Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: SI 11 juni Assen

do jun 13, 2013 16:56

Gelukkig bestaat dit al en heet de Alfa Romeo Challenge.
De heren van het bestuur doen ieder jaar weer n super job om weer n afwisselend seizoen te organiseren op de banen waar je wil rijden, tegen zeer gunstig inschrijfgeld.
Kosten per racedag zijn onderhand vergelijkbaar met de SI (wordt alsmaar duurder), maar dan race je op topcircuits ipv altijd maar ZV met fijne tijden en exclusief met Alfa's op de baan. Geen gebeuk dus.
En de startvelden zijn enorm dus altijd wat te stoeien.
Problem solved lijkt mij?
Sorry hoor, maar voor mij is de ARC geen alternatief: 2 daagse evenementen, verder weg. Dat betekent hogere reiskosten, overnachtingskosten en (voor -niet sleutelvaardige- mij) dubbele kosten qua service op het circuit.

Btw: als wij in de SI met 10-20 auto's komen, is het veld samen met de Mazda's en Volvo's ook te groot en wordt het weer gesplitst.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

do jun 13, 2013 17:10

wil je jouw auto niet uitlenen aan een snelle rijder, kijken oftie dan nog snel is
Ja hoor, als die belooft hem heel terug te brengen, geen probleem.

Andre, voor zover je het nog niet in de gaten had: we mogen op dit deel van het forum graag een beetje stoken (voorzichtig uitgedrukt). Je moet alles met een flinke schep zout nemen zeg maar en je niet zo uit de tent laten lokken. Nergens voor nodig. De discussie ging hier niet over rondetijden en of je wel genoeg uit je auto haalt, dat kun je van buitenaf toch niet bepalen. Iedere auto is weer anders. Dan moet je iedereen in het zelfde autootje laten rijden om daar achter te komen. Ik denk dat je het al heel netjes doet met die auto. Ik ken de specs. van jou auto niet maar neem aan dat er een standaard 2.0 in ligt, 130 PK dus. Hij is iets lichter(?) dan een 75 TS, die heeft 15 PK meer. Wegligging is vergelijkbaar (correct me if I`m wrong 105 rijders) met een transaxle als je het één en ander hebt aangepast uiteraard (zal wellicht iets lastiger zijn dan een 75) dus als ik het mag inschatten zou je een beetje de TS Cup tijden moeten kunnen halen (rond de 2.15). Nogmaals, dat is mijn inschatting, ik heb zelf nog nooit in een 105 racer gereden dus ik heb helaas geen referentiepunt.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: SI 11 juni Assen

do jun 13, 2013 17:12

Pieter, je kan de kosten per racedag pas goed vergelijken als het ook dezelfde racetijd zou betreffen, helaas is dat niet het geval.
SI heeft een bestaansrecht mede doordat je juist op 1 dag en vrije training, en tijdtraining, en 2 races kan draaien.
En dat alles zonder extreem werktijd te moeten verliezen als je zelfstandige bent (wat heel veel zo niet de meeste racers zijn).
Als ik ARC zou rijden moet ik altijd op vrijdag, soms zelfs al op donderdag weg, en ben ik als ik zondag einde dag weg kan van een circuit vaak ook nog laat thuis, zo niet pas maandag ergens. Kost mij in zon geval dus zomaar 2 werkdagen per raceweekend. dan hebben we het qua kosten niet eens meer over een factor 2 of 3....
Maar goed dat verhaal is bekend. Je bent zelf immers bij SI begonnen. Leuk dat jij je draai in de ARC gevonden hebt, en dat je de mogelijkheden hebt dat te doen maar dat geld gewoon niet voor iedereen.
Een weekend ARC kost met alles erop en eraan minimaal 3x zo niet 4x van wat 1 dag DNRT kost. en dan gaat het hard met budget....
(grofweg dubbel inschrijfgeld, veel meer reis en verblijfskosten, een camper of zo of aanschaf ander transport om op het circuit te overnachten als dat niet bij een racemaat kan tel ik nog niet eens mee)
Het is mooi wanneer SI rijders doorgroeien naar ARC, of dat rijders regelmatig in beide klassen te zien zijn zoals jij ook, ze hebben denk ik beiden bestaansrecht.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 13, 2013 17:15

Gelukkig bestaat dit al en heet de Alfa Romeo Challenge.
De heren van het bestuur doen ieder jaar weer n super job om weer n afwisselend seizoen te organiseren op de banen waar je wil rijden, tegen zeer gunstig inschrijfgeld.
Kosten per racedag zijn onderhand vergelijkbaar met de SI (wordt alsmaar duurder), maar dan race je op topcircuits ipv altijd maar ZV met fijne tijden en exclusief met Alfa's op de baan. Geen gebeuk dus.
En de startvelden zijn enorm dus altijd wat te stoeien.
Problem solved lijkt mij?

