Joel
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

invoeren zonder papieren

zo jan 28, 2007 17:12

Heb een Bertone op het oog, echter zitten er geen papieren bij. Slechts de buitenlandse kentekenplaten. Uit de informatie op de RDW site maak ik op dat dit in principe geen probleem hoeft te zjn. Mijn vraag is of iemand hiermee ervaring heeft? Is dit inderdaad soepel mogelijk, of kan het maanden duren? Er vanuit gaande dat het een eerlijke auto is natuurlijk.
GT 1600 Junior

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: invoeren zonder papieren

ma jan 29, 2007 18:50

Volgens mij zijn de regels hierover een jaar of wat geleden gewijzigd. Zonder papieren heb je een probleem bij de schouwing van het chassisnr. Ik zou de RDW hierover contacteren.

Joel
Full Member
Full Member

di jan 30, 2007 09:48

Ja, er is idd wat veranderd. Maar op de site van RDW staat dus juist dat het voor klassieke auto's onlangs soepeler is geworden omdat het vaker voorkomt dat er geen papieren bij zitten. Maar had dus graag van iemand venomen die dit onlangs nog zelf aan de hand heeft gehad.
GT 1600 Junior

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

di jan 30, 2007 10:50

Ze doen een identiteits onderzoek. Het is dus handig als je een koopcontract oid kan overleggen waaruit blijkt dat je de wagen gekocht hebt, foto's, evt herkenbaare stickers, verzekeringspapieren met naam en kenteken van de vorige eigenaar. Je moet zo aannemelijk mogelijk maken dat de wagen die voor hun staat bij dat buitenlandse kenteken hoort en dat jij een koopovereenkomst hebt waaruit blijk dat ie van jou is. Dan lukt het best.

Adios, JR

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

di jan 30, 2007 21:59

heb dezelfde vraag een tijdje geleden gesteld aan de RDW, zie antwoord hieronder

Geachte heer Van Esseveld,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als u een historisch voertuig dat eerder in een ander land geregistreerd was, wilt laten keuren, dan moet u bij de keuring het originele kentekenbewijs overleggen. Als het voertuig niet eerder is geregistreerd en er dus geen kentekenbewijs bestaat, moet u op een andere wijze aantonen dat het voertuig destijds is gefabriceerd.

Hulpmiddelen om dit aan te tonen kunnen zijn:
- het originele typeplaatje
- een verklaring van de voertuigfabrikant
- een invoerdocument
- een naslagwerk over het betreffende voertuig
- informatie van de FEHAC
- een oorspronkelijke aankoopnota
- een origineel defensiekenteken bij een voormalig legervoertuig

Soms is de voertuigidentiteit beter vast te stellen als het voertuig nog niet is gerestaureerd. U kunt daarom het beste vóór een restauratie een zogenaamd vooronderzoek laten uitvoeren door de RDW. Dit voorkomt problemen achteraf.

Ook de wettelijke herkomst van een voertuig moet u kunnen aantonen. Dat kan met een originele aankoopnota of een gelijkwaardig document. Deze regeling geldt uitsluitend voor een historisch voertuig in (nagenoeg) de originele uitvoering en dus niet voor een aangepast voertuig of een voertuig dat is opgebouwd uit oude onderdelen (kitcars).

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Heb hierover gebeld omdat het om een auto ging die wel ooit eens geregistreerd is geweest maar de papieren zoek, resume,
info van AR acrhivio betreffende type en bouwjaar, kleur en uitvoering samen met een aankoopbewijs is in principe voldoende maar
ter beoordeling vaan de betreffende RDW medewerker
trasforma il meglio in massimo

Joel
Full Member
Full Member

Re: RE: invoeren zonder papieren

wo jan 31, 2007 18:56

heb dezelfde vraag een tijdje geleden gesteld aan de RDW, zie antwoord hieronder

Geachte heer Van Esseveld,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als u een historisch voertuig dat eerder in een ander land geregistreerd was, wilt laten keuren, dan MOET u bij de keuring het originele kentekenbewijs overleggen.
Let op MOET... Dat is behoorlijk in strijd met het verhaal op hun site:
-----
"Invoeren van historische voertuigen

Voor het invoeren van een historisch voertuig maakt de RDW een uitzondering op de Europese richtlijnen. In die richtlijnen staat dat voor een buitenlands voertuig, dat al eerder in het buitenland was geregistreerd en waarvoor u in Nederland een kenteken aanvraagt, u het originele buitenlandse voertuigdocument moet inleveren bij de RDW.
Anders kunnen door deze maatregel deze voertuigen niet meer op de weg, omdat deze documenten van veel historische voertuigen niet meer aanwezig zijn.

