_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 23, 2007 12:40

Kun je niet eens een fototje maken van je koppelingspedaalconstruktie (achterkant pedaal en zo)? :?
Ohh tuurlijk! Komt er aan! :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 23, 2007 22:05

Zo, vanavond weer een paar uurtjes gemaakt.

Eerst een plaatje gemaakt van de verbinding van het koppelingspedaal.
De foto is een beetje donker, maar het glimmende staat is 1 van de boutjes waarmee de plaatjes tussen pedaal en cylinder vast zitten.
De plaatjes zijn dusdanig kort, dat het niet heen en weer kan bewegen, maar strak op het pedaal zit.

Afbeelding

Ik heb t verder niet aangeraakt, dus of het werkt horen jullie binnenkort.

Verder ben ik vandaag met de Owatrol primer in de weer geweest.
Eerst de achterklep er af gehaald om bij de afwatergoot te komen:

Afbeelding

Alle kale plekken, de deuren aan de binnenkant en onderkant, zowat het hele achterschot van binnen en deels buiten zitten nu in de eerste laag.
Het enige wat ik nog moet doen is de parafan, de afwatergoot van de motorklep en het voorfront.

Daarna ga ik met het glasvezel aan de slag om alle gaten te dichten die er niet horen en die afwaterproblemen veroorzaken.
Dit wordt daarna natuurlijk weer netjes afgewerkt. Ik denk ook dat ik eens ga kijken of ik met wat zelfspuiten die lelijke witte plek LA kan wegwerken.

Gelukkig kan ik nog een maand langer in deze loods blijven, dus hoeft de auto voorlopig niet naar buiten en is er weer wat meer tijd.

Binnenkort meer.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 25, 2007 09:54

Om jullie gerust te stellen, er wordt nog gewoon doorgewerkt.

De parafan staat in de eerste laag primer, en alle andere plekjes die ik gisteren gedaan heb, allemaal een 2e keer gedaan.

Tevens de achternummerplaat alvast opgehangen, en het blok hout waarmee de rechter zijruit mee omhoog gehouden werd (ja echt!) vervangen met een simpel boutje.

Omdat ik toch de kleine klusjes aan het doen was, ook de kachel opnieuw (beter) aangesloten. Nu zitten er minder losse stukjes slang aan elkaar geknoopt dan hiervoor. Een test zal moeten uitmaken of dat ding nu wel of niet lekt.

Omdat ik toch bezig was, direct de kentekenverlichting gefixt, lampjes waren nog OK maar de contactjes gecorrodeerd. Dus helemaal schoongemaakt. Ook de stekkers rond de bobine dezelfde behandeling gegeven.

Vanavond weer door, ik hoop dan de achterklep er weer in te kunnen hangen, en wellicht ga ik de koppeling en kachel testen.

Wordt vervolgd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 25, 2007 22:38

Zo, vanavond even kort bezig geweest.
Achterklep terug gehangen, straatbanden (van de 75) gemonteerd, en de koppeling ontlucht.

En zo waar: HIJ DOET HET :D :D \:D/

Heb een paar keer op en neer gereden in de loods, dus de 1e, de achteruit en de remmen werken.

Dit zijn de eerste meters :driving: op eigen kracht na weet ik hoeveel jaar.

De koppeling zit heeel diep (zeg maar hij pakt 1 cm van de vloer) maar zakt niet weg. Ingetrapt blijft ie ontkoppeld. Dus de cylinders doen hun werk.
Ik zal nog wel een keertje extra onluchten om te kijken of dat helpt.
Dit is geen permanente oplossing, ik moet nog een keer op zoek naar een geschikte HCK (die meer vloeistof verplaatst), maar dat komt later.
De remmen doen het ook, moet ook nog een keertje extra ontlucht. (Pas 1x gedaan)

De kachelslangconstructie werkt ook, geen lekkage. Dus dat is ook weer gelukt.

Het enige wat nu nog voor de APK moet, is een ruitensproeiinstallatie en het linker grootlicht fixen. Bijna klaar dus, wie had dat gedacht?

Natuurlijk ga ik eerst nog even door met de koets beschermen tegen roest voordat ie weer nat mag worden buiten, en andere klusjes. Maar het einde van fase 1 is in zicht.

Ik drink nu een lekker biertje op het succes. In het weekend weer verder.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

RG

Re: RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 25, 2007 23:39

Daarna ga ik met het glasvezel aan de slag om alle gaten te dichten die er niet horen en die afwaterproblemen veroorzaken.
Dit wordt daarna natuurlijk weer netjes afgewerkt. Ik denk ook dat ik eens ga kijken of ik met wat zelfspuiten die lelijke witte plek LA kan wegwerken.

Gelukkig kan ik nog een maand langer in deze loods blijven, dus hoeft de auto voorlopig niet naar buiten en is er weer wat meer tijd.

Binnenkort meer.

