Op één of andere manier krijg ik de titel er niet helemaal op : bedoeld was "carb mounts op de bussenkop van mijjn Giulia racer":
Ik heb nog Arroholics "carburettor mounts"/ inlaatbuizen liggen, die had ik ooit eens meebesteld. Tijdens een marathon sleutelsessie waarvoor ik de hulp van een oude racemakker had ingeroepen wilde ik deze monteren, maar Marco wees me er echter op dat ik een zogenaamde verbuste/bussenkop heb (nou ja, de Juul dus) waarbij de bussen al taps toelopen en/om zodoende meer koppel te krijgen. Deze carb. mounts er tussen monteren zou betekenen dat je uiteraard een vernauwing hebt van carburateur (40 mm DellOrto's) naar cylinderkop (uit mijn hoofd is de diameter van de carb mount aan de kop kant zo'n 36 mm). Echter de diameter van de bus in de kop is aan de carb. zijde weer 40 mm, om vervolgens naar de inlaatklep (uiteraard) weer een paar mm in diameter kleiner te worden. Marco vreesde voor een averechts effect: mengsel wordt in de carb mount versneld, om vervolgens in het inlaat traject weer op de diameter van 40 mm te "stuiten", het begin van de inlaatbus. En wat gebeurt er dan ?? Dat leek me toen zodanig logisch dat ik de carb mounts niet heb gemonteerd.
Nu loop ik met het idee de diameter van de carb mounts te vergroten naar 40 mm (uiteraard aan de kant van de kop) en de kant van de carbs naar 45 mm, en dan 45 mm carbs monteren. Het gaat om deze carb mounts:
Een grafiek van mijn twee liter Nord is te vinden op :
http://62.194.150.25/squadra-italia/si- ... c0f712522e
Zoals je kunt zien zit ik al vrij snel op 180 PK, waarbij het vermogen niet meer doorloopt terwijl er nog best toeren bereik voor is (toch ?) en deze Amateur-sleutelaar (let op de hoofdletter "A" ..<grijns> ) dacht van "meer lucht & meer peut" erin. Er zitten Cosworth HC zuigers in het blok, met Crane nokkenassen, het type wat in de toenmalige Squadra Bianca motor zat.
Wat vinden jullie ervan ?
Emile