Heb vandaag het heft maar in eigen hand genomen en de aanjagermotor uitgebouwd.
Was nog geen sinecure, maar het is te doen:
- Ruitenwissers eraf, zijbekleding eraf, parafan eraf, rubber strip wegnemen.
- Airco leemaken (indien nodig), leidingen losmaken en wegbuigen.
- Plastic folie wegbuigen
- Stekkers van aanjager en stelmotor losnemen en kabels uit de houders halen.
- Aanjagerbehuizing losmaken van chassis (3 bouten)
- Aanjagerbehuizing splitsen van aircohuis (2x parker)
- Bovenkant van de aanjagerbehuizing losmaken (4x parker)
- (Hiervoor moet ook stelmotor van de omloopluchtklep losgehaald worden, anders is de laatste parker niet bereikbaar. Tip: zorg ervoor dat de stelmotor net niet tegen aanslag aanligt: contact aan, omloop inschakelen en zodra de stelmotor beweegt contact uit.)
- Tussenplaat wegnemen, en net zolang "klooien" tot de bovenkant van het aanjagerhuis weggenomen kan worden.
- Hierna kan, na verder "klooien", de onderste aanjagerbehuizing uitgebouwd worden.
De motor zelf zit met drie parkers vast in het huis.
Waarom dit alles?
Ik kon me namelijk niet voorstellen dat de motor en/of de elektronica zelf defect waren.
(Het is een draaistroommotor, dus zonder koolborstels)
Als je de rubber "afdichting" loshaalt kom je 5 schuifstekers tegen.
Met een kleine platte schroevendraaier de vergrendeling indrukken en de stekers losnemen.
Bij mij was de plusverbinding behoorlijk gecorrodeerd en half uitgefikt.
Door de hitte was het koper van de steker uitgegloeid en nogal "flexibel" geworden.
Dit is tevens de oorzaak dat de zekering van de aanjager steeds doorbrandt.
Met een schaar (o.i.d.) de vier bevestigingen van het huis losmaken en het deksel wegnemen.
Nu zijn de aansluitingen zichtbaar.
Ik heb ze gesoldeerd, althans de + en - , zodat ik er geen last meer van heb.
Zie ook de volgende foto's:
("rechts klikken" en "openen in nieuwe tab" geeft originele resolutie)