Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: LPG INBOUW TOPIC

ma jul 17, 2006 09:21

Hai DJ,
Die G3 gaat niet lukken omdat er geen geregelde injectie op je Berlina zit. Daarbij maakt het voor vermogen echt niet zoveel uit. Wat je kan doen is de bestaande installatie echt goed instellen, en de auto helemaal klaar maken voor LPG, dus niet en benzine EN lpg. Dus onsteking vroeger, etc etc.... Kunnen andere mensen je beter mee helpen.
Maar an sich kun je dat rustig in je wagen hangen, want er staat idd al lpg op kenteken,.
Mijn Berlina deed rond de een op negen op gas. Vond ik helemaal goed!
(dat zal met de Sei wel niet gaan lukken....)
Je hebt verschillende types LPG installaties, met name verschil in de mengstukken. Impco, met grote trommel op het luchtfilter, met 'vingers', die de carbs in gaan, 'botjes'die je tussen carb en inlaat schroeft. Alle met hun specifieke voor en nadelen. Welke de meest 'performance- oriented' is weet ik niet.
Eentje waarbij je niet ook nog je luchtfilter hoeft af te sluiten om druk te genereren denk ik.
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: LPG INBOUW TOPIC

ma jul 17, 2006 09:26

..gezien dat je een 8vTS motor scoort kun je al wat meer doen, maar volgens mij nog steeds geen G3 omdat je geen ruimte in de kop hebt voor gasinjectoren. Daar moet je dan geloof ik weer een 155 kop voor hebben, of hele speciale spruitstuk laten frezen zodat er naast de benzine injectoren nog gasinjectoren passen.
G3 is gasinjectie, dus niet met mengstuk.
G2 zal wel kunnen, hoewel ik gewoon een ouderwets systeem had.
Verdamper etc., mengstuk tussen inlaattraject, hij startte op benzine , schakelt zelf over op gas.
TS inbouw let ook op retourleiding brandstof etc.
Makkelijkste is een 75 op gas scoren.
Ik heb thuis nog wel wat TS gas mengstukken.
Pas ook op met backfires. Eventueel een aflaatklep installeren.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1023
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: LPG INBOUW TOPIC

ma jul 17, 2006 09:51

Rik... Stop....
Ik heb een 164 TS 8v met LPI (G3)
Daar is dus wel ruimte op 1 of andere manier voor de injectoren.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: LPG INBOUW TOPIC

ma jul 17, 2006 10:25

ik zeg niet dat het niet kan....
Ik zeg dat je bij een standaard kop geen ruimte hebtvoor gas injectoren. Maak een foto van het inlaatspruitstuk, dan kunnen we allemaal zien hoe dat in elkaar geknoopt is! Ik weet DAT het kan, en weet dat jij LPi g3 hebt. Maar dat gedeelte van je 164 heb ik nog nooit goed bekeken.
Hoe gaat t met t Bertje?????

En de Alfetta GTV?
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: LPG INBOUW TOPIC

ma jul 17, 2006 10:34

Ach voor die injectoren heb je toch altijd wel een plekje. Je moet ze ook niet in de kop plaatsen.
Heb je toch wel eens gezien, van die injectoren in de chromen buisjes bij een V6 ??

Ha ha Enola gay....

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1023
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: LPG INBOUW TOPIC

ma jul 17, 2006 10:43

Ik zal vanavond eens even kijken hoe het zit.
En natuurlijk een fototje schieten.
@rik de Bert is electrisch bijna op orde. De GTV is nu echt mooi... Alleen nog een tikje omlaag voor, en mis nogsteeds de ronaltjes.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 276
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: LPG INBOUW TOPIC

ma jul 17, 2006 12:49

iemand hier al eens langs geweest?

http://www.luccio.nl/html/products.htm
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: LPG INBOUW TOPIC

ma jul 17, 2006 13:59

Slangen en aansluitpunten moeten nieuw zijn.
Tank maximaal drie jaar oud. Ik vind zelf een balansoplossing met twee dunne "sigaren" het mooist, maar dan moet je dus laten keuren met slechts één tank en de tweede naderhand bijplaatsen.
Verdamper heb ik voorkeur voor Necam tweetraps. Je kunt daarvoor een tweedehands op de kop tikken en een revisiesetje aanschaffen. In de revisiset zit ook een nieuw deksel en dat is de enige plaats waar het benodigde E-kenmerk ingeslagen is.

De "vingers" zijn erg fraai - je kan de installatie dan praktisch compleet verbergen. Ik heb hier nog zo'n verdeelstuk liggen voor een Giulietta. Nadeel is dat je daarmee de venturi verkleint, dus ze zijn uitsluitend toepasbaar op 1300 en 1600 motoren als je standaard 40mm carbs hebt. Blijft over de "botjes", maar die hebben als nadeel dat het dan erg krap wordt voor het standaard luchtfilterhuis en dan heb je dus al die slangen in het zicht.. Misschien is dat injectiesysteem wel wat, maar dat ziet er zo op het eerste gezicht overcomplex uit.

