Andretti Molletti

RE: Alfetta GTV racetool

do mei 03, 2007 17:40

Lees het KB eens Pieter!
Idd de zwarte buis erop en goede aanzuiginbg van voren af.. als je een conisch filter gaat zoeken, dan eentje met een tweede "trechtertje"aan de binnenzijde, dus niet een vaste dop op de voorkant!

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do mei 03, 2007 22:23

Lees het KB eens Pieter!
Idd de zwarte buis erop en goede aanzuiginbg van voren af.. als je een conisch filter gaat zoeken, dan eentje met een tweede "trechtertje"aan de binnenzijde, dus niet een vaste dop op de voorkant!
Dank voor de tip, zo één met een open bovenkant leek mij ook het beste. Ik ga eens kijken waar ik er eentje voor weinig op de kop kan tikken. Autostyle (niet lachen nu :oops: ) heeft ze ook, volgens het plaatje ook een beetje een korte want anders past het niet. De beschikbare ruimte is niet al te groot.
Welke KB staat dit in? Ik heb er pas 6 in de kast staan, allemaal gelezen.

Verder vandaag geen moer opgeschoten, de auto's in de loods moeten verplaatst naar een naastgelegen loods dus heb ik geprobeerd om m te starten. Ditmaal lukte dit niet, accu leeg en de motor verzopen... :? ik moet hier nog handig in worden.
Het recept een paar keer pompen en een beetje choke was vorige week goed voor direct aanslaan (en daarna weer afslaan, dus heb ik het een paar keer herhaald tot ie liep). Dit keer kreeg ik wel een paar plofjes, en een paar keer bijna, maar geen draaiende motor. Langer doorgaan hielp totaal niet, eenmaal verzopen hield het echt op. Dus heb ik de accu aan de lader gehangen en ben ik ermee gekapt.

Na het weekend weer meer.

Groeten, Pieter
Laatst gewijzigd door _Pieter_ op do mei 03, 2007 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB # 4710

Andretti Molletti

do mei 03, 2007 22:26

Als i dreigt te verzuipen gas helemaal intrappen en niet meer terug laten komen!! (Anders verpomp je weer benzine)
Even tot 30 tellen en dan (plankgas dus) starten... er komt dan veel meer lucht naar binnen en je verhelpt het verzuipen een beetje...
Als i aanslaat zou ik liften anders gaan je kleppen en zuigers dat niet leuk vinden ;)

_Pieter_
Guru
Guru

do mei 03, 2007 22:40

Als i dreigt te verzuipen gas helemaal intrappen en niet meer terug laten komen!! (Anders verpomp je weer benzine)
Even tot 30 tellen en dan (plankgas dus) starten... er komt dan veel meer lucht naar binnen en je verhelpt het verzuipen een beetje...
Als i aanslaat zou ik liften anders gaan je kleppen en zuigers dat niet leuk vinden ;)
Ha, dat klinkt als de betere techniek. Dit moet ik allemaal nog leren.
Ik heb het helemaal fout gedaan zo te lezen, dus echt hopeloos verzopen. :oops:
Met deze kennis gaat het helemaal goedkomen!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Andretti Molletti

do mei 03, 2007 22:42

pedal to the metal!!

:lol:

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 04, 2007 13:07

even de natgeslagen bougies schoon/droogmaken wil ook wel eens helpen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

_Pieter_
Guru
Guru

di mei 08, 2007 22:53

Zo, vanavond weer wat nuttigs gedaan.
Gisteravond alleen de 75 voor verkoop klaar gemaakt, wat zoveel inhield als de banden wisselen met die onder de GTV.
Toch een aardig klusje waar ik weer even zoet mee was.

Maargoed, vanavond langs de automaterialenzaak en 20W50 olie, de plusdraad voor de laadstroom, een nieuwe accuklem en een groot (114mm) dubbelkonisch luchtfilter gekocht. Zie hier wat voor een bakbeest dit is:

Afbeelding

Zoals je kan zien past het ook niet met de huidige setup, wat ik ook wel had geanticipeerd. Aan het luchtfilterhuis moet een stukje 'pijp' worden gemaakt (dit wordt een stripje plaatstaal) zodat het luchtfilter naar iets naar onderen en opzij gericht gemonteerd kan worden. Dan mist ie mooi die bovenste radiatorslang en hangt ie prachtig met zijn kop in de koude lucht. Dus a la het origineel, maar dan met 10cm diameter.

Gelukkig had ik nog een konisch filter liggen, een klein apparaat wat ik wel erop heb kunnen vrotten, zodat ik in ieder geval de boel heel hou mocht ik wat gaan rijden.

