Pagina 1 van 3
AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75
Geplaatst: di sep 23, 2008 21:39
door Stig_in_a_75
Zijn voornemens de Alfa Challenge (Trofeo) te gaan racen volgend jaar.
Wat zijn de voordelen van de 75, in de 2000cc klasse tov de 156 2.0 16V ook in de 2000cc klasse?
Zoals ik het zie:
75
+ Goed sturend
+ Door ontwikkeld
+ Veel onderdelen
+ RWD
+ Uiterlijk gaaf
+ Leuke klasse
- Oudere techniek
- Oud
156
+ Goede "standaard" wegligging
+ FWD=trekkracht en gunstig in de regen
+ Jonge auto/ techniek
+ 6 bak techniek
- Onderhoud met een sequentiele bak
- FWD
Erg moeilijk te kiezen op dit moment... Iemand hier iets op aan te merken?
RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75
Geplaatst: di sep 23, 2008 21:41
door ErwinV6
Gewoon 75 pakken, veeeeeeeeeel leuker rijden

Re: RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75
Geplaatst: di sep 23, 2008 21:45
door Stig_in_a_75
Gewoon 75 pakken, veeeeeeeeeel leuker rijden

Rijden. Maar ook racen? Heb jij er ervaring mee, met beide modellen?
RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75
Geplaatst: di sep 23, 2008 22:13
door Michel vd Grinten
Ok. Dit zijn 2 heel verschillende autos. Ik denk dat je antwoord ligt in je eigen persoonlijke voorkeur:
De 156 is gewoon meer een nieuwere auto: voorwielaangedreven, waarmee je hem ergens doorheen trekt als het ware. In de regen heb je daar het meest profijt van. Je hebt ook lekker wat vermogen, door de 16V. Daarmee kom je overigens gewoon (opdit moment) in de 3 liter klasse terecht! En niet de modified 2 liter.
De 75 is een ouwe perenkist, maar wel eentje met heel veel gevoel en karakter. De versnellingsbak is een bitch, maar kan toch wel heel veel hebben en doordat ie achter ligt is de auto al snel in balans, ondanks zijn hoge onderstuur. Maar dat heb je ook bij de 156.
Ikzelf zou de 75 preferen. De 156 is mij te simpel, niet uitdagend genoeg.
RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75
Geplaatst: di sep 23, 2008 22:15
door ErwinV6
Neehoor ik ben subjectief!
Ik ben gewoon gek van 75's en achterwielaandrijving in het algemeen.
Maar het is en blijft persoonlijk, wbt. de oude techniek waar je het over hebt zou ik niet zo bang voor zijn, een 156 racer is ook niet nieuw en ook die zal stuk gaan,een goed geprepareerde 75 hoeft niet minder betrouwbaar te zijn.
Maargoed uiteraard zijn er ook veel gare race 75's!
Ik vind het lastig om iemand hierin advies te geven, misschien kun je iets met de verkopende partijen afspreken om de auto's uit te kunnen proberen

Re: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75
Geplaatst: di sep 23, 2008 22:24
door Salquenen
Zijn voornemens de Alfa Challenge (Trofeo) te gaan racen volgend jaar.
Wat zijn de voordelen van de 75, in de 2000cc klasse tov de 156 2.0 16V ook in de 2000cc klasse?
Aan je naam te zien heb je je keus al gemaakt dunkt me ?

Re: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75
Geplaatst: di sep 23, 2008 23:21
door Aernoudt
...Aan je naam te zien heb je je keus al gemaakt dunkt me ?

Lijkt er wel op
Hoewel een 75 erg leuk rijden is ('paar' versie's gehad

), durf ik wel te stellen dat een goed opgebouwde 156 altijd sneller zal worden dan een 75... dus als je echt vooraan wilt rijden, is de 75 niet de keus.
Simpelweg te veel tijd tussen de modellen qua ontwikkeling.
RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75
Geplaatst: wo sep 24, 2008 12:02
door Mark Roffelsen
In theorie wellicht. En die gaat alleen op als er evenveel geracet is met een 156 als met een 75. En dat is volgens mij niet zo. Je hebt in nederland de Pearle challenge gehad en op europees niveau is er ook niet veel geracet met 156. Een 147 GTA zou dan een betere keus zijn daar is nationaal en internationaal veel meer mee geracet dan met een 156.
Het practische bewijs vindt je bij de Challenge zelf. De 75 IMSA's in de modified plus zijn gewoon het snelst, gevolgd door de 147 GTA's. Een 156 zie je nauwelijks (Careltje van Helsdingen en Ron Sanen) Beiden staan aan het begin van hun ontwikkeling en zijn niet sneller dan een 75 (zie resultaten Assen).
Anyway, het is en blijft een persoonlijke keuze. RWD of FWD. Ik heb een irrationele keuze gemaakt: snel zijn met een 75 V6. Heeeeeeeeeel errrug leuk

RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75
Geplaatst: wo sep 24, 2008 12:17
door Aernoudt
Als je het zelfde budget uitgeeft aan een 147/155/156 ben je simpelweg sneller dan in een 75. Herinner me bijvoorbeeld een Zandvoort event met de dikst mogelijke 75 waar een 155 STW voorbij kwam zetten... of een GTV6 24v die dat zelfde deed etc.
Maakt op zich niet uit: als je maar lol hebt.
RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75
Geplaatst: wo sep 24, 2008 13:57
door Mark Roffelsen
een 155 of een 147 wel, ik waag te betwijfelen of dat bij een 156 ook zo is. Niet zozeer vanwege het budget alswel het feit dat er meer raceauto's zijn gemaakt van de 147 (europese cup) en de 155 (DTM) dan van de 156. Daardoor is er meer kennis over hoe je zo'n auto (155 en 147) opbouwt om er een snelle auto van te maken en daardoor kost dat ook minder geld (meer kennis en meer beschikbare onderdelen) die lijn kun je doortrekken naar de 75. Ik ben het dus deels met je eens: ik ken de inhoud van de portomonnee, de persoonlijke voorkeur en de doelstellingen tav racen van Stig-in-a-75 niet maar als ik zou moeten kiezen voor een voorwielaandrijver zou ik eerder voor een 147 gaan dan voor een 156 simpelweg omdat er meer mee geracet is (zul je net zien dat Ron Sanen met zijn 156 GTA mijn ongelijk gaat bewijzen op de Nurburgring

). Ik race met een 75 omdat ik het een vette bak vind, wetende dat ik de 147 GTA net niet kan bij houden (nog niet...

)
En je hebt zeker gelijk als je zegt dat je er lol in moet hebben. In een veld van 30 tot 50 auto's vind je altijd wel een aantal coureurs waarmee je het gevecht aan kunt gaan, dát is waar je het voor doet. Er is niets zo saai als bij de start het gas intrappen en de rest van het veld pas bij de koffie terug te zien.
RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75
Geplaatst: wo sep 24, 2008 14:11
door guntha
Ik zou volluit voor de 156 gaan. Zoals je zelf aanhaalt jongere techniek + FWD. In de regen is dit een ENORM groot voordeel+ als je rwd nie gewoon bent om mee te racen jaaa....... tis heel veel aanpassen dan. Je kan achteraf nog altijd naar een achtertrekker gaan zoals een 75. Kwa afstelling lijkt de 156 mij ook makkelijker.
Veel succes allezins eender welke je ook kiest

Re: RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75
Geplaatst: wo sep 24, 2008 14:14
door Aernoudt
.... In een veld van 30 tot 50 auto's vind je altijd wel een aantal coureurs waarmee je het gevecht aan kunt gaan, dát is waar je het voor doet. Er is niets zo saai als bij de start het gas intrappen en de rest van het veld pas bij de koffie terug te zien.
Wel leuk voor de prijzenkast, maar veel lol zit er niet in inderdaad.
De 156 is qua techniek zo goed als zelfde tov een 147, enkel een kontje er achter aan en iets langer qua wielbasis (mwaw: ik denk dat veel kennis mbt 147 toepasbaar is op een 156). Op snelle circuits zal de 156 in het voordeel zijn en op korte de 147. (veel testwerk op de Nordschleife

). Een 156 geeft iets meer rust tov een 147: wat meer (lees: sneller) vertrouwen. Meeste race-circuits zijn kort, dus over-all is de 147 de betere keuze tussen die 2. Op een circuit als de Nordschleife zullen de meeste mensen liever een 156 hebben denk ik zo

(plekken als Schwedenkreuz zijn met een 147 op snelheid best 'heftig' op hoge snelheid).
Voor een kleiner budget kun je echter een 155 serieus snel krijgen, dus zou een waardig alternatief kunnen zijn. Uiterlijk is natuurlijk een andere zaak: Qua rijden vind ik zelf een 75 net als jij het leukst, vanwege de RWD, maar een 155 vind ik mooier (vervolmaakte 75 qua lijnenspel en aerodynamica), ach ja: zo hebben we allemaal wat
(
en rijd ik in een BMW 
)
RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75
Geplaatst: wo sep 24, 2008 14:20
door Mark Roffelsen
Niks meer aan toe te voegen, helemaal eens.
enne ik rijd ook bmw
Dusssss Stig-in-a-75, weet je het al?

RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75
Geplaatst: wo sep 24, 2008 14:48
door Michel vd Grinten
Bevalt de beemer Aernoudt?
Re: RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75
Geplaatst: wo sep 24, 2008 15:22
door Aernoudt
Bevalt de beemer Aernoudt?
Ja en Nee: rijden is echt top (motor van de 318iS ligt achter de vooras, insturen gaat echt geweldig). Desondanks: ik wordt er maar niet erg happy van, het rijden in een BMW

Er 'mist' iets.
Overweeg de verkoop van de BMW om een155 te kopen, en daarmee SI te gaan rijden. Daar baal ik op zich weer van, want deze is net bijna klaar, en dan kan ik weer op nieuw beginnen
