Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4252
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 1750TS turbo Selespeed Racer

vr mar 21, 2025 08:50

Pingelen dachten we niet aan, ook geen sporen van te zien, arm lopen icm een late ontsteking in deellast wel. (ontbranding met klep open)
Vanmiddag hoop ik hem weer dicht te hebben, mits de koppakking en kopbouten binnen zijn.
Dan "even" de aandacht op het deellast gebied leggen.
Vollast ging goed, Buddy heeft ook met koptelefoon geluisterd naar een pingelsensor.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4252
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 1750TS turbo Selespeed Racer

vr apr 11, 2025 20:40

Wel nog wat plaatjes van 15 maart op Zandvoort:

Afbeelding

Afbeelding

En eentje nadat het rollen wel weer geslaagd was:

Afbeelding

Maar we zijn nu niet naar Monza, want op Assen ging het nog meer mis met de motor.
Van het onderblok liggen de lagers eruit, na wat geknoei met een turboslang die niet bleven zitten.
Toen die slang bleef zitten voelde de auto echt supersnel, maar hij was net zo snel ook stuk.

Dan denk ik normaal gesproken dat ik dat ook wel weer fix, maar nu was ik het echt zat.
Ik heb dan ook een 156 2.5 24V met handbak opgehaald. Dus ik denk dat het een 3.2 non Selespeed racer gaat worden.
Alle delen behalve de aandrijflijn zijn te koop, wielen al verkocht:

Afbeelding

Afbeelding

(donkerblauw metallic, carrosserie is vergaan)

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4252
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 1750TS turbo Selespeed Racer

ma apr 14, 2025 11:36

Ik kwam nu met google dit tegen bij JTD performance:
https://jtd-performance.com/product/afd ... r-jtd-tbi/
Een oliepomp modificatie voor de TBi en JTD's. Zou hierin nu de oorzaak kunnen liggen van de lagerschade aan mijn onderblok...?
Ik heb vandeweek de racer nog wel even gestart. Slaat aan, maar tikt behoorlijk.
Ik weet nog niet of ik zin heb om die motor te repareren, of gelijk voor de Busso te gaan.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1847
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: 156 1750TS turbo Selespeed Racer

di mei 13, 2025 16:59

balen.. na al de motoraanpassingen..

maar aan een kant wil je toch weten of het met oliepomp aanpassing wel heel zal blijven, als er niet teveel interne schade is verder :wink:

en om er nu een GTA voor te offeren :jumping:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4252
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 1750TS turbo Selespeed Racer

di mei 13, 2025 21:29

Ja, ik neig ook steeds meer naar het repareren van deze motor.
Op zich is dat nu wel lekker snel klaar, even de motor even bak overhangen van die zwarte :jumping:
Maar dan heb ik weer geen daily... stomme BMW...
Eerst nog zin maken! En de "75 not carbs" gaat even voor nu.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1847
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: 156 1750TS turbo Selespeed Racer

wo mei 14, 2025 19:26

Ja, ik neig ook steeds meer naar het repareren van deze motor.
Op zich is dat nu wel lekker snel klaar, even de motor even bak overhangen van die zwarte :jumping:
Maar dan heb ik weer geen daily... stomme BMW...
Eerst nog zin maken! En de "75 not carbs" gaat even voor nu.
3.2 en bak overhangen, en ondertussen de 1750 tbi demonteren en indien mogelijk reviseren en aanpassen.. dan kan de 3.2 later weer terug :jumping:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 335
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: 156 1750TS turbo Selespeed Racer

zo mei 25, 2025 11:50

Toch vreemd dat gedoe met die drijfstanglagers van de 16v TS motoren.
Zeker als je ziet dat die Fiat 20VT ook enorme vermogens doen (5,6,700pk) terwijl dat in wezen dezelfde motoren zijn. Hebben die 5 cilinders betere oliepompen oid?
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4252
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 156 1750TS turbo Selespeed Racer

zo mei 25, 2025 12:39

Ja, ik zou alleen denken dat ik er met dit TBi onderblok vanaf zou zijn..

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7030
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 156 1750TS turbo Selespeed Racer

zo mei 25, 2025 12:44

Toch vreemd dat gedoe met die drijfstanglagers van de 16v TS motoren.
Zeker als je ziet dat die Fiat 20VT ook enorme vermogens doen (5,6,700pk) terwijl dat in wezen dezelfde motoren zijn. Hebben die 5 cilinders betere oliepompen oid?
JTD Blok heeft ook aardig wat overeenkomsten en die hebben eigenlijk nooit problemen met de lagers.

Maar ik denk niet dat de belasting van de lagers het grootste deel van het probleem is aangezien het vaak bij standaard motoren al misgaat.

De standaard krukas is volgens mij niet zo'n beste kwaliteit aangezien bij de TS vaak de krukas al meteen geslepen moet worden als de lagers eruit lopen. Oude Nord of V6 was dat meestal niet het geval.

Maar als de smering goed op orde zou zijn zou ik verwachten dat het heel zou blijven. Dus daar zou ik kijken naar wat er mogelijk is om te verbeteren.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Racen - Algemeen”