Juist..Koe bij de hoorns! Waarom laten ze het dan niet samengaan?
Vanwege de reiskosten? Vanwege de licenties? Ik weet dat Marcel vorig jaar niet mocht rijden in de ARC vanwege een licentieprobleem.
je hebt inderdaad minimaal eu licentie nodig. daarnaast moet je auto ook nog eens rijden met geldige FIA keur op alles, waar bij de DNRT stoel, gordel ed nog verlopen mag zijn. Ook extra kostenpost dat bij te houden.
En wanneer je regelmatig ARC rijdt anders dan met SS mee moet er ook een kat onder, en zit je regelement technisch misschien met wijzigingen om competitief te zijn/worden.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 13, 2013 21:57

wil je jouw auto niet uitlenen aan een snelle rijder, kijken oftie dan nog snel is
Ja hoor, als die belooft hem heel terug te brengen, geen probleem.

Andre, voor zover je het nog niet in de gaten had: we mogen op dit deel van het forum graag een beetje stoken (voorzichtig uitgedrukt). Je moet alles met een flinke schep zout nemen zeg maar en je niet zo uit de tent laten lokken. Nergens voor nodig. De discussie ging hier niet over rondetijden en of je wel genoeg uit je auto haalt, dat kun je van buitenaf toch niet bepalen. Iedere auto is weer anders. Dan moet je iedereen in het zelfde autootje laten rijden om daar achter te komen. Ik denk dat je het al heel netjes doet met die auto. Ik ken de specs. van jou auto niet maar neem aan dat er een standaard 2.0 in ligt, 130 PK dus. Hij is iets lichter(?) dan een 75 TS, die heeft 15 PK meer. Wegligging is vergelijkbaar (correct me if I`m wrong 105 rijders) met een transaxle als je het één en ander hebt aangepast uiteraard (zal wellicht iets lastiger zijn dan een 75) dus als ik het mag inschatten zou je een beetje de TS Cup tijden moeten kunnen halen (rond de 2.15). Nogmaals, dat is mijn inschatting, ik heb zelf nog nooit in een 105 racer gereden dus ik heb helaas geen referentiepunt.
Ik mag ook graag stoken en reacties uitlokken én dat is aardig gelukt lijkt me. :wink:

Overigens sta ik wel achter wat ik geschreven heb, ik had het totaal niet naar rmijn zin in Assen, terwijl ik de eerdere 2 evenementen in zandvoort volop genoten heb.

Specs van mijn wagentje zijn idd zoals door jou beschreven.

Probleem is vooral grip.

In de wat minder snelle bochten heb ik bakken wielspin zodra ik op het gas ga en dan verlies ik heel veel snelheid.
Op Assen had ik hier veel meer last van dan op Zandvoort. Met name de 2 lange (dubbele) doordraaiers.
In die stukken zag ik de volvo's zo bij me wegrijden, terwijl ik in de snellere stukken weer behoorlijk dichterbij kwam.
Ook daar glij ik wel wat, maar dat boeit niet, gewoon het gas er op houden.

Eens kijken wat we hier op kunnen verzinnen. Een 50% sper zit er al onder(vraag me wel af hoe goed die werkt).

Misschien toch maar eens toyo's proberen, want die banden van mij slijten nauwelijks, dus iets zegt me, dat het rubber te hard is voor de lichte auto.
Iemand een adres voor me, waar je die dingen 2ehands kunt kopen?

Achterkant een stukkie omlaag zou ook moeten helpen heb ik me laten vertellen. Iemand nog originele veren liggen waar de zaag in mag?

erwingta
Advanced Member
Advanced Member

do jun 13, 2013 22:25

Andre, check je sper eens want veel wielspin zou niet zo moeten zijn.
Veren, suspensionkit?
Je rijdt met de Neova's toch?
Indien ja, die slijten idd. niet erg maar geloof me, afgelopen maandag op Spa gereden op Neova's en we reden alle 105jes zowel op slicks als 888's om de oren.
Dus die zijn echt niet verkeerd.
Welliswaar heb ik zeer dikke specs maar zonder grip redt je dat ook niet!

Verder racen met afgezaagde originele veren is geen optie als je het mij vraagt. :wink:
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do jun 13, 2013 23:11

Andre, vwb je grip achter van aandachtspunten:
- achterstabi nog aanwezig?
- rijhoogte achter (noemde je zelf al)
- bandenspanning (ook al genoemd)
- uitgaande demping van de achterdempers (niet te strak?)
- genoeg uitgaande slag op je achteras? Maw blijven de wielen goed aan de grond bij overhellen?

Gr
DJ

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 14, 2013 08:24

Ik heb AH veren en die dingen zijn vrij stug.

Uitgaande demping moet ik idd ook checken, die is nogal straf denk ik.

