Gebruikersavatar
ChickenBoy
Member
Member
Berichten: 101
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:41
Locatie: Heerhugowaard

Wankel

vr aug 18, 2006 15:50

Voor mij een nieuwtje, maar voor echte alfisti misschien niet. Ik kwam 'toevallig' ons merk tegen als één van de eerste licentienemers van de wankelmotor..

Heeft Alfa Romeo hier ooit iets mee gedaan? Wellicht al eens uitgebreid in een klaverblaadje belicht, maar zooolang ben ik nog geen SCARBer.

Wie weet meer?
1995 Alfa 155, 2011 Fiat 500, 2010 Mitsubishi ASX
(Ooit: 1976 X-1/9, 1985 Uno, 1988 Celica, 1990 Uno, 1994 MR2, 1996 Bravo, 1997 V70, 2001 Cherokee, 2001 barchetta, 2003 Alfa 147, 2006 Panda, 2007 Colt, 2008 Grande Punto, 2008 Mazda 5)

Mobster

RE: Wankel

vr aug 18, 2006 16:06

Voor zover ik weet heeft alfa nooit een commerciele wagen op de markt gebracht met deze motor.

Mercedes had de eerste, nu worden ze nog gebruikt door mazda en in dubbeldekkers.

Verder hebben deze motoren:
- prachtig bedacht ontwerp
- kleine cilinderinhoud
- weinig koppel
- hoog olieverbruik/benzineverbruik
- zeer pingelgevoelig
- zeer luidruchtig

Mijn maatje heeft nog een mazda RX?? gehad en kan je daar alles over vertellen. :?

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Wankel

vr aug 18, 2006 19:39

Interessante vraag. Het enige dat ik kon vinden is dat de licentie uit 1964 stamt, maar of er ooit iets mee gedaan is?

kroehlur

RE: Wankel

vr aug 18, 2006 19:41

Meerdere makers hebben licenties gekocht, maar toen de technische problemen bekend werden was de interesse ineens wat minder. NSU RO 80 anyone? Dus zijn er maar heel weinig die echt motoren hebben geproduceert. AR is er niet een van.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Wankel

vr aug 18, 2006 20:22

Toch zijn er meer fabrikanten die een wankelmotor gemaakt hebben, maar een succes is het nooit geworden. Mazda heeft het geprobeerd en levert nu nog steeds 1 in Europa.
Afbeelding

Meer info hier.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Wankel

vr aug 18, 2006 22:04

Toch blijf ik het een technisch schitterend concept,
3 ploffen per rotatie tegen slechts 1 per 2 rotaties bij een 4takt herr Otto eat youre hart out. (Alleen mogen we het dan niet over betrouwbaarheid hebben.)
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

SPIDERVELOCE1750

Re: RE: Wankel

vr aug 18, 2006 22:13

Meerdere makers hebben licenties gekocht, maar toen de technische problemen bekend werden was de interesse ineens wat minder. NSU RO 80 anyone? Dus zijn er maar heel weinig die echt motoren hebben geproduceert. AR is er niet een van.
Manu zegt zeker die NSU ( misschien zelf 2 per wagen ??? ) . Hij zegt ook dat het een "wonder" principe was . Maar tegelijkertijd was dit helaas ook niet commercieel genoeg :(

Voila , nu weten jullie van wie ik het allemaal leer :oops:

Kristal

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Wankel

vr aug 18, 2006 22:18

Meerdere makers hebben licenties gekocht, maar toen de technische problemen bekend werden was de interesse ineens wat minder. NSU RO 80 anyone? Dus zijn er maar heel weinig die echt motoren hebben geproduceert. AR is er niet een van.
Voor de R0 80 was er een NSU Coupe en ook cabriolet met wankel, een afgeleide van de Prinz. :wink:
Volgens mij was dat een enkelschijfs en had de RO 80 als noviteit twee schijven.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Wankel

vr aug 18, 2006 22:32

Commerciele haalbaarheid werd geremd door dat het te veel als 'innovatief' werd gepromoot.
Innovatief= duur.
En monteurs zijn er bang voor dingen die anders zijn, dus er ging als snel allerlei spookverhalen rond.
Etc

Persoonlijk geloof ik meer in wankel dan in 4 stroke. Als ik in 1900 mij geld had mogen inzetten op het principe dat het ging worden dan zou het wankel geweest zijn.
Zo simpel, zo mooi, zo elegant.

Als in een wankel motor het de helft van he bedrag was gestopt qua research van de 4 takt, dan was deze 1000x betrouwbaarder.

(als ik uit mijn nek lul, dan komt dat door de drie whiskies die ik achter mijn keizen heb...)
Laatst gewijzigd door Emilio op vr aug 18, 2006 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Wankel

vr aug 18, 2006 22:40

Het mooiste van de wankel is de 3 arbeidscicli per omwenteling en het feit dat je geen lineare beweging dmv een krukas moet omzetten in de roterende beweging. dat scheelt ook weer. Problemen zijn er wel vaak (vroeger) met afdichting tussen de wanden van de verbrandingsruimten en de rotor. Het koppel licht echter wel wat lager en het is wennen aan de veel hogere toerentallen die een dergelijk blok draait en het relatief hoge brandstofverbruik.
En, zoals Emiel terecht opmerkt. Als dit blok eens verder ontwikkeld zou worden met de helf van wat er tot nu toe aan de 4 takt gespendeerd is, heb je vast een heel fijn blokje.

Nog 1 whisky please. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Wankel

zo aug 20, 2006 00:35

Het mooiste van de wankel is de 3 arbeidscicli per omwenteling en het feit dat je geen lineare beweging dmv een krukas moet omzetten in de roterende beweging. dat scheelt ook weer. Problemen zijn er wel vaak (vroeger) met afdichting tussen de wanden van de verbrandingsruimten en de rotor. Het koppel licht echter wel wat lager en het is wennen aan de veel hogere toerentallen die een dergelijk blok draait en het relatief hoge brandstofverbruik.
En, zoals Emiel terecht opmerkt. Als dit blok eens verder ontwikkeld zou worden met de helf van wat er tot nu toe aan de 4 takt gespendeerd is, heb je vast een heel fijn blokje.

Nog 1 whisky please. :wink:
Het blok is toch prachtig doorontwikkeld! Door Mazda, die het inmiddels zelfs geen wankelmotor meer wil noemen, omdat zij het op een veel hoger plan gebracht hebben.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
1750GTV
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 806
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:18
Locatie: Westland
Contacteer: Website

RE: Wankel

zo aug 20, 2006 01:55


Roeltje 164

RE: Wankel

zo aug 20, 2006 09:22

Suzuki heeft ook een GS 1000 gebouwd met een wankelmotor, een collega van mijn vader had er destijds ééntje, praat ik over de 80-er jaren..
zal eens google-en


Andretti Molletti

RE: Wankel

ma aug 21, 2006 20:04

leuk was het idee, maar thermodynamisch nooit een kanshebber geweest...
Niemand zit te wachten op een benzineslurpende kortlevende motor.
En ik geloof wel in de jongens van Mazda, dat ze alles geprobeerd hebben om er een succes van te maken.
Eeen liefhebbersmotor, maar zeg nou eerlijk... mengsmering in een RX-8... niet echt stoer aan de pomp met je peperdure sportwagen en dan mengsmering tanken...

Moet je eerst je helm inleveren voordat ze de pomp aanzetten :jumping:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”