DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4366
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alfetta GTV racetool

za apr 14, 2007 22:35

Hoi Pieter,

Mocht je een de koppeling niet OK krijgen: een nieuwe hulpkoppelingcilinder kost niet veel (iets van E30) dus eigenlijk het gedoe van reviseren niet waard) Ik kon de hulp koppelingcilinder voor m'n 75TS (=gtv??) zelfs nog bij de automaterialen zaak kopen. Wellicht gelijk aan een of ander oninterressant maasa product uit Duitsland??
Maar die 1.5 speling op je pedaal helpt ook niet natuurlijk. Denkt dat het zonder die speling al stukken beter gaat.

Gr,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 16, 2007 10:35

Hoi Pieter,

Mocht je een de koppeling niet OK krijgen: een nieuwe hulpkoppelingcilinder kost niet veel (iets van E30) dus eigenlijk het gedoe van reviseren niet waard) Ik kon de hulp koppelingcilinder voor m'n 75TS (=gtv??) zelfs nog bij de automaterialen zaak kopen. Wellicht gelijk aan een of ander oninterressant maasa product uit Duitsland??
Maar die 1.5 speling op je pedaal helpt ook niet natuurlijk. Denkt dat het zonder die speling al stukken beter gaat.

Gr,
DJ
@DJ: Dank voor de tip, de hulpkoppelingcylinder is idd hetzelfde als van de 75TS. Ik heb reeds van Yuri geleerd wat een fijn klusje dit wisselen is. Ik zal sowieso nog moeten prutsen om het allemaal te monteren, er zitten nl geen moertjes op de boutjes van de hulpkoppelingcylinder...

De 'speling' die er nu nog op zit komt na een nadere inspectie voor een belangrijk deel door lucht in het systeem. Als ik namelijk de eezibleed (2 bar) op het systeem zet, komt het pedaal nog wat naar voren. Wel zit er 1 cm speling op de koppelingetjes van pedaal tot hoofdkoppelingcylinder. Hier is niks aan de doen zonder de pedalbox los te maken, en daar kan je vrij slecht bij (understatement).

Dus eerst ga ik nogmaals ontluchten, ditmaal met de achterkant van de auto naar boven. Wellicht lukt het ook nog om de hulpkoppelingcylinder te draaien, zodat de nippel boven zit bij het ontluchten. Als het dan nog niet is gelukt, over naar plan B, C, D, etc.

Verder heb ik op zondag alle electra werkend gekregen :D, afgezien van het linker grootlicht. Dat komt wel goed dus.

Volgens een top tip van alessandro :!:, zat het probleem van de knipperlichten in de alarmlichtschakelaar. Er zitten zo'n 6 stekkers achterop deze schakelaar, waar je overigens heel slecht bij kan. Deze stekkers zaten te dicht tegen elkaar aan gedrukt, waardoor er waarschijnlijk ook kortsluiting zat. Door deze stekkers 1 voor 1 (gelukkig kan je de schakelaar draaien, zodat je om beurten met een tangetje bij iedere stekker kan) even los en vast te zetten en weer te spreiden, deed de hele boel het weer. :D
Op de zekeringkast heb ik alle stekkers, zekeringen en relais losgemaakt, ingespoten met contactspray en teruggezet. Dat zal voorlopig geen problemen meer opleveren.

De remlichten was aan geprutst, zo ongeveer alles zat verkeerd wat je maar verkeerd kan doen. Ik heb het zo hersteld, dat de remlilchten weer over de juiste zekering lopen, en via de originele draden, op 1 na want die was helaas niet te traceren achter het dashboard.

Verder heb ik ook de grille en lampen uit het voorfront gehaald, want hier moest ik nog bij om de bedrading te fatsoeneren, 1 van de carrello's wou niet zomaar los, en ik ga de boel natuurlijk van losse roest ontdoen en primeren voordat de auto nog lichter wordt. :D Het valt overigens erg mee, overal zit nog auto onder de verf.

Ook de carrello's ga ik van wat Owatrol voorzien, 1 van de gele bleek behoorlijk roestig aan de buitenkant.

Van @RG die aan zijn beemer aan het sleutelen was, kreeg ik de tip om een steun te maken voor de carbs. Die hangen nu alleen aan de rubbers, wat geen goed idee is (carb synchronisatie + uitscheuren rubbers a €25 pst).
Wat ik wil doen is de stok die op de motorsteun hoort te zitten, weer inbouwen icm een dunne staal/alu plaat die onder de broodtrommels doorlopen. Zo hou ik de warme lucht weg uit de inlaat, blijven de carbs synchroon en is de boel weer ondersteund zoals de bedoeling is.

Genoeg te doen dus, wordt weer vervolgd ergens deze week.

