bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

Lancia 100 jaar!!

ma dec 04, 2006 16:32

http://www.autointernationaal.nl/artike ... =2972&n=10

Ik mag het hopen...dat vervloekte FIAT concern.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Lancia 100 jaar!!

ma dec 04, 2006 16:45

FIAT zelf draaide Lancia al eerder de nek om en wil het nu weer tot leven wekken. Bijna pervers. En oneindig jammer. Het Lancia dat de Fulvia bouwde had nog zoveel moois kunnen laten zien!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4698
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Lancia 100 jaar!!

ma dec 04, 2006 17:56

Ik moet zeggen dat ik Lancia altijd schitterend auto's heb gevonden. Ben een groot fan van de FFF-reeks (Fulvia, Flavia, Flaminia), maar zo halvewge de jaren '80 is 't denk ik echt fout gegaan. Lancia had geen al te beste naam meer na het debâcle in de jaren '70 met de Gamma-reeks en de slechte kwaliteit van de Bèta-serie. Maar het waren tenmisnte wél nog "echte" Lancia's! Een spraakmakend design met een mooie (vaak aparte) motor. Een boxer in een grote limousine (Gamma en Flavia), een vinnige Lampredi in de Bèta (met of zonder compressor), een typsiche V4 in de Fulvia of een schritterende 6-pitter in de Flaminia's.
Halverwege jaren '80 moest het dus over een andere boeg. De Thema kwam, op basis van de Alfa 164/Fiat Croma/Saaab 9000. En de de Bèta werd vervangen door de Delta, technisch neefje van de Fiat Uno en Ritmo. Ook de Dedra en Kappa mochten er wezen, vooral de Kappa Coupé!
Het bleven allemaal mooie auto's om te zien, maar miste toch iets belangrijks. Die typische aparte Lancia-styling...of een typisch motorblok.

Lancia is qua styling in ieder geval weer de goede weg op. De Thesis heeft voor mij weer dat aparte. Ook de kleinere modellen vind ik leuker dan zijn concurenten. Alleen blijven het technisch natuurlijk Fiats.
De grootste fout die Fiat m.i. gemaakt heeft is de nieuwe Fulvia niet in productie te namen. Die vind ik echt geweldig! maarja, Fiat draaie niet goed, en moest eerst zelf eens gezond zien te worden. Hopelijk houden ze binnenkort nog ergens geld over om 'm toch in productie te nemen.

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Lancia 100 jaar!!

ma dec 04, 2006 22:20

@Veloce,

Die Bèta's hadden toch zeker rasachte Fiat motoren :? Zoals in de Mirafiori, ook zo'n kwaliteitsprodukt.

Toen ik naar de HTS ging kwam ik altijd langs een bedrijf waar een HPE VX (Volumex) stond. Kwijl, kwijl,
prachtige auto. Toch was hij toen niet populair, misschien was het model z'n tijd te ver vooruit.

Smaken verschillen gelukkig, maar een Kappa vond ik minder geslaagd dan een Thema en de Kappa
Coupé vind ik eerlijk gezegd een waar dieptepunt qua styling.
Thesis is wel weer aardig, maar recht van opzij is ie weer niet zo speciaal. Het interieur is prachtig mooi.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Lancia 100 jaar!!

di dec 05, 2006 09:53

De vergelijking met Rover is treffend en zorgwekkend. Beide oude merken kennen overigens een geheel andere historie maar boden de laatste tijd in feite enkel een een grille, hout en leer met als basis een treurige FIAT of Honda. Misschien zijn er best aardige Lan-FIAT's (oke, de Integrale is een icoon)
of Ro-nda's gemaakt maar dat is mij ontgaan.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Lancia 100 jaar!!

di dec 05, 2006 10:35

Toen ik nog echt een klein mannetje was en alleen over auto's mocht lezen, probeerde AutoWeek mij wijs te maken dat Alcantara interieurpanelen de kernwaarden en 'heritage' van Lancia waren.... En aangezien AutoWeek altijd rijkelijk citeert uit persmappen, vrees ik dat dat ook is wat FIAT communiceerde over Lancia... :?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
ChickenBoy
Member
Member
Berichten: 101
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:41
Locatie: Heerhugowaard

RE: Lancia 100 jaar!!

di dec 05, 2006 14:07

Ik vind 't prachtig, Lancia weer het merk van de technische vooruitgang. Maar ik zie toch tenminste 2 grote problemen bij dit voorstel van autointernationaal.

