_Pieter_
Guru
Guru

10W60 Raceolie !

do apr 26, 2007 11:31

Beste racers,

Omdat hier zo veel ervaring is omtrent racen en wat wel (en vooral niet) werkt, deze vraag:
Kan je straffeloos 10W60 volsyntheet (echte raceolie dus, geen standaardspul dat je bij de pomp koopt) in een 2l Nord en/of TS gebruiken?

Wat zijn de voor- en nadelen van deze olie t.o.v. "standaard" motorolien?
En, wat voor olie mikken jullie zelf in je race / trackday motoren?

Ik kan nl aan een grote partij (20 liter) van bovengenoemd spul komen. Ook kan ik grote hoeveelheid 75W-90 race transaxle olie en hoog temp vet halen, te veel voor mij alleen. Dus als er interesse is, is een inkoopactie te overwegen. Alles in handzame verpakkingen uiteraard.

Graag jullie reactie op deze vraag en het aanbod.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: 10W60 Raceolie !

do apr 26, 2007 11:59

Als je motor voorheen gesmeerd werd door half syntheet of zelfs vol mineraal. Nooit!!!! volsyntheet gaan gebruiken. DIt is moordend voor je motor.

De additieven in de olie lossen aangekoekte vuildeeltjes in je motor op. Dit vuil komt dan op plaatsen waar je t niet wilt... Met gevolg verstopping .
Shut up and ride!

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo

do apr 26, 2007 12:01

Is geen probleem ; evt. wel de 1e maal een reinigende olie gebruiken om al wat "aangekoekt" is mee af te voeren .

Zelf gebruik ik Gulf Racing 5w60 . de 5(of 10 in uw geval) zorgt houdt in dat bij koude temp de olie snel vloeit, de 60 houdt dan weer in dat je geen te dunne olie krijgt bij hoge temp. .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do apr 26, 2007 13:00

Ik zou eerst wel eens willen weten in wat voor staat dat blok is voor je er dure olie in kiept. Idem voor de bak. Dus eerst maar eens rijden/racen. Als je toch overgaat naar volsynteet eerste (paar) keer (zeer) korte verversinginterval aanhouden van olie en filter ivm kans op veel loskomend vuil.
Weet niet hoeveel voordeel je kan halen maar ik zou eerst maar eens een trackday gaan rijden met gewone 10W50 ofzo van een A merk EN een olie tempmeter en kijken wat tie doet en en uitvogelen hoe fris het blok is. Je kan ook een oliekoeler plaatsen.
Die bakolie: weet je (110% zeker) of deze geschikt is voor sper?? indien ja wil ik wel wat meer weten.
Als je nu goede aandrijfassen hebt zou ik nu zeker gelijk het vet vervangen voor echt goed vet en de aandrijfashoezen v/v. Anders kan je erop wachten dat je homokineten aan de bak de geest geven bij intensief gebruik.

Groeten,
DJ

bralfa
Guru
Guru

do apr 26, 2007 13:04

Bakolie voor sper transaxle is volgens mij 75/90W140....
Shut up and ride!

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: 10W60 Raceolie !

do apr 26, 2007 13:19

Ik zou eerst wel eens willen weten in wat voor staat dat blok is voor je er dure olie in kiept. Idem voor de bak. Dus eerst maar eens rijden/racen. Als je toch overgaat naar volsynteet eerste (paar) keer (zeer) korte verversinginterval aanhouden van olie en filter ivm kans op veel loskomend vuil.
Weet niet hoeveel voordeel je kan halen maar ik zou eerst maar eens een trackday gaan rijden met gewone 10W50 ofzo van een A merk EN een olie tempmeter en kijken wat tie doet en en uitvogelen hoe fris het blok is. Je kan ook een oliekoeler plaatsen.
Die bakolie: weet je (110% zeker) of deze geschikt is voor sper?? indien ja wil ik wel wat meer weten.
Als je nu goede aandrijfassen hebt zou ik nu zeker gelijk het vet vervangen voor echt goed vet en de aandrijfashoezen v/v. Anders kan je erop wachten dat je homokineten aan de bak de geest geven bij intensief gebruik.

Groeten,
DJ
@Allen: Dank voor de goede tips! Ik haal eerst goede 'conventionele' 10W50 voor het Nordje, en ga eens kijken wat de temp doet. Ik denk dat een oliekoeler wel nodig is, de meeste 2l Nords die ik heb gezien rijden daarmee, zal wel niet voor niets zijn.
Het hoog temp vet is overigens "Lithium-Complex vet met Molybdeen-disulfide, geschikt voor zeer zware belastingen en temperaturen tot 150 dC." Goed zat voor onze asjes, toch?

@DJ: In je PB staat wat het precies is. Ik kan 2 varianten leveren voor de bak, dus met beperkte (90) en sterke (140) limited slip eigenschappen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

do apr 26, 2007 18:16

Ik gooi naar volle tevredenheid Emperol 10W60 van Kroon in de TS, dit spul is zeker niet duur en voor op het circuit blijft het verbruik heel goed binnen de perken bij een TS met > 250.000 km ervaring.
Theo Romeo
Afbeelding

diele
Guru Duplice
Guru Duplice

do apr 26, 2007 18:57

Bardahl 10W60 indy XTC gaat erg goed ! motortemp 10 graden lager ,en de druk is behoorlijk beter bij circuit temperaturen... :D

Voorheen 15w40 halsyntheet.
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

zbo67
Member
Member

ma jul 02, 2007 22:52

Volgens mij kan dit wel ik heb het zelf ook gebruikt in mn oude alfetta gt maar wat anderen al aangaven eest een korte verversing termijn aanhouden ik zelf gebruikte het na een motorrevisie dus toen was alle's schoon en fris maar denk niet dat je er een oude moter weer mee nieuw krijgt je kan ook een classic olie overwegen zoals Penrite of een ander merk.

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

di jul 10, 2007 13:47

ook in mijn oude 155 2.0 8v ts op acvies van theo 10w60 erin van castrol eerst op gebouwd 10w40 semy toen 10w40 full sint en toen 10w60 castol full sint interval van 5000 km en met de castrol reed ik niet meer dan 7500 km gewoon straat gebruik (werkte in duitsland :wink: )

olie verbruik was nihil en temp kwam niet boven de 100 graden uit met sqadra chip open uitlaat enz met 250000 km op de klok :shock:

was hier echt heel tevrede mee dus gewoon doen :wink: 8)
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

_Pieter_
Guru
Guru

di jul 10, 2007 14:42

Ieder hier: Dank voor het posten van jullie ervaringen, erg leerzaam!

Mijn Alfa garage adviseert hoge kwaliteits 10W60 volsynthetische olie voor racen in een Nord, ookal is het blok 'opgevoed' op (half)minerale olie. Dus mocht het olieverbruik meevallen (ik denk wel een beetje aan de portomonee) dan ga ik hier wat bestellen bij mijn collega's. De heren Alfa racers stuur ik dan tzt wel een PBtje om te kijken of ze mij van mijn overtollige voorraad willen helpen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Racen - Technisch”