Hier het verslag van uw verslaggever ter plekke!
Onze zomervakantie stond in het teken van de WTCC races in Valencia en Pau.
Dus woensdag 16 mei vertrokken om via Clermont Ferran naar Valencia te rijden.
Daar vrijdag het zeilen gezien. Toepasselijk de Luna Rossa uit Italia die in Alfa's rijden tegen het BMW Oracle team.
Luna Rossa won en de stand werd die dag 3-1 in een best of nine serie. Later won Luna Rossa met 5-1 de halve finale.
Een soort 1-0 voor Alfa voor het weekend dus
Zaterdag en zondag WTCC races te Valencia.
Was al vroeg op om naar het circuit te rijden langs de stad. Echter geen kip op de weg rond 8 uur in het weekend dus was te vroeg op het circuit.
Auto kan je daar pal voor de ingang parkeren en paddock kost je 10 EUR.
De trainingen gezien en Alfa maakte een goede indruk.
Er was volgens Bugalfa ook potentie op een Alfa overwinning en dat had ik in mijn oren geknoopt.
Zondagmorgen was het iets drukker dan zaterdag maar qua toeschouwers viel het dit jaar erg tegen.
Tijdens de handtekeningensessie nog met Olivier Thielemans gesproken en direct daarop ook zijn vader die het interessant vond dat er een paar Nederlanders helemaal naar Spanje waren gekomen. Ik vertelde hem daarop dat we al 5 jaar de ETCC/WTCC volgen.
Goed contact en we vertelden hem ook dat we nog naar Pau kwamen.
Vader Thielemans kon vertellen dat Olivier last had gehad van een kapotte demper in de eerste trainingen.
Prompt daarop verraste hij met een tweede tijd tijdens de vrije training.
Helaas kon hij dat niet in de kwalificatie verzilveren.
Tijdens de races een oppermachtige James Thompson die met ogenschijnlijk gemak iedereen achter zich hield danwel inhaalde.
Olivier reed verstandige races maar had pech met de botsing in bocht 1 waar iedereen bijna op elkaar knalde.
Tussen Valencia en Pau door verbleven we te Tarragona om daar wat aan het strand te vertoeven danwel de stad te bezoeken.
Ook nog 1 dag een paar rallye stages van de WRC Spanje gereden. Geweldige wegen in de bergen. Prachtig asfalt en honderden hairpins.
De auto en zijn berijder hadden het weer naar hun zin.
Vrijdag 1 juni binnendoor naar Pau gereden. Mooie binnendoor wegen waar af en toe vrachtauto's moesten worden ingehaald.
Zelfs een volbepakte Alfa 33 kan nog steeds vrij snel inhalen. Verbruik tijdens hele vakantie van ruim 4000 km lag op 1:14.
Zaterdag vroeg naar Pau centrum gereden en opvallend genoeg auto in de buurt van de ingang van het stratencircuit neer kunnen zetten.
Was nog vrij rustig voor achten. Parkeren kon gratis omdat er kennelijk geen controle was die dag.
Kaartjes paddock gekocht a 30 EUR en het circuit te voet verkend vanuit de binnenkant. Niet zo heel lang maar wel steile stukken en vooral
achterop het circuit heel technische met blinde stukken en hairpins.
Trainingen vanaf tribune gezien en ook een mooie overwinning van Chis van der Drift in de Internaitonal Formule Masters serie.
Hij had wel mazzel dat een idiote Italiaan iemand eraf wilde rijden op het rechte stuk waardoor Chris twee plekken kon opschuiven.
Die Italiaan werd prompt voor de tweede race uitgesloten.
In Valencia ook al in die klasse een wedstrijdje wheelbangen op het rechte stuk gezien.
Die jonge jongens denken allemaal dat ze Schumacher zijn die afgelopen jaren wat dat betreft een slecht voorbeeld gaf.
In de paddock werden we aangesproken door vader Thielemans die ons herkende van Valencia.
De kwalificatie op de tribune gezien maar vader Thielemans gaf via handsignalen aan dat Olivier 9e was geworden en zijn beste kwalifitie had gereden.
Hij had nog een botsingkje op het cruciale punt op het circuit. Auto werd weggetakeld en hij stond achter de vangrail.
Prompt krijgt Farfus daar zijn ongeluk en komt op ooghoogte aanvliegen richting Olivier die achter de banden kan wegduiken.
Gelukkig blijft de BMW hangen en valt oop zijn dak terug de baan op. Auto bijna schroot en Olivier met bonzend hart.
's Middags nog drankje gedronken op de goede afloop met Olivier en zijn familie en sponsors.
Bleek dat ze nog een sponsorsessie hadden met straatauto's op het circuit 's avonds.
Kon dus meerijden met Olivier in een Brera V6.
We hebben twee ronden Pau gereden en het over de Brera en het circuit en zijn rijden gehad.
Waren leuke rondjes die toch wel op snelheid gingen met een schuivende Brera die vol over de curbs ging en rakelings langs de vangrails.
Mijn vrouw ging ook nog twee rondjes mee maar die is ook wel wat gewend dus stapte na afloop niet wit uit de auto.
Fantastische ervaring op dit weergaloze circuit. Monaco of Macau zijn wel aardige circuits in vergelijking met Pau.
Zondagmorgen weer vroeg op het circuit.
Daar de warm-up gezien en later Thielemans en co weer ontmoet na de eerste race.
Wij stonden toevallig in de eerste bocht toen het hele veld aan kwam stormen.
