sudman1500
Advanced Member
Advanced Member

RE: The new Sud !!

wo mei 03, 2006 11:19

Conjunctuurongevoeliger??

In de automarkt is geen enkel merk ongevoelig.....

Het illustreert meer dat er juiste keuzes zijn gemaakt, en er iets wordt aangeboden waar de klant vraag naar heeft.

Porsche is als merk ook niet conjunctuurongevoelig, heeft een aantal jaren geleden op de rand van de afgrond gestaan, maar zich ook bezonnen op geschiedenis, namelijk de 911. Maar heeft ook begrepen dat er geld verdient moet worden met kwaliteit en helaas ook gedrochten als de Cayenne.. Is wel een andere markt, maar ook daar bepaalde de trouwe klant, dat de nieuwerwetse 911's niet in de smaak vielen, en Porsche heeft daarop ingespeeld. En dat mis ik nu bij Alfa op het moment...... Alfa was ook een sterk merk, ook al is het in een kleiner segment dan BMW. Maar ook het aanbod van BMW was in de 70er jaren niet echt heel anders dan Alfa, afgezien van het luxe segment.
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

ChickenBoy
Member
Member

Re: RE: The new Sud !!

wo mei 03, 2006 13:08

Dit nog ter illustratie:
Dan is er natuurlijk ook wel iets mogelijk.......

Kwartaalwinst BMW stijgt 81 procent
Uitgegeven op woensdag 03 mei 2006 om 10:32:14, bijgewerkt om 10:37:31

(Novum/Betten) - BMW heeft in het eerste kwartaal van 2006 een nettowinst behaald van EUR 948 miljoen. Een jaar eerder bedroeg de winst nog EUR 525 miljoen. De toename met 81% komt voort uit goede verkopen en een bate van EUR 375 miljoen uit verkoop van een belang in Rolls-Royce.

Analisten gepolst door Bloomberg hadden gemiddeld voor Bayerische Motoren Werke een winst verwacht van EUR 901 miljoen. De omzet belandde in het eerste kwartaal op EUR 11,62 miljard, tegen een analistenconsensus van EUR 11,8 miljard. De omzetstijging bedroeg op jaarbasis 12%.

De winst voor belastingen van BMW nam toe van EUR 822 miljoen tot EUR 1.296 miljoen in de verslagperiode. Analisten becijferden een winst voor belasting van circa EUR 1.210 miljoen. Exclusief de bate bedroeg de stijging 12,0%.

BMW houdt vast aan de verwachting dat de winst voor belasting dit jaar zal stijgen tot EUR 4 miljard, een toename van 22% ten opzichte van de EUR 3,29 miljard die werd behaald in 2005.

[Copyright 2006, Novum]
...en het illustreert ook dat je voor een BMW teveel betaald...
1995 Alfa 155, 2011 Fiat 500, 2010 Mitsubishi ASX
(Ooit: 1976 X-1/9, 1985 Uno, 1988 Celica, 1990 Uno, 1994 MR2, 1996 Bravo, 1997 V70, 2001 Cherokee, 2001 barchetta, 2003 Alfa 147, 2006 Panda, 2007 Colt, 2008 Grande Punto, 2008 Mazda 5)

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo mei 03, 2006 13:49

Dan betaal je dus voor elk product van een winstgevend bedrijf teveel.

