Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Houtwerk behandelen

ma jun 19, 2006 17:53

Ik vind dit niet echt technisch, vandaar ff hier. Mijn (bertone) stuur is behoorlijk "verschenen" zoals we dat hier zeggen, bovendien zitten er hier en daar scheuren. Niet mooi dus. Ik wil graag het stuur een keertje aanpakken...Die scheuren, doen we dat met kneedhout (zoals wij dat alweer noemen), daarna netjes gladschuren ? En vooral: met wat voor vernis is het stuur origineel behandeld ? Ik wil terug die mooie bruinige kleur ipv dat bleke gedoe. Ik meende ooit een mooi werkje van Egbertone (dacht ik) gezien te hebben, doch kan het niet meteen meer vinden.

zoiets dus:

Afbeelding
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Rees-Cees

RE: Houtwerk behandelen

ma jun 19, 2006 18:37

Houtrot in de roestduivel :wink:

Shuren Mies met fijn schuurpapier, dan in de Jachtlak zetten (vraag het even bij de schilder). Dat10x herhalen (schuren en verven dan anders wordt de schilder boos als jij dat iedere keer komt vragen).

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: Houtwerk behandelen

ma jun 19, 2006 18:37

Ik meende ooit een mooi werkje van Egbertone (dacht ik) gezien te hebben, doch kan het niet meteen meer vinden.
Misschien op het oude forum te vinden?
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Egbertone
Guru
Guru

ma jun 19, 2006 18:50

Inderdaad... schuren schuren en nog eens schuren.

De scheuren opvullen met kneedhout in de juiste kleur en daarna in de jachtlak.... een stuk of tig keer.
Als het goed is heeft het hout van het stuur zelf de goede kleur. Even kijken hoe het er uit ziet als je alle oude lak er af geschuurd hebt.

Daarna ga je dus lakken, zelf heb ik Ruwa Jachtlak gebruikt. Elke laag laat je 24 uur drogen en voordat je een nieuwe laag aanbrengt weer even schuren met fijn schuurpapier. Een laag of 5 moet wel voldoende zijn voor een mooie glans. Meer mag natuurlijk altijd.

Afbeelding Afbeelding

Zoals je ziet heeft het stuur na het aflakken een lichtbruine/beige kleur. Vergelijk het verschil met het geschuurde stuur.
Wil je dus de donkere kleur, zal het hout van het stuur zelf ook donker moeten zijn, of je moet beginnen met een paar lagen beits in de juiste kleur.

Succes!

Oh ja.... ergens in dit draadje zal er wel een reactie komen van @lgra, dat jachtlak te zacht is en zo maar, daar moet je je niets van aantrekken :blue_lol:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma jun 19, 2006 20:05

:twisted: :evil:

2 K Rulezzzzzzzzzzzz !!!!!!!!!!!!!!!!!!

:wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Egbertone
Guru
Guru

ma jun 19, 2006 20:32

Predictable you are... master @lgra

:mrgreen:

kroehlur

ma jun 19, 2006 20:36

Schuren en als je zo ver bent dat je hout schurt een beetje hout stof opvangen. Dit dan met houtlijm mengen en in de scheuren vullen. Dan heb je geen kleurverschil en een heele sterke verbinding. De lijm droogt transparent op, maar wel schuren voordat je gaat lakken met

2K

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Re: Houtwerk behandelen

ma jun 19, 2006 20:36

Ik vind dit niet echt technisch, vandaar ff hier. Mijn (bertone) stuur is behoorlijk "verschenen" zoals we dat hier zeggen, bovendien zitten er hier en daar scheuren. Niet mooi dus. Ik wil graag het stuur een keertje aanpakken...Die scheuren, doen we dat met kneedhout (zoals wij dat alweer noemen), daarna netjes gladschuren ? En vooral: met wat voor vernis is het stuur origineel behandeld ? Ik wil terug die mooie bruinige kleur ipv dat bleke gedoe. Ik meende ooit een mooi werkje van Egbertone (dacht ik) gezien te hebben, doch kan het niet meteen meer vinden.

zoiets dus:

Afbeelding
Fraai interieur!

Nuova!
Dirk - Giulia2000TS

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jun 19, 2006 22:32

Michel het schuren snap je nu wel al, de scheuren lijmen en een lijmklem er op.
Maar dan de aflak @lfa@lgra heeft gelijk :lol: 2K en die haal je bij je lokale parketagrarier die kan je ook direct de goede lak ivm de kleur mee geven en 2 laagjes is genoeg evt een derde die je met 1200 wp nog eens kan opschuren en daarna polijsten.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”