Bij het trouble-shooten van het onregelmatig lopen van mijn Giulietta, heb ik mijn ontsteking uit elkaar gehaald. Helaas kreeg ik de spie die door het aandrijfnokje (waarmee de ontsteking door de oliepomp wordt aangedreven) er niet fatsoenlijk uit. In een poging dit met gematigd geweld eruit te krijgen heb ik de kracht van de bankschroef duidelijk ongeschat (of de sterkte van de ring, ligt er aan hoe je het bekijkt) met als gevolg dat de ring met nokjes in 4 delen is gebroken.
Wie kan mij helpen aan deze oliepomp-aandrijf-nokken-ring (hoe noem je zoiets?) of, desnoods een volledige ontsteking? De ontsteking zal waarschijnlijk alleen voor kort gebruik zijn of als donor voor de ring, aangezien ik overweeg over te stappen naar een 1-2-3 ontstekingssysteem. Maar ik wil de auto eerst goed lopend krijgen op het originele spul.
Dit is de hele onstekings-unit. Het is zover ik weet de standaard ontsteking voor een 2.0 Giuliette uit 1983 met vacuum vervroeging:
De ring:
En kan iemand mij vertellen wat dit klepje/filtertje in de vacuumleiding doet (ik neem aan dat deze een soort drempel- of bufferwerking heeft voor de vacuum-timing-verstelling?) of deze essentieel is, hoe ik kan testen of deze nog goed is en waar ik een vervangend exemplaar kan kopen? Hoe heet dit uberhaupt? En zijn hier nog verschillende versies van met verschillende weerstand o.i.d.?
Alvast bedankt!