Verder uit laten veren is geen optie, de veren zitten er nu nog nét vast tussen namelijk.

erwingta
Advanced Member
Advanced Member

vr jun 14, 2013 08:59

Veren zal het probleem niet zijn want die zijn niet echt stug zeg maar.
In je andere draadje lees ik dat je het hebt over een malend wiel, en dat zou niet zo moeten zijn
lijkt me.
Op zich is een sperwerking redelijk makkelijk te controleren, denk dat ik dat eerst zou doen! ;-)
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

_Pieter_
Guru
Guru

vr jun 14, 2013 09:12

Mijn advies: niets, helemaal niets aanpassen aan de auto, eerst een set nieuwe ( nieuwe ja) banden er onder.
Toyo 888 bijvoorbeeld. Het heeft werkelijk totaal geen zin om aan je onderstel te gaan werken zonder dat je weet of je banden het wel doen.
Gewoon die euro's investeren. Je ontkomt er niet aan om iets te doen aan de enige plek waar je auto de grond raakt.
Pas met n fris setje weet je wat je auto doet en of je aanpassingen wil.
Heb zelf ook op oude slicks zitten rommelen in het begin, nul grip, en dan er achter komen dat ie met n nieuw setje toyo zo 2 sec harder gaat.
Wel kan je goedkopere banden proberen bijv Federal R595 (80 per stuk) en ook als je 190 ipv 200 breedte koopt scheelt ook n slok op n borrel.
Die huidige banden heb je vast al n paar jaar en gaan het echt niet meer doen. Banden moeten nl slijten.
Niets zo frustrerend als zonder grip over de baan glibberen, over-, onderstuur all over te place en anderen je voorbij zien komen vliegen.
Geeft ook geen vertrouwen om de limiet op te zoeken.
Succes, groet Pieter
SCARB # 4710

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 14, 2013 12:02

Banden zijn vrij nieuwe yokohama's in september vorig jaar nieuw laten monteren.
Ze geven juist heel veel vertrouwen op hoge snelheid en de auto is heel makkelijk te controleren op de grens(vind ik) enige probleem, hij staat te malen.

IK vertrouw dat diff niet.

Hoe controleer ik dat?

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 14, 2013 12:24

Zelfs al zou de sper slijtage hebben, wat eigenlijk niet kan, zou er iets sperwerking al is het 20-25 procent over zijn.
Dus ikmgeloof niet dat dat het is tenzij de klok er helemaal niet in zit...
Wat voor olie zir er in, echt goede lad olie?
En als de sper niets zou doen zou je juist in de korte bochten met gas erop een groot probleem hebben.
Ik denk eerder dat het in de achterhoogte en wellicht bandendruk ait, daar heb ik trouwens geen antwoord opgehad.

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 14, 2013 13:41

Heb een apart topic voor de gripproblemen gemaakt onder technisch, kunnen we hier lekker doorbakkeleien over andere zaken

_Pieter_
Guru
Guru

vr jun 14, 2013 13:42

Banden zijn vrij nieuwe yokohama's in september vorig jaar nieuw laten monteren.
Ze geven juist heel veel vertrouwen op hoge snelheid en de auto is heel makkelijk te controleren op de grens(vind ik) enige probleem, hij staat te malen.

Hoe controleer ik dat?
Als je banden ok zijn (en je bandenspanning en temperatuur ook goed) dan kan je wel eea gaan aanpassen.
Ik zou me niet te veel zorgen maken over het diff.
Met een geheel versleten sperdiff ( wat dus als een open dif werkt) kan je nog steeds heel erg hard.
Het beste is om wat te proberen, niet op een racedag, maar op een HARC dag oid. In dit topic staan genoeg aanknopingspunten rond rijhoogte, camber etc.
Als eerste zou ik de stabi achter los gooien ( 1 botje los maken tiewrapje en rijden maar), zal al enorm helpen met de wheelspin.
Op mijn 75 heb ik m ook verwijderd en wil m niet meer terug.
Succes! Groet Pieter
SCARB # 4710

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 14, 2013 14:07

Hoe controleer ik dat?
Als je banden ok zijn (en je bandenspanning en temperatuur ook goed) dan kan je wel eea gaan aanpassen.
Ik zou me niet te veel zorgen maken over het diff.
Met een geheel versleten sperdiff ( wat dus als een open dif werkt) kan je nog steeds heel erg hard.
Het beste is om wat te proberen, niet op een racedag, maar op een HARC dag oid. In dit topic staan genoeg aanknopingspunten rond rijhoogte, camber etc.
Als eerste zou ik de stabi achter los gooien ( 1 botje los maken tiewrapje en rijden maar), zal al enorm helpen met de wheelspin.
Op mijn 75 heb ik m ook verwijderd en wil m niet meer terug.
Succes! Groet Pieter
Stabi is er al al, bracht al wel wat verbetering op zandvoort, maar op Assen niet echt.

Terug naar “Racen - Algemeen”