_Pieter_
Guru
Guru

RE: 75 trackdaytool

ma feb 12, 2007 23:21

Vandaag kon het opbouwen beginnen.
Eerst langs verschillende winkels in Den Haag om de benodigde spullen te halen.
Zoals boven staat, was bij het loshalen het draad van de koni's beschadigd, en bleken er 2 subframebouten kapot.
Dus bij een speciaalzaak een M10x1mm tappenset gekocht. Het is bijna even duur als 2 nieuwe koni's, maargoed:
Afbeelding
Links op de foto is 1 van de subframebouten, op het glimmende deel zit dus geen draad meer :?
Met de tappenset kon ik zowel de moeren als de draadeinden van de koni's herstellen.
De moeren gaan nu weer soepeltjes met de hand op de draadeinden.
Voor deze behandeling zat het echt muurvast.

Tip: Als je deze een keer nodig hebt, stuur een PB en je kan ze lenen!

Daarna kwam ik er achter dat de draad van de subframebouten (en alle overige 10mm bouten op de 75) M10x1.25mm zijn.
Huis-tuin-en-keuken M10 is M10x1.5mm.

Handig om te weten als je bouten en moeren zoekt!

Hierna verder gegaan met alles aandraaien, en opbouwen. De auto op 4 assteunen zetten gaat nu ook een stuk sneller :D

Afbeelding

Opbouwen gaat dus echt 3x zo snel, ik maak alles goed schoon, vet de boel in, en de stapel losse onderdelen wordt snel kleiner.
Nu zitten de 3 moeren van de hardyschijf, de schokdempers, de achterstabi, de remleiding, de koppelingsleiding, de aandrijfassen met schijven en de schakelstang op hun plek.

Het enige wat nu nog onder de auto gedaan moet worden, is de remblokken en de uitlaat monteren, en de remmen en koppeling ontluchten.

Op het einde van de avond werd het nog gezellig, omdat Bas (Kabouter op het forum) begon met het strippen van zijn Juul voor een spuitbeurt.

Morgen neem ik alfa-vrij, woensdag ga ik weer door.
Waarschijnlijk slijpen, skirts proefpassen en het dan de kokers kaal maken en in de eerste laag primer zetten.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

vr feb 16, 2007 11:04

Zo, gisteren weer door tot 11 uur. Het begint op te schieten, het einde is in zicht.
De skirts zijn gepast en "aangepast" om ze op hun plek te krijgen met het nieuwe laswerk.

Ook is al het lastwerk is bijgeslepen, geschuurd en nu in een laag Owatrol CIP (primer) gezet.
Na het weekend (waar ik waarschijnlijk naar een andere auto ga kijken :whistle: :lol: ) zal dit goed uitgehard zijn.
Dan komt er nog een laagje zwarte verf op voor de mooi. Als dat uitgehard is, smeer ik met kit de naden dicht op de kokers.

Tussendoor nog de koppeling en remmen ontluchten, tevens alle vloeistof vervangen met nieuwe DOT5.1. Hiervoor ga ik een Eezibleed setje kopen, heeft iemand hier ervaring mee?

Dan de uitlaat terug hangen, luchtaanzuigslang monteren en in het interieur een paar snoertules monteren, en dan is het af!

Dit weekend ga ik naar het postkantoor om de schorsing op te heffen, volgende week moet ie af zijn. Ergens eind volgende week gaat ie naar de APK!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr feb 16, 2007 21:05

Hoi Pieter: nog een tip mbt tot ontluchten van achterremmen en koppeling van een 75. Het wil nog wel eens helpen de auto met de achterkant flink hoger dan de voorkant te zetten. Ontlucht beter. Zelf paar keer mee lopen tobben. Met m'n bertone nooit een probleem en met de 75 wilde het maar niet lukken. Tot dat ik het hem flink vooronver zette. Heeft me toen een flesje dure DOT5 remvloeistof gekost. Zonde.

Mzzl,
DJ

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

vr feb 16, 2007 23:08

Ik zou eerst APK doen en dan de schorsing opheffen...
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 17, 2007 00:21

Eezy bleed systeem werkt goed,alleen i.p.v. lucht uit een reservewiel te nemen gewoon met compressor doen.Let op wel de druk voldoende reduceren!!!!!!!!!!!!!Anders een ballet van remolie shit everywhere!!! :shock:
En zorgen voor ruim voldoende remolie in het reservoir van de eezy bleed anders pomp je er meer lucht in dan je lief is en het ontucht al allemaal heel makkelijk :twisted:

_Pieter_
Guru
Guru

ma feb 19, 2007 10:09

Heren,

Wederom dank voor de tips! Zonder jullie was dit hele project niks geworden.
Het ontluchten ga ik vanavond of woensdagavond uitproberen, de Eezibleed set is gekocht.
Dan moet deze kar snel weer de weg op, want de opvolger is reeds gekocht en komt als het goed is a.s. zaterdag :banana:

Het nieuwe bakkie ga ik in alle rust opknappen, waarschijnlijk op tijd af voor een race aan het eind van het seizoen.

SI here I come... :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Bartman
Guru
Guru

ma feb 19, 2007 10:24

Je maakt ons wel nieuwsgierig....