Verder weinig gedaan i.v.m. de veel te gezellige Alfa-praat. De rest van de week doe ik niks, vrijdag kijken bij de SI, dit weekend vakantie, dus volgende week pas weer stevig aan de bak. Dan hoop ik m zo goed als klaar voor de weg te hebben.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mei 11, 2007 22:27

he pieter,

goed bezig man :!: en lekker gemotiveerd.

maar hoe zit het nu met de koppeling zit hier ook nog een dubbele plaat koppeling in net als de GTV6? die had ook nog wel eens de eigenschap dat hij flink kon plakken pedaal ook onderin.....

en het verhaal van de slang naar beneden trkken van wege het hoogste punt gaan ook niet op want het hoogste punt is je tankje :wink:

als je nog eens zoiets hebt helpt andersom ontluchten ook wel eens dus de remvloeistof naar het tankje sturen ipv van het tankje naar je nippel....

en ontluchte kan ook door alleen de nippel open te draaien je tankje is het hoogste punt en als je deze tot de nok vult is de zwaarte kracht je helper de lucht word dan naar de nippel geduwd en de vloeistof loopt er langzaam mee uit eerst druppelen dan klein stroompje zodra je dat ziet is de lucht er ook uit doe het altijd zo in mijn eentje gaat perfect hard pedaal en geen lucht :wink:

voor de rest succes en ik blijf ook lezen :lol:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

_Pieter_
Guru
Guru

di mei 15, 2007 13:57

maar hoe zit het nu met de koppeling zit hier ook nog een dubbele plaat koppeling in net als de GTV6? die had ook nog wel eens de eigenschap dat hij flink kon plakken pedaal ook onderin.....
Koppeling doet het nu, is geen dubbelplaats voor zover ik weet. Ik ga eerst eens hier mee rijden en kijken hoe het zich houdt.
Er is geen sprake van plakkende platen, het probleem zit in de cylinder(s).

Deze week ben ik weer bezig met de kleine klusjes die ook allemaal moeten gebeuren.

Eerst de ruitenwissers teruggezet, dit was nog lastig omdat het gekochte ruitenwissermechaniek weer anders is dan wat er op mijn auto zat. Italianen en standardisatie :D Het nieuwe mechaniek is minder ambachtelijk dan het oude, en had een laatste heveltje wat niet past op mijn ruitenwissermotor. Gelukkig waren de heveltjes uitwisselbaar (dat dan weer wel, gek genoeg) en is het nieuwe mechaniek nu gemonteerd. Resultaat: Geen speling meer op de ruitenwissers.

Verder gekeken naar de achterklep, hier valt geen eer aan te behalen omdat de onderste raamhoeken lek zijn door roest. Ik had het al helemaal (zo goed als het gaat) ingeklodderd met Owatrol. Hierna heb ik provisorisch ervoor gezorgd dat waterlekkage in de auto zo veel mogelijk beperkt is. De oplossing hiervoor zal een nieuwe achterklep zijn, deze zijn nog in omloop dus die zal er op termijn wel in komen.

Tevens de voorspoilers weer gemonteerd, de grilles doe ik vanavond, evenals wat polyester en schilderwerk.

Kortom nog genoeg van dit soort klusjes op de rol, maar het gaat langzaam de goede kant op.
Het einde van fase 1 (rijden en APK) komt in zicht.

Voor de volgende fase maak ik een mooi plannetje hier op het forum van mijn voorgenomen stappen om van dit bakkie een racer te bouwen, dan kunnen jullie hier mooi op schieten en ik weer leren van jullie op- en aanmerkingen.

Wordt vervolgd, groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

wo mei 16, 2007 00:12

Zo, vanavond weer verder gegaan. Mijn expertisegebied, de electra, was aan de beurt. De bedrading rond de koplampen zag er namelijk niet uit.

Soms is dingen repareren makkelijker dan je vooraf denkt. De lampen rechtsvoor hadden een zeer gekunstelde constructie voor aarde. Middels een draadje en van die blauwe klemclips waren ze allemaal aan elkaar geknoopt, en dan met z'n alleen aan 1 draadje gevrot. Niet echt fraai, want het was 1 grote knoop.

En wat vond ik na het verwijderen van de motorklep, afgezien wat te behandelen oppervlakteroest? De aarddraden van de lampen :? :D
Die konden zo weer aangesloten, en het geknutsel ongedaan gemaakt. Daarna nog wat gepriegel, en de hele kerstboom doet het weer.

Direct ook een dubieuze aardeconstructie van de bobine ongedaan gemaakt, oftewel sterk vereenvoudigd en direct ook verbeterd.

Nu qua electra alleen nog wat nieuwe lampjes (zijknipperlicht) en het rechter grootlicht en dan is dat helemaal af.

