Even in navolging op het snelweg item; ik las de stelling dat hard rijden zich alleen op de snelweg loont. Ik zal daar even de door mij zelf bedachte volgende hefboom theorie op los laten die wellicht toch een paar functionele snelrijders (die het dus niet voor 'r plezier doen maar denken er wat mee op te schieten) aan het denken zeg. Zelf behoorde ik tot de schaarse 110 km/u rijders
Ik verzin even ter plekke wat cijfertjes. Pin me niet vast op de getallen; zet de variabalen van mijn part even in 'n excel sheet en dan kun je er zelf mee kloten.
Anton, Leo, Freek, en Anja willen van stad Alfa naar stad Romeo. De relatieve afstand is 100 km.
Totale afstand: 100 km
waarvan in stad 2x10 = 20 km
waarvan op snelweg 80 km
We zijn 't er over eens dat je in de stad weinig te winnen hebt vandaag de dag.
gem. snelheid stad 30 km/h (en hier roep ik maar even wat om het getallen voorbeeld eenvoudig te maken)
laten we ervan uitgaan dat je gemiddeld 80 km/h over de snelweg wilt rijden.
je bent in totaal zo 2 uur onder weg....
En nu komt 't; slechts 50% van de tijd ben je onderweg op de snelweg. En hier doet het hefboom effect zijn werk. Wil je gemiddeld 100 km/h rijden en daarmee dus 25% tijd besparen? In werkelijkheid bespaar je dan op je totale rit slechts 12,5% in termen van tijd. Daar komt nog eens bij dat je met een behoorlijke kromme te maken krijgt wanneer je een hogere gemiddelde snelheid wenst (dan heb ik het niet over midden in de nacht, en ook niet over files natuurlijk)
Een volgende tabel acht ik redelijk reëel:
Kruissnelheid Gemiddelde resulterende snelheid
80 75
90 84
100 93
110 100
120 108
130 116
etc. etc.
(wie zin heeft mag wel een leuke formule gaan verzinnen:P)
En bedenk dus wel; als je moet afremmen voor een vrachtenwagen die inhaalt en je blijft er 1 km achter hangen, dan mag je daarna (wil je een gemiddelde snelheid behalen van 140km/h) dus 1 km lang 190 km/h moet rijden. En dan laat ik optrekken en remmen even buiten beschouwing.
tot zover, maar weer aan de slag.!