Pagina 5 van 28

Re: RE: 75 V6 (ring-)racer

Geplaatst: za mar 09, 2013 17:17
door _Pieter_
1200 is me wel wat te gortig, heb tijd zat, dus we gaan lekker met droogijs aan de slag.
Als je de kofferbakbodem en het tussenschot etc er uit zaagt, plaats je dan iets terug? Neem aan dat je daar alu platen in popt/kit oid?
Streven is de auto onder de 1000kg te krijgen, incl rolkooi.
Dingen als een dashboard komen er niet meer in, mooi klein AIM-display-tje oid, heb ik ook op de Duc.
Verder zoveel mogelijk plastic ipv metaal.
Zijn polyester deuren lichter dan leeggezaagde std deuren?
Een 75 v6 onder de 1000kg? Ik zou maar gaan sparen voor dat loogbad, cro-mo kooitje en carbonfiber alles. En alu fusees, race remtangen, lichte draagarmen, etc etc....
Denk aan €50k om dat te doen. Ik zou mikken op zo veel mogelijk er uit wat niet bizar veel kost. En lekker creatief zijn.
Je gaat toch alleen trackdays doen? Dan heb je toch geen concurrentie waar ook maar enig vergelijk op gaat.
1100 kilo zou al n aardige prestatie zijn. En het moet APK houden anders mag je er de ring niet mee op.

Voor de kofferbakbodem idd een dunne alu plaat terugzetten. Poppen&kitten is een goed recept.
Als je de grote zware benzinetank lost, (voor n dure racetank) kan de hele achterbankschot en hoedenplank er uit, mits je er rolkooi voor terug zet voor t verband.
Ik neem aan dat je de auto op coilovers gaat zetten, en zo niet, bereid m daar op voor want je doet t toch wel :-)

Glasvezel deuren zijn lichter dan staal maar ook weer enkel honderden euro's. Staal leegzagen en lexan er in kost amper wat. Is n hoop mee te halen. Winst zit ook in de neus: lichte uitlaat (doe dan direct de hele uitlaat) dynamo, startmotor, radiateur.

Genoeg te doen voorlopig en ik zou er zo veel mogelijk plezier aan beleven en me niet blind staren op de kilo's !

Succes, groet Pieter

RE: 75 V6 (ring-)racer

Geplaatst: za mar 09, 2013 18:48
door DJ
Polyester deuren zijn lichter, maar niet heel veel lichter dan grondig aangepakte standaard deuren. Komt bij dat ze duur zijn en gedoe om ze er netjes in te hangen. Veel geld en gedoe voor relatief weinig winst. Bovendien kan dat ook altijd achteraf nog een keer.
Benzinetank, kan je vervangen voor ATL maar als je alles meerekend (ATL tk moet in alu bak, beugeltjes etc om de boel op z'n plek te houden) is de kilo winst ook niet eens heel bizar. Tenzij je echt complete achterschot weg laat, dat kan en en mag als de ATL tank in een dichte alu bak zit. Maar dan nog zijn het dure kilo's.
Ik begrijp dat apk en kentekeken ondertussen geen issue meer zijn? Zuiver circuit gebruik? Dus geen N-ring meer?
Ik zag 17" velgen voorbij komen in het verhaal, leuk , maar de kleinste 17" slickmaat in combinatie met de kortste standaard bak van een 75 is nog steeds te lang voor circuitwerk. Is een oplossing voor >> racebak. Maar kost weer serieus geld. Hou het lekker bij 15".Past ook veel beter in de wielbak. Er zijn ook goede remmen te koop die in 15" passen en uitstekend voldoen bij circuit gebruik. Raceproven zeg maar. Laat maar weten als je interesse hebt.
Als het puur om circuit gebruik gaat wil je trouwens sowieso outboard remmen op de acheras, geen SZ schijven tegen de bak. Dat blijft tobben.
Heb ook nog wel een adres voor je van een goede kooienbouwer met ervaring met alfa 75.
Alles kan en streven naar zo licht mogelijk is zeer verstandig maar denk dat je eerst moet afvragen wat je wilt en wat het mag kosten, en hoe snel je klaar wilt zijn met opbouwen.
Sowieso zal je sommige dingen achteraf toch anders willen doen, en de grootste beperkende factor van een raceauto zit doorgaans achter het stuur......Hoeveel tijd en geld je ook in de auto pompt. Tijd en geld in baantijd voor jezelf steken win je doorgaans meer seconden mee en is ook bevredigender. Maar dan moet je wel eerst een rijdende auto hebben.....
Als je nog vragen hebt, schiet maar. Ik heb net als Pieter en Michel75 ook een 75 racer in de schuur staan. Word ook echt gebruikt (wel te weinig zoals bij de meeste amateur racers) en grotendeels zelf opgebouwd in de loop der jaren.

