bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

Een Alfasud opera?

di mar 14, 2006 17:06

http://cgi.ebay.nl/GRUPPO-OPERAIO-E-ZEZ ... dZViewItem
Ik word er geen wijs uit. De Alfasud historie bevat genoeg ingrediënten voor een opera, beter gezegd het was een soort operette maar ik wist niet dat er daadwerkelijk een over gemaakt is?
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

alfasud1972
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Een Alfasud opera?

di mar 14, 2006 17:26

Hoi Bert,

Ik weet er wel het een en ander van, GRUPPO OPERAIO 'E ZEZI is een zang gezelschap dat is ontstaan uit werknemers van de Alfasud fabriek.
Ze bestaan nog steeds: http://www.zezi.it . De muziek van de plaat 'Tammuriata dell'Alfasud' is overigens niet om aan te horen. Ik zoek al een tijd een originele plaat zoals deze (cd is nog makkelijk te verkrijgen), 35 euro ex verzend is mij wat te gortig voor een hebbbedingetje.

Vr gr,

Rody

Dinky Boy
Miniaturista

di mar 14, 2006 19:11

Geinig hoor.

Hier een wat uitgebreider verhaal. (Als je het Italiaans machtig bent).
Mijn woordenboek en -schat laat me in de steek, maar ik vermoed dat 'Tammurriata' iets als tamboers-korps betekent. Zezi kan ik al helemaal niet thuisbrengen. Misschien is het Napolitaans dialect of zelfs een scheldwoord voor arbeiders (een geuzennaam dus)?

Het draait om het verzet vanuit de arbeidersbeweging (aangevuld met kunstenaars en studenten) tegen het grootkapitaal. Alfasud vertegenwoordigde in die tijd natuurlijk via de door Mussolini opgerichte IRI de Italiaanse staat (zie ook het hoofdartikel in het vorige KB)

Op de muur op het plaatje staat W (="viva") la classe operaia, leve de arbeidersklasse. Een operaio is een arbeider/lopende band medewerker.

Strijdlied (denk ik...)

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

di mar 14, 2006 20:06

Curieus en typisch... Dat ze eens wat meer aandacht aan de auto's besteedden!
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

juultje
Guru
Guru

wo mar 15, 2006 07:31

Op de dvd van de originele "italian Job" staat ook een dans tussen 3 mini's en 3 giulia's met op de achtergrond een harmonie orkest. Best grappig om te zien.

Verder heb ik ook nog een of andere film met de 75 in de hoofdrol een vaag verhaal over een 75 die aangevallen wordt door een buldozer en met e.e.a muziek daarop. :?

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”