Pagina 1 van 3
Bekrachtigd stuurhuis afdichten
Geplaatst: vr dec 29, 2006 16:53
door @PM
Wel een bekrachtigd stuurhuis, maar geen bekrachtiging. Resultaat: twee gaten in het stuurhuis.
Nu had ik het heldere idee om daar simpelweg twee dichte bouten in te draaien, maar helaas: dan slaat het stuurhuis vast. Hoe lus ik dit precies door? Ergens een stukje leiding organiseren (Brezan? zoniet, heeft iemand een stuk liggen waar-ie wel vanaf wil?)? Of kan dit nog op een andere manier?
Of kan het gewoon totaal geen kwaad om het zaakje open te laten?
RE: Bekrachtigd stuurhuis afdichten
Geplaatst: za dec 30, 2006 13:58
door Geert Ploeger
Wil het zelf ook doen, maar kan je helaas niet echt helpen.
Heb het er wel met Jaco (JSRacing) over gehad vorige week.
Wat me daar van bijstaat is dat je het open maakt, net zo lang met je stuur draait tot alle vloeistof eruit is en het dan weer afdicht.
Of dat doorlussen betekent, of gewoon een pin erin om het af te dichten, dat weet ik niet.
RE: Bekrachtigd stuurhuis afdichten
Geplaatst: za dec 30, 2006 16:23
door @PM
Zoals jij het nu zegt klinkt het alsof je het hele circus laat zitten (dus leidingwerk en pomp) en alleen de vloeistof eruit haalt en de riem eraf.
RE: Bekrachtigd stuurhuis afdichten
Geplaatst: za dec 30, 2006 16:39
door Geert Ploeger
Tja, dan weet ik er duidelijk te weinig van.
Is wel mn bedoeling alles weg te halen ja.
Als ik het goed begrijp haal je dit dus weg (leidingen, reservoir en pomp):
Ik weet het, ietwat offtopic, maar probeer erachter te komen hoe een en ander verwijderd moet worden.
En wat precies, natuurlijk.
RE: Bekrachtigd stuurhuis afdichten
Geplaatst: za dec 30, 2006 16:44
door Geert Ploeger
En dan wil moet je het waarschijnlijk zo doorlussen:
Maar twee stevige bouten erin draaien lijkt me ook prima.
Want de openingen hebben nu geen functie meer.
RE: Bekrachtigd stuurhuis afdichten
Geplaatst: za dec 30, 2006 16:45
door @PM
Ja bij mij zijn dus alleen de delen 3, 8 en 9 nog aanwezig. De leidingen 4 en 2 zouden dan, conform jouw rode lijn, aan elkaar geknoopt moeten worden, zou ik zo zeggen.
Maareh, jij hebt binnenkort wat leidingwerk over dus?

Re: RE: Bekrachtigd stuurhuis afdichten
Geplaatst: za dec 30, 2006 16:48
door Geert Ploeger
Ja bij mij zijn dus alleen de delen 3, 8 en 9 nog aanwezig. De leidingen 4 en 2 zouden dan, conform jouw rode lijn, aan elkaar geknoopt moeten worden, zou ik zo zeggen.
Maareh, jij hebt binnenkort wat leidingwerk over dus?

Op die manier zou het moeten werken ja.
Maar nogmaals, ik heb die bel horen luiden, maar of ik nou precies weet waar de klepel hangt..
Indien juist, heb ik wat leidingen over ja, why?

RE: Bekrachtigd stuurhuis afdichten
Geplaatst: za dec 30, 2006 16:51
door @PM
Nou, ik heb helemaal niks op dat gebied