Groeten, Pieter
Laatst gewijzigd door _Pieter_ op ma apr 16, 2007 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 16, 2007 11:12

Pieter de carbs horen idd vast te zitten zoals door jou omschreven ,althans zo heb ik de brooddooskes op mn giulietta zitten:

Afbeelding

Voor de rest: 8) je gaat goed aan dat ding!!!!! :thumbs: Eindelijk iemand die er iets van gaat maken.... :wink:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 16, 2007 11:37

voor het ontluchten zijn er verschillende truukjes:
a) cilinder wat verdraaien, zodat de nippel wel boven zit
b) de zuiger helemaal terugduwen (en tegendrukken), zodat er zich geen lucht kan ophopen
c) als bovenstaande tips niet tot het gewenste resultaat leiden of je bent het nu al beu: het pedaal wordt na verloop van tijd/ gebruik vanzelf harder heb ik al bij twee auto's ondervonden. :D

(eens kijken of dit weer zo'n top tip bij zit :oops: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 16, 2007 13:28

voor het ontluchten zijn er verschillende truukjes:
a) cilinder wat verdraaien, zodat de nippel wel boven zit
b) de zuiger helemaal terugduwen (en tegendrukken), zodat er zich geen lucht kan ophopen
c) als bovenstaande tips niet tot het gewenste resultaat leiden of je bent het nu al beu: het pedaal wordt na verloop van tijd/ gebruik vanzelf harder heb ik al bij twee auto's ondervonden. :D

(eens kijken of dit weer zo'n top tip bij zit :oops: )
@Alessandro, als 'guru grande' van dit forum kom jij vaak met de top tips. :D
Dat van die alarmlichtschakelaar was echt goud, dat had uren en uren kunnen kosten.

Qua ontluchten heb ik nog niet het onderste uit de kan gehaald, want ik heb de auto nog niet voorover gezet, en mijn pedaaltrapper heeft nog niet 'fel' op het pedaal getrapt tijdens het ontluchten (icm de eezibleed natuurlijk)
Deze combinatie resulteerde bij de 75 (met de hck gewoon gemonteerd, dwz nippel naar onderen) in een prima hard pedaal. Kostte uiteindelijk wel wat remvloeistof. Tot nu toe heb ik deze keer met minder dan 1 liter het hele rem+koppelingsysteem gedaan.

Ik wil het zo goed krijgen dat ik kan ontkoppelen, met de huidige slag van de hck (iets meer dan 1 cm) lukt dat nog niet. Dus heb ik ook nog geen cm gereden :(

@fRank, hoe heb jij die stok (vanaf de motorsteun) op die plaat gemonteerd? Ik ben wel benieuwd naar plaatjes van eerder gemaakte oplossingen hiervoor, elke carbs Nord met open filters heeft hier iets voor. Is dit ook gewoon te koop ergens? Ik weet nl niet of ik die ondersteunende stok wel erbij heb. Volgende keer maar eens kijken in de kofferbak.

Maar het gaat goed komen, veel dank allen voor de tips en aanmoedigingen!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 16, 2007 13:44

Pieter zal straks ff proberen om met mijn poor excuse for a digicam een detail foto te maken :? . Ik heb destijds het hele spulletje van sieger de haan overgenomen . Daar zat zo'n plaat bij, volledige schetsplaat voor tussen carbs en filters (met uitsparingen voor de lucht!! :lol: )
Indien geen carbsstok op voorraad heb ik er nog wel een voor je..
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4366
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 16, 2007 13:44

Hoi Pieter,

Je bent lekker bezig. Mooi man. Je zei het zelf al: de auto flink op z'n neus zetten wil ook goed helpen bij ontluchten van alfetta/75. Heb met m'n eigen ook wel eens echt enorm lopen tobben met lucht in de koppeling. Auto scheef gezet en klaar.
Gek genoeg heb ik met 105 serie nooit lucht problemen. Is echt iets voor de transaxles.

Vwb de carbsteun/synchronsatie plaat: ik heb nog een originele alu suynchronisate plaat liggen. (niet te koop)
Kan ik overtrekken op papiertje en naar je opsturen. Moet je alleen nog zelf ff stukkie alu (2mm is dik genoeg) en een decoupeerzagen regelen.
RG had overigens volkomen gelijk. Carbsteun en synchronistie plaat zijn echt een must. Maar dat je al begrepen geloof ik.

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 16, 2007 13:45

Kun je niet iets fabrieken van de originele steun voor het luchtfilterhuis (zit er nog bij als het goed is!)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 16, 2007 15:02

Bij www.gt2i.com kan je een kant en klare set Makrolon ruitjes, Motorkap, Kofferdeksel en Spatborden in Kunstof zo pasklaar bestellen ! De prijs weet ik niet exact meer (ik heb geen toegang op de site hier op kantoor) maar die is OK .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

di apr 17, 2007 23:53

Zo, vanavond weer 2 uurtjes besteed.
Geen snars opgeschoten met de koppeling 'ontluchten', graag jullie hulp! [-o<

Wat heb ik gedaan:
- eerst 2x op de gewone manier ontlucht, dus eezibleed erop en iemand die het pedaal pompt
- nog een keer ontlucht, dit keer eezibleed, auto voorover gekanteld, hck omgedraaid (nippel boven) en iemand die het pedaal pompt
- nog een keer ontlucht, dit keer eezibleed, auto voorover gekanteld, en pedaal ingetrapt bij dichtdraaien nippel

Iedere keer hetzelfde resultaat. Niet genoeg slag om te ontkoppelen. Het pedaal lijkt redelijk hard, maar:
- er zit 1,5 cm 'mechanische' speling op het pedaal naar de hoofdcylinder, waarvan een deel in het laatste koppelstukje naar de cylinder (diep in de pedalbox) lijkt te zitten
- na herhaaldelijk pompen lijkt het pedaal iets harder (eerder te 'pakken'), en bij loslaten komt ie het laatste stukje heel langzaam zachtjes terug. Het pedaal komt dus amper terug.
- als ik de eezibleed erop laat zitten, staat het pedaal verder omhoog, en is het ook harder dan zonder die 2 bar erop.
- als het pedaal ingetrapt blijft, blijft de hulpcylinder ook staan. Dus de koppeling 'zakt niet in'
- er is geen externe lekkage

Zoals gezegd zit er dus een gereviseerde hoofdcylinder in. Wat is er nou mis? Ik zit aan 3 dingen te denken:
1. Er zit gewoon nog lucht in. Oplossing: Veel meer ontluchten, ik heb er nog geen 200ml vloeistof doorheen gejaagd.
2. Omdat het pedaal zo raar reageert: Er zit een achterbrug van een 75 in. De koppelingslang naar de hulpcylinder wordt een beetje geknepen tussen de brug en carrosserie. Dit is te nauw zijn, waardoor de vloeistof er niet meer vrij doorkomt, met alle rare gevolgen van dien.
3. de slag van de hoofd- of hulpcylinder is gewoon te kort om te ontkoppelen op deze auto. Wellicht is er per abuis het verkeerde type gemonteerd, of zijn ze intern defect?

Wat denken jullie? Jullie advies is echt onmisbaar. Wat zie ik over het hoofd?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Andretti Molletti

RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 18, 2007 01:01

Is je mechanische speling tussen de stift van je pedaal naar je hfdcilinder wel minimaal?
Is je flexibele slang aan het eind bij je hulpcilinder niet dicht geslibt?
Dat je er maar 200ml door hebt gejaagd vind ik weinig...

Als je druk op je reservoir kunt zetten dan kun je toch een litertje erdoor jagen (en voor weer teruggooien)?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4366
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 18, 2007 12:52

MM ik vind het raar dat je koppelingspedaal verder omhoog komt de eezibleed erop. Lijkt me niet OK. (zuiger komt zonder de xtra druk blijkbaar niet helemaal terug in de boring>> dus te weing, te weinig vlst verplaatsing>> ontkoppelt niet) Ervaring met storingen op m'n werk heeft me geleerd dat het vaak een goede snelle gok is om eerst te gaan zoeken waar pas nog "geklust" is door iemand.......... Dus die hoofdkoppeling cilinder.
Tevens hoort je koppeling slang niet knel te zitten natuurlijk maar dat zie ik niet als oorzaak van het probleem.
Dat er 75 en alfetta spullen door elkaar heen zitten mag ook niet uitmaken lijkt me. Als ik zo hoor hoe je ontlucht hebt zou dat afdoende moeten zijn.
Mijn mening:
verhelp die mechenishe speling, als dat niet helpt de koppelingcilinders open maken, mag je zelf uitmaken met welke je begint.....

Mzzl,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 18, 2007 13:10

@Dré en @DJ: Mille grazie, ik volg jullie tips op, en ga weer door met zoeken naar de boosdoener(s).
Zo te lezen vrees ik dat dit even gaat duren voordat dit is opgelosd.
Maar het gaat (ooit) goedkomen...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 18, 2007 15:26

Pieter ,dat die slang achter geknepen wordt doet er uiteraard ook geen goed aan....Is t niet mogelijk om hier 'wat op te verzinnen' (few serious gerichte meuken op de wagenbodem geven zodanig dat er wat ruimte ontstaat en de slang nét vrij zit'??) Is wat onorthodox wellicht maar toch... :oops:
Mi is dan het vertraagd terug komen van je pedaal wel uit de wereld (als er verder niks schort)
Suc6 weer, grtz,fRank
Ps ik gebruik hier ook 75 en giulietta 116 cilindertjes door elkaar>zijn eender!
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 18, 2007 16:01

De slang kan idd knel komen te zitten tussen de brug. D.w.z. niet vanzelf, maar wel als de brug gemonteerd wordt en er dus niet goed opgeled wordt. (geeft niets, kan de beste overkomen) Waarschijnlijk kun je de slang er zo wel tussenuit frummelen. EN geloof me, als die slang klem zit, zit ie afgekneld ook en da's niet goed.
En een geknepen/ inwendig verstopte slang door ouderdom komt ook voor.

En verder: hoe goed is die hoofdkoppecilinder eigenlijk? Rubbertje verkeerdom gemonteerd? cilinderwand toch ruw? Wie het weet mag het zeggen, ik heb het ding niet gezien. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Racen - Technisch”