Weet iemand de sproeierbezetting voor 45 carbs op een 1800?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4366
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: LPG INBOUW TOPIC

ma jul 17, 2006 16:57

@Rik, Emilio, Gordon,

Thx voor de info. Zo te horen kunnen onze snode plannen met m'n vaders pas aangeschafte berlina met keiharde bodem verrot motorblok en gas kenteken toch doorgang vinden................ Mits we ergens een 155/164 blok scoren en een goede G3 installatie. En dan nog "ff" knutselen en afstellen. Moet echt gasmotor blok worden, dus met hoge compressie.
O ja airco en cruisecontrol lijkt ons ook wel wat. Een berlina is tenslotte de alfa limo van de 70'er jaren. Ooit m'n vaders eerste alfa en de oorzaak van mijn besmetting. En een van de weinige alfa's waar je met 1.98 wel lekker in kan zitten zonder van alles te moeten verbouwen. (samen met oa een 155)

Emilio, ik ben zeer benieuwd naar je foto's en sowieso alle info over 164TS G3

Gordon, over sproeier bezetting valt alleen iets te zeggen als er ook iets bekend is over nokkenassen, in hoeverre de kop bewerkt is, compressieverhouding, TS 1800 of 105 serie 1800. En nog blijft het koffiedik kijken. Blijft trial and error. Of een afspraak maken bij een goede rollenbank boer die ook een grote doos sproeiers EN verstand heeft van carb's.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: LPG INBOUW TOPIC

ma jul 17, 2006 20:38

DJ

Dat die sproeiers nauw luisteren had ik al ontdekt. Ik had ergens gelezen dat de carbs van een 2000 er zo op konden. Stationair liep het inderdaad geweldig, maar met gas erop had ik nog minder vermogen dan een 2CV.

Op zich natuurlijk onzinnig om 45 carbs te monteren alleen maar om een gasinstallatie te verbergen, maar zo ben ik nou eenmaal. Het hoeft niet orgineel te zijn, maar het moet er wel zo uitzien. Het gaat dus ook niet direct om vermogenswinst, hoewel misschien wel geinig, maar meer dat ze er netjes op kan draaien. Vraag me af - als ik er nou gewoon een 36 venturi in zet (bestaat/kan dat op een 45?) en de sproeierbezetting van een 40 copiëer, heb ik dan hetzelfde?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4366
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: LPG INBOUW TOPIC

di jul 18, 2006 06:40

Gordon, ik zou het het je helaas niet niet kunnen zeggen. Zo ver gaat mijn kennis niet. Maar volgens mij hebben 1800 origineel een 32 of 34 mm venturi. Kijk anders eens op www.dellorto.co.uk
Geen probleem is onoplosbaar maar als ik het zo hoor denk ik dat je jezelf veel werk (en kosten) op de nek haalt met een set 45 carbs tbv cosmetisch doeleinden. Keep us posted zou ik zeggen. Ben wel beniewd naar de oplossing.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: LPG INBOUW TOPIC

di jul 18, 2006 09:27

Ehhh, heb ik het fout in het geheugen staan?

Venturi 32 is in ieder geval voor 1300 en 1600. De 1800 heeft ook zeker dezelfde venturi als de 2000. Heb het internet wel eens af lopen struinen naar info, maar verder dan tuning van een Ford Pinto (?) kwam ik niet. Vervolgens een versleten set Webers uit elkaar geschroefd en er klopte helemaal niks van...

Maar hoe dan ook, die "vingers" zijn toch wel een 3 à 4 mm dik en dan wordt het dus al krap om binnen de -8 op de aanzuigbuis te blijven. Ik zal het allemaal nog eens opmeten, maar ik denk dat het niks is.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: LPG INBOUW TOPIC

di jul 18, 2006 09:28

bedenk wel dat op den duur je carbs naar de klote gaan van het rijden op gas.
Tenzij je zeeer regelmatig op benzine rijdt gaan de gasklephuislageringen stuk omdat ze niet gesmeerd worden. Ik ben van de ouwe solexen op een gasfiets schroeven want zonde van een set webers of dello's.
Je hoort het vaak ook op 105's op gas. Een tikken of klapperen bij stationair lopen. Hou je dan de gasklepasjes vast voel je het ook echt.
Dus om voor de mooi een setje 45ers erop te plakken???
Gebruik vingers (trouwens meestal vingers gewoon op een 2000 hoor...)
En bouw de verdamper onder het buitenscherm. Zie je vrijwel niks.
Enne, idd slangen moeten nieuw zijn, en de leiding, maar dat zijn de kosten niet. Maar probeer jij maar een tank te laten keuren zonder document.......
Been there, done that etc.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: LPG INBOUW TOPIC

di jul 18, 2006 11:21

grmbl :oops:

32 klopt dus wel voor de 1800. 1300 en 1600 hebben een 30. Toch maar even de schuifmaat erbij pakken. Moet zeker niet kleiner worden want accelleratie is nu al but en ze moet straks natuurlijk wel ook gewoon op benzine vooruit kunnen komen. Buitenscherm hè? 's kijken of de Giulietta daar voldoende ruimte heeft....

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: LPG INBOUW TOPIC

di jul 18, 2006 20:26

bij de meeste 105 is er wel ruimte achter de koplamp of desnoods achter het achterwiel.
Bij een Giulietta geen idee....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”