Wat heb je gekocht dan? Een auto die al bijna klaar is?
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 75 trackdaytool

ma feb 19, 2007 10:36

Ik heb wel een vermoeden... :wink:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

_Pieter_
Guru
Guru

ma feb 19, 2007 11:11

Ik heb van Yuri (die m weer van Frankalfa had) de Alfetta GTV racer uit '79 (Ook mijn bouwjaar) gekocht. :D
Moet nog wel wat aan gebeuren natuurlijk, ik wil m graag streetlegal (prio 1) + DNRT legal (prio 2) krijgen.
Dus de gebruikelijke TLC, onderhoud en afstellen, en de veiligheid upgraden.
En als ik daarna nog zin heb, eens kijken of het onderstel naar "the next level" kan worden genomen. Het is een 116 serie met TS fusee's, dus ik verwacht dat dit niet zonder meer plug-and-play zal zijn.

De ingelaste kooi is m.i. gebouwd overeenkomstig met de ontwerpen uit FIA Annexe J, en ziet er zeer profi uit. Maar ik zal hier tijdig een expert naar laten kijken.

In de uitgangspositie is de koets zowat in een betere staat dan de TS (ja echt!). Er zullen nog wel verrassingen zijn, en technische zaken die vervangen moeten worden, maar welke auto heeft dat niet?

Het leek mij als ik toch alle moeite wil gaan doen voor een leuke racer, waarom dan niet een übergave kar (de Alfetta GTV staat bij mij op dat lijstje) nemen ipv een meer doorsnede automobiel?
En, volgens mij is deze koets een stuk lichter dan de 75, en de kortere wielbasis moet ook wel leuk zijn.
Ook is de hele auto en de constructie van de koets eenvoudiger dan de TS, met zijn 4 deuren en brandstofinjectie. En de 2.0 Nord op carbs klinkt geweldig!

Dit project zal natuurlijk op dit forum te volgen zijn.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Bartman
Guru
Guru

ma feb 19, 2007 11:15

Gaaf Pieter,

Wellicht dat een mix van alles. Een GTV met TS en TS onderstel ook nog een optie is. Al is zo'n Nord ook wel op te peppen tot grote hoogten.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 19, 2007 11:36

Dacht t al! Goed bezig Pieter!! Ga jij dan uiteindelijk degene zijn die m echt aan t rijden krijgt?? :wink: (ik kocht m toen de motor niet eens liep, Yuri heeft door f.ckin tijdgebrek ook weinig meer kunnen doen dan de koppeling fixen..)
Veel plezier ermee, grtz, fRank
PS reesgtv's rule! 8)
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

_Pieter_
Guru
Guru

wo feb 21, 2007 09:29

Gisteravond weer doorgegaan met de 75.
Uit het onderstaande plaatje kan je ziet hoe het er voor staat:

Afbeelding

Gisteravond de naden van het laswerk afgekit, die bodemdoppen vastgekit, het ruitenwisservloeistof reservoir vervangen voor 1 die niet lek is, en de remblokken en handremkabel achter gemonteerd.

De volgende klusjes zijn nog 'todo':
- zwart schilderen van het geprimerde laswerk, het laatste stukje parafan en de plekjes binnen in de auto.
- achterremmen en koppeling ontluchten (nog wel even wat vet op het cupje van de hulpkoppelingcylinder doen)
- gelijk alle remvloeistof vervangen (ook de voorremmen dus)
- paar stukken electra nog in slurven doen
- luchtaanzuigslang monteren
- tappen van draad van subframebout (tap is gekocht) zodat Jaco er nieuwe bouten in kan draaien

En dan het afwerken:
- uitlaat terug hangen
- skirts en bumper terug plaatsen (er is 1 afgebroken bout aan bumper :? )
- ruitenwissers en parafanplastic terugplaatsen
- koelvloeistof & ruitenwisservloeistof bijvullen
- auto van binnen en van buiten schoonmaken

en rijden maar naar de APK.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo feb 21, 2007 23:26

Hey Pieter,

Heb je inmiddels al de noodstroomschakelaar gemonteerd? :D
Wil daar een dezer dagen aan beginnen en was benieuwd of je nog tips hebt..

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 21, 2007 23:54

Dacht t al! Goed bezig Pieter!! Ga jij dan uiteindelijk degene zijn die m echt aan t rijden krijgt?? :wink: (ik kocht m toen de motor niet eens liep, Yuri heeft door f.ckin tijdgebrek ook weinig meer kunnen doen dan de koppeling fixen..)
Veel plezier ermee, grtz, fRank
PS reesgtv's rule! 8)
En het was weer even vogelen voor hij wou lopen toen Pieter er was, maar toen hij dat een keer deed... lekker snurken door de broodtrommels 8) Ik vind het aan de ene kant jammer om hem weg te doen, maar als iemend hem echt gaat gebruiken maakt dat ook heel veel goed. Alleen het afleveren nog even regelen, er staat een f*cking El Camino in de weg waar de complete voorwielophanging onderuit is en waar nog wat onderdelen van moeten arriveren (en zo'' n gevaarte zet je niet even op de krik buiten, kan ik u melden).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

_Pieter_
Guru
Guru

do feb 22, 2007 09:00

Hey Pieter,

Heb je inmiddels al de noodstroomschakelaar gemonteerd? :D
Wil daar een dezer dagen aan beginnen en was benieuwd of je nog tips hebt..
Geert, de noodstroomschakelaar en alle toebehoren die ik heb gekocht, ga ik op de Alfetta GTV bouwen, niet op de 75.
Dus, dat is een klusje waar ik pas van het voorjaar / zomer aan toe kom.
Maar het is simpel genoeg, ik zou wel een extra gat in je schutbord maken met zo een rubberen doorvoer (heb ik ook al liggen)

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Racen - Technisch”