Pagina 1 van 2

Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het circuit

Geplaatst: vr jan 16, 2009 21:13
door davadi
Hallo Alfisti,

Ik ben bezig om de Dion-as van mijn TS op negatief camber te zetten. Omdat ik de remmen (zoals voor) opbouw aan de wielen en alles gedemonteerd heb, leek dit het moment om dit te realiseren. Graag zou ik van een paar rijders die hier circuitervaring mee hebben, willen weten met hoeveel graden negatief ze rijden op de achteras en wat hiermee hun ervaring is. Als er ook nog aanbevelingen zijn t.a.v. het laswerk of andere technische aspecten, dan hoor ik dat natuurlijk graag van jullie. Alvast mijn dank voor jullie reactie's en tot op Assen dit jaar tijdens Viva Italia 2009.

Ciao

Davadi
Afbeelding

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

Geplaatst: za jan 17, 2009 00:42
door giuliettaevo
Volgens mij slijpen de meesten hem juist aan de bovenkant in... :? en dan naar binnen buigen. is makkelijker dicht te lassen op die manier. :wink:

Het makkelijkste lijkt mij om dit op een uitlijnbrug te doen, kun je meteen controleren en eventueel herstellen als het fout gaat.

Re: RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het

Geplaatst: za jan 17, 2009 10:38
door bralfa
Volgens mij slijpen de meesten hem juist aan de bovenkant in... :? en dan naar binnen buigen. is makkelijker dicht te lassen op die manier. :wink:

Het makkelijkste lijkt mij om dit op een uitlijnbrug te doen, kun je meteen controleren en eventueel herstellen als het fout gaat.
Nope onderzijde inslijpen en uitbuigen. Alleen de plek waar deze as is doorgeslepen is niet de meest handige :oops:
Een centimeter of 5 verder naar binnen is makkelijker. Nu is het "fuseestuk" ingeslepen ipv. de dion zelf welke gewoon een dikwandige pijp is. Uit mijn hoofd heb ik 3 graden camber en een graad toespoor.

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

Geplaatst: za jan 17, 2009 12:18
door giuliettaevo
Dan heb ik het verkeerd onthouden denk ik... :(

Maar toch lijkt het mij makkelijker om het aan de bovenkant te doen omdat je dan geen spleet hoeft dicht te lassen. Uiteraard kun je er aan de onderkant wel veel beter bij.... :roll: Om aan de bovenkant te moeten slijpen moet minstens de aandrijfas aan de kant.

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

Geplaatst: za jan 17, 2009 14:10
door yuri 75 V6
Onderzijde openslijpen geeft meteen wat extra spoorbreedte.

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

Geplaatst: za jan 17, 2009 15:15
door stephen
zou dit voor een straat/trackday auto interessant zijn , en zo ja welke waarden dan +/-:?: of is dat overdone.
heb nog wel een Ts achteras liggen, en zou deze klaar kunnen maken met TS bak &nw.rubbers e.d voor de Alfetta TS zodat ik volgende winter de 1.6 misschien kan ombouwen met TS diff
of huidige as onder de auto aanpassen en de TS achteras voor reserve, of als het niet bevalt :roll:

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

Geplaatst: za jan 17, 2009 18:17
door Andretti Molletti
Die as kun je wel weggooien....

Doorslijpen moet naast de prop die erin zit, wat je nu krijgt is dat je het gietwerk half doorslijpt en dan gaat buigen...best een risico dus.

Doorslijpen aan de boven of onderzijde... tja sterkte technisch zou ik de bovenzijde kiezen en als ik meer spoorbreedte wil dan gaat dat niet om 2 mm.
Als je spoorbreedte bij wilt dan las je er een nw middenstuk tussen ve andere as wat langer is..heb je zo 10cm meer spbreedte.
De meeste racers rijden op 2,5-3 graden camber en 1,5 graad toespoor, er zijn wel richtlijnen voor maar dat is afhankelijk van het gebruik. Voor op straat denk ik dat je camber 1-1,5 graad en toespoor 0,5 - 0,75 graad moet houden.

Als je je as nu volgende keer inslijpt aan de bovenzijde en dat ongeveer 10cm naar binnen (midden tussen originele lasnaad en T-verbinding), dan zetten en lassen (stukje voor stukje en blijven meten)en dan netjes spuiten dan kom je er wel mee door de APK. Ook is het zo dat als je de 10cm aanhoud je nog wegkomt met je homokineet, door jouw "vouw" lukt dat waarschijnlijk niet eens meer... In principe mag je voor de APK niet lassen aan die draagarm, maar niemand die weet hoe het origineel is he.

Al doende leert men ;)

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

Geplaatst: za jan 17, 2009 18:56
door GTIm
Ik heb 2,5gr Camber en 0,5 too maar hou er even rekening mee of je de sporing per wiel bedoeld of totale too-spoor. Ik heb hem op een mal laten uitlijnen, dat in de lucht een beetje doen geeft mij de kriebels. Maak je ook direct je watt stangen instelbaar, kan je het geheel nog met je voorkan uitlijnen! :wink:

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

Geplaatst: za jan 17, 2009 20:41
door giuliettaevo
Als je nu een andere triangel zoekt van een TS heb ik er wel eentje voor je staan... :wink:

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

Geplaatst: zo jan 18, 2009 11:38
door GTIm
Ergens in Amerika [Amerikaanse web site] was er een instelbaar setje voor de achteras. Nooit in NL op een 75 gezien trouwens!

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

Geplaatst: zo jan 18, 2009 11:38
door zbo67
Is inderdaad niet de meest handige plek nu zit je ook nog met de krimp van het laswerk waardoor hoek bepalen beetje een gok word,over de sterkte van de las zou ik me geen zorgen maken mits goed en correct gelast,ik zou opteren voor tig lassen van de grondnaad mengd het materiaal ook een beetje op wat sterkte weer tegoed komt.

didley 8)

Re: RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het

Geplaatst: zo jan 18, 2009 14:25
door giuliettaevo
Ergens in Amerika [Amerikaanse web site] was er een instelbaar setje voor de achteras. Nooit in NL op een 75 gezien trouwens!
Zoiets?
Afbeelding
Afbeelding

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

Geplaatst: zo jan 18, 2009 14:49
door jef 75
Afbeelding

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

Geplaatst: ma jan 19, 2009 09:07
door juultje
kijk maar eens op autodelta.de daar verkopen ze die assen.

RE: Negatief Camber op de Dion-as van een 75 TS voor het cir

Geplaatst: ma jan 19, 2009 09:47
door GTIm
Krijg jeuk om het ook op m'n 75 te zetten maar had me voorgenomen daar niets meer aan te doen ivm de aandacht naat de 147JTDCup.! Ik zie trouwens nooit dat de aansluiting van de Watt-stangen verlaagd word om het rolpunt te verlagen! Met de extreme rijhoogte verlagingen zou je die mee willen verlagen. Vind trouwens nogsteeds dat die zwaren remmen achter overbodig zijn, tenzij je met IMSA achtige vermogens gaat rijden. 8)