De hele meute kwam voorbij en op gevoel ontbrak een Alfa.
Even later komt er een rode bumper de vangrail overgedragen worden en niet veel later stapt Olivier over de vangrail.
Na een baalactie komt hij bij zijn positieven en kan ik hem aanspreken omdat hij bijna voor mijn neus staat.
Blijkt hij volgens zeggen te zijn aangetikt door Tom Coronel waar hij al bang voor was.
Tom zei later dat hij geremd had maar James reed daar vlak achter en had geen remlichten gezien
Toch iets meer dan een race ongeluk lijkt me.
Olivier en Tom hadden er nog wel over gepraat.
Als ludieke actie ging ik bij het handtekeningengebeuren nog even langs Tom en liet hem een poster van hem signeren met 100e race , voor Olivier erop waar Olivier wel om kon lachen.
Story of the weekend was de wederopstanding van Farfus.
Reed mooi in de punten in race 1 profiterend van een aantal crashes en maakte het mooi af in race 2.
James reed naar een mooie 7e plek die hem in de laatste ronde in zijn schoot viel door uitval van iemand.
Olivier had pech. Hij reed in een treintje toen Hernandeze D'Aaste afschoot en iedereen inclusief Freitas stil kwam te staan in bocht 1.
Olivier stond schuin en kreeg de auto niet gestart waarna de safety car hem op een ronde zette.
Uiteindelijk toch de race gefinished om punten voor het team te halen.
Wij hadden de middag tussen de races in de Alfa hospitality doorgebracht dankzij de familie Thielemans en konden ook toegang tot de Alfa box krijgen.
In Pau heel bijzonder omdat het daar allemaal heel nauw was en bijna niemand toegang kreeg.
Zo stonden we dus race 2 naast Monica en Mauro en Tiziana te volgen.
Had in de tussentijd nog kunnen praten met iemand van het Racing4Belgium team die me alles over de auto had uitgelegd.
Schijnt een 2002 auto te zijn met 2004 opbouw.
Problemen met onderdelenvoorziening in het begin is nu wat beter maar nog moeilijk.
Meestal niet veel kilometers voor Freitas om materiaal te sparen maar Manuel is in de races goed genoeg om een aantal andere prive rijders met nieuw materiaal achter zich te houden. Als je de ins en outs van het team kent een hele goede prestatie die weinig mensen doorhebben.
Tijdens de kwalificatie moest het ALfa team vol aan de bak om de wielophanding van Thompson te repareren. Dat lukte vlak voor tijd maar James kon zijn tijd niet meer verbeteren.
Door het geros over stoepranden gingen er veel velgen kapot of wielophangingen en kregen neuzen en bumpers het zwaar te verduren.
Vlak voor race 2 moest er nog wat aan de stuurinrichting van Thompson gerepareerd worden.
Indrukwekkend om te zien hoe de vier monteurs en zelfs de telemetrie man vol aan de bak gingen onder toeziend oog van Sergio en Andrea.
Heel professioneel en zelfs James liep met zijn eigen banden te zeulen.
Direct na race 2 de pitstraat ingegaan om de overwinning van Farfus te vieren.
We hadden zoals altijd de Braziliaanse vlag mee die zelfs nog even op tv te zien was.
Toen Farfus op het podium onze vlag zag stak hij zijn duimpje naar ons op
Later hebben we hem nog persoonlijk kunnen feliciteren en ik had ook nog even met Charlie Lamm van BMW gesproken over de nachtelijke reparatie actie waarvoor de monteurs van alle teams lof kregen.
Dacht dat het het ultieme einde van de vakantie zou zijn.
Had nog een tussenstop in Le Mans gepland.
Kwam daar 's middags aan en ging natuurlijk nog even over Hunaudieres en Arnage rijden dat openbare weg is.
Daarna naar de hoofdingang om een foto te maken.
Rij ik daar weg op een parallelweg met de airstrip met een gangetje of 80-90 zie ik uit mijn ooghoek een auto mee acceleren op de airstrip.
Komt toch met een noodvaart langs. Ik gelijk gekeerd en langs de airsttrip gekeken. Blijkt het de Audi R10 TDI te zijn die snelheidstest doet.
Raar turbine geluid maar wat een snelheid zo in vergelijking.
Kwam daarna nog de truck van Joest racing van Audi tegen die voor me een rotonde afreed.
Vanaf Le Mans ook nog waardering van de gendarmerie voor mijn auto in zijn WTCC kleuren gehad.
Reed met 125 op de autoroute toen een motormuis langs de kant het verkeer observeerd.
Die ziet mijn auto langskomen en besluit kennelijk dat zo'n auto alleen altijd hard rijdt of zo.
Een aantal kilometers later komt hij met iets van 180 achterop terwijl ik een truck met 128 inhaal.
Direct voor me gaat hij aggressief naar rechts en parkeert zijn motor op de vluchtstrook.
Hij gaf echter geen stopteken of zo dus ben maar doorgereden in de veronderstelling dat hij mijn auto van dichtbij wilde zien of zo.
Rare jongens die Fransen.
Vrees dat ik geen WTCC races meer kan bezoeken dit jaar na deze ultieme belevenissen.
Heb een heel goed beeld gekregen van de Alfa teams en vooral de rijder Thielemans die goed en rustig bezig is zijn weg te vinden en de prestatie's komen ook zoals die prima 9e kwalificatie liet zien die met aggressief rijden tot stand kwam.