De 155 is inderdaad niet veel anders dan een licht verbouwde Fiat Tempra. Wat op zich niet zo erg hoefde te zijn, als de Fiats van de eind 70s, 80s en begin 90s het niveau hadden van die uit de 60s.
Helaas is het met Fiat sinds de oliecrisis begin jaren 70 relatief hard achteruit gegaan. Een enkel lichtpuntje hier en daar (Uno, Punto) heeft de tent draaiende weten te houden.
Een jaar of 10 geleden zijn er wat gedurfde, leuke ontwerpen op de markt gekomen, maar dat heeft helaas niet doorgezet. Techniek en kwaliteit bleven achter, en daarmee ook overweldigend succes.
Nu lijkt men het hele pakket goed aan te pakken. Dat geeft hoop. Mooie modellen (159, Brera, Panda, Grande Punto, helaas niet echt de Croma), optisch in ieder geval betere kwaliteit (moet op langere termijn nog blijken, maar mijn 147 bevalt tot op heden verrassend goed), puike dieselmototen en zicht op nieuwe high-tech benzinestokers die eind van dit decennium gemeengoed moeten zijn.
Juist voor de nabije toekomst hoeft het dan ook niet meer zo erg te zijn als een Alfa een Fiat-kloon is. Laat de 149 maar komen!