Andretti Molletti

RE: Alfetta GTV racetool

di apr 03, 2007 13:49

Is overbodig gewicht :wink:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfetta GTV racetool

di apr 03, 2007 14:04

Die handgaskabel heb ik niet aangesloten, dat lijkt me vrij nutteloos.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfetta GTV racetool

di apr 03, 2007 14:59

Idd handgas is een mechanische cruisecontrol...:?
Zoals ik je al schreef zit er volgens mij een v6 of turbo Dion onder (met die dikke aandrijfassen).
Btw; De linker A-stijl (binnenkant) ga je daar ook nog wat aan doen (was mi toch wel redelijk kaasje)?
Als je wilt/kunt/t ziet zitten/you name it;Ik heb hier een sloop gtv staan die ik destijds erbij gekocht heb om het dak en de a/b/c stijlen mee over te plaatsen op de rooie reeser...Maar dat is er niet meer van gekomen toen ik Constantijns gtvturbo project 8) in t snotje kreeg...Dak+stijlen is zga roestvrij en zónder schuifdak drama...Interesse? Kom t er maar af flexen voor een paar knaken... :wink:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

di apr 03, 2007 17:10

Idd handgas is een mechanische cruisecontrol...:?
Zoals ik je al schreef zit er volgens mij een v6 of turbo Dion onder (met die dikke aandrijfassen).
Btw; De linker A-stijl (binnenkant) ga je daar ook nog wat aan doen (was mi toch wel redelijk kaasje)?
Als je wilt/kunt/t ziet zitten/you name it;Ik heb hier een sloop gtv staan die ik destijds erbij gekocht heb om het dak en de a/b/c stijlen mee over te plaatsen op de rooie reeser...Maar dat is er niet meer van gekomen toen ik Constantijns gtvturbo project 8) in t snotje kreeg...Dak+stijlen is zga roestvrij en zónder schuifdak drama...Interesse? Kom t er maar af flexen voor een paar knaken... :wink:
Grtz,fRank
Haha, cruisecontrol. Niet echt nuttig idd. Lijkt me ook best gevaarlijk, of schiet ie uit als je de rem of koppeling intrapt?

Frank, dank voor het aanbod van het dak. De linker A-stijl ziet er idd redelijk volgeplamuurd uit. Hoe het in de wielkast is, heb ik nog niet gekeken (komt nog) Maar als je in deze auto de slijptol zet, ben je over een jaar nog bezig, om m daarna tijdens de eerste race krom te rijden tegen de vangrail. Dit is een racer, geen poetsproject.
Als ie verder nou hartstikke mooi was, dan waren dit soort operaties het overwegen waard geweest, maar bij deze zou je dan gelijk ook het voorfront, de achterkant, de zijkanten van de kofferbakbodem, de parafan, de zijruiten, deuren, etc. etc. moeten aanpakken.

Maar een stukje overlappend plaatwerk van het open dak zou ik wel trek in hebben wil ik wel om erin te maken mocht ik de koets meer aandacht gaan geven. Dat erin lassen is een moeilijke klus ivm kromtrekken heb ik gehoord, dus dat mag een expert gaan doen.

Maar: Eerst de technische basics op orde en verder roesten en lekkages stoppen, raceveiligheid aanbrengen en dan keihard :driving:. "mooi" maken kan altijd nog.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

di apr 03, 2007 23:41

Zo, vanavond weer verder gegaan, totdat ik letterlijk door de nachtwaker uit de loods ben gejaagd.
Vandaag vooral de boel van onder geinspecteerd, de electra eens getest, en m ook nog even gestart.

Het is werkelijk ongelofelijk, maar deze auto is echt heel erg hard. Ik heb gezocht naar pijnpunten maar niet gevonden. De voorste chassisbalken zijn zelfs nog origineel zonder laswerk, en helemaal 100%. De linker A-stijl heeft bovenin een klein gaatje in de wielkast, dat paneel is een tikkie krokant, maar de rest is gewoon OK. De roest is dus allemaal op optische plekken. Alle structurele plekken zijn goed gerepareerd.