Veel historische voertuigen zijn jaren geleden geïmporteerd. De restauratie van dat soort voertuigen duurt meerdere jaren. Eigenaren denken vaak dat het voertuig gewoon een Nederlands kenteken kan krijgen, omdat op het moment van invoer immers nog niet bekend was dat de originele documenten bij het voertuig aanwezig moesten zijn. Het alsnog achterhalen van de originele voertuigdocumenten is dan een probleem.

Soms is de voertuigidentiteit beter vast te stellen als het voertuig nog niet is gerestaureerd. De eigenaar kan dan een zogenaamd vooronderzoek laten uitvoeren door de RDW, dat kan problemen achteraf voorkomen.

Kentekenen historische voertuigen
Om toch een kenteken voor het voertuig te kunnen krijgen, moet u aantonen dat het ingeslagen Voertuig Identificatie Nummer (VIN) bij het betreffende voertuig hoort.

Hulpmiddelen bij de identificatie kunnen zijn:

het originele typeplaatje;
een verklaring van de voertuigfabrikant;
een invoerdocument;
een naslagwerk over het betreffende voertuig;
een oorspronkelijke aankoopnota;
een origineel defensiekenteken bij een voormalig legervoertuig.

U moet ook de herkomst van een voertuig aantonen. Dat kan met een originele aankoopnota of een gelijkwaardig document.

Deze regeling geldt uitsluitend voor een historisch voertuig in (nagenoeg) de originele uitvoering en dus niet voor een gemodificeerd voertuig of een voertuig dat is opgebouwd uit oude onderdelen (kitcars). "

bron RDW.nl
-----

De auto die ik op het oog heb heeft de Portugeese platen er nog opzitten en is ongerestaureerd. Kleur is Pino Verde met een bruin interieur. Wat zegt echter ArchivioStorico@alfaromeo.com:
-----
Dear Mister Verstrate,
with reference to your request we are informing you as follows.

According to our documentation files, the chassis number AR 2199477 originally corresponds to an Alfa Romeo GT 1600 Junior (115.03), manufactured on the 20th March 1973 and sold on the 20th April 1973 in Italy.

The body colour is “cava” beige, with black tex interiors.

Yours, Sincerely,

Automobilismo Storico Alfa Romeo
Centro Documentazione

Marco Fazio
------

Of ik heb me een cijfertje verkeken, of Marco Fazio was nog niet helemaal wakker.... Of de auto klopt niet. In elk geval gaat me deze info van Alfa Romeo niet echt vooruit helpen bij de RDW vrees ik. Eerder andersom....
GT 1600 Junior

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 31, 2007 21:42

Joel,

Das idd een lastige, bij de auto die ik aanvroeg klopte iig alles wel

Vraag hem nog eens aan, dubbelcheck het chassisnummer alvorens dit te doen
Aangezien je het Portugese kenteken nog hebt kun je ook proberen een kopie te bemachtigen van de
Portugese registratie, dat zou ook moeten voldoen nml

Succes !
trasforma il meglio in massimo

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 15, 2007 23:50

Even dit topic omhoogschoppen;
Ik weet een Italiaanse schoonheid (wel 4 wielen he... :wink: ) te koop staan in dr moederland. Tis een 86er dus mi nog niet zo heel historisch. Van de eigenaar (met wie ik in steenkolen engels via een vertaalsite communiceer) begreep ik dat 'the car only has document for export...' :? Hij kan er zelf daar geen gebruik van maken want op een of ander manier zit er geen kenteken meer op oid...
Nou wil ik t masjien best gaan halen maar als ie eenmaal hier is waar loop ik dan tegenaan? Of kan ik met t document en een getekende brief/nietgestoleninitaliadoorfrankalfaverklaring van de vorige eigenaar aankloppen bij ons aller rdw? :?:
Wie kan hier zn licht eens over laten schijnen?
Alfast bedankt, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: invoeren zonder papieren

za feb 17, 2007 22:45

Even dit topic omhoogschoppen;
Ik weet een Italiaanse schoonheid (wel 4 wielen he... :wink: ) te koop staan in dr moederland. Tis een 86er dus mi nog niet zo heel historisch. Van de eigenaar (met wie ik in steenkolen engels via een vertaalsite communiceer) begreep ik dat 'the car only has document for export...' :? Hij kan er zelf daar geen gebruik van maken want op een of ander manier zit er geen kenteken meer op oid...
Nou wil ik t masjien best gaan halen maar als ie eenmaal hier is waar loop ik dan tegenaan? Of kan ik met t document en een getekende brief/nietgestoleninitaliadoorfrankalfaverklaring van de vorige eigenaar aankloppen bij ons aller rdw? :?:
Wie kan hier zn licht eens over laten schijnen?
Alfast bedankt, grtz,fRank
Niemand? :?
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 18, 2007 09:37

Toch maar de RDW contacteren lijkt mij. Auto`s zonder de juiste papieren geven problemen. De regels zijn veranderd op dit punt.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”