Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: 75 trackdaytool

do feb 22, 2007 09:58

Geert, de noodstroomschakelaar en alle toebehoren die ik heb gekocht, ga ik op de Alfetta GTV bouwen, niet op de 75.
Dus, dat is een klusje waar ik pas van het voorjaar / zomer aan toe kom.
Maar het is simpel genoeg, ik zou wel een extra gat in je schutbord maken met zo een rubberen doorvoer (heb ik ook al liggen)

Groeten, Pieter
Heb me er nog niet zo in verdiept.
Maar klopt het dat het gewoon een kwestie is van alle rode draden er op aansluiten?
Dus alles wat origineel op de plus zat (stuk of 5 a 6 draden) verlengen en onderbreken met de schakelaar als ik 't goed heb..

Mooi, een Alfetta GTV!
Ook nog aan gedacht voordat ik m'n TS onder handen ging nemen.
Naast de Bertone de mooiste Alfa's om mee het circuit op te gaan vind ik!

_Pieter_
Guru
Guru

do feb 22, 2007 10:32

Heb me er nog niet zo in verdiept.
Maar klopt het dat het gewoon een kwestie is van alle rode draden er op aansluiten?
Dus alles wat origineel op de plus zat (stuk of 5 a 6 draden) verlengen en onderbreken met de schakelaar als ik 't goed heb..

Mooi, een Alfetta GTV!
Ook nog aan gedacht voordat ik m'n TS onder handen ging nemen.
Naast de Bertone de mooiste Alfa's om mee het circuit op te gaan vind ik!
Ja leuk he, een GTV? Gaat een cool bakkie worden. De levering van de auto is wat uitgesteld, maar dat is niet zo erg aangezien ik er toch niet aan toe kom zo lang de 75 er nog staat. Die hoop ik volgende week naar de APK te kunnen brengen.

Het plaatsen van de noodstroomschakelaar is vrij simpel zo het lijkt.
De meeste plusdraden die naar je accu lopen, zijn lang genoeg om het te redden tot naast je stuur achter je dashboard, waar je de schakelaar waarschijnlijk wil hebben. De uitzondering is je dynamoplusdraad, daar moet je een verlengstuk aan maken.

Volgens de tekening die bij mijn schakelaar zat moeten alle plusdraden aan 1 kant, en de accu aan de andere kant, en dan nog de bijgeleverde weerstand erbij zetten, en de contactdraad van je contactslot (niet de startdraad, gewoon ff doormeten) over de schakelaar lussen. Zo heb je alle 6 polen voorzien van een draadje :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

RE: 75 trackdaytool

zo feb 25, 2007 21:15

Hé hé, bijna klaar. Ben er ook wel een beetje klaar mee. Het heeft zo veel meer tijd gekost dan ik aanvankelijk dacht. Maargoed, dat hoort er bij.

Ontluchten van de achterremmen en koppeling is dus een drama.
Hoe krijg je het gedaan?
1. Twee liter remvloeistof kopen (voor volledig verversen)
2. Auto voorover zetten
3. Eezibleed erop, Voorremmen ontluchten en alvast van tevoren de meeste lucht uit de koppeling en achterremmen halen
4. Een geduldig vriendinnetje hebben dat voor je op de pedalen wil stampen, terwijl je nog een keer alles ontlucht

Het is dus gelukt, heb een rondje door de loods gereden met de auto ter test.
Uitlaat had ik al terug gehangen, verder vandaag de auto afgebouwd.

Tevens nog even de luchtslang gemonteerd:
Afbeelding

Wel kwam ik er achter dat de achteruitrijlampen het niet doen, en de ruitenwissers maar 1 stand hebben, en de toeter het niet doet. Voor dat ik begon aan de auto, een paar maanden geleden, deed dit het allemaal wel. Ik zal de zekeringen nog eens moeten nalopen.
Morgen alleen nog de achterschermranden en achterbumper erop, koelvloeistof bijvullen, een lapje erover en dan is het gassen maar! (Naar de APK)

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

ma feb 26, 2007 01:24

Achteruitrijlampen (niet verplicht) en ruitenwissers (ze doen het toch?) hoef je niks aan te doen he, voor de APK. Claxon wel uiteraard.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

