Dit is dus de regel in Nederland, Belgie is wat meoilijker denk ik, maar een auto v.v. Nederlands kenteken
kun je probleemloos op Belgische papieren zetten
Geachte heer Van Esseveld,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Als u een historisch voertuig dat eerder in een ander land geregistreerd was, wilt laten keuren, dan moet u bij de keuring het originele kentekenbewijs overleggen. Als het voertuig niet eerder is geregistreerd en er dus geen kentekenbewijs bestaat, moet u op een andere wijze aantonen dat het voertuig destijds is gefabriceerd.
Hulpmiddelen om dit aan te tonen kunnen zijn:
- het originele typeplaatje
- een verklaring van de voertuigfabrikant
- een invoerdocument
- een naslagwerk over het betreffende voertuig
- informatie van de FEHAC
- een oorspronkelijke aankoopnota
- een origineel defensiekenteken bij een voormalig legervoertuig
Soms is de voertuigidentiteit beter vast te stellen als het voertuig nog niet is gerestaureerd. U kunt daarom het beste vóór een restauratie een zogenaamd vooronderzoek laten uitvoeren door de RDW. Dit voorkomt problemen achteraf.
Ook de wettelijke herkomst van een voertuig moet u kunnen aantonen. Dat kan met een originele aankoopnota of een gelijkwaardig document. Deze regeling geldt uitsluitend voor een historisch voertuig in (nagenoeg) de originele uitvoering en dus niet voor een aangepast voertuig of een voertuig dat is opgebouwd uit oude onderdelen (kitcars).
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW