Gebruikersavatar
1750GTV
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 806
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:18
Locatie: Westland
Contacteer: Website

Voorlopige steun Kamer voor mobiliteitsplannen Peijs

di nov 29, 2005 07:05

DEN HAAG - Na concessies van minister Peijs van Verkeer heeft de Tweede Kamer maandag voorlopig ingestemd met de verkeersplannen tot 2020 van het kabinet. Peijs moet in de zogenoemde Nota Mobiliteit opnemen dat het huidige kabinet er alles aan zal doen om de invoering van een kilometerheffing in 2012 mogelijk te maken.

Dat is een opvallende toezegging, omdat het kabinet begin
september nog bepaalde geen definitief besluit te willen nemen over de invoering van het systeem. Ook op het gebied van het openbaar vervoer moest de minister concessies doen.

De verdediging van de Nota Mobiliteit bleek een zware taak voor Peijs te zijn. In de Kamer gingen veel stemmen op om de plannen aan te scherpen en te verbeteren. Met name fractiespecialist Hofstra van de regeringspartij VVD riep de minister op haar verkeersambities te verhogen. Maanden vertraging van de goedkeuring van de plannen nam hij op de koop toe. Tijdens het debat kreeg hij aanvankelijk steun van onder anderen Dijksma (PvdA) en Van der Ham (D66), maar na de toezeggingen van Peijs bleef hier weinig van over.

Minister Peijs waarschuwde de Kamer niet voor uitstel te kiezen.

Gevarenzone

De nota komt volgens haar "dicht in de gevarenzone" als er vertraging optreedt, omdat in mei 2007 Kamerverkiezingen plaatsvinden. Het risico bestaat dat de plannen over de kabinetsformatie worden getild, aldus Peijs. Een nieuw kabinet zal volgens haar zijn eigen stempel willen zetten. "Dan ben je twee jaar verder."

Om de Kamer te bewegen tot instemming, moest de bewindsvrouw concessies doen. De belangrijkste is de toezegging over de kilometerheffing. Het kabinet leek begin september nog het advies van de commissie-Nouwen naast zich neer te leggen. Dit platform wil dat deze kabinetsperiode, dus voor mei 2007, een besluit wordt genomen over beprijzing.

Maar maandag zei Peijs het Nouwen-advies "te omhelzen". Op verzoek van PvdA-Kamerlid Verdaas, die ook bij het overleg aanwezig was, neemt ze in haar verkeersplannen op dat het huidige kabinet nu al aan de slag gaat om de invoering van het systeem in 2012 mogelijk te maken.

Opbrengst

Over de besteding van de opbrengst van de kilometerheffing werd tijdens het debat overigens flink gesteggeld. VVD'er Hofstra en zijn collega Hermans (LPF) willen dat het kabinet nu al bepaalt dat dit geld wordt besteed aan de aanleg van nieuwe wegen. Ook PvdA en CDA willen hier duidelijkheid over.

Het is volgens Peijs echter niet nodig om nu al een besluit te nemen. Dat kan volgens haar de komende jaren ook nog wel. "En de Kamer is daar luid en duidelijk bij." Wel toonde ze zich bereid in haar nota op te nemen dat voor invoering van beprijzing duidelijk moet zijn hoe de opbrengst wordt besteed. Ze riep de Kamer op de kilometerprijs niet "te laten vallen" op dit punt.

Nouwen toonde zich verheugd over de uitspraken van Peijs over de kilometerheffing. Het standpunt van het kabinet is volgens hem verschoven van een 'nee, tenzij' naar een 'ja, mits'. Alles hangt nu af van de aangepaste tekst van de Nota Mobiliteit en of de Kamer daarmee akkoord gaat, zei Nouwen.

Ambities

De bewindsvrouw beloofde verder met nieuwe voorstellen op het gebied van openbaar vervoer te komen en de ambities, bijvoorbeeld omtrent de reizigersgroei, voor de komende jaren waar mogelijk op te schroeven. Peijs gaat onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van lightrail, voertuigen die op tramrails en treinsporen kunnen rijden. Vooral de PvdA is daar voorstander van. Kamerlid Dijksma wil een modern rail- en busnet in de Randstad en de Twentse en Groningse regio's. Het CDA geeft nadrukkelijk de prioriteit aan de Randstad en het openbaarvervoersnet bij Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven.

Bron nu.nl


Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Voorlopige steun Kamer voor mobiliteitsplannen Peijs

di nov 29, 2005 18:03

Ach kunnen jullie westerlingen eindelijk voor je eigen files betalen !


Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Voorlopige steun Kamer voor mobiliteitsplannen Peijs

di nov 29, 2005 18:31

Ik lees eruit dat er op kilometers geheven gaat worden.
Eerlijk gezegd hoop ik een beetje op dat er per wegsoort en bv. provincie (?) aparte tarieven komen.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat elke auto met een raar kastje uitgerust moet worden.
Nou ik hoop eigenlijk dat dat niet zal gaan, maar weet dat het met GPS heel eenvoudig is onafhankelijk van de kilometerteller te meten.
Maar toch is het allemaal heel fraudegevoelig en dan denk je toch direct aan allerlei poortjes met nummerherkennings cameras.

Nou ja.
De BPM en wegenbelasting komen te vervallen , das toch ook wat waard !?

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Voorlopige steun Kamer voor mobiliteitsplannen Peijs

di nov 29, 2005 18:42

Zondag was ook in het nieuws dat er in korte tijd 1100 km asfalt vervangen gaat worden. Vorig jaar waren er nogal veel slippartijen vanwege een te glad wegdek (versleten toplaag). Kennelijk is dat nog steeds een probleem (anders ga je geen 1100 km vervangen), maar over die balletvoorstellingen op de snelweg hoor ik niks meer. Of moet dat nog komen?

Het zal helaas de (on)nodige extra file-ellende opleveren :(

Voetballen en hockeyen doen we tegenwoordig op kunstgras, waar blijft het kunsstof wegdek 'van de rol' :?: Kan je in één nacht 10 km nieuw wegdek in één keer opleveren.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Voorlopige steun Kamer voor mobiliteitsplannen Peijs

di nov 29, 2005 18:49

Wellicht dat de aanemersmaffia dat niet ziet zitten ?

Giulia555

Re: RE: Voorlopige steun Kamer voor mobiliteitsplannen Peijs

di nov 29, 2005 20:06

De BPM en wegenbelasting komen te vervallen , das toch ook wat waard !?
Nou daar gaat ook nog wat heisa over komen......want ik betaal met mijn tweedehands auto én BPM (die zit immers in de aanschafprijs toen de auto nieuw werd gekocht en dus ook in de tweeedehands prijs) én KM heffing, terwijl nieuw gekochte auto's zonder BPM (of minder) in combinatie met KM heffing bevoordeeld worden.....

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

RE: Voorlopige steun Kamer voor mobiliteitsplannen Peijs

di nov 29, 2005 22:03

Is het niet zo dat de BPM eraf moet, omdat de EU dit bepaalt heeft. En iedereen betaalt al kilometerheffing; wie weel kilometers maakt, tankt veel brandstof en betaalt dus veel accijns. Een wassenneus die kilometerheffing! Gewoon een manier om de gewone man, die geen enkel ander middel heeft om naar zijn werk te gaan dan de auto, nog meer geld uit de zak te kloppen.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

RE: Voorlopige steun Kamer voor mobiliteitsplannen Peijs

di nov 29, 2005 22:09

Zucht... en dit gaat werken????
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Voorlopige steun Kamer voor mobiliteitsplannen Peijs

di nov 29, 2005 22:27

Is het niet zo dat de BPM eraf moet, omdat de EU dit bepaalt heeft. En iedereen betaalt al kilometerheffing; wie weel kilometers maakt, tankt veel brandstof en betaalt dus veel accijns. Een wassenneus die kilometerheffing! Gewoon een manier om de gewone man, die geen enkel ander middel heeft om naar zijn werk te gaan dan de auto, nog meer geld uit de zak te kloppen.
Zo zie ik het ook. Het allereerlijkste zou zijn de hele houderschapsbelasting af te schaffen, want dat belast het bezit van een auto maar niet het gebruik. En deze belasting vervolgens op de brandstof te stoppen.
Heel geneuzel voor SUV's e.d. ook van de baan.
Zware brandstofverslindende, dus in principe milieubelastende auto betaalt meer, zuinige lichte auto verbruikt weinig, betaalt dus minder belasting.
Probleem is natuurlijk dat het niet werkt indien de buurlanden wat anders doen. Hoewel, ik woon aan de grens :wink:

Rekening rijden voor wegen die we al tig keer betaald hebben... :cry:
Lost ook niets op, want gros van de mensen heeft weinig te kiezen maar moet op een bepaalde tijd op z'n werk
of bij z'n klanten zijn. Tenminste ik verwacht niet dat de meeste van m'n klanten om 8 uur 's avonds een afspraak
met we willen hebben, zodat ik minder kilometerheffing betaal. :?

Het verhaal is niet te volgen. Veel praten, maar niets zeggen. Kortom politiek.
En verkiezingen zijn miet meer ver weg. Indien men merkt dat het bij de meeste mensen negatief valt, wordt
het weer -voorlopig- uitgesteld. In al dit soort zaken is onze overheid helaas bijzonder onbetrouwbaar.
Fiscale regels m.b.t. leaseauto's bijvoorbeeld wordt ook weer ieder jaar aan gesleuteld. Je weet nooti waar
je aan toebent. Maar als je gemiddeld aanneemt dat het duurder zal worden, zit je er zelden ver naast :blue_cool:

Maar we moeten niet zeuren, want een doodgeschoten mus is in Nederland "wereldnieuws", dus kan het
nooit erg slecht gaan.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”