_Pieter_
Guru
Guru

ma feb 26, 2007 08:45

Achteruitrijlampen (niet verplicht) en ruitenwissers (ze doen het toch?) hoef je niks aan te doen he, voor de APK. Claxon wel uiteraard.
Dank voor de tip! Ruitenwissers vind ik ook wel best, maar dat van die achteruitrijlichten wist ik niet, scheelt weer. De draadjes op de bak zitten nl aangesloten (dat ligt het meest voor de hand) dus zoeken naar de oorzaak gaat ook weer tijd kosten. Hoeft dus lekker niet.
Vandaag bel ik de verzekering en maak ik een afspraak voor de APK.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Raimon
Guru
Guru

ma feb 26, 2007 10:57

Achteruitrijlampen (niet verplicht) en hoef je niks aan te doen he, .
Is dat zo? En zo ja, sinds wanneer? Mijn 33 werd daar twee jaar geleden anders nog op afgekeurd... :-k

Is het misschien net als bij mistlampen: niet verplicht, maar als je ze hebt moeten ze het doen??
156 SW 1.9 JTD

Bartman
Guru
Guru

ma feb 26, 2007 11:17

Ik zou toch nog even naar de ruitenwissers kijken. Je gaat toch een racecursus doen? Dan is het echt handig als je bij regen zicht hebt!
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

_Pieter_
Guru
Guru

ma feb 26, 2007 16:50

Ik zou toch nog even naar de ruitenwissers kijken. Je gaat toch een racecursus doen? Dan is het echt handig als je bij regen zicht hebt!
@Bart: Ze doen het, maar alleen in de onderste stand van de schakelaar, waar ze overigens op de normale snelheid (niet de hoge) werken.
En echt aan-uit, dus geen terugval naar beneden als je ze uit zet. Goed timen dus :D
Ik vermoed dat er een contactje los (of zekering door) is op de aanstuurschakeling die normaal gesproken de snelheid en interval regelt, en dat dit de 'noodmodus' is. Als dat zo is, wel een sterk staaltje ontwerp van de Italianen dat je niet zonder wissers komt te zitten.
Wat mij betreft goed zat voor op de racecursus, de volgende gelukkige eigenaar zal zich hier over mogen opwinden als ik het niet zonder electra-detective werk te fixen is.

@Raimon: Achteruitrijlichten hoeven het niet te doen, dit is mij nogmaals verteld.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

ma feb 26, 2007 23:47

Vandaag afgebouwd, ging goed. Ook de auto gewassen van binnen en van buiten, en proef gereden in de loods. Ja, in de loods. :D
De slagboom buiten was al dicht, vandaar.
Kon ik ook nog net opschakelen naar 2, dus even getest en deze bak heeft een gezonde syncro. Dat is meevallen, we hebben niet voor niets de bak gewisseld.
Ook de koppeling slipt niet door bij hard optrekken, ook dat is meevallen!
Ook geen trilling in de cardan, ook goed gelukt.
Thermocontact werkt ook, evenals de claxon. Dat bleek een stekkertje wat ik zelf had losgemaakt :oops:

Het enige wat niet is gelukt (er is altijd wel wat, dat heb ik nu wel geleerd) is dat ik geen dimlicht heb. Als ik dimlicht inschakel, gaat mijn grootlicht aan.
Ook als ik grootlicht schakel, gaat grootlicht aan. Dus zit er iets niet helemaal goed, wat ik op de schakelaars en achter de zekeringkast zal moeten gaan zoeken.
Volgens de APK is zowel groot- als dimlicht verplicht, anders had ik makkelijk de bedrading bij de koplampen kunnen omwisselen. Grootlicht kan ik wel zonder, maar dat mag dus niet... Dus morgen nog 1 klusje voordat ik de weg op kan.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

di feb 27, 2007 00:18

Achteruitrijlampen (niet verplicht) en hoef je niks aan te doen he, .
Is dat zo? En zo ja, sinds wanneer? Mijn 33 werd daar twee jaar geleden anders nog op afgekeurd... :-k

Is het misschien net als bij mistlampen: niet verplicht, maar als je ze hebt moeten ze het doen??
Voor zover ik weet (en artikel 5.2.55 onderschrijft dat, citaten volgen hieronder) worden lampen die niet werken beschouwd als zijnde niet aanwezig. Zo heb ik dus twee witte glaasjes naast de mistachterlichten zitten op m'n 75. Hele mooie glaasjes hoor. Waarom ze er zitten? Geen idee.... ;) En mijn Mazda komt al jaren door de keuring met niet aangesloten dagrijlichten, mistlichten en verstralers aan de voorkant (moet ze nog steeds es aansluiten :oops:) en dito 3e, 4e en 5e remlicht cq extra knipperlichten aan de achterkant (stekker trek ik los voor de APK).