Alleen de boutjes waarmee ze aan het stuurhuis zitten.
RE: Bekrachtigd stuurhuis afdichten
Geplaatst: za dec 30, 2006 17:28
door DJ
Als je bekrachtigde stuurhuis met pomp en leiding werk lekvrij en in goede staat is zou ik dat er in z'n geheel afhalen en verkopen. Revisie bekrachtigd stuurhuis is erg duur is er komt een moment dat iemand met een lekkend stuurhuis in z'n dagelijkse 75 het graag van je overneemt.
Zelf onbekrachtigd alfetta serie stuurhuis kopen hou je nog geld over ook en je hebt een nog iets lichter en eenvoudiger betrouwbaar en precies aanvoelend stuurhuis. Dat het iets (circa 10%) indirecter is (circa 3.5 lock to lock ipv circa 3.2) merkt je echt niks van op circuit. En met driften ook niet want als je goed drift stuur je met het gaspedaal en laat je stuur gewoon door je handen glijden.
Mocht je toch huidige stuurhuis willden doorlussen (minder werk) dan is Geert z'n tekening correct. Wel proberen te vullen met vet voor je het dicht maakt.
Mzzl,
DJ
RE: Bekrachtigd stuurhuis afdichten
Geplaatst: do jan 04, 2007 23:42
door Geert Ploeger
Goeie tip.
Heb het hele zaakje bewaard.
Inmiddels alles dus verwijderd.
Goed te doen.
Dan blijft het zaak twee gaten te dichten (want openlaten kan niet ivm rotzooi die er dan in kan komen, uiteraard).
Even voor de duidelijkheid voor mensen die dat wellicht niet wisten, de bouten hebben een gat aan beide zijkanten en zijn hol.
Dit ivm de doorvoer van vloeistof.
Om de kleinste bout heb ik een busje geschoven wat dit gat daardoor afdekt.
Voor de grootste bout kon ik niets vinden, dus daar heb ik het originele (metalen) uiteinde van de slang voor gebruikt.
Deze heb ik aan het uiteinde dichtgeknepen in de bankschroef.
Dit is nog niet zichtbaar op onderstaande pics.
Overigens eerst flink met het stuur heen en weer gedraaid om alle overtollige vloeistof te verwijderen.
Tip: zet de bak op tijd en vooral op de juiste plaats eronder voor je aan deze klus begint.
Ik hoef jullie niet te vertellen waarom ik dat zeg toch?
Bij deze wat fotootjes:
Oja, ik heb er nog niet mee gereden..
Dus als mensen nu iets zien en zeggen hostopwachtevendoehetnietjebentietsheeeelbelangrijksvergeten!, dan hoor ik dat graag

RE: Bekrachtigd stuurhuis afdichten
Geplaatst: do jan 04, 2007 23:44
door Geert Ploeger
Heb het trouwens niet afgevuld met vet, zoals Bralfa tipte.
Volgens Jaco (JS) was dat niet nodig.
Kan het juist stroever van gaan lopen.
Re: RE: Bekrachtigd stuurhuis afdichten
Geplaatst: vr jan 05, 2007 00:18
door dibro
Oja, ik heb er nog niet mee gereden..
Dus als mensen nu iets zien en zeggen hostopwachtevendoehetnietjebentietsheeeelbelangrijksvergeten!, dan hoor ik dat graag

Ehhhh.........
Voorwiel?
RE: Bekrachtigd stuurhuis afdichten
Geplaatst: vr jan 05, 2007 00:23
door Geert Ploeger
Jajaja..scherp!

RE: Bekrachtigd stuurhuis afdichten
Geplaatst: vr jan 05, 2007 08:56
door Maurizio
Heren,
2 jaar geleden heb ik mijn stuurhuis omgebouwd naar onbekrachtigd.
Ik ben wel van mening dat er in de tandheugels wat vet moet komen te zitten, ongesmeerd is vragen om problemen op den duur!
Het doorlussen is een balansbuis aanbrengen tussen de linker en de rechter kamer van het stuurhuis.
In principe is het suurhuis een dubbel werkende cilinder.
En de twee kamers moet je met elkaar verbinden, zodat de lucht die verplaatst met de zuiger ongehinderd van de linker naar de rechter kamer kan stromen en vv.
Waar de buis op moet aan de bijrijderszijde is makkelijk, alleen aan de bestuurdferzijde kan ik niet zo even op de tekening aanwijzen.
Om overgebleven gaten af te dichten is het het makkelijkste om de leiding af te zagen en het overgebleven gat dicht te lassen.
Saluti,
Maurizio
RE: Bekrachtigd stuurhuis afdichten
Geplaatst: za jan 06, 2007 01:57
door @PM
Volgens mij heb je nu dus de bouten gewoon dicht gemaakt? Dat gaat dus niet goed, ga nog maar eens aan het stuur draaien: die slaat vast. Zie mijn openingspost.