Gr
DJ

RE: 75 V6 (ring-)racer

Geplaatst: za mar 09, 2013 19:18
door vV
Kern:
Ps op met al te wilde aanpassingen, uit ervaring blijken simpele dingen heel goed te werken.
Bigger is not always better.
Richt eerst op een ( goed) rijdende auto, eventuele aanpassingen kunnen later nog ( je weet pas goed waar behoefte aan is als je weet wat niet oed werkt, en dat ligt voor iedereen anders, mede afhankelijk van rijstijl)
Snellere rondetijden komen meer uit veel en vaak rijden dan uit dik duur of high tech spul op de auto
Beter een simpele auto die rijdt, dan een technisch kanon waar je mee aan de kant staat...

Tenzij je liever bouwt dan rijdt natuurlijk... Maar dan kan je beter gaan sleutelen wellicht aan racers van en voor anderen dan aan een eigen auto.

Re: RE: 75 V6 (ring-)racer

Geplaatst: za mar 09, 2013 19:43
door DJ
Kern:
Ps op met al te wilde aanpassingen, uit ervaring blijken simpele dingen heel goed te werken.
Bigger is not always better.
Richt eerst op een ( goed) rijdende auto, eventuele aanpassingen kunnen later nog ( je weet pas goed waar behoefte aan is als je weet wat niet oed werkt, en dat ligt voor iedereen anders, mede afhankelijk van rijstijl)
Snellere rondetijden komen meer uit veel en vaak rijden dan uit dik duur of high tech spul op de auto
Beter een simpele auto die rijdt, dan een technisch kanon waar je mee aan de kant staat...

Tenzij je liever bouwt dan rijdt natuurlijk... Maar dan kan je beter gaan sleutelen wellicht aan racers van en voor anderen dan aan een eigen auto.
\

Exact! Een goed rijdende en vooral ook een betrouwbare auto, en dan maar km's maken. Dat laatste schort het meestal aan. Ook bij mij helaas. Ik zit een beetje teveel in de "bouwen" categorie.
Gr
DJ

RE: 75 V6 (ring-)racer

Geplaatst: za mar 09, 2013 23:08
door Michel75
Van de achterdeuren heb ik alleen de buitenplaten over gelaten...

Re: RE: 75 V6 (ring-)racer

Geplaatst: zo mar 10, 2013 09:13
door _Pieter_
Van de achterdeuren heb ik alleen de buitenplaten over gelaten...
Wat idd erg licht is, maar wat stel dat je ooit Alfa Romeo Challenge gaat rijden je auto in de Modified Plus klasse zet. Het mag niet voor de M3000.
En het is in de meeste raceklassen met reglement niet toegestaan. Vandaar dat er n markt is voor plastic deuren.
Ook is het direct APK afkeur. Alle deuren moeten open kunnen, ook vanaf de binnenkant (tiewrapje aan het slot)
Zo zie je hier n voorbeeld dat je bij elke aanpassing de gevolgen goed moet doornemen.
Groet Pieter

RE: 75 V6 (ring-)racer

Geplaatst: zo mar 10, 2013 13:29
door Michel75
Voor APK maakt het niets uit... coupe of mijn MiTo hebben er ook maar twee!
Er zitten immers ook geen zitplaatsen meer naast...
En met mijn blower zit ik toch in de plus categorie bij de Challenge, mocht ik daaraan gaan meedoen.

Re: RE: 75 V6 (ring-)racer

Geplaatst: zo mar 10, 2013 14:11
door _Pieter_
Voor APK maakt het niets uit... coupe of mijn MiTo hebben er ook maar twee!
Er zitten immers ook geen zitplaatsen meer naast...
En met mijn blower zit ik toch in de plus categorie bij de Challenge, mocht ik daaraan gaan meedoen.
En toch is het APK afkeur, ookal zitten er geen stoelen achter. Het gaat er om dat het een deur is, en die moet open kunnen. Ook van binnen uit.
De mito en coupe hebben daar geen deur, dus die vergelijking gaat niet op. Het gaat er om dat een 75 vier deuren heeft, en die moeten het alle vier doen. Heb je 2 deuren, moeten die het ook allebei doen.

Het punt dat ik wil maken, is dat ookal er in jouw geval met geen apk, compressor (dus mod plus) en dnrt deelname idd geen probleem is, maar de auto in kwestie van dit topic gaat misschien anders worden ingezet, en wellicht in een buitenlandse klasse, youngtimers, n'ring oid dus voordat je deuren dicht te gaat lassen zou ik toch ff nagaan wat dat voor gevolgen heeft..

