Pagina 1 van 1

diameter stuur - lengte stuurnaafverlenging

Geplaatst: do jun 21, 2007 12:28
door Joris Groeneveld
Ik hoop dat de ervaren heren/dames uit de racerij wat adviesen voor mij hebben:

Diameter stuur:

Ik moet een keuze gaan maken voor een stuur.
De wagen gaat zonder bekrachtiging gereden worden.
Hoe kleiner de diameter hoe directer maar ook hoe zwaarder.

Welke stuurdiameter wordt geadviseerd voor een 75 / Giulietta met 75 techniek; 300, 330 of 350 mm?
Ik neig zelf naar de 300 of max 330.

Stuurnaafverlening:

De originele stoelframes zijn er uit en ik ga een volkuip met zijbevestiging op de bodem monteren.
Om de juiste positie te bepalen zijn afstand tot pedalen en stuur van belang.

Welke stuurnaafverlenging wordt wordt meestal gebruikt?
Als ik bij de diverse aanbieders kijk is er niet veel meer keuze dan 50 of 60 mm.

RE: diameter stuur - lengte stuurnaafverlenging

Geplaatst: do jun 21, 2007 12:36
door bralfa
Diameter 350 mm,

Stuurnaaf is natuurlijk puur afhankelijk van je zit. is voor iedereen anders.

RE: diameter stuur - lengte stuurnaafverlenging

Geplaatst: do jun 21, 2007 12:39
door vV
tja.. allemaal zaken waar de voorkeur van het individu bepaalt...je moet gewoon lekker achter het stuur zitten, dus eerst positie stoel bepalen, zo vermogelijk naar achteren, en laag, zodat je wel goed bij de trappers kan.

En dan pas kan je de positie van het stuur vastleggen, en de verlenger hangt dan weer samen of je een vlak stuurwiel hebt of een diepe.

diamet stuur is minder belangrijk dan het lijkt, want je hebt snelheid, en slechts beperkte stuuruitslagen (totdat je rond gaat, maar geloof mij dan ga je echt wel sturen, hoe zwaar het ook gaat...)

Ik vind zelf de wildleren OMP stuurtjes (of welk merk dan ook) erg fijn, zijn meen ik 350mm

RE: diameter stuur - lengte stuurnaafverlenging

Geplaatst: do jun 21, 2007 12:40
door frankalfa
Joris, ik denk dat deze 2 vragen het best door jezelf beantwoord kunnen worden:
Wat vind jij fijn sturen onder 'trackcondities' 8) ? Een wat grotere hoepel of een kleiner stuur (Note: denk om afleesbaarheid van de belangrijkste data op je dash.)
Zwaar sturen ivm het ontbreken van stuurbekr. is alleen van toepassing bij manouvreren/parkeren mi, eenmaal rollend valt t best mee (Sprak de gtv6 met 18 inch eigenaar :? )
Zelfde verhaal voor plaatsing stoel en zitpostie; Zit je graag heel dicht op je stuur of liever wat met gestrektere armen...
Beetje zelf proberen denk ik met je stoel los in de auto om zo een basis positie te vinden die je zelf goed vind zitten en daar je stuurnaaflengte etc op aanpassen (is mi ook eenvoudig zelf te fabriceren?)
Suc6, grtz,fRank

RE: diameter stuur - lengte stuurnaafverlenging

Geplaatst: do jun 21, 2007 12:42
door DJ
Stuurnaafverlenging is persoonsgebonden. Ben zelf 1.98 en heb een zelf gebouwde 8cm verlengde naaf met een dished stuur dus tov van standaard circa 13 cm verlenging..........

Stuurdiameter, ik weet niet of je stuurbekrachtiging hebt? Zou zelf op een racer altijd zonder gaan rijden en met diameter 330 of 350. Op een circuit heb je helemaal niet zoveel stuuruitslag nodig. Te zwaar sturen werkt ook averechts raak je het gevoel kwijt. Heb zelf iets van 35cm met origineel onbekrachtigd stuurhuis. Veel gevoel en lekker precies en heb niet het idee dat het te indirect is op circuit.

RE: diameter stuur - lengte stuurnaafverlenging

Geplaatst: do jun 21, 2007 12:45
door Bartman
Met een 90 mm deepdish stuur zit je vaak al heel fijn. Dan is een stuurnaafverlenger niet nodig.

Je wilt voor de gewichtsverdeling natuurlijk zoveel mogelijk richting de B-stijl van de auto.

Wat dat doet voor je pedaalafstand hangt af van je eigen postuur.

RE: diameter stuur - lengte stuurnaafverlenging

Geplaatst: do jun 21, 2007 22:41
door @PM
Hoe verklaar je dat van het kwijtraken van het gevoel bij een (te) klein stuur?

Ik heb in mijn Alfa een stuur dat denk ik niet groter zal zijn dan 30cm en iig is daarbij idd de toerenteller lastig af te lezen (maar het schakelmoment is nog wel zichtbaar :lol:), alsmede de bovenkant van de snelheidsmeter.