Wezenlijke technische vooruitstrevendheid kost veel geld, zowel m.b.t. onderzoek alsook mogelijk afwijkende, duurdere productie. Op het aantal auto's dat Lancia verkoopt / kan verkopen is dat moeilijk te bekostigen.

Mercedes kan erover meepraten, technische vooruitstrevendheid gaat bijna onherroepelijk samen met kinderziekten en onbetrouwbaarheid. Dat is nou net het imago waar Lancia vanaf moet komen.

Lancia is een beetje als Maybach. De roemruchte vooruitstrevende Lancia's bestaan eigenlijk sinds de 70's niet meer. Het grootste deel van het kopend publiek kent Lancia helemaal niet meer van de glorieuze periode, maar van de roest en betrouwbaarheidsproblemen. De naam is eerder een molensteen, voor zover er een reputatie is, is deze niet erg positief.

Hopelijk slaagt de HPE waar de Lybra heeft gefaald. Anders kan niet anders geconcludeerd worden dat Lancia, net als Rover, een overbodig merk is geworden.
1995 Alfa 155, 2011 Fiat 500, 2010 Mitsubishi ASX
(Ooit: 1976 X-1/9, 1985 Uno, 1988 Celica, 1990 Uno, 1994 MR2, 1996 Bravo, 1997 V70, 2001 Cherokee, 2001 barchetta, 2003 Alfa 147, 2006 Panda, 2007 Colt, 2008 Grande Punto, 2008 Mazda 5)

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Lancia 100 jaar!!

di dec 05, 2006 14:42

De vergelijking met Rover is vaker gemaakt.


That bloody globalisation.
OK, so it is a necessary evil for the car industry, spreading the ever more crippling cost of technological innovation and legal compliance over bigger numbers of vehicles. And of course it ensures the survival of a number of companies that would have bitten the dust had it not been for one of the big players snapping them up and giving them access to their brainpools and parts bins.
On the other hand, countless cherished nameplates have fallen by the wayside in this process of consolidation and global playerdom. And let’s not forget that of all the struggling minions absorbed into the corporate embrace of Ford, GM or VW, not many have kept their dignity. It may be a sign of the times that Jaguar has to make do with mass-market mongrels to ensure its survival, that Saab has to give up on its once typical hatchback format to appeal to that elusive “premium” formula, and that a rebodied VW can be hailed as the saviour of Bentley, but a rather cynical sign it is too.
While these marques are more or less safe in their conglomerate havens though, let’s have a look at two venerable companies whose future looks rather bleaker due to decades of mismanagement, and which have more in common than one might think: Lancia and MG Rover......

At Lancia the picture is similar. Owned by Fiat since the 1960s, it has lost all its once-revered quality and technological expertise under the corporate umbrella. Cost-cutting saw the introduction of horrors such as the Prisma or Dedra, the cult status gained by the ferocious Delta integrale was foolishly thrown away in a misguided attempt to reposition the brand as something akin to Buick all’italiana.....

...a whole new outlook!The lacklustre Delta MkII was not replaced due to predicted lack of demand (now why would that be?) and the same fate awaits the underrated Lybra. Damage done, image destroyed, Lancia has all but vanished from international awareness (a whopping 80% of its 2003 production were sold in Italy) and stands with its back to the wall........
....... By the end of the decade, Lancia and MG Rover will more than likely have had their funerals.

enkele quotes uit een artikel

http://www.austin-rover.co.uk/index.htm?lanciaf.htm

Lancia is niet langer Lancia en des te merkwaardiger dat men wel de heritage gebruikt voor een PR campagne. Lancia is hard op weg naar de vergetelheid.