Toen kwam het moment dat ik m toch weer even wou starten. Het wou niet echt, dus de bougies maar even schoongemaakt.
Na het poetsen van de bougies (allemaal redelijk zwart, is ook niet zo gek met het gebrek aan ritjes dat deze auto maakt) starte ie heel vlot.

Bij het rijden in de loods (in de 1 en de achteruit) merkte ik direct een probleem wat ik al eerder dacht te hebben gehoord, maar nu toch wel duidelijk.
Er zit een geweldige rammel in de cardanas bij het inschakelen van de versnelling en het op laten komen van de koppeling.

Dus in de vrijloop, of met de versnelling ingeschakeld en koppeling ingetrapt, is er niet veel aan de hand. Trilt een beetje, maar niks geks, ook niet toerental afhankelijk. Rammelt wel een beetje.
Maar bij het wegrijden komt er rechts op de tunnel ter hoogte van de voorstoel stoel een heftig, hol blikkerig "staal-op-staal" kabaal, toerental afhankelijk. Bij het sneller laten opkomen van de koppeling wordt het effect heviger. Dit is niet echt iets waar je mee kan rijden denk ik, maar dat kan ik niet echt testen ivm de grootte van de loods.

Ik denk dat het de volgende zaken kunnen zijn, wat denken jullie?
- Speling op / versleten / losgetrild tussenaslager of de bevestiging van het tussenaslager
- Hardyschijf stuk (leek OK bij optische inspectie, helemaal rondgedraaid)
- Uitlaat ruzie met bodemplaat (maar zo klonk het niet)
- Uitlaat ruzie met cardanas

Graag jullie aanwijzingen en tips hierbij, met name hoe een tussenaslager te controleren is.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo mei 16, 2007 07:37

Waarschijnlijk je donuts of steunaslager stuk waardoor de versnellingspook tegen de cardanas komt (bij de 1e versnelling zit ie het dichtste bij).

_Pieter_
Guru
Guru

wo mei 16, 2007 09:24

Waarschijnlijk je donuts of steunaslager stuk waardoor de versnellingspook tegen de cardanas komt (bij de 1e versnelling zit ie het dichtste bij).
Dank voor de tip! Dit kan kloppen, want in de achteruit merkte ik er niks van. Ik ga a.s. zondagmiddag eens kijken wat er aan de hand is.
cardanassen zijn niet mijn grootste vriend, dit zal wel weer pittig sleutelen worden. De donuts leken mij OK bij inspectie, dus vermoed ik dat het tussenaslager gaar is. Maar hoe zie ik dat?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

wo mei 16, 2007 13:46

Om het topic weer wat meer "racy" te maken, bij deze wat toekomstplannen. Eerst maar even het uitgangspunt van dit project zodra alles weer werkt:

Alfetta GTV 2000 serie 1, bouwjaar maart 1979
Kenteken: DP-31-VT
Onderstel: 5 gaats TS naven, 116 serie lange torsies 21mm, draagarmen hetzelfde als 75
Achter triangel 75 V6 triangel+brug en aandrijfassen
Remblokken: DS3000 rondom
Nord 2.0 blok met 'dikke nokkenassen' (type onbekend) Dellorto 40mm carbs
Koni geel voor, Koni rood achter
1 tandje verlaagd voor, verlagingsveren achter
Standaard stabi's en castorstangen (geklonken aan draagarmen), geen camber afgezien van 1 dikke ring tbv verdeling krachten.
Standaard Wattstangen etc. achter, kan vervangen worden met recht 75 exemplaar
Versnellingsbak standaard 2.0, geen sperdif (km teller mechanisch itt TS)
'Veerpootbrug' voor

Hier wat inzicht in de verschillen tussen de 116 en 162 serie:

Voorophanging t.o.v. 75TS
- Draagarmen zijn hetzelfde.
- Castorstangen misschien ook, maar bij de GTV vast aan de bovenste draagarmen zitten.
- Stabi's zijn er voor de GT(V) volgens mij in twee typen, 18 en 20mm. De 75TS heeft een 22mm stabi, 75V6 24mm.
- Torsies van de GT(V) zijn er in twee versies: 21 en 23mm, de laatsten volgens mij alleen op GTV6, maar mogelijk ook op late GTV's?
- Schokdempers universeel uitwisselbaar, ook achter.

Achterophanging t.o.v. 75TS
- Triangel in principe gelijk, enkel klein verschil in dikte voorste ophanging, maar wel (compleet met brug) uitwisselbaar.
- veren, verschil in stugheid/ aantal windingen, wel uitwisselbaar
- Wattstangen zijn iets anders (bocht ivm uitlaat), maar zijn wel gewoon uitwisselbaar.
- Aandrijfassen mogelijk verschillend, afh. van bouwjaar met of zonder extra flens op remschijven. 75 TS zowiezo zonder.
- Cardan verder identiek afgezien van de lengte.