Wat wellicht handig is om in Italie te doen, is eens kijken wat BMW nou zo succesvol maakt. Kunnen ze ook in eigenhuis doen bij Ferrari en Maseratie. Ik denk zelf dat ze aansluiting moeten zien te vinden bij de beoogde concurrent en wel door daar eens goed het aanbod door te lichten. Ik mis bijvoorbeeld een alternatief voor een 325i. Een 330d bijvoorbeeld is in Italie misschien niet interessant maar voor de Duitse markt dus wel. Maak gebruik van het multiplatform en modulaire moterenbouw waar de Duitsers ook heel goed in zijn. Overigens heeft FIAT dat ook goed gedaan vanuit de FIRE gedachte. Dus ze kunnen het wel, maar gaan wat mij betreft te snel over op iets anders. Persoonlijk ben ik van mening dat producten van BMW (maar ook VAG) zo goed zijn doordat er evolutie is en geen revolutie. Volg de 3 serie terug en je komt uit in de generatie Alfetta en afgeleiden. Wellicht was de mogelijkheid dat platform te laten evolueren nog wel een aardig alternatief geweest. Struikelpunt is dat kwaliteit meestal pas met de jaren komt, door zo lang mogelijk iets te maken en de productie te perfectioneren. Let wel, vernieuwing moet wel plaatsvinden want stilstand is achteruitgang. Wat wel een mooi voorbeeld daarvan is, is de reeks Nord-blokken die van 8v enkele carburateur zijn gevolueerd naar TwinSpark 16v (ja ik weet het, het onderblok is anders maar bekijk de grote lijn).

Misschien leuk voor een kleine Alfa is een model a la Mini. Dus een retro model? Neem desnoods een Punto en knutsel wat aan de buitenkant en maak er een "modern" Sud interieur in. Lancia kan dat toch ook met de Ypsylon?
Voor de overige modellen ben ik het eens dat ze weer ergens afsteken in model en eigenschappen. Als voorwielaandrijving moet, dan maar de beste voorwielaandrijver van de wereld.

Groet,

Rob

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 03, 2006 15:15

Een technische overeenkomst met BMW is dat het platform verticaal wordt gedeeld. De 147, 156, GT delen hetzelfde platform.

Ik blijf erbij dat achterwielaandrijving voor Alfa Romeo de enige, juiste beslissing was geweest met name omdat Alfa Romeo excelleert met de dieselmotoren en een fors koppel op de voorwielen is ook geen pretje. Het achterwielaangedreven platform had ook kunnen dienen voor de opvolger van de 166 i.p.v. het
"goedkope" transaxle onderstel van Maserati (gezien de kleinschalige productie wil ik niet eens weten wat deze onderdelen kosten en de klant is dik de sjaak
wanneer een nieuwe koppeling nodig is ). Ik ben helemaal voor delen van een platform....kijk eens naar de voordelen van een platform voor de 149 tot en met de 169. Echt een zeer fraai 4WD systeem maar het is weer duur in onderhoud en nu denkt men na over een sperdifferentieel voor op de voorwielen oftewel geld weggegooid! Als 4x4 een optie zal worden, vraag ik mij af wie het nog wil??

Ik zit echt niet te wachten op een 8C of een Brera met een Maserati V8.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 03, 2006 21:12

dat kwaliteit meestal pas met de jaren komt, door zo lang mogelijk iets te maken en de productie te perfectioneren. Let wel, vernieuwing moet wel plaatsvinden want stilstand is achteruitgang. Wat wel een mooi voorbeeld daarvan is, is de reeks Nord-blokken die van 8v enkele carburateur zijn gevolueerd naar TwinSpark 16v (ja ik weet het, het onderblok is anders maar bekijk de grote lijn).
En zo is het! Kijk (wederom) naar BMW. Al sinds de 320/6 en 323i uit begin jaren 80 is men voor 3-serie trouw aan hetzelfde concept. De nieuwste 325i E90 mag dan niet meer zo'n leuk spele-ding zijn als de eerste 323i, maar in wezen heeft de auto nog hetzelfde karakter, zij het in een 2006-jasje.

En nu het 6-in-lijn-blok echt nauwelijks meer groter geboord kan worden, zet men het nog steeds niet aan de kant voor een V6 (die ieder ander merk waarschijnlijk al jááren eerder had ingevoerd vanwege de compactere bouw bij dezelfde cilinderinhoud en de mogelijkheid om een modelgeneratie later naar FWD te switchen :roll: ). Men gaat 'gewoon' verder met hetzelfde concept, maar dan met 2 kleine turbo's erop.