Een aandachtspuntje bij mistachterlichten is dat, als er een schakelaar in de auto zit, het mistachterlicht ook moet werken (heb ik me laten vertellen, echter tot dusver niet bevestigd gekregen, ook niet actief naar gezocht overigens).
Artikel 5.2.51

1. Personenauto's moeten zijn voorzien van:

(....)

k. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
l. een of twee achteruitrijlichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen[/b];

(....)

Artikel 5.2.55

1. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken. n.b.: de in artikel 5.2.57 bedoelde lichten dus niet, zie hieronder

(....)

Artikel 5.2.57

(....)

2. Lichten die ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen mits wordt voldaan aan de in artikel 5.2.53 (dat gaat over de kleuren die de lichten mogen uitstralen) met betrekking tot die lichten, met uitzondering van markeringslichten en zijmarkeringslichten, gestelde eisen.
Bron (doorklikken naar Voertuigreglement, hoofdstuk 5, afdeling 2).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

christian75
Member
Member
Contacteer: Website

do mar 01, 2007 09:21

Ciao,

Mistachterlichten hoeven niet te werken voor een bepaald bouwjaar ik geloof 1997. Ook al zit
er een schakelaar dan hoeven ze nog niet te werken. Als de mistachterlichten wel werken
moet er wel een controlelampje aanwezig zijn als ze aanstaan.

@ Pieter: heel goed bezig :lol: Ben blij dat ie in goede handen is gekomen, ben zelf op het
moment ook weer bezig met een 75 racer die binnenkort af is, hij is net terug van de spuiter :lol:
Zal binnenkort een verslag neerzetten hier :wink: En mijn avatar binnenkort eens veranderen.
Alfa75greetz

Christian75

- Peugeot 106 Xsi (snel en blijft het doen)
- Slopel Vectra vd zaak

Komt snel: Volvo S40 T4

_Pieter_
Guru
Guru

do mar 01, 2007 23:16

De 75 is door de keuring, heb m vanavond opgehaald bij Jaco.
Hij heeft ook de laatste dingetjes gedaan (die altijd weer tegenvallen qua portemonee), maar:

Het wittte papiertje is binnen :banana:

Jaco constateerde dat hij erg zoekerig rijdt, wat ik kan beamen. Dit heeft te maken met uitspoor.
Het lijkt er op dat de afstelling van sporing en castor sinds het camber zetten niet is aangepast, dus je kan nagaan dat het niet klopt.
Deze week moet ie dus nog langs de uitlijner. 1' toespoor (0.5' per wiel) en 6' castor.

Dan de cursus rijden, en als ie daarna nog heel is, ga ik me bezinnen op de opties voor de toekomst.
Er zijn er nogal wat, dus moet echt goed bij mijzelf te rade gaan wat ik nu wil, en hoe ik dat kan bereiken.

Wordt vervolgd.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 02, 2007 00:05

Respect Pieter, je hebt t toch maar mooi voor mekaar!! :thumbs: Apk op de semi-reeser, goed hoor! 8)
Ga je de gtv op een soortgelijke manier doen?
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

_Pieter_
Guru
Guru

vr mar 02, 2007 08:58

Respect Pieter, je hebt t toch maar mooi voor mekaar!! :thumbs: Apk op de semi-reeser, goed hoor! 8)
Ga je de gtv op een soortgelijke manier doen?
Grtz,fRank
Thanks, het was n flinke klus, maar vanaf nu kan ik rijdend overal heen. Scheelt al een hoop!

Voor de GTV ben ik nog aan het nadenken, maar doorontwikkelen tot "full racer" lijkt me voor dat bakkie toch wat kostbaar.
Vervelend he, voorschreidend inzicht. Praten met iemand als Jaco zet je weer met beide benen op de grond.

Zoals het er nu voor staat, denk ik dat de GTV een "streetracer" gaat worden, dus een leuk autootje voor erbij, voor puzzelritten en trackdays. Dus rijdend maken, APK erop, en het uiterlijk een tikkie opfrissen. Geen gekke dingen verder er aan doen.

Gekke dingen zijn dan voorbehouden aan de 75.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 02, 2007 10:06

Gefeliciteerd Pieter! Je gaat er op terugkomen om overal naar toe te rijden, na een jaar ben je echt genezen. Maar je gaat iig lekker cursusrijden! Goed man. Niet alles hoeft zo duur te zijn als Jaco zegt, maar vaak is de helft ook al een hoop geld :wink:
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Terug naar “Racen - Technisch”