Ook even de hardyschijven bekeken, zijn alle 3 nog nagenoeg 100%, geen scheuren e.d.. Er is zeer veel remvoering op de DS3000 blokken, voor zijn nieuwe stuurkogels, een nieuw/gereviseerd stuurhuis en nieuwe remslangen gemonteerd. Ook de gele koni's zijn nog erg fris. Ik heb inderdaad het type auto waarvan de castorstangen geklonken zitten op de bovenste draagarmen. Zodra hier 105 kogels komen, flex ik ze wel los.

Ik heb ook nog even met de uitlaat gerommeld om m zo op te hangen dat ie vrij hangt, en de middelste uitlaatklem weer vastgezet.

De electra is erg interessant. Alarmlichten doen het, knipperlichten niet. Remlichten werken ook niet. Linksvoor werken de koplampen niet behalve stadslicht, rechtsvoor wel, stad, dim en groot... Nadat ik m gestart had, kon ik zien dat de temp en olio metertjes het ook doen. Kachelfan doet het, dashboardverlichting doet het ook. Ruitenwissers hebben hetzelfde als de 75, alleen de onderste stand werkt. Ik ga snel op zoek naar schema's en de ontbrekende relais. Koelfan werkt waarschijnlijk ook niet, die loshangende stekker heb ik ook gevonden.

De aansluiting van het ruitensproeipompje zat op dezelfde plek als de 75, dus was zo gevonden en deze draden doen het. Dus alleen een tankje met pompje ergens monteren.

Nadat ie gestart was (duurde aanzienlijk korter dan bij Yuri in de loods) liep ie al gauw zonder choke zeer netjes en rustig stationair. Geen gebonk, gestoot en gepuf maar gewoon netjes pruttelen. Bij het gasgeven in de loods was er wel een lichte blauwe walm zichtbaar, maar niks om van te schrikken. De vloer onder de auto bleef ook tijdens het draaien kurkdroog. De auto heeft al Golden Lodge bougies, dus vervangen lijkt me onzin gegeven dat ie zo goed loopt.

Omdat de koppeling en remmen nog niet ontlucht zijn, kon ik nog niet rijden. Dat zal nog even op zich laten wachten, ik moet ook weer remvloeistof bijbestellen.

Kortom, als de koppeling en bak gewoon werken, zal mijn werk zal zich vooral richten op het conserveren/verfraaien van de koets en het repareren van de electra en de diverse kleinigheden. Om iedereen die deze auto ziet een plezier te doen, laat ik m misschien nog spuiten ook :D

Morgen een dagje sleutelvrij, donderdag waarschijnlijk weer meer.

Groeten, Pieter

PS Had ik al vermeld dat ie GEWELDIG :D klinkt en ik niet kan wachten om met deze kar te :driving: ??!!! :banana: Echt een aanwinst dit bakkie!
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 04, 2007 09:40

Doe jezelf een plezier en zet er NGK bougies in. Net als de duurste bakolie die je kan betalen. Zoals in een andere topic al opgemerkt door Juultje knappen je synchromeshen daar ook van op.

Nu snel een 30mm stabi bestellen bij RSR en een paar Bilsteins. Dikke torsies eronder van een GTV6, voor camber zetten, slicks eronder en op naar de 2.10 min.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 04, 2007 11:18

Doe jezelf een plezier en zet er NGK bougies in. Net als de duurste bakolie die je kan betalen. Zoals in een andere topic al opgemerkt door Juultje knappen je synchromeshen daar ook van op.

Nu snel een 30mm stabi bestellen bij RSR en een paar Bilsteins. Dikke torsies eronder van een GTV6, voor camber zetten, slicks eronder en op naar de 2.10 min.
@Bartman: Dank voor de shopping list! Ik ga zeker het eea modificeren, zo in de lijn die je aangeeft. Smeermiddelen zijn al gevonden, dit wordt 100% race spul voor de motor (10w60), bak (speciale transaxle raceolie) en homokineten (ultra high temp vet).

