pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

koets doorlassen

wo feb 28, 2007 20:28

hallo,

ben nu onderhand zo ver dat ik de koets kan gaan door lassen alleen wat is hier wijsheid in wou zelf binnen de dorpelrand door lassen de balk die dwars door de auto loopt waar je stoelen ook op staan en net zo een balk bij de verhoging van de achterbank. Dan heb je ook nog voorin 2 platen die over elkaar liggen deze naad gaat ook door over je tunnel deze wou ik ook lassen....

in motor ruimte moet ik nog ff kijken wat ik ga lassen

wil lassen leggen van 5cm dan 5 cm niet en weer 5 cm........

mensen met aan vullingen tips ideeen......
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Rees-Cees

RE: koets doorlassen

wo feb 28, 2007 22:51

Alles tussen de wielen doorlassen, alle naden dus. voor de voor as en achter de achter as NIET doorlassen ivm schades en flex die je daar in wilt houden (anders schuift heel je motorblok bijvoorbeeld bij een botsing zo naar binnen)

Bodemplaat verstevigen bij de bevestiging van de voorstoelen (over de naad op de bodem) met 1,5 of 2 mm plaat en dan 10 cm breed. Aan alle twee de kanten ivm doorscheuren van de bodemplaat vanaf de voorste wielophangings punten.

en voor het doorlassen alle kit uit de naden peuteren met een schroevendraaier en gasbrandertje.

_Pieter_
Guru
Guru

wo feb 28, 2007 23:03

'Just my cup of tea' waar de heren racers wel wat op- en aanmerkingen over zullen hebben...

Bij een 33 moet je als je het goed doet een hoop verstevigen.
Zo heb ik al veel verhalen gehoord dat de ophangingen van je voorste draagarmen gaan afscheuren bij zwaar circuitgebruik.
Daar zal je verstevinging (= extra staal) moeten aanbrengen.
Als je naar de constructie kijkt, kan je ook nagaan dat daar veel krachten op komen te staan bij het bochtenwerk.

Ga je PU in je achterophanging doen, dan is er ook kans dat het daar mis gaat. De reden hiervoor, is net als bij de voorophanging, dat alle draaipunten (rubbers) in de 33 ophanging ook licht moeten kantelen bij in- en uitveren. Dit geldt zowel voor de Mcpherson voorophanging als de starre achteras / panhardstang constructie achter.
PU is veel minder flexibel dan rubber, dus komt er veel meer moment te staan op de ophangingspunten bij in- en uitveren. Als je al een keer goed gekeken hebt onder je 33, zal je hebben gezien dat het niet over houdt met de dimensionering van een hoop van deze ophangingspunten. Kijk maar eens hoe je achterschokbrekers op de je achteras worden gehouden, en de dikte van het staal van de bovenste afsteunpunten van de voordempers.

Tenzij iemand anders denkt, lijkt het me dat je je moet concentreren op alles rond je ophanging verstevigen en doorlassen (ook je voorste draagarmen en reactiestangen). Wil je verder, denk dan eens aan uniballs. Torderen van het inzittenden deel van de koets kan je goed tegengaan door er een rolkooi in te bouwen. Een veel geziene aanpassingen is de rolkooi uitbouwen naar de bovenste afsteunpunten van de voordempers.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Rees-Cees

Re: RE: koets doorlassen

wo feb 28, 2007 23:16

'Just my cup of tea' waar de heren racers wel wat op- en aanmerkingen over zullen hebben...

Bij een 33 moet je als je het goed doet een hoop verstevigen.
Zo heb ik al veel verhalen gehoord dat de ophangingen van je voorste draagarmen gaan afscheuren bij zwaar circuitgebruik.
Daar zal je verstevinging (= extra staal) moeten aanbrengen.
Als je naar de constructie kijkt, kan je ook nagaan dat daar veel krachten op komen te staan bij het bochtenwerk.
de voorwielophanging hoef je alleen aan de bodemplaat (bij je voeten) helemaal door te lassen. Het enige extra "ijzer" is wat ik al eerder schreef.

Ga je PU in je achterophanging doen, dan is er ook kans dat het daar mis gaat. De reden hiervoor, is net als bij de voorophanging, dat alle draaipunten (rubbers) in de 33 ophanging ook licht moeten kantelen bij in- en uitveren. Dit geldt zowel voor de Mcpherson voorophanging als de starre achteras / panhardstang constructie achter.
PU is veel minder flexibel dan rubber, dus komt er veel meer moment te staan op de ophangingspunten bij in- en uitveren. Als je al een keer goed gekeken hebt onder je 33, zal je hebben gezien dat het niet over houdt met de dimensionering van een hoop van deze ophangingspunten. Kijk maar eens hoe je achterschokbrekers op de je achteras worden gehouden, en de dikte van het staal van de bovenste afsteunpunten van de voordempers.
PU of rubber maakt niets uit voor de ophangingspunten. PU kan net zo goed bewegen als rubber en geeft geen extra druk op de ophanging.

