'Just my cup of tea' waar de heren racers wel wat op- en aanmerkingen over zullen hebben...
Bij een 33 moet je als je het goed doet een hoop verstevigen.
Zo heb ik al veel verhalen gehoord dat de ophangingen van je voorste draagarmen gaan afscheuren bij zwaar circuitgebruik.
Daar zal je verstevinging (= extra staal) moeten aanbrengen.
Als je naar de constructie kijkt, kan je ook nagaan dat daar veel krachten op komen te staan bij het bochtenwerk.
de voorwielophanging hoef je alleen aan de bodemplaat (bij je voeten) helemaal door te lassen. Het enige extra "ijzer" is wat ik al eerder schreef.
Ga je PU in je achterophanging doen, dan is er ook kans dat het daar mis gaat. De reden hiervoor, is net als bij de voorophanging, dat alle draaipunten (rubbers) in de 33 ophanging ook licht moeten kantelen bij in- en uitveren. Dit geldt zowel voor de Mcpherson voorophanging als de starre achteras / panhardstang constructie achter.
PU is veel minder flexibel dan rubber, dus komt er veel meer moment te staan op de ophangingspunten bij in- en uitveren. Als je al een keer goed gekeken hebt onder je 33, zal je hebben gezien dat het niet over houdt met de dimensionering van een hoop van deze ophangingspunten. Kijk maar eens hoe je achterschokbrekers op de je achteras worden gehouden, en de dikte van het staal van de bovenste afsteunpunten van de voordempers.
PU of rubber maakt niets uit voor de ophangingspunten. PU kan net zo goed bewegen als rubber en geeft geen extra druk op de ophanging.
Tenzij iemand anders denkt, lijkt het me dat je je moet concentreren op alles rond je ophanging verstevigen en doorlassen (ook je voorste draagarmen en reactiestangen). Wil je verder, denk dan eens aan uniballs. Torderen van het inzittenden deel van de koets kan je goed tegengaan door er een rolkooi in te bouwen. Een veel geziene aanpassingen is de rolkooi uitbouwen naar de bovenste afsteunpunten van de voordempers.
Groeten, Pieter
Aan je voorste draagarmen kun je niets verstevigen (die van je onderste draagarmen naar de voorste balk waar de motor op staat lopen).
Alleen met uniballs krijg je problemen bij de ophangingspunten dus ophangingspunten doorlassen (maar dat stond ook al in mijn eerste berichtje)
Alles doorlassen dus tussen de wielen en de wielophanging.