166V6
Junior Member
Junior Member
Berichten: 57
Lid geworden op: di okt 03, 2006 17:59
Locatie: the west

RE: Lancia 100 jaar!!

di dec 05, 2006 16:21

Niet voor ut 1 of ander maar een (moderne) alfa en een goede alfa is ook een FIAT !!!!!!!!!!!!!!!!! met kapsones dat wel !!!!!!
En ik heb wat originele alfa "troep"gehad dus ik weet waar ik over spreek !!!!
alfa 166 3.0 V6 ,164 V6.Historie: Giulia 1.3, 2x Sud, 2X 75 V6, 4x 75 1.8, alfetta GT ,Spider 2.0, 90 2.0, 4x 33, 164 V6,
155 V6, 155 TS,156 1.8TS,147 1.6 88 Kw.Non alfa: Lancia Lybra 2.0 ,Maserati 224 , Dedra 1.6 ,Ducati 750, 3X Fiat

Gebruikersavatar
Alfa75JC
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 536
Lid geworden op: do sep 01, 2005 12:29
Locatie: Scherpenzeel (GLD)

Re: RE: Lancia 100 jaar!!

di dec 05, 2006 17:06

De grootste fout die Fiat m.i. gemaakt heeft is de nieuwe Fulvia niet in productie te namen. Die vind ik echt geweldig! maarja, Fiat draaie niet goed, en moest eerst zelf eens gezond zien te worden. Hopelijk houden ze binnenkort nog ergens geld over om 'm toch in productie te nemen.
Helemaal mee eens, echt een schitterende auto. Tt zou onzettend jammer zijn als zo'n auto er niet zou komen. Maar hopen dat qua styling de nieuwe Fiat-modellen goed aanslaan bij het grote publiek (wat ze zover ik weet wel aardig doen; Panda, Punto & straks de nieuwe Bravo). Dat zou heel misschien een reden kunnen zijn om de nieuwe Fulvia toch te introduceren.........

Grtz,

Alfa75JC
75 3.0 V6 America
SCARB No. 4780
Eerdere Alfa's: 33 SW 1.5, 75 Indy, 75 Twin Spark

Gebruikersavatar
pop
Member
Member
Berichten: 168
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 18:07
Locatie: Goes

RE: Lancia 100 jaar!!

wo dec 06, 2006 03:34

100 jaar Lancia. Gefeliciteerd.

Maar met dit scala van auto's wat ze nu leveren:

Een mooi moment om te stoppen.
Bertone 2000GTV 1971
alfetta 2000GTV 1977

ducati 750s
ducati 900ss
ducati 650 indiana

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Lancia 100 jaar!!

do dec 07, 2006 00:08

100 jaar Lancia. Gefeliciteerd.

Maar met dit scala van auto's wat ze nu leveren:

Een mooi moment om te stoppen.
Volgens mij zijn ze in november 1969 gestopt.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

AlfaNewB

Re: RE: Lancia 100 jaar!!

ma dec 11, 2006 12:27

Volgens mij zijn ze in november 1969 gestopt.
:?: :?: :?:

Dit snap ik dus niet zo goed; vind het eigenlijk beetje bullsh#t (excusec le mot). Ik vind overigens wél dat Fiat het merk heeft
laten versloffen vanaf half jaren 90; na de successen van de Integrales.

Maar, als je er dan echt als purist naar wilt kijken, dan moet je het Pesenti tijdperk ook niet meetellen.

Anyway, just my 2 cents. :wink:

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Lancia 100 jaar!!

ma dec 11, 2006 12:57

Het Pesenti tijdperk zou ik absoluut anders omschrijven.

AlfaNewB

RE: Lancia 100 jaar!!

ma dec 11, 2006 13:05

Het betontijdperk? :lol:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”