Groeten, Pieter
Hee Pieter, goed werk! Ik ben erg benieuwd hoe ie klinkt... :twisted:
Ik wil als het nodig is best een keertje met m'n lasapparaat langskomen om wat plekken bij de werken. Zelf spuiten is prima te doen, alleen het vinden van de juiste kleur(en) zal ik jouw geval wat lastiger worden. :biggrin: :wink:

Ik begrijp dat de stalling in mei ook open blijft?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfetta GTV racetool

do apr 26, 2007 00:24

Kijk eens of het verschil maakt:
a) trap de koppeling langzaam in => ontkoppelt ie en wanneer komt ie weer op
b) geef het koppelingspedaal een rotschop => wanneer komt ie op?

indien verschillende uitkomsten => HKC toch inwendig versleten!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

do apr 26, 2007 10:22

@RG: Daar hou ik je aan! Er zijn wel wat plekjes her en der waar een klein plaatje inlassen geen kwaad kan. Aanstaande zaterdag? Er staat nu in de loods trouwens ook een groot lasapparaat, en zat kleine stukjes plaat.

@Alessandro: Ga ik proberen. Ook doe ik even navraag naar die Beemer. Of er LPG in zit weet ik niet.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

RG

RE: Alfetta GTV racetool

vr apr 27, 2007 00:23

Aanstaande zaterdag staan er helaas al andere klussen op het programma... :wink:

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

do mei 03, 2007 11:42

Zo, jullie dachten natuurlijk dat ik alles op een laag pitje heb gezet. Integendeel, ik ga er nog steeds stevig tegenaan.
Ten eerste ben ik doorgegaan met het primeren van de auto. Zoals de parafan:

Afbeelding

Dit is de eerste laag, de 2e zit er al op. Het scherpe oog ziet dat de vangbak onder de parafan wit is, ik heb de oude rode losse rode verf met perslucht los en weggespoten. Dat ligt nu allemaal in kleine stukjes in de auto :D

Ook heb ik de voorspoilers verwijderd, en heb ik het hele front onder handen genomen. Veel Powerfilen, staalborstelen en primeren, met name aan de binnenkant. Zo zal de roestduivel wel even weg blijven.

Ik zit nu met een dilemma over wat te doen met mijn luchtaanzuigtraject. Graag jullie tips!
De opties zijn de volgende:

1. De K&N broodtrommeltjes (zonder kelkjes) op een (nog te maken) alu carbsteun.
Staat leuk, maar hoe zit het met prestaties en warme lucht? Ik heb geen zin om een groot schot in de motorruimte te gaan fabrieken nu.

2. Het standaard luchtfilterhuis, nu helemaal leeg van binnen en is gemodificeerd met een groot 10cm aanzuiggat:
Afbeelding

2a. Daarop een groot konisch (of zelfs dubbelkonisch) luchtfilter schroeven, op de plaats van de rode ovaal. Dit komt in de koude luchtaanvoer (groene pijlen, zowel de buis als een paar gaten onder de buis) te hangen.
2b. In het luchtfilterhuis een standaard luchtfilter plaatsen, en een aanzuigbuis (met tochtgat ter voorkoming van overdruk) van de luchtinvoerbuis naar het luchtfilterhuis maken.

Ik wil hier nu niet te veel tijd aan kwijt zijn, maar toch een vrij goede oplossing hebben voorlopig. Zodra er echt getuned gaat worden, zullen er wel kelkjes e.d. in het spel komen.
Zelf neig ik naar optie 2a, omdat:
- simpel en kost geen tijd
- goedkoop
- koude lucht
- lage aanzuigweerstand
- evt wat plenumwerking door airbox (itt de broodtrommels)

Wat denken jullie?

Vandaag ga ik trouwens wat (laten) lassen aan de koets, m.n. de rechter koker, en wat kleine gaatjes her en der.
Hier schiet ik wel wat plaatjes van.

Wordt vervolgd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfetta GTV racetool

do mei 03, 2007 13:15

Pieter, Optie 2a werkt niet....
Althans, ik had voor de strontalfetta hier eenzelfde oplossing bedacht (ivm low budget snorkelaanzuiggeluid creeeren 8) ) echter dan met een jamex conisch filter.
Kan je melden , dat trekt ie niet>motor valt uit...Heb t geprobeerd met t filter direct achter de grille en een slang ertussen.Werkte niet ,maar dacht dat t aan het te lange traject tussen carbs en filter lag.
Conisch filter direct vóór op de beschuit bus (leeggehaald en wel) gehobbyed ; iets beter maar hij hield m stationair niet vast en pakt dan ook heel belabberd op... :cry:
Zónder filterbus daarentegen..... (maar daar knapt je blok niet van op.... :oops: )
K&Ns erop en bleren!
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do mei 03, 2007 13:28

Pieter, Optie 2a werkt niet....
Althans, ik had voor de strontalfetta hier eenzelfde oplossing bedacht (ivm low budget snorkelaanzuiggeluid creeeren 8) ) echter dan met een jamex conisch filter.
Kan je melden , dat trekt ie niet>motor valt uit...Heb t geprobeerd met t filter direct achter de grille en een slang ertussen.Werkte niet ,maar dacht dat t aan het te lange traject tussen carbs en filter lag.
Conisch filter direct vóór op de beschuit bus (leeggehaald en wel) gehobbyed ; iets beter maar hij hield m stationair niet vast en pakt dan ook heel belabberd op... :cry:
Zónder filterbus daarentegen..... (maar daar knapt je blok niet van op.... :oops: )
K&Ns erop en bleren!
Grtz,fRank
Frank,

Ik denk dat je t probleem toch echt in je alfetta / afstelling van je carbs moet zoeken.

