Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

ma apr 15, 2013 20:38

Tja het is natuurlijk diep triest wat hiet gebeurt...helaas door de ons zelf gekozen regering...en door het misbruik van sommige handelaren...die uit puur winst oogmerk oude stink diesel importeerde en verkochten aan particulieren die ook voor een dubbeltje op de eerste rij wilden zitten. Ze draaien de rest van de old timer branch de nek om...ook de liefhebber is de dupe..Bedankt he!!

Alles wordt tot de laatste cent uitgezogen van pensio tot oltimer liefhebber, van gehandicapte tot gezin met twee kleine kinderen...En nog hebben ze niet genoeg??

Ik bedoel bijna de helft van mijn salaris gaat naar sociaale lasten en belastingen...betaal ik ook nog eens 21% btw over alles wat ik aanschaf, en dan hebben we het nog niet eens over alle gemeentelijke en provinciaale belastingen, waterschappen en milieu heffingen.

Als je iets leuk of lekker vind dan betaal je er waarschijnlijk accijs over, een boetetje hier een apk-tje daar...Ik heb wel eens berekent van hoeveel procent van mijn bruto salaris ik echt een product koop...dus iets waar je wat aan hebt...nou geloof me dat is niet veel! De rest is allemaal belastingen, accijns, sociale lasten, etc. Ik heb het echt niet slecht, maar hebben ze dan nooit genoeg? En dan maar vast houden aan die klote 3 % ...wat een loosers!! die lui zijn echt dom...heb er geen andere woorden voor!

Nou we zien wel hoe het afloopt...heb er een hard hoofd in!!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8024
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

ma apr 15, 2013 20:41

* zoekt kan benzine en aansteker en sluipt richting 2300kilo zware oprijwagen op diesel uit 1984...* :cry:

Zelfs ombouw naar benzine zal nog geen echt verschil maken, dan valt t kreng in de mrb voor benzine auto's tot ie 30 jaar oud is...

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8841
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

ma apr 15, 2013 23:06

* zoekt kan benzine en aansteker en sluipt richting 2300kilo zware oprijwagen op diesel uit 1984...* :cry:

Zelfs ombouw naar benzine zal nog geen echt verschil maken, dan valt t kreng in de mrb voor benzine auto's tot ie 30 jaar oud is...

Grtz,fRank
Troost je met de gedachte dat dat al in 2014 gebeurt :? en dat er dan, zoals Weekers nu wil, een kwarttarief zou gaan gelden :? :? tot men zich bedenkt en ook de laatste euro binnen wil hengelen :? :? :?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

ma apr 15, 2013 23:12

Opstellen in rijen van 10 alstublieft,broek op de enkels,genaaid worden zal u... :evil:
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8841
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

ma apr 15, 2013 23:16

In dit specifieke geval is het wel een beetje wrang dat Den Haag tegen de Europese consensus in wil gaan, terwijl er bij alle andere maatregelen die de burger geld kosten juist naar 'Europa' wordt gewezen om te rechtvaardigen dat het nu eenmaal onontkoombaar is..
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

ma apr 15, 2013 23:23

Moeten straks dus ook auto's ouder dan 30 jaar belasting gaan betalen?
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6856
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 16, 2013 00:11

Denk dat ik maar eens ga kijken of ik niet op Poolse platen kan rondrijden. :?

Als dit geintje doorgaat zal ik toch keuzes moeten gaan maken die me niet aanstaan. :(

Denk dat er binnenkort een heleboel amerikaanse auto's opgeruimd worden... Leuk man zo'n dikke Suburban van 2500 kg op gas. Van 0 euro naar 800 euro per kwartaal. :shock: Dat is gewoon meer als 250 euro per maand dat je ineens kwijt bent. Dat is voor het grootste deel van de mensen toch wel een serieus bedrag.

En als je in die dingen handelt en je hebt er zo een 10 of 20 staan die je straks aan de straatstenen niet kwijtkunt ben je ook fijn bedankt, dan zie je je kapitaal verdampen. :( Als dat mij zou gebeuren zou ik hoogstpersoonlijk zo'n ding bij 'het torentje' parkeren en in brand steken. :evil:

Schelden op de regering heeft geen zin, ik kan niets bedenken wat erg genoeg is om ze te noemen... :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 16, 2013 11:33

Overleg MRB-vrijstelling oldtimers mislukt



Het overleg tussen de alliantie van ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging en staatssecretaris Weekers (Financiën) over de MRB-vrijstelling voor oldtimers is mislukt.

Het voorstel van de alliantie om de leeftijdsgrens voor benzineauto’s per 1 januari 2014 te verhogen naar 30 jaar en die voor diesel- en LPG-auto’s naar 40 jaar is door Weekers afgewezen. Hij wil aanvullend de dan nog vrijgestelde voertuigen belasten met een kwarttarief motorrijtuigenbelasting danwel via een dagenkaart. Daarnaast wil hij klassieke motoren en vrachtauto’s belasten, terwijl de alliantie de huidige regelingen voor deze voertuigen in stand wil houden. De alliantie maakt zich ernstig zorgen over de schade, die door bezitters, handelaars en restaurateurs van klassiekers wordt geleden. Internationaal geldt een fiscale leeftijdsgrens van 30 jaar voor oldtimers.

Een dagenkaart behoort dus ook tot de mogelijkheden... Ik denk dat dat geschikter is voor de meesten dan het kwart jaar MRB betalen. Dan betaal je dus alleen op de dagen dat je de auto ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Dat is dan nog niet eens zo'n heel slechte gedachte...

BRON
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 16, 2013 11:52

En hoe ga je dat aanmelden?
Lekker 's morgens opstaan, hey een zonnetje, pak ik vandaag lekker de cabrio naar mijn werk.
Eerst nog even inloggen via Digid? Belastingdienst? Aanmelden met welk kenteken je die dag gaat rijden, kwartier werk, te laat op je werk, baas niet blij, maar in ieder geval jij wel want lekker met de klassieke cabrio onderweg.
Hoe zal het gecontroleerd worden?
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 16, 2013 11:57

Zelfde manier aanmelden als dat je met sms/smartphone betaald parkeren aanmeld? Als ik bij mijn vriendin in A'dam parkeer, log ik in en uit met een app (kan ook per sms): superhandig. Zou je ook hiervoor kunnen gebruiken.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8841
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

di apr 16, 2013 12:00


Denk dat er binnenkort een heleboel amerikaanse auto's opgeruimd worden... Leuk man zo'n dikke Suburban van 2500 kg op gas. Van 0 euro naar 800 euro per kwartaal. :shock: Dat is gewoon meer als 250 euro per maand dat je ineens kwijt bent. Dat is voor het grootste deel van de mensen toch wel een serieus bedrag.
Klopt, maar aan de andere kant: als er inderdaad een kwarttarief zou komen voor benzine-auto's, dan kun je de bom uit de Suburban kieperen en kom je op 400 euro per kwartaal. Gedeeld door 4, is 100 euro per kwartaal. Zeg 35 euro per maand. Dat is nog wel te overzien als je het puur leuk vindt om zo'n ding voor een weekendritje te hebben. Goed, dan moet er nog benzine in, dat snap ik... Maar ik snap Weekers' intentie wel, want zo zal het overgrote deel van de 'scheefrijders' wel weggefilterd worden. Dat daar ook een aantal echte liefhebbers bij zal zitten voor wie het de druppel is, is dan weer een fraai voorbeeld van de goeden die onder de kwaden moeten lijden. :roll:

Of het rechtvaardig is met alle loodzwae hybridevoetuigen die houderschapsbelastingvrij 's lands wegen doen verzakken terwijl ze inde praktijk in de 14%-bijtelling met een tankpas-van-de-zaak 1 op 9 rijden, da's een tweede.

De overheid maakt het zichzelf weer nodeloos moeilijk, en jaagt de burger weer nodeloos tegen zich in het harnas met dit soort fratsen. Het is al duizenden keren voorgesteld, en het is zo simpel: alle belasting van het bezit af, en de daardoor gemiste inkomsten verdisconteren in de brandstofaccijns. Maar ja, dat moet dan in één grote klap Europwijd gebeuren ivm grenstanken. En dan is Europa zo slagvaardig niet meer, als het er om gaat om echt eerlijk het gebruik te belasten in plaats van de lidstaten toestaan om geld binnen te harken :shock:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 16, 2013 12:19

Ik las er later ook wat meer over. Er zouden 7 opties zijn en wie wat hoe het nog kan uitvallen. Maar reken er mar op dat ik in 2015 als de GTV6 klaar is ga genieten. Belasting of niet!!
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 16, 2013 12:59

Nog niets bekend dus? bij de overheid! Wat alle clubjes roepen zal mij een zorg zijn.
Gaat mij om de definitieve wet/besluit.
Ze zullen wel wachten tot na de zomer, kunnen ze zien wat er werkelijk gereden wordt aan de hand van de tellers
via de apk. Dit is nooit bijgehouden bij oldtimers. Eind dit jaar zullen ze gegevens genoeg hebben wat iedereen werkelijk rijdt
m.i. en dan gaan ze er verder mee. Dus denk allen aan de kmstanden :wink:
"Lijkt wel of u 2 jaar achteruit heeft gereden, meneer". :D
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

di apr 16, 2013 14:45

De overheid maakt het zichzelf weer nodeloos moeilijk, en jaagt de burger weer nodeloos tegen zich in het harnas met dit soort fratsen. Het is al duizenden keren voorgesteld, en het is zo simpel: alle belasting van het bezit af, en de daardoor gemiste inkomsten verdisconteren in de brandstofaccijns. Maar ja, dat moet dan in één grote klap Europwijd gebeuren ivm grenstanken. En dan is Europa zo slagvaardig niet meer, als het er om gaat om echt eerlijk het gebruik te belasten in plaats van de lidstaten toestaan om geld binnen te harken :shock:
De gebruiker/verbruiker betaald. Kan ik niet anders dan toejuichen... Maar dat zal er helaas wel nooit komen.

Bij een meerdagenkaart kan controle idd simpel via sms/app of digid gecontroleerd worden. Of evt via GPS in de auto.
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

di apr 16, 2013 15:41

Snap niets van al dat moeilijke gedoe: simpelweg voorstellen, geen oldtimerverzekering = belastingbetalen. Door de overheid goedgekeurde verzekeringen met max. 5000km plicht en 2e jonge auto op naam. De maatschappijen als ze dergelijke verzekeringen willen verkopen plichten dit met APK opgaaf te controlleren of steekproeven bij schadeclaims. Veel maatschappijen hebben die voorwaarden toch al.

Apps, GPS en andere meuk kost allemaal meer dan dit gaat opbrengen. Kwarttarrief zonder dat je nog kan kiezen om te schorsen is al helemaal not done :twisted:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”