Maar eerst eens rijden en APK, daarna ga ik in de voorwielophanging aanpakken. Ik denk dat ik ook plaatjes laat lassen op de draagarmen ter versteviging als ik toch bezig ben.

Het gaat leuk worden! :D

Groeten, Pieter

PS met 2:10 zou ik al een gat in de lucht springen
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 04, 2007 11:48

Pieter even over de koelfan; Volgens mij zit daar een handbediende schakelaar voor op t dashboard? Maw de bestuurder kan zelf de fan activeren wanneer hij dat nodig acht... (dacht ik??) :? :wink:
Su6, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 04, 2007 14:32

Pieter even over de koelfan; Volgens mij zit daar een handbediende schakelaar voor op t dashboard? Maw de bestuurder kan zelf de fan activeren wanneer hij dat nodig acht... (dacht ik??) :? :wink:
Su6, grtz,fRank
Klopt, en als je die gebruikt gebeurt er niks. De schakelaar zit over het thermocontact heen, dus ik kan nog even proberen om die rechtstreeks kort te sluiten, maar als dat niks doet wordt het verder zoeken. Die losse stekker die er hangt is waarschijnlijk de voeding van de fan. Komt goed hoor!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 04, 2007 14:47

zie hier:

Afbeelding

En de beschrijving:
paars - thermocontact koelradiator
rood/zwart - sensor oliedruk
wit- koelventilator
grijs- sensor watertemperatuur

Als ik me niet vergis zit het andere eind ergens aan de stuurcolom !?!
Met die 2 spitse uiteinden op de stekker ( foto ) kan je deze vastklikken in de gaten die daar voor voorzien zijn in het frame voor de bevestiging van de stuurcolom .
De later gebouwde koelfan schakelaar heeft zijn eigen draden, dus wordt het goed zoeken naar de juiste aansluitpunten van de bovengenoemde stekker. Rare beschrijving, want al het bovengenoemde werkt bij mij, afgezien van de koelfan/thermocontact.

Ik ga het uitzoeken, is allemaal simpel op een 1970's auto.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

do apr 05, 2007 11:19

Gisteren bij Remola een bestellinkje gedaan, als het binnen is komt er een plaatje van hier :-)
Vanavond weer doorrommelen met de electra.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Alfetta GTV racetool

do apr 05, 2007 12:31

Gaat echt lekker Pieter, maar wat ga je straks met 2 semi-race alfa's doen eigenlijk?

En ik blijf je projecten volgen, lees soms leuke dingen die ik kan gebruiken voor mijn Giulia.
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5582
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Alfetta GTV racetool

do apr 05, 2007 13:02

maar wat ga je straks met 2 semi-race alfa's doen eigenlijk?
hij heeft tenminste een reserve-auto!! kan ik niet zeggen...(en dat geldt voor de meeste racers,reesers en ook de coureurs onder ons natuurlijk).
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do apr 05, 2007 13:03

Gaat echt lekker Pieter, maar wat ga je straks met 2 semi-race alfa's doen eigenlijk?

En ik blijf je projecten volgen, lees soms leuke dingen die ik kan gebruiken voor mijn Giulia.
Gerwin, laat dat 'semi' maar weg hoor. Dit worden 2 SI circuitauto's, niet de snelste maar dat hoeft ook niet gezien het niveau van de rijders. Eerst meedoen, ervaring opdoen, de auto's betrouwbaar krijgen en veel beter leren sturen. Ik doe dit samen met een collega, dus de gele TS is 50% van mij (hij neemt m nu onder zijn hoede) en de GTV is 100% mijn auto.

Ooit een raceteam gezien met maar 1 auto? Dit is beter toch ;-)

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Andretti Molletti

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do apr 05, 2007 13:05

Ooit een raceteam gezien met maar 1 auto? Dit is beter toch ;-)

Groeten, Pieter
Ja jullie voor de GTV en de broertjes Rietkerk :D
Lijkt me best gezellig hoor, maar een eigen auto is natuurlijk beter!!

Wat heb je besteld bij Biesheuvel?? 8)

Terug naar “Racen - Technisch”