BJ (Bartman) rijdt in zijn giulia toch behoorlijk leuke rondjes met een konisch filter voor op zijn luchtfilterhuis....
Shut up and ride!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do mei 03, 2007 15:03

Pieter, Optie 2a werkt niet....
Althans, ik had voor de strontalfetta hier eenzelfde oplossing bedacht (ivm low budget snorkelaanzuiggeluid creeeren 8) ) echter dan met een jamex conisch filter.
Kan je melden , dat trekt ie niet>motor valt uit...Heb t geprobeerd met t filter direct achter de grille en een slang ertussen.Werkte niet ,maar dacht dat t aan het te lange traject tussen carbs en filter lag.
Conisch filter direct vóór op de beschuit bus (leeggehaald en wel) gehobbyed ; iets beter maar hij hield m stationair niet vast en pakt dan ook heel belabberd op... :cry:
Zónder filterbus daarentegen..... (maar daar knapt je blok niet van op.... :oops: )
K&Ns erop en bleren!
Grtz,fRank
Frank,

Ik denk dat je t probleem toch echt in je alfetta / afstelling van je carbs moet zoeken.

BJ (Bartman) rijdt in zijn giulia toch behoorlijk leuke rondjes met een konisch filter voor op zijn luchtfilterhuis....
OK, dit is goed om te weten. Dank voor de reacties! :thumbs:
Voor de goede orde, mijn beschuitbus is dus helemaal leeg, en heeft aan de voorkant een flens van 10cm diameter waar een beest van een konisch filter op moet. Dutch Power trading doet aan betaalbare grote (dubbel)konische filters (dus evt ook open aan de bovenkant) wat m.i. heel weinig aanzuigweerstand zou moeten opleveren vanwege het grote aanzuigoppervlak.

De vraag is, is dit beter dan de broodtrommels of niet? Ik zag overigens dat Biesheuvel goedkope carbsteunplaten verkoopt, dus dat zou ook nog een optie zijn.

Groeten, Pieter

PS weet iemand de draad van Alfa 75 wielmoeren? Is dat M12x1,25 of M12x1,5 ?
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Alfetta GTV racetool

do mei 03, 2007 15:10

Pieter,

Naar mijn bescheiden mening zijn broodtrommels leuk voor het geluid en voor de looks. Maar funkioneel is het gewoon prakzooi!!!
Probeer op die plaats maar eens fatsoenlijk koude lucht binnen te krijgen :roll: De eerste zal nog wel een beetje rijwind krijgen maar de achterste :?:
Shut up and ride!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do mei 03, 2007 15:58

Pieter,

Naar mijn bescheiden mening zijn broodtrommels leuk voor het geluid en voor de looks. Maar funkioneel is het gewoon prakzooi!!!
Probeer op die plaats maar eens fatsoenlijk koude lucht binnen te krijgen :roll: De eerste zal nog wel een beetje rijwind krijgen maar de achterste :?:
Hahaha, net als een collega in de loods (die zelf een getunede Cortina heeft) al zei:
Zie je dat kanaal daar achter? Kan je die broodtrommeltjes mooi inflikkeren! :D

Goed, ik ga denk ik maar een beregroot konisch filter bestellen en plaatsen. Staat ook best wel 'racy' denk ik zo!

Groeten, Pieter

PS net even opgezocht: Alfa 75 draad = Ford draad = M12 x 1,50
Laatst gewijzigd door _Pieter_ op do mei 03, 2007 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do mei 03, 2007 17:30

....
Frank,

Ik denk dat je t probleem toch echt in je alfetta / afstelling van je carbs moet zoeken.

BJ (Bartman) rijdt in zijn giulia toch behoorlijk leuke rondjes met een konisch filter voor op zijn luchtfilterhuis....
Bas ik heb verder ook niet aan schroeven gedraaid oid , gewoon geprobeerd wat er gebeurde bij genoemde situaties...nah geen verbetering dus in mijn geval... :cry:
Uiteraard zal er met rollen+ een deskundige carbs man wel heel wat aan te verbeteren zijn...Echter zónder filterbak oid erop liep ie gewoon echt een stuk beter (dan met standaard filter ) dus in mijn belevingswereld werd ie door dat conisch filter (wat btw niet zo heel groot was!) nog verder geknepen.. :wink:
Ach tis maar om stront mee te vervoeren.. :lol: .On topic maar weer!
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Racen - Technisch”