Groet Pieter

RE: 75 V6 (ring-)racer

Geplaatst: ma mar 11, 2013 09:37
door Cazzo Super Veloce
Heren,bedankt voor alle input, wordt erg gewaardeerd! :thumbs:

Het oorspronkelijke plan is inderdaad gewijzigd. Auto wordt 100% trackauto, geen APK etc.
Als ik op de Ring wil rijden kan dat altijd nog met Driving Fun of wellicht een andere organisatie.

Ik heb met dit project absoluut geen haast, de komende 2 jaren zal ik nog regelmatig met de Duc op het circuit te vinden zijn, dus tijd zat.

Jullie hebben wel een punt voor wat betreft de te stellen doelen, ik heb een kennis die in 1 keer de perfecte Laverda all-road/reismotor wilde bouwen, inmiddels zijn we 10 jaar verder en rijdt het ding nog steeds niet.
Dat wil ik dus niet, ben in principe meer een rijder dan een sleutelaar.

Nog even een praktische vraag; krijg de linker torsiestaaf niet los, in de WD40 gezet etc, zit muurvast. Iemand tips?

Re: RE: 75 V6 (ring-)racer

Geplaatst: ma mar 11, 2013 09:53
door Pietro Originale
Nog even een praktische vraag; krijg de linker torsiestaaf niet los, in de WD40 gezet etc, zit muurvast. Iemand tips?
Warm stoken?

Re: RE: 75 V6 (ring-)racer

Geplaatst: ma mar 11, 2013 12:19
door _Pieter_
Nog even een praktische vraag; krijg de linker torsiestaaf niet los, in de WD40 gezet etc, zit muurvast. Iemand tips?
Warm stoken?
Ja, en iets betere kruipolie dan WD40 kopen, elke dag weer even inspuiten.
Draagarmen bussen zullen ws gaar zijn (ik neem aan dat ie aan de draagarm vast zit?) dan kan je idd stoken.
Alle spanning moet er af dus fusee lossen en voor je gemak wegnemen. En probeer ook de arm ietsjes omhoog te duwen tot hij niet meer aan zijn eigen gewicht hangt op de torsie.
Dan idd aan de achterkant met n trekker proberen.

Wil dit niet en is het hopeloos, plan B.
Aangezien je met meer camber gaat rijden dus toch de onderste bouten gaat vervangen,
kan je ook nog wel proberen (ik denk dat dit wel lukt): de moeren lossen, de draagarm opzij trekken (met lange pijp, de torsiestaaf buigen), wig ertussen meppen en de 2 bouten doorzagen aan de buitenkant van de langsbalken, strak langs de draagarmen.
Dan kan je de wig er tussen uit halen, spanning er weer af dus en de draagarm naar voren er af mokeren.
Zit ie dan nog steeds klem in de voorste draagarm (ie je trekt m los van de auto) heb je de torsie en draagarm los op de werkbank en kan je m wel lossen door de torsie in te klemmen in je bankschroef allerlei ander geweld los laten.

Succes iig ermee en hoop dat je wat aan de vele tips hebt!
Groet Pieter

RE: 75 V6 (ring-)racer

Geplaatst: ma mar 11, 2013 12:42
door DJ
Ik gok dat de torsie vast zit een de carroserie kant. Zelf nog niet meegemaakt namelijk de torsie niet uit de A arm wil.
Aangezien je toch een kale body hebt zou ik het gedoe met kuipolie achterwege laten en gelijk groot materiaal erop: warm stoken met een flinke brander, flinke klap erop en klaar ben je.
Als je voor 100% race laat je de tories vervallen neem ik aan? Kan je tenminste gelijk fors de breedte in scheelt gewicht.

Gr
DJ

RE: 75 V6 (ring-)racer

Geplaatst: ma mar 11, 2013 12:47
door Michel75
Ik heb 1 weigerende torsie eens doorgeslepen en na demontage van al het andere ging het veel beter...

RE: 75 V6 (ring-)racer

Geplaatst: ma mar 11, 2013 13:02
door Cazzo Super Veloce
Alles is al los, behalve de torsie... en de andere kant kwam er zo uit.
Wordt weer stoken, vrees ik.

RE: 75 V6 (ring-)racer

Geplaatst: ma mar 11, 2013 13:13
door Michel75
Kan je wel lekker hard op meppen, zo'n afgeslepen torsie, groot vuissie pakken :wink: