[offtopic] Mijn andere auto heeft 250 pk en 213Nm ook uit een 2.0 16v. En die kun je gewoon bij de dealer kopen. Waarbij ik alleen de benzinedruk heb laten bijstellen. Anders 240pk/208Nm.[/offtopic]
wat betreft 240Pk op eenatmospherische motor? dan heb jet waarschijnlijk over jeS2000 als ik het goed heb...?
Das logisch, maar vergeet niet dat BHP's geen Hp's zijn, kenissen van me rijden ook Honda en denken ook nog steeds dat ze met een 1.8 16v van honda sneller zijn dan een 2.0 van alfa omdat ze de vermogens op papier lezen...
Daarbij komt ook dat de 147 cup auto +- 800 kg weegt, en de S2000, hoeveel? tis een cabrio, dus al zeker 1100+...
Doe test zelf, rijd van nul naar 100 in je eentje, en laat er dan een passagier bij....
Ciao kristof
Dat van een extra passagier snap ik, maar je BHP-Hp verhaal snijdt geen hout.
De S2000 heeft inderdaad 250pk bij rica op de bank atmosferisch genormaliseerd. En dat is een erg conservatieve bank.
http://img232.imageshack.us/img232/7532/rica250bmc3.jpg
En dat een S2000 zwaarder is snap ik ook wel. 1220kg. Maar met leer, airbags, enz. Tegen de 1000+ kg van de 147 cup. Waarbij ik me zeker niet de ilussie ga maken dat ik die bijhoudt op zandvoort. (remmen, onderstel enz. zijn van een hele andere orde van de 147cup.)
De meeste van die 1.8's (Intergra type R bedoel je denk ik) die zijn inderdaad *flink* sneller dan een 2.0 alfa blok. Dus zul je helaas je vrienden gelijk moeten geven, sorry.
Het enige wat die blokjes van honda hebben is dat ze hun vermogen halen uit het draaien van toeren en dus heb je van 0-100km/h in het begin een klein nadeel. Als alles rijdt dan maakt het niet meer uit waar je de pk's haalt. In het begin is je koppel aan de wielen laag bij een vtec.
Voorbeeldje: Op zandvoort hou ik een (redelijk standaard) impreza turbo vanuit stilstand niet bij, maar als alles rijdt ben ik een stuk sneller met die honda, ook met dooraccelereren.
Maar dit gaat eigenlijk buiten dit topic om.
Feit blijft dat ik vind dat ik meer verwachte van zo'n race blok. De oudere 155 2.0 16V racers haalden meer pk's uit evenveel inhoud.
En ook het motorblok van mijn cabrio waar je dus rustig zonder revisie 2 ton mee kan draaien en die ik gewoon bij de dealer heb gehaald.
[ontopic]
Ik zou graag weten hoeveel toeren zo'n cup blok kan draaien. Moet in de buurt van de 8000/9000 toeren zitten. Of heb ik dat mis?
Dan zou die qua karakter redelijk met mijn blokje te vergelijken zijn.