Zó doe je aan klantenbinding. Degene die 25 jaar geleden een 323i kocht kan nu met een gerust hart in een 325i stappen zonder een cultuurschok te ervaren (afgezien van de iDrive). En voor deze zekerheid wil de klant gezien het bedrijfsresultaat betalen. BMW maakt daarnaast ook gedrochten als de X5, omdat de markt daarom vraagt, wat ook de reden zal zijn dat Alfa toch een keer met een SUV komt. Terecht, want wie wil overleven moet luisteren naar de markt. Maar tegelijkertijd moet een merk met een sterke product-identiteit ervoor waken dat de 'bloedlijn' van de kernproducten behouden blijft. Zo houd je een vaste klantenkring als basis, en bepalen trends als SUV's, MPV's en wat dies meer zij in mindere mate de koers. Als je je product-identiteit te grabbel gooit, kom je tussen wal en schip terecht, en het zou me niet verbazen als dat met Alfa gaat gebeuren (voor zover dat al niet gebeurd is). Hoe jammer dat ook is.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

ChickenBoy
Member
Member

do mei 04, 2006 18:10

Dan betaal je dus voor elk product van een winstgevend bedrijf teveel.
Da's natuurlijk onzin. Winst maken moet, maar wel in alle redelijkheid. Reken maar eens uit hoeveel winst er per auto door BMW wordt gemaakt. Da's echt niet het gemiddelde in de bedrijfstak. Dat mensen het er blijkbaar voor over hebben is natuurlijk fijn voor ze, maar je betaald wel degelijk veel voor de naam.
Persoonlijk ben ik van mening dat producten van BMW (maar ook VAG) zo goed zijn doordat er evolutie is en geen revolutie. ... Struikelpunt is dat kwaliteit meestal pas met de jaren komt, door zo lang mogelijk iets te maken en de productie te perfectioneren.
OK, roesten doen ze niet zo gauw, maar verder is de bouwkwaliteit zeker niet bovengemiddeld. Waarom verwart iedereen Duitse auto's toch met Japanse auto's?
Misschien leuk voor een kleine Alfa is een model a la Mini. Dus een retro model?
Rob
Binnen de Fiat groep is de Mini-kopie al bekend, kijk maar eens op www.fiat500.com Een Alfa als Mini concurrent zal er dan wel niet meer van komen.
(Ooit: 1976 X-1/9, 1985 Uno, 1988 Celica, 1990 Uno, 1994 MR2, 1996 Bravo, 1997 V70, 2001 Cherokee, 2001 barchetta, 2003 Alfa 147, 2006 Panda, 2007 Colt, 2008 Grande Punto, 2008 Mazda 5)

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do mei 04, 2006 23:05

Volgens mij klopt de redenering met dien verstande dat de marge hoger is kennelijk? Alhoewel, als je de prijzen van Alfa ernaast legt en de uitrusting gelijk maakt scheelt het niet veel meer.

Verder is de kwaliteit wel degelijk beter, dit laten diverse statistieken zien. Als je echte betrouwbaarheid wilt moet je inderdaad een Japanner hebben volgens dezelfde statistieken. Wel is het zo dat de kwaliteitsbeleving van Duitse producten veel hoger is dan bij Japanse. En dat evenaren is niet zo eenvoudig.

Dat van die Mini is ter illustratie. Het gaat meer om een retro-ontwerp dat bij Alfa past. Een echte "new Sud" dus als alternatief voor het getoonde.
Misschien dezelfde truc uithalen als Mazda met de MX-5?

Groet,

Rob

ChickenBoy
Member
Member

vr mei 05, 2006 13:25

... Wel is het zo dat de kwaliteitsbeleving van Duitse producten veel hoger is dan bij Japanse. En dat evenaren is niet zo eenvoudig.
Da's waar, de feel van Duitse auto's schreeuwt kwaliteit. Hebben ze slim gedaan, materiaal en gewicht geven een indruk van hoge betrouwbaarheid. Japanse auto's lijken fragiler en zien er vaak wat grijs-schraal van binnen uit :(

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”