Tenzij iemand anders denkt, lijkt het me dat je je moet concentreren op alles rond je ophanging verstevigen en doorlassen (ook je voorste draagarmen en reactiestangen). Wil je verder, denk dan eens aan uniballs. Torderen van het inzittenden deel van de koets kan je goed tegengaan door er een rolkooi in te bouwen. Een veel geziene aanpassingen is de rolkooi uitbouwen naar de bovenste afsteunpunten van de voordempers.

Groeten, Pieter
Aan je voorste draagarmen kun je niets verstevigen (die van je onderste draagarmen naar de voorste balk waar de motor op staat lopen).

Alleen met uniballs krijg je problemen bij de ophangingspunten dus ophangingspunten doorlassen (maar dat stond ook al in mijn eerste berichtje)

Alles doorlassen dus tussen de wielen en de wielophanging.

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

do mar 01, 2007 21:14

cees, heb je misschien een foto van die verstevigingsplaat bij de voorstoelen?

want heb daar 2 plaatsen de naad onder de balk waar de voorste montage punten van je stoelen op zitten of bedoel je die naad die hier plus minus 20 cm voor zit tussen je pedalen en die balk lijkt of dat daar 2 platen gewoon op elkaar gepuntlast zijn en volgens mij zit daar onder ook het montage punt van je ophanging......

kit is er ook al een groooooooot deel uit en word in die naden ook gelast...

eigelijk dus alles wat binnen je kooi zit moet worden door gelast als ik het goed begrijp..... :roll:

TurboMarc
Guru
Guru

Re: koets doorlassen

do mar 01, 2007 21:20

hallo,

ben nu onderhand zo ver dat ik de koets kan gaan door lassen alleen wat is hier wijsheid in wou zelf binnen de dorpelrand door lassen de balk die dwars door de auto loopt waar je stoelen ook op staan en net zo een balk bij de verhoging van de achterbank. Dan heb je ook nog voorin 2 platen die over elkaar liggen deze naad gaat ook door over je tunnel deze wou ik ook lassen....

Denk eraan dat als je van binnenuit gaat lassen, je bitumen etc. aan de buitenkant gaat branden. Valt er daarna wel vanzelf af :wink:
Emmer water erbij dus...
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: koets doorlassen

do mar 01, 2007 21:25

hallo,

Denk eraan dat als je van binnenuit gaat lassen, je bitumen etc. aan de buitenkant gaat branden. Valt er daarna wel vanzelf af :wink:
Emmer water erbij dus...
heb brandblusser bij de hand :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

ben benieuwd hoe de eigenschappen van de auto zijn na het lassen :driving:

Rees-Cees

do mar 01, 2007 23:29

Afbeelding

onder de voetplaten in de rode rechthoeken is de plaat gelast, een andere foto heb ik helaas niet.

NB met een brandblusser (CO2) alleen krijg je de bitumen er ook heel goed af. je bevriest de bitumen en slaat het er daarna zo met een hamer vanaf.

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 02, 2007 19:35

bedankt..... :D

Afbeelding

bituum is er al 95% uit..... :wink:

ff nog een vraag die naad net onder het dashboard die is volgens mij van de parafaan moet deze ook worden door gelast?

het van die platen is duidelijk en gaat goed komen....

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 02, 2007 20:02

Goed zo Pieter, kooitje erin en gaan... Hieronder kan alvast zien hoe het moet. :wink:

Afbeelding
Theo Romeo
Afbeelding

alf_alfa

vr mar 02, 2007 20:13

Ff offtopic, Theo. Vette handel hier man!!! Onwijs gave kooi. De uwe?

Michel

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 02, 2007 20:16

Goed zo Pieter, kooitje erin en gaan... Hieronder kan alvast zien hoe het moet. :wink:

Afbeelding

:schrik: dat is teminste een kooi hahahaha maar zover ga ik niet hoor hahahaha

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 02, 2007 20:39

Ff offtopic, Theo. Vette handel hier man!!! Onwijs gave kooi. De uwe?

Michel
Helaas................, foto komt van de site van wielhoven, daar kun je wel een aardig kooitje laten lassen.
Theo Romeo
Afbeelding

diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

vr mar 02, 2007 22:40

Wat weegt dat kooitje ?? drie en een halve Olifant?? :?
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 04, 2007 21:57

nou het lassen gaat voorspoedig alleen onder bij de dorpels wat ruzie ik las met een co2 lasapparaat op 220v en heb alle kit zo grondig mogelijk met een brander en plamuurmes verwijderd en vervolgens met een borstel op de boor machine schoon geborsteld alleen krijg ik er niet meer als een dot op en geen las :evil: :evil: :evil:

het gaat dus alleen om de delen van de onderkant dorpel aan de vloerplaat nou zat ik te denken dit electrisch te gaan lassen met een 2,5 mm electrode dan krijg ik misschien wel genoeg warmte aangezien ik geen 380v heb zou dit werken of flikker ik er dan geheid doorheen?????

mvg pieter

Terug naar “Racen - Technisch”