En hier de raceplannen, bijna chronologisch gerangschikt per categorie. Veiligheid uiteraard bovenaan de lijst.

Veiligheid
- FIA stoel en gordels [gekocht], huidige stoel behouden voor passagiers, schetsplaat op bodem lassen, stoelbeugels bevestigen, gordeloogplaatjes inlassen.
- Sleepogen aanbrengen
- FIA Brandblusser
- Raamnet [gekocht]
- Noodstroomschakelaar [gekocht] en accu naar binnen in accubak [gekocht] (bedrading kan door tule rechtsvoor naast de kachel, dynamodraad verlengen)
- Schuim om rolkooibuis doen
- Buitenspiegel rechts [gekocht] monteren

Gewicht
- Dakraambak eruit halen (Nog checken: hoe zit dit vast, alleen met 2 boutjes en kit, en is er een 'dubbel dak' rondom?) anders slijptol + zaag erin
- Leegzagen deuren
- Lexan 3mm zijramen (4x) en achterruit, alle raamgeleiders verwijderen. Schuifraampje in voorruit bestuurderskant voor verstellen spiegel. (Idee: ruiten op kleine overmaat laten maken en in de sponning popnagelen, gaan vanzelf bol staan.) Vraag: Wat is een goed adres voor plastic ruiten?
- Tectyl van de bodem bikken en fikken
- Plastic deuren, achterklep en motorklep (Te koop in la France voor vele €€€)

Remmen
- Geventileerde schijven voor V
- DOT 5.1 remvloeistof V
- V6 aandrijfassen achter (geen problemen meer met oververhitten van homokineten) V
- Ferrodo DS 3000 blokken V
- RVS remslangen V
- Remdrukverdeler (Idee: huidige remdrukbegrenzer zit links midden onder auto naast bestuurderstoel, wellicht vanuit deze leidingen een verdeler inbouwen?)

Onderstel Basics
- 105 castorkogels monteren (losslijpen huidige vastgeklonken castorstangen en helemaal vervangen)
- Camber stellen op de voorwielen
- 30mm voorstabilisatorstang monteren, achterstabilisatorstang verwijderen
- PU in triangelkogel en voorste bovenste draagarmen
- Wattstangen en wybert vervangen met uniballs instelbaar type (hetzelfde als 75)

Onderstel Gevorderd
- Doorlassen neus + versterken voorste chassis draagarmen
- Intrax coilover set (identiek aan 75, vereist aangepaste bovenste draagarmen, versterkte schokdemperophangingspunten)

Motor
- Luchtfilterhuis aanpassen voor betere passing konisch filter
- Motor (laten) afstellen
- Olie temperatuurmeter monteren
- Oliekoeler monteren
- Wellicht ooit: Twinspark motor op carbs

Versnellingsbak
- Bak met kortere overbrengingen en sperdiff

Genoeg te doen en genoeg geld om uit te geven zoals je ziet. Maar we komen er wel (ooit)...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 16, 2007 19:53

kijk ook eens ff naar je handrem kabels bij mij was er een beugeltje afgebroken waardoor er een kabel tegen de cardan aanliep gaf ook net zo een geluid..... :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Andretti Molletti

wo mei 16, 2007 21:58

Veiligheid
- Schuim om rolkooibuis doen FIA schuim hoop ik?

Gewicht
- Lexan 3mm zijramen Vraag: Wat is een goed adres voor plastic ruiten? staat ergens een topic over!- Tectyl van de bodem bikken en fikken

Remmen
- Remdrukverdeler (Idee: huidige remdrukbegrenzer zit links midden onder auto naast bestuurderstoel, wellicht vanuit deze leidingen een verdeler inbouwen?) Twee nieuwe leidingen laten maken, kost echt geen drol die paar cm langer of korter.

Onderstel Basics
- 105 castorkogels monteren (losslijpen huidige vastgeklonken castorstangen en helemaal?????? vervangen)
- Camber stellen op de voorwielen 3 graden
- achterstabilisatorstang verwijderen Waarom??
- Wattstangen en wybert vervangen met uniballs instelbaar type (hetzelfde als 75) voor unibalss zie topic van diele : leuke site

Onderstel Gevorderd
- versterken voorste chassis draagarmen eigenlijk meteen nu doen
- Intrax coilover set (identiek aan 75, vereist aangepaste bovenste draagarmen, versterkte schokdemperophangingspunten) Ik heb eerdaags racedempers voorzijde voor je

Motor
- Olie temperatuurmeter monteren
- Oliekoeler monteren indien nodig, eerst meten!! ;)

Genoeg te doen en genoeg geld om uit te geven zoals je ziet. Maar we komen er wel (ooit)... inderdaad ... I know ;)

Groeten, Pieter

Terug naar “Racen - Technisch”