problemen achteraf voorkomen.
Kentekenen historische voertuigen
Om toch een kenteken voor het voertuig te kunnen krijgen, moet u aantonen dat het ingeslagen Voertuig Identificatie Nummer (VIN) bij het betreffende voertuig hoort.
Hulpmiddelen bij de identificatie kunnen zijn:
het originele typeplaatje;
een verklaring van de voertuigfabrikant;
een invoerdocument;
een naslagwerk over het betreffende voertuig;
een oorspronkelijke aankoopnota;
een origineel defensiekenteken bij een voormalig legervoertuig.
U moet ook de herkomst van een voertuig aantonen. Dat kan met een originele aankoopnota of een gelijkwaardig document.
Deze regeling geldt uitsluitend voor een historisch voertuig in (nagenoeg) de originele uitvoering en dus niet voor een gemodificeerd voertuig of een voertuig dat is opgebouwd uit oude onderdelen (kitcars). "
bron RDW.nl
-----
De auto die ik op het oog heb heeft de Portugeese platen er nog opzitten en is ongerestaureerd. Kleur is Pino Verde met een bruin interieur. Wat zegt echter
ArchivioStorico@alfaromeo.com:
-----
Dear Mister Verstrate,
with reference to your request we are informing you as follows.
According to our documentation files, the chassis number AR 2199477 originally corresponds to an Alfa Romeo GT 1600 Junior (115.03), manufactured on the 20th March 1973 and sold on the 20th April 1973 in Italy.
The body colour is “cava” beige, with black tex interiors.
Yours, Sincerely,
Automobilismo Storico Alfa Romeo
Centro Documentazione
Marco Fazio
------
Of ik heb me een cijfertje verkeken, of Marco Fazio was nog niet helemaal wakker.... Of de auto klopt niet. In elk geval gaat me deze info van Alfa Romeo niet echt vooruit helpen bij de RDW vrees ik. Eerder andersom....